Jump to content

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

Maailman vahvin tyttö

Mielenterveyskuntoutuja kaverina...

Recommended Posts

Maailman vahvin tyttö

Kun tässä kummastelen erään läheiseni käytöstä niin kertokaa viisaammat. Kyseessä siis nuori nainen, jolla ollut masennus ja siihen lääkitys. Nyt itse sanoo olevansa mielenterveyskuntoutuja. Perustelee nyt taannoista tökeröä käytöstään sillä että ei pysty kontrolloimaan reaktioitaan (mitättömästä asiasta hirveä itkukohtaus ja syyttely ja täysin käsittämätön "mullittelu") ja ei halua pyytää anteeksi sellaista mille ei itse voi mitään (tällä käytöksellään siis myös loukannut ihmisiä). Itse olen ensinnäkin sitä mieltä että koko kohtauksella ei ole mitään tekemistä hänen psyykkisten ongelmiensa kanssa vaan kyse on perusluonteesta ;D. Ja minusta jos itse kerran tiedostaa että on toiminut tökerösti, vaikka se sitten johtuisikin siitä masennuksesta, olisi fiksua pyytää anteeksi tai todeta että sori, käyttyäydyin tyhmästi, mutta en voi sille mitään. Nyt hän jääräpäisesti on sitä mieltä että ei ole millään tavalla syyllinen tähän kohtaukseen ja päinvastoin toisten pitäisi pyytää anteeksi häneltä, koska eivät ymmärrä että hän on sairas.

Olenko siis kohtuuton jos edellytän jonkinlaisia ihmismäisiä tapoja vaikka kuinka olisi mielenterveyskuntoutuja? Eikös se olisi jotain realiteettiterapiaa että pikkuhiljaa koittais käyttäytyä niinkuin "terveet" ihmiset? Eikä hänen masennuksensa ole ilmeisesti alunperinkään ollut mitään vakavinta laatua, koska on jaksanut käydä koulua ja on ottanut lemmikin sekä on mukana eräässä siviilielämän "projektissa"...

Piti vielä lisätä että minusta tässä ihmisessä on psykopaatin piirteitä, koska saa ihmiset uskomaan näihin ihme selityksiinsä ja koskaan missään asiassa vika ei ole hänessä vaan muissa. Ei ota siis vastuuta teoistaan millään tasolla.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Jio

Olen samaa mieltä kanssasi että kaverisi käyttää "saamaansa" diagnoosia väärin ja kokee kaiken olevan hänelle sallittua nyt em. johtuen.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: Toimi

Eikös tämä samainen aihe jo kertaalleen lukittu?  huh.gif No, jos kerran saa nyt kirjoittaa niin ihan yleisellä tasolla ihmiset tykkäävät usein hakea syitä käyttäytymiseensä itsensä ulkopuolelta. Esimerkkinä vaikkapa alkoholistit. Kyllä kyseessä useinmiten on oma persoonallisuus ja siinä ilmenevät vääristymät. Löytyyhän tämä psykopaattikin tuolta persoonapatologian puolelta. Tosin persoonallisuushäiriön diagnosointia ei tulisi harrastaa muuta kuin lääketieteellisessä mielessä. Leikkimielessä sitä voi harrastaa esim. tässä lähimmäisen moukkamaisen käyttäytymisen tapauksesssa. Tälle ystävällesi on oiva kansanomainen diagnoosi: moukka.  ;D

muokattu: ihan liiiian monta kirjoitusvirhettä :o

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Maailman vahvin tyttö

Moukka oli oiva nimitys  ;D Enkä ole mitään diagnoosia tarjoamassa hänestä, kunhan vaan ihmettelen ja ennekaikkea haluaisin tietää miten hänen kanssaan pitäisi käyttäytyä.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Jio

Odotat samanlaista käyttäytymistä kuin "terveiltäkin" ihmisiltä. Ei diagnoosi anna mitään erivapauksia.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: TheKarhu

Persoonallisuusproblematiikkahan liittyy, kuten tuossa edelläkin jo tuli mainituksi, varsin tavallisesti depressioon. Harvemmin loppujen lopuksi tulee vastaan "puhtaita" depressioita ilman persoonallisuusvääristymiä. Pikkuisen kertomasi perusteella tulee vaan epävakaus jollain tasolla väkisin mieleen.. Ja siinäpä ei ole herkkua (siis leikitellen ajatuksella epävakaasta, tietävänihän en toki väitä) tämmöisen henkilön kanssa olla tekemisissä, sen uskon. Konfrontointiin suoraan sanojen ja tekojen ristiriidoista ja omasta vastuuttomuudesta on toki helppo neuvoa, mutta näin toimien lienet äkkiä mustalla listalla..  ;D Vai tehneekö kaverisi jaottelua "hyviin ja pahoihin"?

