Jump to content
MAINOS

Toistokatetrointi ja suojakäsineet


Vieras: an-ma

Recommended Posts

Kertokaapa omien työpaikkojenne tapoja. Montako hanskaa kuluu, ovatko steriilejä jne. Olisi mielenkiintoista tietää muidenkin kuin oman paikan tavoista.

Meidän työpaikalla on ollut tapana käyttää steriilejä hanskoja, kolme kappaletta per katetrointi. Mielestäni tämä on hanskojen tuhlausta, eikä aseptiikka kärsi vaikka hanskat olisivat tehdaspuhtaitakin.. Mutta tosi vaikeaa saada uusia tapoja menemään läpi  :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Kolmella steriilillä itse tykkään plärätä. Atulat kun vie tuntuman. Ei ne hanskat nyt NIIN kalliita ole. Tehdaspuhtaista kun ei voi ikinä tietää missä ne on ollut. :)

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Atulat? No juu, miestä katetroidessa kyllä. Naisen katetroinnissa jos ottaa kiinni katetrin liitoskohdasta, eikä koske itse putkeen, niin en tosiaan tarvii hommassa mitään atuloita.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Atulat? No juu, miestä katetroidessa kyllä. Naisen katetroinnissa jos ottaa kiinni katetrin liitoskohdasta, eikä koske itse putkeen, niin en tosiaan tarvii hommassa mitään atuloita.

Ei miehenkään, jos on tekniikka hallussa. Mutta mainitsin nuo atulat ihan siksi ku ne tuolla meidän firman valmiissa seteissä aina kummittelevat... Mutta se on se toinen topic.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yhdet steriilit hanskat riittää. käytän myös atuloita.

Olen törmännyt kyllä tehdashanskojenkin käyttöön..

Jos käyttää bänksejä atuloita, nii miksi pitäisi käyttää steriilejä hanskoja?

Muokkaus:Okei, atulat sitten, tarkoitin kuitenkin että jos käyttää jompaa kumpaa, niin mihin tarvitaan steriilejä hanskoja...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itselleni suurinpiirtein naurettiin erikoissairaanhoidon harjoittelussa, kun pyysin käyttää steriileja käsineitä.  :) Vastauksena ihmettelyyni oli se, ettei bänksien/atuloiden kanssa tarvitse stteriileja käsineitä. No minä reippaana opiskelijana käytin kuitenkin steriileja käsineitä itse katetroimisessa, tehdaspuhtailla suoritan alapään pesun.

Mutta näyttävästi jokaisessa työyhteisössä on ovat tapansa tehdä katetroimista :)

"Have you ever tried? Have you ever failed? It doesn't matter. Try again.Fail again. Fail better" S.Becket

"Quad me Nutrit, Me destruit"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

minä käytän katetroinnissa kahdet tehdaspuhtaat hanskat. Steriilejä käytettiin ennen, mutta sitten saatiin uudet ohjeet, että tehdaspuhtaat riittää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Semmoselle joka normaalistikin katetroi, riittää kraanavesi ja tehdaspuhtaat, tämä on meillä ohje. Tosin mielelläni silti pesaisen Aqualla, sairaalassa on sairaalan bakteerit ja  kotona kotibakteerit. Kertakatetroinnissa sitten muuten käytän yhden parin steriilejä, pesen hanskalla ja katetroin bänkseillä. Musta se on luontevampaa sillain, inhottavaa jos bänkseillä vahingossa tökkää töistä alapäähän tms.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Semmoselle joka normaalistikin katetroi, riittää kraanavesi ja tehdaspuhtaat, tämä on meillä ohje. Tosin mielelläni silti pesaisen Aqualla, sairaalassa on sairaalan bakteerit ja  kotona kotibakteerit. Kertakatetroinnissa sitten muuten käytän yhden parin steriilejä, pesen hanskalla ja katetroin bänkseillä. Musta se on luontevampaa sillain, inhottavaa jos bänkseillä vahingossa tökkää töistä alapäähän tms.

