Jump to content
MAINOS

Opiskelijan oikeus?


Sairaanhyvähoitaja

Recommended Posts

Mites te muut hoitoalan opiskelijat olette selviytyneet esim. HIV-potilaan hoitamisesta harjoittelujakson aikana? Onko teitä ohjattu verivarotoimiin asiallisesti ja onko silti pelottanut hoitaa? Vai onko teidät vapautettu ko. potilaiden hoidosta?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...
MAINOS

Minun ohjaajani oli hieman ylisuojelevainen yhdellä jaksolla ja hän ei päästänyt minua eristyshuoneisiin lainkaan!

Vaikka kuuluuhan se työhön ja kiva olisi ollut oppia, mutta kyllöä hän hyviä verukkeita keksisikin... "Olethan ala-ikäinen (olin silloin vielä 17), ethän ole ollut harjoittelussakaan kuin 3vkoa (harjoittelu kestää 5vkoa) jne jne..."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Todellakin, joissain toimipisteissä opiskelijoita ei päästetä eristyshuoneisiin. Vaikka tämä saattaa tuntua opiskelijan kannalta loukkaavalta, ymmärrän kyllä myös harjoittelupaikan kannan. Ja pitäisin jopa huolta opiskelijoiden turvallisuudesta positiivisena.

-Lehe

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos vastauksista, mutta en ole silti saanut vastauksia kysymyksiini. Onko joku hoitanut opiskelujaksoilla eristyspotilaita? Oletko saanut hyvää ohjausta ja miten eristyspotilaan hoito on sujunut? Erityisesti veritartuntavaarallisen potilaan hoito kiinnostaa...Vastauksia please 8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Opiskelen bioanalytiikkaa ja ensimmäinen harjoittelujakso oli varattu pelkkää näytteenottoa varten.

[move]No tämä likka reippaana ensimmäisenä aamuna..[/move]Ensimmäinen potilas koko labrassa ja ohjaaja tuumaa: mene vain ottamaan verikoe, mä katon sillä aikaa näitä sun papereita.

Olin ollut edellisenä kesänä töissä labrassa eikä näytteenotto sinänsä ollu "jännittävää". Kyselin syntymäajat ja muut ja aloin pistää.. Käsivarret reikiä täynnä.. Pistäminen sujui ihan normaalisti..Sitten kun sain pistettyä tulostin päätteeltä tarrat.. Ja kas: huomatutuksessa HIV...  8) Kun potilas oli lähteny ohjaaja paukkaa huoneeseen ja kysyy: mites meni?

En tiedä testattiinko minua vai mitä tapahtui, mutta toinen hoitaja osasi sanoa, että ko. potilas käy aika usein labrassa otattamassa näytteitä ja on siis kaikille tuttu. Ohjaaja näki kyllä kuka huoneeseen tuli.. Ohjaajani ei mitenkään vielä tiennyt sitä, että olin ollut jo aiemmin töissä ja siten minulla oli kokemusta tuollaisista tilanteista.

Jäi vähän paskan maku suuhun heti ensimmäisenä päivänä.. Entä, jos olisin ollut kokemattomampi? En olisi pistänyt kuin koulussa joskus harvoin aina samaa luokkatoveria, jonka suonet löytäisi pimeässä tunnustelematta?

Tällainen kokemus minulla olisi.. Toivottavasti sait jotain irti...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mites te muut hoitoalan opiskelijat olette selviytyneet esim. HIV-potilaan hoitamisesta harjoittelujakson aikana? Onko teitä ohjattu verivarotoimiin asiallisesti ja onko silti pelottanut hoitaa? Vai onko teidät vapautettu ko. potilaiden hoidosta?

Niin ohjaus veritartuntoihin/ näytteenottaminen voi olla hankalaa ja ehkä monen opiskelijan kohtalo voi olla statistin osa hiv potilaan verinäytteen ottamisessa. Ehkä kokeneeen henkilökunnan helpompi ottaa näyte kuin opiskelijan jolle sattuu tapis ja ohjaaja tuntee siitä jonkinlaista syylisyyttä sitten mene ja tiedä  8).

Tietysti kokeneelekin voi haaveri sattua siinä missä opiskelijallekin vai.......

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...
Mites te muut hoitoalan opiskelijat olette selviytyneet esim. HIV-potilaan hoitamisesta harjoittelujakson aikana? Onko teitä ohjattu verivarotoimiin asiallisesti ja onko silti pelottanut hoitaa? Vai onko teidät vapautettu ko. potilaiden hoidosta?

Eikös harjoittelujaksoilla opiskelijoiden kontaktia HIV/MRSA/hepatiitti-potilaisiin kuuluisi pitää mahdollisimman vähäisenä, eikä ainakaan tieten tahtoen usuttaa näiden kimppuun. Opiskelijastatuksella kun ei käsittääkseni ole ihan yksiselitteistä kuka tartuntatapauksessa korvaisi mahdollisesti kokonaisen uran menettämisen ja millä tavalla - kun taas "oikeiden" työntekijöiden suhteen vastuu on selvästi työnantajalla.

Ongelmaa lisää hippasen (ainakin omalta kohdalta) loma-aikaiset sijaisuudet. Oppilaitos vaatii, jos on ollut MRSA/VRE-potilaiden kanssa lomilla tekemisissä (tai ollut hoidossa Hgissä/ulkomailla/Treella...), negatiiviset viljelynäytteet ennen uusia opiskeluaikaisia potilaskontakteja.

Nykyään olen kaikessa hiljaisuudessa jättänyt menemättä testeihin, sillä kukaan ei tiedä mitä tapahtuisi jos osoittautuisikin että olen MRSA/VRE-positiivinen ennen valmistumista....  Enkä tosiaankaan halua ensimmäiseksi ennakkotapaukseksi juuri aavistuksen ennen valmistumista. Ja - jos tarkkoja ollaan - em. näytteiden "vaatiminen" ei välttämättä ole ihan laillistakaan, eikä niitä kovin tarkasti edes valvota...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei niitä tosiaan hyvin valvota. Itsekin oon hoitanu MRSA-positiivista, enkä ole sen jälkeen käyny näytteillä. Ei ole edes tullut mieleen...Tietenkin oli silloin suojavaatteet päällä ja hyvä aseptiikka ym. mutta pitäisikö silti ottaa nenänäytteet?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ai niin..Olen kyllä harjottelujaksolla joutunut hoitamaan hepatiitti- ja Hiv-potilaita. En ole edes yrittänyt kieltäytyä. Kyllä ohjaaja ja muut hoitajat ihan oletti että hoidan niitä samalla lailla kuin muitakin potilaita. Nyt tuntuu vähän hassulta, että etukäteen jännitin niin paljon ko. potilaiden hoitamista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eihän esim hepatiittipotilaan hoitamisessa ole mitään sen kummallisempaa kuin muidenkaan potilaiden. Ei ne hepatiitit sieltä sängystä kimppuun hyökkää. Toki esim verivarotoimissa pitää olla huolellinen, mutta niinhän pitää muutenkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eihän esim hepatiittipotilaan hoitamisessa ole mitään sen kummallisempaa kuin muidenkaan potilaiden. Ei ne hepatiitit sieltä sängystä kimppuun hyökkää. Toki esim verivarotoimissa pitää olla huolellinen, mutta niinhän pitää muutenkin.

Tiedän tiedän, Osku. Mutta entäs ne mrsa-näytteet? Siihen haluaisin mielipiteen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tiedän tiedän, Osku. Mutta entäs ne mrsa-näytteet? Siihen haluaisin mielipiteen.

En osaa opiskelijoista sanoa, mutta töissä olen hoitanut marsupotilaita lukemattomia kertoja eikä meitä ole koskaan testattu. Siihen että terve ihminen jää MRSA kantajaksi hoidettuaan marsupotilasta on äärettömän pieni todennäköisyys.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: SisarHentoinen

Meillä on siten, että jos on harjoittelussa ollut osastolla jossa mrsa-potilas(laita), niin harjoittelun jälkeen oppilaitoksen terveyden hoitajan kautta testeihin. Ennenkuin on saanut negatiiviset tulokset ei ole asiaa seuraavaan harjoitteluun.

Ihan sama mitä suojauksia käytät.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä tollasissa tapauksissa pyritään yleensä pitämään opiskelijat poissa tuollaisten potilaiden luota jos ei välttämättä itse halua mennä, pakko niihin tilanteisiin ei opiskelijana ole mennä... Kyllä se varmaan aina mietityttää kun sellaista potilasta hoitaa, mutta sitä tämä hoitotyö on...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen minäkin kyllä hoitanut lähihoitajaksi opiskellessani MRSA-, HIV- ja Hepatiitti- potilaita, mutta ei kukaan ole koskaan mitään testiä mihinkään tarjonnut..

