Jump to content
MAINOS

KYS:n tilanne


Teemu

Recommended Posts

Luulempa, että ei KYS olle ainut paikka, jossa henkilöstöpolitiikka ei toimi. Koska hoitoala on naisvaltainen, niin eripuraa on useissa työyhteisöissä. Ja mitäs asialle tehdään? EI YHTIKÄS MITÄÄN!

Jo useissa sairaaloissa, vanhaikoideissa ja muissa yksiköissä alkaa olemaan sijaisista pulaa. Mitäs sitten tehdään, kun nykyinen ja vakituinen henkilökunta riitelee eikä sijaisia saada. Vakituiset jäävät pois, joko sairaslomalle tai vaihtavat työpaikkaa. Sijaiset ovat ehkä jo väsyneet sijaistamiseen ja hakeutuneet toisiin tehtäviin. Kukas sitten hoitaa sairaita ja apua tarvitsevia?

Riitelevässä työyhteisössä potilaiden ja asiakkaiden hoitaminen ei takuulla täytä niitä hoitotyön kriteereitä, joita meille kaikille on koulussa opetettu. Kuinka riitelevät työtoverit voivat toimia asiallisesti potilas-/asiakastyössä?

Tähän asiaan täytyisi puuttua. Ensinnäkin, meistä jokaisen olisi syytä katsoa peiliin ja miettiä omaa toimintaa siellä hoitoyhteisössä, jossa toimimme ja kysyä itseltämme, onko käytöksessäni parannettavaa. Olenko minä reilu ja oikeudenmukainen työtoveri, kohtelenko potilaita / asiakkaita kuten hoitotyössä kuuluu?

Jos emme itse näe, että muutosta tarvittaisiin, silloin siirtäisin vastuun työyhteisölle. Keskustellaan rakentavasti yhteisistä pelisäännöistä, ketään syyllistämättä (helppo nakki  :D) Esimiehen tehtäviin kuuluu myös huolehtia, että kaikilla työyhteisön jäsenillä on hyvä olla työssä. Siellä ei saa kiusata ketään, ei riidellä, ei haukkua. Jos näin tapahtuu, asialle pitää hetimiten tehdä jotain, eikä vain katsoa sivusta, ja odottaa, että joskohan asiat itsestään paranisivat.

Tällaiselle käytökselle ei saa antaa tilaa, vaan siihen on puututtava heti. Kenestäkään ei ole kiva mennä töihin, jos saa pelätä työtovereitaan tai jännittää, jos nolataan.

Varmistetaan siis, että en kiusaa, riitele, enkä syyttele työtoveriani, vaan olen kollegiaalinen, autan työtoveriani ja olen tasavertainen tiimin jäsen. :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...