Jump to content
MAINOS

lääkäreiden lahjonta ottaa päähän!!!!!!!!!


Vieras: iida

Recommended Posts

Alkaa ottaa pannuun lääke-esittelijöiden jatkuva juokseminen sairaalamme käytävillä....Olen yleensä suvaitsevainen luonne, mutta nyt jo pelkkä lääke-esittelijän ylisliipattu ulkomuoto saa niskakarvat nousemaan pystyyn...Paras oli,kun kerran tulin potilashuoneesta torttupussi (huom. ei pullapussi) kädessä, istui kaksi ällön näköistä herrasmiestä tyyriisti käytävässä odottamassa osastonlääkäriä lahjottavaksi..ja toinen puhdisti vaateharjalla puvun takkia.Voi hellan lettas....

Hoitohenkilökunta osallistuu usein myös lääketutkimuksien käytännön toteutukseen- miksi ei meitä muisteta..Kuulakärkikynät kerran vuodessa saa tietysti posket punoittamaan tyytyväisyydestä. Olisi mielenkiintoista saada tietää, kuinka paljon lääkefirmat käyttävät edustusrahoja..Olen itse ainakin huomannut sairaalan kahviossa jonottaessani palkkapussin viimeisillä roposilla kuivaa possumunkkia. että lääke-esittelijät vinguttavat jatkuvasti korttejaan ja tarjoavat pullakahvejaan lekureille.

Mitä mieltä muut olette asiasta? Eikö lahjonnan pitäisi olla ylipäätään kiellettyä? Miten mahtaa olla lounaiden ja illanistujaisten kanssa?

Miksiköhän meidänkin osaston lääkekaapista löytyy Buranaa, eikä paljon halvempaa Ibuxinia??:D)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Alkaa ottaa pannuun lääke-esittelijöiden jatkuva juokseminen sairaalamme käytävillä....Olen yleensä suvaitsevainen luonne, mutta nyt jo pelkkä lääke-esittelijän ylisliipattu ulkomuoto saa niskakarvat nousemaan pystyyn...Paras oli,kun kerran tulin potilashuoneesta torttupussi (huom. ei pullapussi) kädessä, istui kaksi ällön näköistä herrasmiestä tyyriisti käytävässä odottamassa osastonlääkäriä lahjottavaksi..ja toinen puhdisti vaateharjalla puvun takkia.Voi hellan lettas....

Hoitohenkilökunta osallistuu usein myös lääketutkimuksien käytännön toteutukseen- miksi ei meitä muisteta..Kuulakärkikynät kerran vuodessa saa tietysti posket punoittamaan tyytyväisyydestä. Olisi mielenkiintoista saada tietää, kuinka paljon lääkefirmat käyttävät edustusrahoja..Olen itse ainakin huomannut sairaalan kahviossa jonottaessani palkkapussin viimeisillä roposilla kuivaa possumunkkia. että lääke-esittelijät vinguttavat jatkuvasti korttejaan ja tarjoavat pullakahvejaan lekureille.

Mitä mieltä muut olette asiasta? Eikö lahjonnan pitäisi olla ylipäätään kiellettyä? Miten mahtaa olla lounaiden ja illanistujaisten kanssa?

Miksiköhän meidänkin osaston lääkekaapista löytyy Buranaa, eikä paljon halvempaa Ibuxinia??:D)

Ja paljonkohan teidän apteekkari saa ilmaislounaita, buranan takia  :P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo, kyllähän lääkäreitä erilaiset lääkefirmojen ym. edustajat muistavat paljon avokätisemmin kuin hoitajia... En muuten oo koskaan tullut ajatelleeksi, että apteekkaritkin saavat mitä ilmeisimmin jotain tuosta "kakusta"... Hmmmm... Oon vaan sinisilmäisesti tuuminut, että tukku on taas tehnyt edukkaamman tarjouksen jostain buranasta... kuin ibumaxista. Höh.

