Jump to content
MAINOS

Määaräaikaisen irtisanomisaika


Maailman vahvin tyttö

Recommended Posts

KVTES:sta en löytänyt vastausta: mikä on määräaikaisen työntekijän irtisanomisaika vai koskeeko samat säännöt kuin muitakin, eli alle 5 kk töissä -> 2 vkoa, yli 5 kk -> 4 vkoa. Ja lasketaanko tuo työssäoloaika määräaikaisen työsuhteen alusta vaiko siitä kun ylipäänsä on taloon tullut, jos määräaikaisia työsuhteita on ollut peräkkäin kaksi vuotta. Tämä nykyinen on kirjoitettu täksi vuodeksi, eli sitä olis nyt takana vielä tuo alle 5 kk, pitäis vissiin tehdä nopeita ratkaisuja...  ;D

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Eikös se määräaikainen lopu sillon ku siinä sopimuksessa seisoo... :o

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aloitetaan siitä jotta jos ei Tesseistä oli sitten mikä tahansa löydy niin sitten katsokaa lakiteksti.

Pääsääntöisestihän määräaikaisuus perustuu tehtyyn työsopimukseen jossa määräaikaisuuden kesto on määritelty.

Eli määräaikaisuus loppuu silloin kun se on työsopimukseen merkitty loppuvaksi,eli irtisanomisaikaa ei määräaikaisuus tunne.

Määräaikaisuuttahan ei oikeastaan saa irtisanoa ilman tosi painavaa perustetta kummankaan osapuolen toimesta.. tietty sopimallahan voi toisinkin tehdä kunhan ottaa kaiken sovitun talteen paperisessa muodossa.

Kas jos määräaikaisuuden irtisanoo, työnantaja on silloin rikkonut työehtosopimuslakia tai vastaavasti jos työntekijä yksipuolisesti sanoo irti määräaikaisuuden rikkoo hän silloin kyseistä lakia.. jolloin kummassa tapauksessa tahansa rikkova osapuoli voi joutua maksamaan korvauksia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen irtisanoutunut määräaikaisesta työsuhteesta kesken sopimuskauden ja mitään irtisanomisaikaa ei ollut (en ollut koeajalla). Eli työsuhde katkesi heti ilmoitettuani, tosin tein kyllä muutamia vuoroja sen jälkeen omasta halustani. Näin ainakin oli silloin sosiaalipuolen TES:n mukaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Samaa ihmettelin kun sopparissa luki TES:n mukainen, joka olisi tuo 2vko jos työsuhde alle 5-vuotta kestoltaan. Mutta  pomo sanoi ettei ole, joten parempi minulle niin, ne muutamat vuorot tein koska sijaista vaikea löytää hetkessä tilalle. Eikä kyse ollut edes huonosta työpanoksesta, kun olisin jäädessäni saanut vakinaisen toimen. Työ sisällöltään ei vaan ollut se minun juttuni...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse irtisanouduin määräaikaisesta työsuhteesta ja mulla oli 2 vkon irtisanomisaika. Ei tarvinnut mitään kummempia perusteluja. Vaihdoin toiseen paikkaan määräaikaiseen suhteeseen sinnekin. Eikä tullut mitään sanktioitakaan.  :o

Iällä ei ole merkitystä- ellei satu olemaan banaani.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu, olisin EHKÄ itse lähdössä. Ymmärrän että se määräaikaisuus sitoo molempia osapuolia ja KVTES:ssa oli myöskin työsopimuslaki, jota tavailin ja sieltä löysin tuon 5 kk:n säännön. Täytyy varmaan soittaa sinne LIITTOON  :o ja kysyä, jos sais edes jostain vastetta jäsenmaksuilleen...

edit: 5 vuoden sääntöhän se oli eikä 5 kk:n... sen siitä saa kun yövuorossa yrittää...

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun opetan nyt näitä työelämänlakeja olen opiskellut itsekin seuraavaa, kuten jo joku arvon kolleega sanoikin niin määräaikaista työsopimusta ei saa irtisanoa kumpikaan osapuoli (poikkeuksia on, esim. nykyinen työnantajani ei tiennyt ettei työntekijä saa irtisanoa määräaikaista). Jos työsuhde halutaan päättää niin se voidaan tehdä yhteisymmärryksessä tai purkamalla jomman kumman syyllistyttyä riittävän vakavaan rikkeeseen. Määräaikaisen työsopimuksen jatkuessa viidettä vuotta sitä koskevat kaikki toistaiseksi voimassa olevan työsuhteen edut. Sairaalamaailmassa olen kuullut, että määräykset, jotka ovat määräaikaisia voidaan irtisanoa työntekijän puolelta, jos hän ei ole määräystään allekirjoittanut. Mutta tämä siis vain laista, käytäntöjä voi olla monenlaisia enemmän ja vähemmän laillisia.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siis auts... kun olen mennyt kirjoittamaan määräaikaisen työsopimuksen vuodeksi niin olen kahlittu ko työpaikkaan siksi vuodeksi. Voi räkä! Täytyy toivoa että sitä yhteisymmärrystä löytyy...

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Katso nyt ensin vielä se sopimuksesi. Jos siinä on maininta irtisanomisajasta (yleensä TES:n mukainen), niin silloinhan ei mitään ongelmaa pitäisi olla. Jos mainintaa ei löydy, niin sitten olet työnantajan armollisuuden varassa. Tietysti voisit esim. tulla kännissä töihin tms, jolloin sopimuksesi luultavasti purettaisiin...tähän saattaa sitten kyllä myöhemmin törmätä  :o

Työn orjat sorron yöstä nouskaa..maan ääriin kuuluu KUTSUMUS ?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Määräaikaisen työsopimuksen voi irtisanoa molemmin puolin jos työsopimuksessa niin mainitaan. Muutoin ymmärtääkseni määräaikainen on määräaikainen eikä irtisanottavissa.

Ainakin Tampereella työsopimuksessa on määräaikaisuuden kohdalla pienellä teksti, että sopimuksen voi irtisanoa kumpikin osapuoli.

Käytäntöjä on monia. Kannattaa varmistaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työsopimuksessa lukee näin:

Työsopimuksen irtisanomisaika on työehtosopimuksen mukainen.

Eli tästä voinen päätellä että minulla on kahden viikon irtisanomisaika vaikka kyseessä onkin määräaikainen työsopimus? Vitsi kun en löytänyt netistä sitä KVTES:ia kokonaisuudessaan  angry.png Täytyy vielä vähän jatkaa selvittelyjä... Yhteensä olen ollut tuossa puljussa töissä pian kaksi vuotta ja viimeisin määräaikainen on siis alkanut 1.1.2005.

Nyt tarttis enää päätää että irtisanoutuuko sitä vai ei...

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työsopimuksessa lukee näin:

Työsopimuksen irtisanomisaika on työehtosopimuksen mukainen.

Eli tästä voinen päätellä että minulla on kahden viikon irtisanomisaika vaikka kyseessä onkin määräaikainen työsopimus? Vitsi kun en löytänyt netistä sitä KVTES:ia kokonaisuudessaan  angry.png Täytyy vielä vähän jatkaa selvittelyjä... Yhteensä olen ollut tuossa puljussa töissä pian kaksi vuotta ja viimeisin määräaikainen on siis alkanut 1.1.2005.

Nyt tarttis enää päätää että irtisanoutuuko sitä vai ei...

Määräaikainen työsopimus on voimassa siihen päivään asti, johon se on sovittu. Työntekijä voi toki irtisanoa itsensä tällaisesta sopimuksesta, mutta silloin työnantajalla on oikeus vaatia korvausta sopimusrikosta. Käytännössä se on ollut lomarahojen menetys tms. Määräaikaiseen työsopimukseen kannattaa pyytää sellainen pykälä, jossa määritellään irtisanomisaika kesken määräaikaisuuden (eism. kaksi viikkoa).

Työnantaja ja työntekijä voi toki yhteisymmärryksessä purkaa määräaikaisen työsopimuksen ilman minkäälaisia santioita.

Ikinä ei kannata laittaa nimeään alle mihinkään sellaiseen sopimukseen jonka sisältöä ei ymmärrä...

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työsopimuksessa lukee näin:

Työsopimuksen irtisanomisaika on työehtosopimuksen mukainen.

Eli tästä voinen päätellä että minulla on kahden viikon irtisanomisaika vaikka kyseessä onkin määräaikainen työsopimus? Vitsi kun en löytänyt netistä sitä KVTES:ia kokonaisuudessaan  angry.png Täytyy vielä vähän jatkaa selvittelyjä... Yhteensä olen ollut tuossa puljussa töissä pian kaksi vuotta ja viimeisin määräaikainen on siis alkanut 1.1.2005.

Nyt tarttis enää päätää että irtisanoutuuko sitä vai ei...

Näin ollen tuo lause antaisi ymmärtää, että irtisanomisaika on siis todellakin työnkestosi mukaan. Eri asia sitten on miten ne katsoo: viimeisestä määräyksestä vai yhtäjaksoisesti kestäneestä työsopimuksesi kestosta. Eli siis voit sanoa itsesi irti, koska siellä on tuollainen pykälä. Ainakin tuollainen laitettiin juuri minulle, että saan tarvittaessa purkaa työsopimukseni, jos saan vakituisen/opettajan paikan syksyllä.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työsopimuksessa lukee näin:

Työsopimuksen irtisanomisaika on työehtosopimuksen mukainen.

Eli tästä voinen päätellä että minulla on kahden viikon irtisanomisaika vaikka kyseessä onkin määräaikainen työsopimus?

Näin ollen tuo lause antaisi ymmärtää, että irtisanomisaika on siis todellakin työnkestosi mukaan. Eri asia sitten on miten ne katsoo: viimeisestä määräyksestä vai yhtäjaksoisesti kestäneestä työsopimuksesi kestosta. Eli siis voit sanoa itsesi irti, koska siellä on tuollainen pykälä. Ainakin tuollainen laitettiin juuri minulle, että saan tarvittaessa purkaa työsopimukseni, jos saan vakituisen/opettajan paikan syksyllä.

Yleensä niihin määräaikaisiin työsopimuksiin on ihan kirjattu se irtisanomisaika tarkasti. Työsopimuslaki mainitsee vain sen, että viiden vuoden jälkeen määräaikaisissa työsuhteissa olleita kohdeltaisiin samalla tavoin kuin toistaiseksi voimassa olevissa työsuhteissa olevia. Silloin voisi soveltaa tesin mukaista irtisanomisaikaa. Määräaikaisessa työsuhteessa kun ei tesin mukaan ole irtisanomisaikaa, koska työt tehdään siihen päivään asti mihin ollaan sovittu.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...