Jump to content
MAINOS

Hoitajiin kohdistuva häirintä


Jone

Recommended Posts

Ja hoitaja, jolle vanhuksen hoitaminen on moista pakkopullaa sai lähteä huitsin nevadaan vanhusyksiköstä ja pois koko hoitoalalta. Hyi hitto hävetkää.

PS: Ei hoitotyö ole vain loputonta äksönia polilla/sisuksilla/kirralla ja teknisten laitteiden kanssa räpeltämistä. Sellainen työ on vain teknistä osaamista, jolloin oma persoonan/luovuuden ilmentäminen katoaa. Aidosti potilaasta välittävä hoitaja on näköään katoava luonnonvara...

Itseäni ei kiinnosta pätkääkään vanhustyö, tunnistan tämän heikkouteni, enkä hakeudu vanhustyöhön, silti hoidan omassa työssäni kohtaamani vanhukset parhaan taitoni mukaan. Mielestäni on melko leimaavaa lähteä väittämään tämän perusteella, että minun pitäisi vaihtaa alaa. Käsittääkseni täälläkin foorumilla on paljon ihmisiä joita ei kiinnosta pätkääkään se työ mitä minä teen, tai sinä teet. Tämä ei tarkoita sitä he olisivat soveltumattomia hoitoalalle kuin minä taikka sinä.

Työskentelen sellaisella hoitotyön alueella, missä teknisiä laitteita käytetään, ja välillä on vauhtiakin. En silti koe käyttäväni yhtään sen vähempää omaa persoonaani, tai luovuutta, kuin työskennellessäni vanhainkodissa. Nämä tilanteet ovat toki täysin erilaisia kuin vanhainkodissa vastaan tulevat, mutta on aivan turha tulla väittämään että akuuttipuolella ei tarvitse pistää itseään likoon, tai että muut kuin vanhustyössä toimivat hoitajat eivät välitä aidosti potilaasta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 102
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus
Vieras: peikkotyttö

Harva hoitoalalla työskentelevä pystyy tänä päivänä välttämään vanhusten hoidon, myös eriasteista dementiaa sairastavia ihmisiä tulee varmasti vastaan jokaiselle. Työskentelet sitten  ensihoidon piirissä, sairaaloissa, vastaanotoilla, kotihoidossa ym. puhumattakaan hoiva- ja vanhainkodeista. Ja mitä tulee itse vanhustyöhön..On vahvuutta tuntea omat heikkoutensa. Myönnän, ettei minusta ole hoitamaan pitkäaikaispotilaita tai en pystyisi olemaan hoitajana dementiayksikössä tai vastaavassa, missä rutiinit ovat tärkeä osa hoitotyötä. Se, etten viihdy siinä työssä alkaisi hyvin pian heijastua työntekoon tavalla tai toisella, potilaatkin kun vaistoavat herkästi moiset asiat. Sen takia yritänkin välttää ed. kuvatunkaltaisia työpaikkoja. Sensijaan vaihteleva työ kiehtoo, enkä mitenkään vierasta monitoreja ym. laitteita osana hoitotyötä.. Se, että laitteita ja tekniikkaa on, ei estä hoitajaa toimimasta omana persoonanana, eivätkä laitteet myöskään estä huomioimasta potilasta ihmisenä. Itseasiassa silloin tarvitaan vain hieman erilaisia taitoja huomioida potilas, oli hän nuori, vanha, dementoitunut tai psyykeongelmainen ym. Kun potilas on kipeä, hädissään ja peloissaan voivat vieraannäköiset laitteet ja piuhat vielä lisätä ahdistusta...siinä kysytään ihmisenä olemisen taitoja. Niin kuin hoitotyössä muutenkin...Onneksi meitä siis on moneen lähtöön... By the way, työskentelen tällä hetkellä TK:n vuodeosastolla ja vaikka työssäni viihdynkin, houkuttelee paluu akuuttihoidon pariin jonkinverran... ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu on se vaan jokseenkin rankkaa tuo vahustyö kun ei yhtään tunne potilasta ja saattaa tulla nyrkistä, niinku eilen illalla kävi ;). Laitoin vanhusta nukkuun ni sain yllättäen selkään nyrkistä. Ei siihen paikkaan ole vielä mustelmaa tullu, mutta jokseenkin arka/ tietää et siihen on joku kolahtanu. Vas. puolen lavan seutu ois vähä koholla.

No me jouduttiin sitte kahestaan se laittaa ja varoa koko ajan ettei uusia iskuja tuu. Ei siinä sen kummempaa. Voimakeinoja ei tarvinnu käyttää. Rauhallisesti me se otettiin angel.png Mä tykkään olla vanhustyössä vaikka oonki suuntaunu ensihoitoon. Ei joka päivä saa nyrkistä yms. Kyllä siellä jaksaa, pitää lippu korkealla ja onhan niitä hoitokavereita mihin saa turvautua ;D. Ei saa olla tosikko, pitää osasta soveltaa huumoria....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Lisäänpä oman lusikkani soppaan...