No mun on pakko myöntää, että suhtaudun yleensä aika kriittisesti erilaisiin lääke- esittelijöihin ja muihin tuotteidensa kauppaajiin. Kuinka voi aina olla, että juuri kyseinen lääke/tuote on se ylivertaisesti paras?? Ja tietenkin tutkitusti... yleensä HUS:ssa, Tyks:ssä, Tays:ssa tms... Mää ihmettelen vaan... huh.gif

Kerran yksi decubituspatjojen markkinoija veti herneen oikeesti nokkaansa kun tajusi, että meille oli just edellisellä viikolla hankittu kilpailijan vastaavia tuotteita... Kimmastui oikeasti, ja oikein hyväkäytöksisesti haukkui suohon tuon kilpailijan tuotteet :D

No työtäänhän nuokin vain tekevät...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niillä hinnoilla mitä joku lääke maksaa apteekissa ei ole mitään tekemistä sen kanssa mitä sairaala niistä maksaa. Omia tuotteitaan sairaaloille kaupatessa lääkefirmat saattavat antaa yksittäisestä lääkkeestä jopa 70% alennuksen saadakseen omalle tuotteelleen käyttöä ja siinä sivussa saada muita lääkkeitä kaupaksi. Ei yksittäinen lääkäri sairaalan valikoimiin otettavia lääkkeitä valitse, joskin voi sanansa sanoa. Mutta epäilen että perustelu on se, että siltä ja siltä firmalta sai parempia munkkeja.

Lääkefirmat voivat nykyään antaa enää lahjoja joilla on vain pieni rahallinen arvo, eli kyniä ja sellaista tilpehööriä. Ei sillä ketään lahjota. Ohi ovat ajat, jolloin lääkefirmat pystyivät lähettämään lääkäreitä Mallorcalle koulutuksiin. Nyt nekin rahat otetaan eri pussista.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen surutta pyydellyt ilmaissälää noilta lääke-edustajilta ilman häpeän tunteita. Osaltaan johtuien siitä, että ent. opiskelutoverini on kys. hommassa ja häneen tulee törmäiltyä satunnaisesti sairaala-alueella.

Pitkään haaveilemaani lääke-tekstillä varustettua (mustaa) pipaa en ole vieläkään onnistunut saamaan mutta kaikea muuta onkin kulkeutut.

Muutoin lääke-esittelyissä, sillon harvoin kun niitä on tai niihin pääsee, suhtaudun esittelijän juttuihin yhtä vakavasti kuin amerikkalaisiin tv-sarjoihin.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muutoin lääke-esittelyissä, sillon harvoin kun niitä on tai niihin pääsee, suhtaudun esittelijän juttuihin yhtä vakavasti kuin amerikkalaisiin tv-sarjoihin.

Juu, se on jotenkin hauskaa että kaikkien esittelijöiden lääkkeet ovat aina ryhmänsä tehokkaimpia, monipuolisimpia, helpoimpia jne.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...
Vieras: Asiantuntija

Lääkärithän ne lääkkeet määräävät, eivät hoitajat. Sen vuoksi on turhaa syytää rahaa hoitajien lahjontaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen surutta pyydellyt ilmaissälää noilta lääke-edustajilta ilman häpeän tunteita. Osaltaan johtuien siitä, että ent. opiskelutoverini on kys. hommassa ja häneen tulee törmäiltyä satunnaisesti sairaala-alueella.

Pitkään haaveilemaani lääke-tekstillä varustettua (mustaa) pipaa en ole vieläkään onnistunut saamaan mutta kaikea muuta onkin kulkeutut.

Muutoin lääke-esittelyissä, sillon harvoin kun niitä on tai niihin pääsee, suhtaudun esittelijän juttuihin yhtä vakavasti kuin amerikkalaisiin tv-sarjoihin.

Niin, pipan saanti lieneekin erityisen vaikeeta, mun miehen ex-työpaikalla mainospipoja säilytettiin kassakaapissa, josta sitten juhlavan tunnelman vallitessa harvoille ja valituille oma nupinlämmitin noudettiin :) Oikeesti, mainoskamat on ihan käyttökelposta ryjää, ja totta puhuen mä keräilen psyykelääkekyniä...

Muokkaus:lainaukset

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tavallaan ymmärrän tuon lääke-esittelun ja tavallaan taas en. Kunnallisella puolella missä itse olen töissä, on olemassa peruslääkevalikoima jota lääkärin tulee käyttää. Muita lääkkeitä kuin peruslääkevalikoimaan kuuluu on vaikea määrätä koska niitä ei läheskään aina ole saatavilla. Kun lääke-esittelijä tulee kunnallisella puolella työskentelevän lääkärin työaikana esittelemään lääkkeitä joita lääkäri voi käytännössä määrätä vain yksityislääkärinä ollessaan, niin sitä en oikein ymmärrä. Näinä lääke-esittelyaikoina lääkäri on poissa työpisteestään ja hyvin usein melko hankalasti saatavissa paikalle jos sellainen tarve tulee. Mieluummin syödään pullaa/leipää/jotain muuta, kuin tehdään kuntapuolen koiranhommaa. Ja se hyöty mikä lääke-esittelyssä sitten saadaan uusista lääkkeistä hyödynnetään pääasiassa privaattipuolen hommissa.

Onneksi lääke-esittelijät tuovat meille hoitajillekin pullaa ja kyniä, ettei ihan kateudesta vihreinä tarvitse koko aikaa olla. Välillä kyllä pistää ihmetyttämään miksi mekin suostumme toteuttamaan 4-5 lääketutkimusta saamatta yhtään miktään. Eräästäkin lääketutkimuksesta joka jokin aika sitten meillä oli, tutkijalääkäri joka sai rekrytoitua potilaan nettosi n. 100 euroa per potilas. Hoitajille oli tullut vaivihkaa kirjalliset ohjeet jossa käskettiin ottaa yhteyttä tähän lääkäriin jos tietyt kriteerit omaava potilas saapuisi. Vastaavia tutkimuksia on meneillään useita, asia ei välttämättä kiinnosta muita meidän lääkäreitä kuin sitä tutkimusta tekevää lääkäriä joka on sitten tehnyt ne kivat ohjeet jossa pyydetään soittamaan hänelle 24/7 jos hoitajat törmäävät sopivaan potilaaseen. Lääkäri kuittaa rahat ja kunnian, hoitajat ihmettelevät vieressä tyhmänä... :)

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On niistä lääke esittelijöistä joitain muutaki hyötyä kuin pullakahvit..meillä ainaki välistä lääke esittelijöitä pyydetään puhumaan myös HOITAJILLE, esim, ku on osastolla on otettu jokin uusi valmiste käyttöön esim. simdax. Ei sen takia et "mainostasivat" kyseistä lääkettä hoitajille, vaan kertoisivat että miten se toimii ja mitä tulee seurata kys. infuusion aikana jne.

Mikä ei tapa, se vahvistaa..!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tavallaan ymmärrän tuon lääke-esittelun ja tavallaan taas en. Kunnallisella puolella missä itse olen töissä, on olemassa peruslääkevalikoima jota lääkärin tulee käyttää. Muita lääkkeitä kuin peruslääkevalikoimaan kuuluu on vaikea määrätä koska niitä ei läheskään aina ole saatavilla. Kun lääke-esittelijä tulee kunnallisella puolella työskentelevän lääkärin työaikana esittelemään lääkkeitä joita lääkäri voi käytännössä määrätä vain yksityislääkärinä ollessaan, niin sitä en oikein ymmärrä.

Terveyskeskuksen vuodeosastolla lääkärit yleensä määräävät osastohoidossa oleville potilaille juuri peruslääkevalikoiman lääkkeitä, mutta kun potilas kotiutuu niin silloin monesti tulee lääkärille mieleen edustajan puheet ja pullakahvit ja reseptille kirjoitetaan jotain aivan muuta lääkettä.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hoitohenkilökunta osallistuu usein myös lääketutkimuksien käytännön toteutukseen- miksi ei meitä muisteta..

Tiedän kyllä, että kun hoitohenkilökunta on osallistunut esim. Rochen lääketutkimuksiin, ovat päässeet Rochen tehtaille tutustumaan. Vkl Sveitsissä, ihan kiva. Ja samoten kävivät Englannissa, mutta en muista kenen kutsumana. Ja on viety teatterimatkoille, joissa syödään ja juodaan oikein kunnolla.

Välillä kyllä pistää ihmetyttämään miksi mekin suostumme toteuttamaan 4-5 lääketutkimusta saamatta yhtään miktään. Eräästäkin lääketutkimuksesta joka jokin aika sitten meillä oli, tutkijalääkäri joka sai rekrytoitua potilaan nettosi n. 100 euroa per potilas. Hoitajille oli tullut vaivihkaa kirjalliset ohjeet jossa käskettiin ottaa yhteyttä tähän lääkäriin jos tietyt kriteerit omaava potilas saapuisi. Vastaavia tutkimuksia on meneillään useita, asia ei välttämättä kiinnosta muita meidän lääkäreitä kuin sitä tutkimusta tekevää lääkäriä joka on sitten tehnyt ne kivat ohjeet jossa pyydetään soittamaan hänelle 24/7 jos hoitajat törmäävät sopivaan potilaaseen. Lääkäri kuittaa rahat ja kunnian, hoitajat ihmettelevät vieressä tyhmänä... ::)

Hei, ne lääkärit saavat niitä tutkimusapurahoja juuri siksi, että voivat palkata näihin hommiin tutkimushoitajan! Mutta olen kyllä ollut itsekin tyhmänä (=ilman erilliskorvausta) ollut ottamassa pankreatiitti-potilailta bakteeriviljely-näytteitä nielusta, virtsaputkesta ja peräaukosta, ja VAIN siksi, että jonkun lääkärin tutkimuksellinen mielenkiinto kohdistui siihen, että korreloivatko nämä jotenkin keskenään pankreatiitti-potilailla.

Nämä tutkimuslupahakemuksethan käsitellään sairaaloiden eettisissä toimikunnissa ja niissä pitäisi olla myös perusteltuna tutkimusresurssit. Tuskin missään paikassa on liikaa henkilökuntaa toteuttamaan kaiken muun lisäksi vielä lääkäreiden aineiston keruuta eli se on epäeettistä, jos se on pois potilaiden hoidosta. Se, joka haluaa tutkia, kerätköön itse aineistonsa!

Miten mahtaa olla lounaiden ja illanistujaisten kanssa?

No, niitäkin on tullut syötyä ja istuttua sh:na, mutta ottaisin kyllä mielummin rahakorvauksen ylimääräisestä työstä. Saisin sitten itse päättää, missä syön ja kenen kanssa.

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meille piti joulun alla tulla eräs lääke-esittelijä mutta se sairastui. Soitti sitten meille polille että jos joku voisi käydä hakemassa lääkefirman piikkiin suklaat ja pulla pöytään. Oli muuten aikamoinen lasku minkäs sai mutta perästä ei ole kuulunut mitään. Kyllä sitä syötävääkin oli polin kahvihuoneessa.

Aika kivasti on nuo laite-esittelijät suhtautuneet hoitohenkilökuntaan kun me niitä laitteita käytetään ja aika paljon vaikutetaan niiden ostopäätöksiin. Tosin viime kesänä eräs lääkefirma sponssasi meidän alueen polin/palolaitoksen/saku:n kesäjuhliin oluet.

Ne lahjukset mitä ne esittelijät antaa ei ole pois heidän lompakoista joten kinuamaan vaan, kyllä ne jotain yleensä antaa. Tosin jokainen lahjus nostaa lääkkeiden hintaa joka nostaa KELAn korvauksia tai kuntien maksuosuuksia joka taas nostaa meidän veroprosenttia...

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei, ne lääkärit saavat niitä tutkimusapurahoja juuri siksi, että voivat palkata näihin hommiin tutkimushoitajan! Mutta olen kyllä ollut itsekin tyhmänä (=ilman erilliskorvausta) ollut ottamassa pankreatiitti-potilailta bakteeriviljely-näytteitä nielusta, virtsaputkesta ja peräaukosta, ja VAIN siksi, että jonkun lääkärin tutkimuksellinen mielenkiinto kohdistui siihen, että korreloivatko nämä jotenkin keskenään pankreatiitti-potilailla.

Näissä meillä pyörivissä tutkimuksissa ei tutkimushoitajaa tarvita. Kun potilas suostuu tutkimukseen, niin yleensä se merkitsee meille sitä, että joudumme aloittamaan potilaalle jonkun tutkimuslääkkeen. Tai sitten lääkäri tulee tekemään jollain hienolla vehkeellä jonkun hienon tutkimuksen. Jos jotain näytteitä tulee, niin labra tulee ne ottamaan ihan itsekseen.

Ja näissä tutkimuksissa on oleellista se, että potilas saadaan mahdollisimman nopeasti mukaan tutkimukseen. Yleensä inkluusiokriteerinä on max. 24h oireiden alusta. Siksi tutkimuksen kannalta on tärkeää, että sairaanhoitaja äkkää tällaisen potilaan nopeasti uusien potilaiden joukosta. Jos sitä vaikka saisi 10 € per potilas kahvikassaan, niin varmasti suuremmalla mielenkiinnolla perehtyisi niihin tutkimuskansioihin ja ohjeisiin...

Nämä tutkimuslupahakemuksethan käsitellään sairaaloiden eettisissä toimikunnissa ja niissä pitäisi olla myös perusteltuna tutkimusresurssit. Tuskin missään paikassa on liikaa henkilökuntaa toteuttamaan kaiken muun lisäksi vielä lääkäreiden aineiston keruuta eli se on epäeettistä, jos se on pois potilaiden hoidosta. Se, joka haluaa tutkia, kerätköön itse aineistonsa!