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: Wank

En tiedä meneekö nyt vähän aiheen vierestä, mutta itse olen pyrkinyt siihen että pitää ystävyys yms. "hoito-suhteet"  :P erillään varsinaisesta ammatillisesta hoitosuhteesta. Eli en ole sosiaali & terveysalan ammattilainen(?) ystävilleni tai sukulaisilleni ellei nyt satu olemaan akuuttitilanne käsillä. Pyrin pitämään nämä henkilökohtaiset ja ammatilliset suhteet niin erillään toisistaan kun vain mahdollista. Ystävä on ystävä ja potilas on potilas, vaikka täytyy myöntää että lähipiirin sairaudet, lääkitykset yms. välillä aina kiinnostavatkin ihan ammatillisessa mielessä.

Eli sekavan lyhyesti, jos ystäväni joka olisi mt-kuntoutuja käyttäytyisi tuolla tavalla, reagoisin siihen kuten ystävä reagoi enkä "ammatillisesti".

Omassa kohdalla olisi em. "ystävän" reaktio melko varmasti hyvin epäammattimainen 8) 

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Maailman vahvin tyttö

Niin, sepä juuri. En ole psykiatriaan suuntautunut, enkä todellakaan halua alkaa terapoimaan. Haluaisin vain tietää kuinka tällaisen ihmisen kanssa ollaan.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
NurseBetty

Sairas saa olla mutta ei tyhmä. Olen nähnyt jonkin verran tätä diagnoosin väärinkäyttöä ja omalta kohdaltani ei ainakaan kestä kärsivällisyys tämmösten ihmisten kanssa. Kyllä kaverisi tulisi pyytää anteeksi ja alkaa käyttäytymään kuin aikuinen ihminen.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
nursio

Niin, sepä juuri. En ole psykiatriaan suuntautunut, enkä todellakaan halua alkaa terapoimaan. Haluaisin vain tietää kuinka tällaisen ihmisen kanssa ollaan.

Höh, no olet tietysti kuten missä tahansa henkilökohtaisessa ihmissuhteessa. Onhan se ymmärrettävää, että kaikilla meillä voi olla joskus raskaita aikoja elämässä, mutta kyllä minä ainakin äkkiä vetäydyn takavasemmalle sellaisesta ihmissuhteesta, missä joudun olemaan roskasankona tai yksityisterapeuttina. Mielestäni ystävyyssuhteiden kuuluu olla tasapuolisia ja sen huomaa äkkiä, milloin toinen lopettaakin vierailun tai puhelun lyhyeen kun alat itse "valittaa". Tätä on kiva kokeilla käytännössä joskus tiettyjen sukulaistätien kohdalla  :P

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: Tsuhna

Psykiatrisen potilaan kohtaaminen...

Aina kun on koulutusta tarjolla tämän kaltaisen nimikkeen alla, minä revin pelihousuni. Usein tällaista koulutusta kyllä pyydetään ja olenpa pari kertaa sellaisen joutunut vetämäänkin.

"Kuinka kohdata psykiatrinen sairaanhoitaja?"

"Kuinka kohdata psoriaatikko?"

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Pernasoppa

Aina kun on koulutusta tarjolla tämän kaltaisen nimikkeen alla, minä revin pelihousuni. Usein tällaista koulutusta kyllä pyydetään ja olenpa pari kertaa sellaisen joutunut vetämäänkin.

Veditkö silleen että "Moi olen Tsuhna. Tänään kerron miten psyk potilas kohdataan. Ihmisenä. Siinä se sitten olikin, onko kysyttävää?"

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: Tsuhna

Veditkö silleen että "Moi olen Tsuhna. Tänään kerron miten psyk potilas kohdataan. Ihmisenä. Siinä se sitten olikin, onko kysyttävää?"

No mieli kyllä teki jotenkin tohon tyyliin vetää. Taisin aloittaa perusasioista, kättäpäivää, puhutaan normaalilla äänenvoimakkuudella masentuneillekin ihmisille jne.

"ME ei oteta lääkkeitä, ME ei nyt ajatella niin ja näin"

Hyvin epäluuloisen, paranoidisen potilaan kohtaamisessa on jotain juttuja joita kannattaa huomioida:

- ei tuijoteta tiukasti silmiin

- ei olla aivan vastatusten, rintamasuunta poispäin, kohti "uhkaa"

- älä ahdista nurkkaan, potilaan hyvä kokea että hänellä on pakotie

- älä turhaa intä vastaan siitä mikä on totta ja mikä ei

- terapeuttinen liitto uhkaa kohtaan, jopa varovainen "harhoihin mukaanmeno"

- kassit ja pitkät takit naulakkoon (jokusen kerran on vastaanotolla ollut potilaalla kassissa ase)

Kohderyhmän mukaan toki näitä asioita voi läpikäydä. Ei yritetä tehdä kaikista terapeutteja. 

Antaa ihmisten kysyä, tuoda esille omia kokemuksia ja esimerkkejä...

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille