Jump to content
MAINOS

Toistokatetrointi ja suojakäsineet


Vieras: an-ma

Recommended Posts

MAINOS

Aikaisemmin pestiin travahexilla ennen katetrointia.

Niin, joskus 10 vuotta sitten, eli ei kovin uutta. :P

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

tuota... miten te saatte kulumaan kolmet hanskat siinä touhussa, voisko joku valottaa eri vaiheet?

:)

Tätä määkin ihmettelen. Mutta ilmoitetaanpa vielä oma tapani toimia. Setissä olet hanskat, eli steriilit. Mutta jos sattuu olemaan atulat saavilla, onnistuu niinkin. Yleeensä teen hommat vaan alta pois. Ja ilman hoitovirheitä tietty.  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

se nyt vähän riippuu, yhdet tehdaspuhtaat tai steriilit. viimeisin ohje työpaikalta on ettei steriilejä välttämättä tarvita, mutta kukin mieltymystensä mukaan. kyllä sitä kumminkin ne steriilit mielellään käsiinsä laittaa.. mutta ei niitä kyllä kolmea paria per katetrointi kulu  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tätyypä tähän todeta, että aloin ihan tuosta vaan :) käyttämään koko touhussa yhdet tehdaspuhtaat hanskat. Kun totesin sen olevan järkevintä. Jos ei häslää, siinä mitään infektioita saa aikaseks.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos ja kun minä olen katetroinut, yleensä on ollut saatavilla myös passari. Kerään tarvikkeet eli steriilit hanskat, steriilin pesupakkauksen, travahexiä, puudutusgeeliä, pänksit, katetrin, kk-pussin, 10ml ruiskun ja aquaa (tällä meillä täytettiin vielä ballonki vaikka se joku muu uusi aine kuuluu olevan parempi).

Valmistellaan potilas eli pöksyt kinttuihin ja kroonari pyllyn alle. Puen ster.hanskat ja assistentti valmistelee muut tarvikkeet. Sitten levitän pesupakkauksen yleensä pot. rinnalle ja laitan pakkauksesta löytyvän vihreän liinan joko miehen vehkeen alle tai naisen reisien väliin. Avustaja kaataa pesuvettä kippoon ja suoritan pesun hanskoilla niin että vasen käsi jää pitämään virtsaputken suuta näkyvillä ja oikealla pesen. Sitten pyydän pänksit ja katetrin. Avustaja liukastaa ensin katetrin ja sitten virtsaputken suun. Odotellaan hetki. Sitten katetroin pänksien avulla ja kun katetri on paikallaan, avustaja täyttää ballongin.

Ja koko hommassa kuluu siis yhdet ster.hanskat ja pänksit. Ja avustajalla toki tehdaspuhtaat. Näin meillä tapahtui sekä toisto- että kestokatetrointi hoitajan toimesta, jos pot. itse katetroi teki hän sen itse oppimallaan tavalla. :(

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: peikkotyttö

Semmoselle joka normaalistikin katetroi, riittää kraanavesi ja tehdaspuhtaat, tämä on meillä ohje. Tosin mielelläni silti pesaisen Aqualla, sairaalassa on sairaalan bakteerit ja  kotona kotibakteerit. Kertakatetroinnissa sitten muuten käytän yhden parin steriilejä, pesen hanskalla ja katetroin bänkseillä. Musta se on luontevampaa sillain, inhottavaa jos bänkseillä vahingossa tökkää töistä alapäähän tms.

Kyllä vain...tällätavalla minäkin toimin. Tapoja on kyllä todellakin monia. Yhdessä työpaikassa "avustaja" pesi ja ns. "avasi näkymän" (jos kyse naisesta) ja kateroijan piti sitten yrittää hanskoineen saada katetroitua. Mielestäni äärettömän hankalaa...  :ei_ei: Helpompaa, jos itse pesee, oli kyse naisesta tai miehestä.  kaverille, jos sellainen on apuna,  jää silloin tehtäväksi antaa tavaroita tarpeen mukaan..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yhdet steriilit hanskat menee ja atuloilla pesen, mutta näppituntumalla katetroin.Kotioloissa riittää kylläkin tehdaspuhtaatkin hanskat,mutta kyllä steriili on aina steriili

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 vuotta myöhemmin...

Kotioloihin verrattavissa olevissa oloissa yhdet tehdaspuhtaat hanskat riittivät hyvin, alapään pesu vedellä.

Jep. Mutta sairaalaoloissa aina siltä toistokatetroitavaltakin homma hoidetaan streiilisti.

Liisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

tuota... miten te saatte kulumaan kolmet hanskat siinä touhussa, voisko joku valottaa eri vaiheet?

:huh:

Samaa mäki mietin tätä ketjua lukiessa. Yhdet steriilit ja atulat tai sitte pesuhanska... Mut että kolmet.

EKG NERD

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei siinä mitään avustajia tarvita.

Äh, viisi vuotta vanha viesti mutta pakko vastata: Hän ei liene katetroinut vastaanhangoittelevaa ko-operoimatonta dementikkoa :huh:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on talon hygieniaihmisten tekemä ohje seinällä.

Kertakatetrointi tehdään puhtaasti. Pesu Aqua/NaCl tehdaspuhtain lapuin(itse käytän steriilejä kätevyyden vuoksi)ja tehdaspuhtain hanskoin. Ohjeen mukaan katetrointi tehdään steriilin peanin kanssa, mutta naista katetroin itse tehdaspuhtain hanskoin katetrin päästä kiinnipitäen. Bakteerit eivät hyppää 30 cm katetrin päästä toiseen katetroinnin aikana. Miehen katetrointiin tarviin peanit, koska edes steriilillä hanskalla ei saa pitävä otetta liukkaasta katetrista.

Kestokatetrin laitto on sitten eri juttu

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on talon hygieniaihmisten tekemä ohje seinällä.

Kertakatetrointi tehdään puhtaasti. Pesu Aqua/NaCl tehdaspuhtain lapuin(itse käytän steriilejä kätevyyden vuoksi)ja tehdaspuhtain hanskoin. Ohjeen mukaan katetrointi tehdään steriilin peanin kanssa, mutta naista katetroin itse tehdaspuhtain hanskoin katetrin päästä kiinnipitäen. Bakteerit eivät hyppää 30 cm katetrin päästä toiseen katetroinnin aikana. Miehen katetrointiin tarviin peanit, koska edes steriilillä hanskalla ei saa pitävä otetta liukkaasta katetrista.

Kestokatetrin laitto on sitten eri juttu

sama täällä

Ai lempiväri? Tällä hetkellä sellainen tuskanpunainen ja paskanruskea.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

tuota... miten te saatte kulumaan kolmet hanskat siinä touhussa, voisko joku valottaa eri vaiheet?

;D

Samaa mäki mietin tätä ketjua lukiessa. Yhdet steriilit ja atulat tai sitte pesuhanska... Mut että kolmet.

Mä nyt oon vielä opiskelujen alkuvaiheessa, että en tiedä noista hoitokäytännöistä hirveästi, mutta lukion äidinkielellä voisin päätellä, että ketjun aloittaja käyttää katetrointiin kolme kpl hanskoja, ei kolmea paria(6 kpl) huh.gif

Hymyilemiseen tarvitaan 26 lihasta mutta murjotukseen 62. Mitäpä suotta itseään vaivaamaan!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 6 kuukautta myöhemmin...

Toistokatetrointi kotia vastaavissa oloissa ihan kraanavedellä ja tehdaspuhtain hanskoin.Ja nykyään jos itse katetroin niin ilman hanskojakin. On sellasia hienoja katetreita missä on sellanen holkki ettei koske liukkaaseen katetriin ollenkaan vaan se pysyy puhtaana (coloplast olikohan speedycath sen nimi..) Toistokatetrointia meillä tehdäään 7-8 kertaa päivässä että vuosien saatossa on tullut melkoinen ammattitaito asiaan..

Sairaalassa sitten steriilimmin koska siellä kovemmat pöpöt jotka kulkee hoitajien käsissä ja tavaroiden mukana.(meinaisin kirjoittaa että vehkeissä mutt joku olisi heti miettinyt kuitenkin hoitajien jalkoväliä :-)) Pesu hanskoin keittiksellä ja uudella hanskalla tai pänkseillä katetriin kiinni. Noin toisto ja kertakatetroinnis on pitkälti käytäntö.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä kotona käytössä lofric primo, se on mahdollista avata ja käyttää siten, että katetriin ei tarvitse sormin koskea. Vaatii aikalailla sorminäppäryyttä, tuota keinoa käytetään lähinnä reissussa.

Liisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vähempikin määrä hanskoja riittää, kuin kolme paria. Ziisus! Yrittäkää nyt pärjätä yksillä tehdaspuhtailla, tai vaikka desinfioiduin käsin, kun tekniikka ja atulat hallussa!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...