Niinpä. Mutta kun niitä tutkimukseen liittyviä papereita on melko hankala saada kun kyseessä on lääketehtaan maksama tutkimus, kaikkien papereiden päällä lukee confidential tai eyes only. Ei mistään selviä kuinka paljon lääkäri on arvoinut tutkimuksen lisäävän hoitajien työtä. Eikä se lääkäreitä kiinnosta, sen asian pitäisi olla osaston- ja ylihoitajien mielenkiinnon kohteena. Luulisi meidän pomojen pitävän alaistensa puolta ja pistävän kapuloita rattaisiin jos meidän työtaakkaa lisätään. Mutta ei, kumarrellaan lampaina tohtoreille...

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja onhan tässä lääkäreiden lahjomisessa muitakin sivuvaikutuksia kuin vihreät sairaanhoitajat. Karolinska Institutin lääkäriopiskelijat eivät "saa"  käyttää suomalaisten lääkäreiden tutkimuksia lähdeaineistona koska ne katsotaan "ennalta maksetuiksi". Samoin tutkimusetiikan luennoilla käytetään Suomea esimerkkinä epäselvästa etiikasta.

Ja hoitajana 10 vuotta Ruotsissa töitä tehneenä en ole nähnyt ainuttakaan lääketehtaaan mainoskynää ynnä muuta lääkeehdas tilpehööriä osastoilla. Suomen puolella käydessä ottaa kaikki mainonta valitettavasti silmiin, olette kuin formulakuskeja kaikkien mainostarrojen alla.... 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Mää oon kyllä päässy osalliseks korruptiosta. On oltu risteilyllä safkoineen ja nytkin ois teatterireissu illallisineen, mut oon töissä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja onhan tässä lääkäreiden lahjomisessa muitakin sivuvaikutuksia kuin vihreät sairaanhoitajat. Karolinska Institutin lääkäriopiskelijat eivät "saa"  käyttää suomalaisten lääkäreiden tutkimuksia lähdeaineistona koska ne katsotaan "ennalta maksetuiksi". Samoin tutkimusetiikan luennoilla käytetään Suomea esimerkkinä epäselvästa etiikasta.

:) Miten voi olla? Ehkä meillä syöpäsairaiden maailmassa asiat ovat yksinkertaisempia kun rinnakkaisvalmisteita ei aivan samassa mittakaavassa löydy. Olen tuotteissa luottanut valmistajan tekstiin ja esittelyihin, toki arkijärjellä pystyy ymmärtämään että tietyt ilmaukset, kuten "ylivertaisesti parempi" tai "vaikuttavuudeltaan mullistava", ovat ylisanoja, aivan kuten kuvaukset osaston hoitofilosofian täydellisyydestä. Outona pidän tutkimusten sivuuttamista vedoten eettiseen ongelmaan. Käsittääkseni tutkimusten eettisyyttä seurataan, ja tutkimustiedon tuottajat ja käyttäjät osannevat tieteellisiä tuloksia tulkitessaan huomioida mahdolliset eturistiriidat. 

Sitten sairaanhoitajan hyötymiseen lääkefirmojen edustajista. Kuten edellä todettiin, hoitajat voivat kyllä kutsua esittelijän osastolle kertomaan tuotteen käyttöön liittyvistä asioista. Tätä olen usein tehnyt ihan saadakseni käytännön vinkkejä, yleensä ammattitaitoinen esittelijä kertoo muiden sairaaloiden kokemuksia tuotteesta. Samoin ehdotonta hyötyä ovat mukana tulevat potilasohjeet. Enkä pane sitä oheissälää pullineenkaan pahakseni.

Lääkeyhtiöt osallistuvat myös hoitajien koulutusten sponsorointiin, monet valtakunnalliset opintopäivät jäisivät muuten pitämättä kustannusten noustessa liian korkeiksi pelkillä osallistumismaksuilla perittäviksi.  Nämä työhön ja koulutukseen liittyvät edut kyllä riittävät, en osaa kaivata hiihtomatkoja Keski-Eurooppaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei se suhdetoiminta ole aina helppoa sulatettavaa lääkäreilläkään.

Tuttu lääkäri vaihtoi terveyskeskuksesta yliopistolliseen keskussairaalaan, niin lapsuudesta asti tuttu kaveri (joka sattui olemaan ammatiltaan lääke-esittelijä) ilmoitti, että soittele taas sitten kun "sinusta on jotain hyötyä".

Kyseinen lääkäri loukkaantui sydänjuuriaan myöten tapauksesta, oli pitänyt heitä ensisijaisesti hyvinä kaveruksina. Mutta tietyssä tilanteessa myyjälle bisbes on aina pelkkää bisnestä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...