Jump to content
MAINOS

työvuorolistat


janina

Recommended Posts

Tää nyt ei enää arjessa minua kosketa kun olen siirtynyt päivätyöhön, mutta on aina mietityttäny paljon. Miksi ihmeessa listoja aina tehdään " aamu,ilta,aamu,ilta..." ajatuksella kun niin paljon puhutaan vuorotyön kuluttavuudesta ja siitä et hyvin pienillä järjestelyillä lisättäisiin työntekijöiden jaksamista. Olen luullu usein ihmisten perustelevan että ilta aamu rytmi on potilaan hoidon jatkuvuuden kannalta parasta. En usko tuohon pätkääkään. Miten voi olla potilaalle parasta et illasta väsyny hoitaja on aamulla taas puoli kuolleena paikalla  huh.gif

Itse vuoroja kun tein niin pyysin aina säännöllistämään rytmiä ajatuksella " aamu,aamu,aamu,vapaa,ilta,ilta,ilta". Sillä oli suuri vaikutus jaksamiseen. Ihmettelen kun tämä päivänä on tutkimuksiakin aiheesta et miksi hoitoalalla ei tähän kiinnitetä enempää huomiota vaikka kyse on erityisen tärkeästä aiheesta.

Mitä mieltä olette ?

- elämä on asenne kysymys -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Ihmettelen kun tämä päivänä on tutkimuksiakin aiheesta et miksi hoitoalalla ei tähän kiinnitetä enempää huomiota vaikka kyse on erityisen tärkeästä aiheesta.

Mitä mieltä olette ?

Tuohon kai vaikuttaa eniten ihmisten yleinen jähmeys kaikkea uutta kohtaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

samaa olen pohtinut..sillä onhan tehty tutkimuksia että

kolmivuorotyö rasittaa elimistöä kaikkein eniten! Tutkimuksissa on todettu että vähiten rasittaa rupeama 2aamua 2 iltaa 2 yötä ja vapaat...

Mikä ei tapa, se vahvistaa..!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Trio Niskalaukaus

kolmivuorotyö rasittaa elimistöä kaikkein eniten! Tutkimuksissa on todettu että vähiten rasittaa rupeama 2aamua 2 iltaa 2 yötä ja vapaat...

Tällaista mallia kokeillaan jo(i)ssain organisaatioissa  :o Kokeilu kestää vuoden.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eihän tällaisiin nyt  kukaan kiinnitä mitään huomiota. Työntekijöiden hyvinvointi on pelkkä sivuseikka. Tärkeää on ainoastaan se, että yksilövastuinen hoitotyö toteutuu mahdollisimman hyvin. Kyllähän nyt jokainen pystyy mukautumaan vuoroihin, oli ne sitten minkälaiset hyvänsä. ;D

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tätä samaa nuorena hoitajan alkuna ihmettelee toisinaan.

Kyllä sitä nyt jaksaa useammankin ilta-aamu rytmin "hyvin", mutta voin kuvitella, että tossa 10 vuoden päästä alkaa viimeistään väsyttämään...

Toisikohan uusi sukupolvi tähän jotain järkeä?

...niin ja se klisee, että nuorena jaksaa on kyllä täyttä pa....! (aika runollista ristiriitaa)  :-*

...ydinräjähdyksestä selviää hengissä vain Keith Richards ja torakat...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

alotin vuorotyöt v 87 ja aina on ollut aamuvuorot yhtä tuskaa.joiööekkin vaan sopii erilaiset vuorot.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse pidän henk.koht. eniten aamuvuoroista kun jää ilta aikaa olla perheen kanssa ja harrastaa omia juttuja paremmin. Ja on kuin normaalitkin ihmiset.

Ilta-aamu vuorottelu ei ole muutamaan vuoteen enään juurikaan haitannut; sitä on tottunut menemään nukkumaan samoihin aikoihin joka ilta. Nuorempana tuo vaikutti enempi, taisi olla märkäkorvaisuutta.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Silloin kun tein vielä osastohommia, inhosin sitä, kun oli ensin iltavuoro ja sen jälkeen aamu. Viimeisimmässä "sisätyöpaikassa" iltavuoroni tarkoitti tosin 11-18, mutta sekin oli ihan riittävän inhoittava - aamulla ei kuitenkaan ehtinyt tehdä mitään ja illalla ei jaksanut/ollut muuten aikaa; koko päivä meni käytännössä hukkaan. Ja samaisella firmalla tuli tehtyä myös näitä todellisia listasuunnittelun kukkasia: kaksi vapaata, neljä yötä, viimeisen yön jälkeinen nukkumapäivä vapaa ja sitten aamuun. Olin aivan poikki sen jälkeen.

