Jump to content
MAINOS

Nenä-duodenaali-letku


Pernasoppa

Recommended Posts

Niin että mikä se on? Sama kuin nenä-maha-letku mutta vähän snobimpi nimi? Vai työnnetäänkö vaan vähän syvemmälle että varmasti ollaan siellä pohjukaisessa?

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Eikö nenä-mahaletkun pää ole mahalaukussa ja nenä-duodenaaliletkun pohjukaissuolessa. Opettaja puhui myös nenä-jejunaaliletkusta --> letkun pää tyhjäsuolessa.

Mutta mä olen vain opiskelija..  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikö nenä-mahaletkun pää ole mahalaukussa ja nenä-duodenaaliletkun pohjukaissuolessa. Opettaja puhui myös nenä-jejunaaliletkusta --> letkun pää tyhjäsuolessa.

Mutta mä olen vain opiskelija..  :)

Juu, mutta onko se käytännössä sama lötkö (jatkoroikka tarvittaessa?), asetetaanko se samalla tapaa vai miten se paikka varmistetaan?

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En tiedä, kuinka homma ihan käytännössä toimii, mutta ainakin periaatteessa nenä-duodenaaliletku voidaan viedä paikoilleen skoopin avulla, jos on muuten tarvetta ko. vehkeelle. Laparotomian yhteydessä se on tietty myös helppo laittaa. Käsittääkseni on olemassa myös peristaltiikan mukana paikoilleen uivia n-d-letkuja, jotka autetaan sisäänviejällä alkuun. Olen tosin vain lueskellut näitä juttuja harjoitteluun liittyen, käytännön kokemusta on vain tavallisesta NML/SML:sta.

A Few Words from the Bride.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu, anteeksi jäi viesti kesken, kun en päässyt tarkistamaan muistikuvaani. Netissä oli tosi hyvä saitti, jota en ikäväkyllä löytänyt edes googlettamalla.

www.nutricia.fi sieltä se löytyy letkuruokintavälineistä ja akropaatilla aukeaapi

Väärässä olin :)

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se on erilainen letku kuin normaali nml-letku. Ainakin itse olen nähnyt sellaisen "2 osasen" letkun, jossa sisällä menee pienempi letku. ulompi eli paksumpi letku loppuu mahalaukkuun ja sisältä ohuempi jatkuu pidemmälle. Ja letku laitetaan (ainakin laitettiin) skoopin avulla.

Niin ja selvennykseksi tämä on siis yksi yhtenäinen letku, joka on loppupäästä ohuempi. (tyhmemmätkin ymmärtää  ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se on erilainen letku kuin normaali nml-letku. Ainakin itse olen nähnyt sellaisen "2 osasen" letkun, jossa sisällä menee pienempi letku. ulompi eli paksumpi letku loppuu mahalaukkuun ja sisältä ohuempi jatkuu pidemmälle. Ja letku laitetaan (ainakin laitettiin) skoopin avulla.

Niin ja selvennykseksi tämä on siis yksi yhtenäinen letku, joka on loppupäästä ohuempi. (tyhmemmätkin ymmärtää  ::)

Miksi se ulompi loppuu jo mahalaukkuun? Imetäänkö sitä kautta mahan eritteitä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikä tuon nenä-duodenaali-letkun käyttötarkoitus on? Tulisi mieleen esimerkiksi Ventrikkeliulcus tai mahdollisesti vatsalaukun post-operatiivinen tila?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Meillä tuo kyseinen pötkylä ujutetaan kaikille onnellisille intuboiduille..

The results of resuscitation, X-1, you can´t win them all..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin, että mikäli täällä lääkäri asiaan pääsee jotakin sanomaan, niin nenä-duodenaaliletku laitetaan kaikille intuboiduille, elvytyksessä se ei tietenkään ole ensimmäinen tehtävä..  ;D

Periaatteessa kai se pitäisi laittaa autossakin, mutta itse en ole koskaan tuota sääntöä noudattanut. Eikä meillä autossa tietääkseni edes moisia letkuja ole.. sen sijaan tk:ssa jos käydään kuokkimassa niin sitten..

The results of resuscitation, X-1, you can´t win them all..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin, että mikäli täällä lääkäri asiaan pääsee jotakin sanomaan, niin nenä-duodenaaliletku laitetaan kaikille intuboiduille, elvytyksessä se ei tietenkään ole ensimmäinen tehtävä..  ;D

Periaatteessa kai se pitäisi laittaa autossakin, mutta itse en ole koskaan tuota sääntöä noudattanut. Eikä meillä autossa tietääkseni edes moisia letkuja ole.. sen sijaan tk:ssa jos käydään kuokkimassa niin sitten..