Mutta nyt kun aloitin AMK:ssa tuli heti ohjeeksi että jos olet ollut töissä tai potilaana pääkaupunkiseudulla tai Pirkanmaalla niin pitää mennä MRSA-testeihin ennen kuin aloittaa ensimmäisen työharjoittelun ja aina työharjoittelujen välillä jos harjoittelupaikassa on MRSA:ta ollut.

HIV ja Hepatiitti potilaista on puhuttu vain verieristyksen yhteydessä ei muuten..

Vaikka enpä koskaan niin pelännyt ole näitä ihmisiä, katsonut vaan tarkemmin suojaukset ja muut. Vaikka meillä kyllä on osa ainakin vielä luokassa sitä mieltä että eihän potilasta voi hoitaa tyylillä:Kosken suhun vain pitkällä tikulla, mutta silti se vähän jännittää. Suurin osa kun luokalla on täysin kokemattomia alan suhteen.

"Ei kuullosta kovin järkevältä", sanoi Kani. "Ei", sanoi Puh nöyrästi. "Ei kuulostakkaan nyt kun sen sanoo. Sitä ennen se kuullosti aivan järkevältä."

"On mahdotonta olla masentunut jos sinulla on ilmapallo."

-Nalle Puh

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ihminen jää MRSA kantajaksi hoidettuaan marsupotilasta on äärettömän pieni todennäköisyys.

Ei välttämättä ihan niinkään; vai löytyykö aiheesta tuonsuuntaisia tuloksia jotain? Muistan lukeneeni tutkimuksen jossa hoitohenkilökunnasta kolonisoitui MRSA:lla karkeasti sama osuus kuin mikä potilaiden kantajuus oli (tämä tosin taisi olla pitkäaikaishoidossa, vuoden mittaisena tutkimusjaksona) ja joitain muita samansuuntaisia selostuksia. Teho-osastoilla (eri tutkimus) potilaasta toiseen pöpöjen kolonisoituminen tapahtuu vielä tähtitieteellisesti tehokkaammin, ja hoitajat tietysti altistuvat todella tehokkaasti bakteereille.

Periaatteessahan MRSA ei ole juuri sen kummempi patogeeni kuin tavallisetkaan stafylokokit, ja tavallisetkin pöpöt kulkevat varsin sukkelasti nokasta toiseen. Eikä ole ihan tavatonta että viljelynäytteessä saadaan MRSA ihan sattumalöydöksenä Suomessakaan joltakulta jota sitä ei ollenkaan pitäisi löytyä.

Eli kolonisoitumisen mahdollisuus on olemassa, syytä muistaa läästiessä potilaiden räkää  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ihminen jää MRSA kantajaksi hoidettuaan marsupotilasta on äärettömän pieni todennäköisyys.

Ei välttämättä ihan niinkään; vai löytyykö aiheesta tuonsuuntaisia tuloksia jotain?

Löytyy, mutta älä kysy mistä :) En todella tiedä tutkimuksen nimeä. Luin muistaakseni Stakesin Impakti lehdestä tutkimus tiivistelmän jossa oli tutkittu että jos hoitaja kolonisoituu, niin bakteeri kuolee vuorokauden sisällä. Samansuuntaista puhui hygieniahoitajakin. Löysin jotain tietoa netistäkin, kts liite ja sieltä "Sairaalabakteeri uhkaa avohoitoa"

Suora lainaus kyseisestä artikkelista (epidemiologi Timo Rostila):

Rostilan mukaan on meillä erittäin harvinaista, että hoitohenkilökunnan jäsen altistuu MRSA:lle ja saa siitä pahan infektion:

€â€œ Bakteerin kolonisaatio ei ole harvinaista, mutta se on nopeasti ohimenevää. Jos hoitohenkilökunnalta työpäivän jälkeen tunnin sisällä otetaan näyte, hyvin usein bakteeri löytyy, mutta seuraavana päivänä ei. Joten mielestäni tilanne ei uhkaa heidän, eikä heidän perheenjäsentensä terveyttä.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...