Nykyinen hommani on onneksi jotakin aivan muuta. ;D

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Seuraavaa listaa tuossa katselin ja mielenkiintoiselta näyttää  huh.gif Maanantaina alkaa ja siitä koko viikko ilta, aamu, ilta,aamu vuorottelua..voi olla poikki kun vapaapäivät koittaa

"mutsis teki valituksen, kun sut sai"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä alettiin viime vuoden puolella kokeilemaan "ergonomisia työvuoroja" eli esim aamu, aamu, ilta, ilta, yö, yö ja sit vapaat. Mun mielestä paljo enemmän virtaa itellä näillä työvuoroilla. Ennen ku oli aina ilta-aamu-ilta-aamu-ilta-aamu... niin olin ihan poikki! Mutta näistäki ergonomisista on monta mielipidettä, kaikki ei tykkää tulla vapaalta aamuvuoroon tai jäädä illasta vapaalle. Mutta tutkimusten mukaan tämä kuormittaa vähiten elimistöä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo samat on mietteet mulla ja olen huomannut omalla kohdallani, että rytmiini sopii parhaiten iltavuorot ja yövuorot. Kun tekee useamman yövuoron, niin on kiva viettää vapaata vastaavasti useamman päivän. Tämä ei kaikille sovi, mutta nythän on kyse minun kokemuksestani.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin ....miten vaan että mitenhän sitä muutosta niihin listoihin saisi aikaiseksi ?

Tällä palkalla mitä me tehdään niin mun mielestä meillä on oikeus myös vaatia jotain. Työvuorolista muutoksia ei tule ennen kun niistä puhutaan. Mä uskon et monen meidän elämänlaatu paranisi hyvin pienillä muutoksilla työvuorolistoissa. Ja kaikki tää koituisi tietty potilaan parhaaksi.  ;D

Ollaan vähän jumituttu vanhoihin kaavoihin näiden listojen kanssa

- elämä on asenne kysymys -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin ja se että jokainen elää kuitenkin erilaista elämäntilannetta niin varmasti löytyisi tekijöitä esimerkiksi niin että niille päivää jotka sitä toivoo ja niille iltaa joille se parhaiten sopii.

- elämä on asenne kysymys -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Me ollaan mukana tämmösessä projektissa, jossa kokeillaan itse omien työvuorojen suunnittelua. Eli siis jokainen laittaa listaan haluamansa/ toivomansa työvuorot. Toki on sovittu yleisistä ehdoista että jokainen tekee kaikkia vuoroja ja suunnilleen saman verran. Tiimin sisällä voi sitten venkslata niitä, et jos joku tykkäää enempi aamuista niiin voi sitten vaihtaa. Sitten kun suunnitelmat on tehty, listan kokoaja vetää ne yhteen ja vie koneelle. Oma kokemukseni on että toimii..saa itse vaikuttaa oman työnsä suunnitteluun ja mahdollistaa vapaa-ajankin harrastukset. Toki ajoittain on jotakin vääntöä aina..Tärkein pointti tietysti on että joka vuorossa on riittävä miehitys. Minä en ainakaan halua enää palata siihen vanhaan systeemiin että pomo lyö valmiit työvuorot käteen.. ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: zippadippaduidaa

Tää nyt ei enää arjessa minua kosketa kun olen siirtynyt päivätyöhön, mutta on aina mietityttäny paljon. Miksi ihmeessa listoja aina tehdään " aamu,ilta,aamu,ilta..." ajatuksella kun niin paljon puhutaan vuorotyön kuluttavuudesta ja siitä et hyvin pienillä järjestelyillä lisättäisiin työntekijöiden jaksamista. Olen luullu usein ihmisten perustelevan että ilta aamu rytmi on potilaan hoidon jatkuvuuden kannalta parasta. En usko tuohon pätkääkään. Miten voi olla potilaalle parasta et illasta väsyny hoitaja on aamulla taas puoli kuolleena paikalla  huh.gif

Itse vuoroja kun tein niin pyysin aina säännöllistämään rytmiä ajatuksella " aamu,aamu,aamu,vapaa,ilta,ilta,ilta". Sillä oli suuri vaikutus jaksamiseen. Ihmettelen kun tämä päivänä on tutkimuksiakin aiheesta et miksi hoitoalalla ei tähän kiinnitetä enempää huomiota vaikka kyse on erityisen tärkeästä aiheesta.

