Jump to content
MAINOS

Sydämen vajaatoiminta anoreksian jälkeen


Jone

Recommended Posts

Kuulin tuollaisesta tänään, kyseessä siis nuori anorektikko, jolle kehittynyt jonkinlaisena jälkisairautena sydämen VT. Kuulemma paranee jossain vaiheessa iän myötä. Lähdin vaan miettimään, että mikä mahtaa olla noiden kahden yhteys toisiinsa, ts. mikä aiheuttaa vajaatoiminnan tässä tilanteessa?

Kenelläkään kokemusta tai lisätietoa asiasta?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Eikös perusaineenvaihdunnan hidastumisella (aliravitsemuksen seuraus) ole merkittävä yhteys sydämen toimintaan;  seurauksena pumppaustoiminnan huononeminen ja rytmihäiriöiden vaara? Tuohon lisäksi vielä happo-emäs- / elektrolyyttitasapainon pielessä olo. Tällasta mulla tuli mieleen... Tarvitaanko siihen sen enempää...?  huh.gif Joku viisaampi kertokoon lisää... ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei vajaatoiminta EKG:ssä näy. Diagnoosi tehdään kliin.tilan ja thoraxin perusteella, eikös.

Mietin, että kun sydän "heikkenee" niin eikös se juuri silloin myös suurene eikä pienene?Elimistö yrittää sydäntä suurentamalla kompensoida heikentynyttä pumppauskykyä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei vajaatoiminta EKG:ssä näy. Diagnoosi tehdään kliin.tilan ja thoraxin perusteella, eikös.

Mietin, että kun sydän "heikkenee" niin eikös se juuri silloin myös suurene eikä pienene?Elimistö yrittää sydäntä suurentamalla kompensoida heikentynyttä pumppauskykyä.

Juuri sen takia sen näkyy EKG:ssä. Toimi, vastaa sinä tähän.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mut miten se lihas voi kasvaa jos energiaa ei ole saatavilla...?

Ottakaahan nyt oppikirjat esille hyvät ihmiset. Vajaatoimintaa on useaa erilaista "mallia". Pidempään kestänyt kyllä näkyy EKG:ssä akselin kääntymisenä, LVH muutoksina yms.

Eiköhän joku (nimeltä mainitsematon) täällä jaksa kopioida kirjasta pidemmän esitelmän tänne palstalle  :P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aivan kuten jo edellä sanottiin, niin vt näkyy yleensä myös ekg:ssä akselin kääntymisellä. Mutta tämähän on vain yksi "havainto" muiden joukossa. Vajaatoiminnassahan tulee ottaa huomioon myös nesteen kertyminen elimistöön: sydämen oikean puolen pettäessä laskimopaluu sydämeen vaikeutuu -> seurauksena mm. turvotukset nilkoissa, jne. Vasemman puolen pettäessä keuhkoverenkierron vastus kasvaa, jolloin seurauksena on herkästi hengenvaarallinen keuhkopöhö. Thorax-rtg:ssä taasen voidaan todeta suurentunut sydän ja mahdollisesti myös keuhkoissa oleva neste.

Ja sydämen vajaatoiminnassahan sydämen pumppauskyky monesti on tavalla tai toisella heikentynyt, jolloin sydän yrittää korjata tilannetta toimimalla aktiivisemmin (pulssi voi olla koholla, samoin myös RR) ja kun sydän tekee enemmän työtä, se myös kasvaa. Eli voisi oikeastaan sanoa, että sydämen vt:ssä ei virallisesti ole kyse sydämen "heikkenemisestä", vaan pikemminkin verenkierron eri asteisista ongelmista.

Ja kalium-natrium tasapainohan on elintärkeä sydämelle. Jos tämä tasapaino järkkyy, voi seurauksena olla jopa hengenvaarallisia rytmihäiriöitä. Itse uskoisin, että anorektikolla tämä tasapaino voi olla vaakalaudalla ja näin ollen se voisi altistaa myös sydämen vajaatoiminnalle.

Toivottavasti edes joku ymmärsi jotain tästä selityksestäni (koittakaa ymmärtää, olen valvonut 3vrk putkeen)  ::)

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toivottavasti edes joku ymmärsi jotain tästä selityksestäni (koittakaa ymmärtää, olen valvonut 3vrk putkeen)  ::)

Olisko aika mennä nukkumaan huh.gif mä ainakin meen, nyt ;D

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toivottavasti edes joku ymmärsi jotain tästä selityksestäni (koittakaa ymmärtää, olen valvonut 3vrk putkeen).

Olisko aika mennä nukkumaan huh.gif mä ainakin meen, nyt ::)

Meen, kunhan oon syöny raparperipiirakkani loppuun  ;D

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt rupee menemään off-topiciks, lukekaapa tuo otsikko, niin selviää mistä oli alunperin kysymys. Kyllä jokainen alalla työskennellyt tietää sydämen vajaatoiminnan kliiniset tuntomerkit ja hoitolinjatkin...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt rupee menemään off-topiciks, lukekaapa tuo otsikko, niin selviää mistä oli alunperin kysymys. Kyllä jokainen alalla työskennellyt tietää sydämen vajaatoiminnan kliiniset tuntomerkit ja hoitolinjatkin...

OT tosiaankin, mutta eiköhän ole hyvä hieman palauttaa mieleen myös noita tuntomerkkejä (kertaus on opintojen äiti).

Itse en ole törmännyt anoreksiasta aiheutuvaan vajaatoimintaan, mutta uskon sen olevan hyvinkin mahdollista. Itse tosiaan veikkaisian tuota kalium-natrium -tasapainon järkkymistä, sillä se tuntuisi aika loogiselta. Kaliumia ja natriumia kun saapi tavallinen tallaaja ruuasta, mutta anorektikko ei. Joten mistäs se elimistö sen sitten repäisisi...

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
Vieras: Arkkinarkkari

Sydämen vajaatoiminnalla voi olla monenlaista etiologiaa takana, eikä LVH ole mikään "ainoa ja oikea" löydös. Välttämättä vajaatoimintaan ei liity minkäänlaista hypertrofiaa. Anoreksian jälkeisessä vajaatoiminnassa lienee melko varmasti kyse siitä, että yleisen katabolian seurauksena on kehittynyt myös sydänlihaksen atrofiaa, ja jos lisäksi perusaineenvaihdunnan hidastuminen ja laihtuminen ovat vähentäneet sydämen preloadia, tämäkin osaltaan on edistänyt myokardiumin atrofioitumista. Tällainen muutos ei välttämättä näy mitenkään, mahdollisesti EKG:ssä tapahtuu amplitudin heikkenemistä QRS-komplekseissa. Muilta osin diagnoosi on kliininen. On muistettava, että sydämen vajaatoiminta on kliininen tila eikä primäärisairaus.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...