Jos pesee bänkseillä niin luultavasti tökkää sinne alapäähän, ainakin helsingissä katetroidessa pestään just sieltä  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Kuulin tässä taannoin yheltä sh:lta,että tehdaspuhtaat hanskat riittävät toistokatetroinnissa.Olen tämän ilmoituksen jälkeen käyttänyt niitä.Mielestäni riittävät ihan hyvin.Henk.koht tykkään katetroida bänksien kanssa..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tehdaspuhtaat hanskat, steriilit pänksit, pesu keittiksellä tai aqualla. Näin meillä. Niin kesto- kuin toistokatetroinnissa (tosin en edes muista milloin olisin kertakatetrointiin törmännyt).

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tehdaspuhtaat hanskat, steriilit pänksit, pesu keittiksellä tai aqualla. Näin meillä. Niin kesto- kuin toistokatetroinnissa (tosin en edes muista milloin olisin kertakatetrointiin törmännyt).

Samoin meillä.Ettekste sitte ota pissanäytettä kertakatetroimalla?Meillä sen saa melkein helpoiten kertakatetroimalla...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tehdaspuhtaat hanskat, steriilit pänksit, pesu keittiksellä tai aqualla. Näin meillä. Niin kesto- kuin toistokatetroinnissa (tosin en edes muista milloin olisin kertakatetrointiin törmännyt).

Samoin meillä.Ettekste sitte ota pissanäytettä kertakatetroimalla?Meillä sen saa melkein helpoiten kertakatetroimalla...

Meillä on lähes kaikilla potilailla kestis. Ja pissanäytteitä otetaan tosi tosi harvoin.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

tässä taannoin olin ruumiinavauksessa.. ja huomasin katetroinnin erittäin huonot puolet (en tietenkään voinut enää  kysyä asiakaiden mielipidettä)... virtsarakon ollessa tyhjä (ja yleisesti kestokatetria käytettäessä) katetrin pää hankasi virtsarakkoa ja rakkon sisäpinta oli ihan rikki... eikä se varmaan tunnu kovinkaan mukavalta..  kertokaa lisätietoja asiasta kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

virtsarakon ollessa tyhjä (ja yleisesti kestokatetria käytettäessä) katetrin pää hankasi virtsarakkoa ja rakkon sisäpinta oli ihan rikki... eikä se varmaan tunnu kovinkaan mukavalta..

Virtsarakon seinämä ei aisti kipua, joten mukavuuden kannalta tuolla ei potilaalle liene mitään merkitystä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse pärjään yhdellä hanskaparilla. Ja juu, käytän itse bänksejä katetroinnissa. Minusta kätevämpää niin...  ;D

kuin myös...ja yhellä avustajalla!

Mikä ei tapa, se vahvistaa..!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...
Vieras: NannaMaarit

Jäi vielä vähän epäselväksi, että miten käytetään kolmet steriilit hanskat katetroidessa? Onko se tarpeellista?

Päivystyksessä ainakin kertakatetroidaan, kun miltei aina potilaalta katsotaan plv. Ja monesti potilas ei ole ihan siinä kunnossa, että kun sanoo että "pissi", niin liru tulisi...  :)

Meille tuli uudet ohjeet, aina keittiksellä tai aqualla pesu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: NannaMaarit

virtsarakon ollessa tyhjä (ja yleisesti kestokatetria käytettäessä) katetrin pää hankasi virtsarakkoa ja rakkon sisäpinta oli ihan rikki... eikä se varmaan tunnu kovinkaan mukavalta..

Virtsarakon seinämä ei aisti kipua, joten mukavuuden kannalta tuolla ei potilaalle liene mitään merkitystä.

Niin... Mutta eikö tuollainen jatkuva hankaus ja rakon pintasolukon jatkuva tuhoutuminen/uudestaan kasvu voi altistaa kasvaimelle, verenvuodolle, bakteereiden kasvulle...? Hyväksikään tuollainen ei voi olla? Voihan se tietty olla niinkin, että elävällä ihmisellä on jonkinlainen "jännite" siellä rakossa, ettei se ihan ns. lytyssä ole? Kuka tietää?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meille tuli uudet ohjeet, aina keittiksellä tai aqualla pesu.

Miten nämä ovat "uudet"?

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...