Jaa, miksi juuri nenä-duodenaaliletku? Onko jokin peruste, ettei tavallista NM-letkua? Edelleen kirjoituksestasi ei oikein selviä, että oletko lanssissa vai jossain teholla/valvonnassa töissä? Kirjoituksestasi saa myös käsityksen, että hoitajilla on ylivalta sanella laitetaanko letkua vai ei...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No Jone, jos nikki on ambulanssitypy niin eiköhän siitä selviä missä on töissä. Mutta minäkin ihmettelen miksi juuri nenä-duodenaaliletku. Miksei nml? Eikös sen tarkoituksena ole että saadaan elvytyksessä mahalaukkuun mennyt ilma pois?

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikä tuon nenä-duodenaali-letkun käyttötarkoitus on? Tulisi mieleen esimerkiksi Ventrikkeliulcus tai mahdollisesti vatsalaukun post-operatiivinen tila?

Se tuli vastaan sellaisessa yhteydessä että nukutetulle potilaalle voidaan antaa per os lääkkeitä sen kautta, eli murskata ja liottaa veteen ja ohittaa massulaukku.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No Jone, jos nikki on ambulanssitypy niin eiköhän siitä selviä missä on töissä.

Niin, no seuraavat lainaukset ovat vähän ristiriidassa keskenään. Ensin laitetaan kaikille, mutta sitten ei laitetakaan autossa kun sitä ei ilmeisesti siellä ole... Mutta oletanpa sitten tästä lähtien että kaikki tekevät juuri sitä työtä mihin nickki viittaa.  :)

Meillä tuo kyseinen pötkylä ujutetaan kaikille onnellisille intuboiduille..

ja

Periaatteessa kai se pitäisi laittaa autossakin, mutta itse en ole koskaan tuota sääntöä noudattanut. Eikä meillä autossa tietääkseni edes moisia letkuja ole.. sen sijaan tk:ssa jos käydään kuokkimassa niin sitten..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin.. onko sitten kiellettyä olla vain yhdessä ja ainoassa paikassa töissä..?  :)

Kuten sanoin, ohjeistus on laittaa nimenomaan nenä-duodenaaliletku kaikille intuboiduille, mutta autossa se jää usein laittamatta.. lääkärijohtoisissa tainnutuksissa sitä sen sijaan meillä käytetään..

Siihen miksi tavallista nml:ää ei täällä kelpuuteta, en osaa sanoa juuta enkä jaata.. Näin on kuitenkin ennustukseen kirjoitettu.. ja joskus on vaan parempi tehdä niinkun käsketään..  ::)

Siksi toisekseen.. ei ole ensimmäinen kerta kun esim. tk:ssa turvaudutaan hoitajan tietotaitoon kuinka akuuttihoitotilanteessa toimitaan.. Suurin osa tohtoreistamme saa ilman muuta ison plussan, mutta sitten on myös niitä jotka eivät suin surminkaan haluaisi nähdä hätätilapotilasta..  :-

The results of resuscitation, X-1, you can´t win them all..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tää on kyllä kaikkea muuta kuin loogista :)

Meillä tuo kyseinen pötkylä ujutetaan kaikille onnellisille intuboiduille -> Eikä meillä autossa tietääkseni edes moisia letkuja ole -> ohjeistus on laittaa nimenomaan nenä-duodenaaliletku kaikille intuboiduille, mutta autossa se jää usein laittamatta - koska niitä ei siis siellä autossa ole.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Asia on looginen, mutta mun artikulaatiotaitoni ehkä hiukan puutteellinen..  :-[

Harjoitellaanpa siis vielä kerran.. eli: se pitää tai pitäisi laittaa putkitetuille.. mutta toistaiseksi kukaan ei ole vielä ollut niin aktiivinen, että moisia olisi autoon kantanut. Polilla putkitettaessa asia on toinen, koska sieltä niitä löytyy.. (jos löytyy)..  :)

The results of resuscitation, X-1, you can´t win them all..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Harjoitellaanpa siis vielä kerran.. eli: se pitää tai pitäisi laittaa putkitetuille... [clip]

Ja harjoittelu tuotti sitten tulostakin  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Vielä hieman epäilyttää toi teidän letkun laittaminen.. Pitäisi laittaa autossa sellainen letku, jonka laittaminen vaatii skoopin  huh.gif

Tietääkseni hoitajat eivät (ainakaan yleensä) edes laita nenä-duodenaaliletkua.....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...