Mitä mieltä olette ?

Mää olen halunnu nimenomaan yövuorot, kun aikoinaan väsyin systeemiin et illalla ei ollut toiveitakaan päästä lähteen töistä ennen yhtätoista, eli kotona oltiin joskus puol kakstoista ja nukkumaan siis puolenyön jälkeen. Sit aamulla vitoselta ylös et kerkes käyttä koirat sun muut systeemit hoidella ja dösällä keskustaan. Eikä väsyttäny yhtään. Itse asiassa kun yötyötä ei silloin saanut, meinasin jo välillä vaihtaa alaakin. Itse olisin tykännyt tehdä illat ja aamut putkeen, esim. viikko aamuja ja viikko iltoja. Mutta eihän semmonen nyt sovi. Ei ole oikein järkevää, tai ei sis ollut, kun työntekijän toiveita siitä, minkälaista rytmitystä työaikojen suhteen tämä itse parhaiten kestää. No, nyt olen saanut duunit rytmiin 7 yötä 7 vapaata. Mutta aikoinaan jo moinen ehdotus heitettiin "romukoppaan" kelvottomana. Ja perusteltiin vieläpä melko kummallisesti. Väitettiin, ettei se ole lain puolesta mahdollista. Miksi nykyisin sitten olisi. Onko laki muuttunut. Ja melko yleinen mielipide on, ettei kukaan hullu jaksa seitsemää yötä. Voin vakuuttaa, että se on aika paljon vähemmän kuormittavaa kuin esim. pätkäaamu ja vielä yöks töihin. Ja sit joku 2-3 yötä. Ei hyvä. Kyllähän yöduunissa vähän eristäytyy muusta maailmasta. Mutta kun pitää fysiikan kunnossa sitä jaksaa ihan hyvin. Kun vapaatkin on tarpeeksi pitkiä palautumiseen. Päivätyöhön en edes suostuisi lähtemään ilta-aamuruljanssiin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se joku viisas ergonimia tieteilijä olikohan Härmä on kehittänyt vuorotyömallin, joka kuluttaa mahd. vähän ihmistä. Eli vuorot kiertää myötäpäivään. Aamu ilta yö ideallla. Niuva ainakin käyttää kyseistä mallia.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se joku viisas ergonimia tieteilijä olikohan Härmä on kehittänyt vuorotyömallin, joka kuluttaa mahd. vähän ihmistä. Eli vuorot kiertää myötäpäivään.

Asiassa on sitten se toinenkin puoli että ihmiset ovat yksilöitä ja se mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi kaikile. Vaikka itse olen mainitsemasi työvuorosysteemin kannalla (jos siis 3-vuoroa pakko tehdä) niin tiedän että ilta-aamu-iltarytmillä on omat kannattajansa.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...
Vieras: zippadippaduidaa

Mää tykkään valvoo kun muut nukkuu. Ja hiissailla pitkin sairaalan käytäviä, kun on hiljaista. Kummallista toisten mielestä, mutta mulle nää sopii ihmeellisen hyvin. Siis silloin kun on hiljaista. Monestihan nää yöt som.puolella on sellasia, et tilanne rauhottuu joskus kahden, aikaisintaan, ja joskus kolmen, viidenkin aikaan. Mut yöt menee nopeemmin ja hommassa on se hyvä puoli, että tyytyväinen työntekijä on tuottelias eikä sairasta. Ainakaan niin paljon.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Me pistetaan itse työvuorotoiveet koneelle, joka nayttaa heti miehityksen. Eli nakee heti, onko toive mahdollista. Meilla homma toimii hyvin. Itse olen saanut kaikki toiveeni lapi ja niin on useimmat muutkin.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...