Kenenkään ei kuulu olla asiakkaan/potilaan nyrkin ja lääkekaapin välissä! Suhtautuminen terveydenhuoltoalalla tapahtuvaan väkivaltaan on kirjavaa omien kokemuksieni mukaan, mutta surullista on, kun joidenkin mielestä se kuuluu asiaan. Lähtiessän opiskelemaan ensihoitoa kaksi vuotta sitten tiesin riskeistä enkä kuvitellut ensihoitotyön olevan pelkkää gloriaa ja ER:ää, mutta "vapaaehtoisesti" en turpaani ota.

Keikkailen tällä hetkellä vuodeosastolla, jossa hoidetaan pääasiassa vanhuspotilaita. Omien havaintojeni mukaan aggressiiviset potilaat ovat usein rauhoittuneet lyhyen ajan sisällä osastolle saapumisestaan -lääkityksen tarkastamisen jälkeen. Aina ei tietenkään ole niin. Isoimmilta taisteluilta olen säästynyt ja ainoasta vakavammasta tilanteesta tein asiaankuuluvan ilmoituksen OH:lle ja työsuojeluun. En tiedä, kuinka asia eteni, koska olin vierailevana tähtenä vain yhden vuoron ajan ko. osastolla.

Muttamutta... Vuodeosastolla olen selvinnyt uhkatilanteista puhumalla ja/tai pyytämällä toisen hoitajan apua. Jos potilaan tiedetään olevan aggressiivinen, asiasta mainitaan raportilla eikä potilasta tarvitse hoitaa yksin. Lisäksi osastolla väkivaltaisesti käyttäytyneestä potilaasta pitäisi tehdä merkintä Pegasokseen muiden luettavaksi (ainakin meidän osastolla/sairaalassa), mutta tähän en ole vielä törmannyt -valitettavasti. Merkinnässä viitataan ko. tapahtumaan merkitsemällä "Katso hoitokertomus xx.xx.xxxx (pvm)" ja merkintä tulee poistaa Pegasoksesta viim. kahden vuoden jälkeen tapahtuneesta. Merkinnän voi poistaa kuka tahansa Pegasoksen käyttäjistä.

Ppkl:lla olen törmännyt aggressiivisten potilaiden sedatointiin, joka on kuitenkin aina ollut tilannekohtaista eikä rutiininomaista toimintaa. Kamapäissään oleville ja hoitoa vastusteleville "sekopäille" (anteeksi ilmaisuni) kun jutustelu ei useinkaan tehoa :o

Tämä on minun mielipiteeni perustuen omiin näkemyksiini ja kokemuksiini.

Zoja -väkivallan vihollinen-

Ravistettava

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Mitä vikaa tuollasessa yksikössä on? Kyllä mä ainaskin voisin olla siellä.... kyllä se juttelemalla mummojen ja paappojen huono päivä menee ohitte. Ite oon kans osastolla ja sielläkin saa kynsistä ja potkuja sillon tällön cry.png. Mut mä oon sanonu joskus/joutunu sanoo, et jos vielä nipistät ni joudun tekeen rikosilmotuksen jne. tai nipistän  miljoona kertaa takasin, (leikkimielisesti) jne. Mutta ei oo tarvinnu tehä mitään. Kyllä ne on rauhottunu ja olemaan kiltisti niinkuin muutkin. Rauhallisesti ottaa tilanteen kuin tilanteen angel.png.... täytyy osata "käsitellä" tilannetta  ;D

Muuten polilla työskentelevä hoitsu kerto että kun potilas huusi hän veteli korville sitä. hiljeni kyllä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Potilaista on puhuttu tällä palstalla paljon. Onko muilla kokemuksia omaisten tekemästä häirinnästä? 

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Potilaista on puhuttu tällä palstalla paljon. Onko muilla kokemuksia omaisten tekemästä häirinnästä? 

Niin kyllähän omaisten tekemää häirintää esiintyy siinä missä potilaankin tekemää häirintää. Ainekin ppkl:la esiintyy omaisten puolelta tekemää häirintää. joka esiintyy uhkailuna ja jatkuvalla solvailulla "miksei täällä mitään tapahdu" ja "otatko sinä vastuun jos x:le nyt käy jotain"

et kyllähän tässä työssä saa ottaa kaikenlaista lokaa niskaan.  ;D

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Noniin lapset. Sitten rauhotutaan taas. Kärhämät tästä aiheesta on siirretty tuonne: http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=3889.0 .

Jatketaan täällä asialinjalla.

Tuomari

Ihan älytöntä, että täällä pienetkin mielipiteet siivotaan pois - ja heti. Kaikki puhuvat asiaa, mutta kun pitää yleinen vanhustenhoidon linja pittää suomessa, niin kaikki vastaiset mielipiteet siivotaan pois! Hei, eiköhän kaikki saa kertoa oman mielipiteensä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse työskentelen dementiayksikössä ja täällä väkivalta on jokapäiväistä. Potilaat raapii, nipistää, potkii, lyö ja tekee mitä milloinkin. Jos kovin kovasti rysähtää, ts. tulee näkyviä vammoja, tehdään ilmoitus työsuojeluvaltuutetulle. Osa hoitajista ei edes silloinkaan tee ilmoitusta. Väkivaltaan suhtaudutaan kuin se olisi ihan normaalia, naureskellen että "ai taasko se raapi kädet verille aamupesuilla"

Itsestäni alkaa pikkuhiljaa tuntumaan siltä, että ko. väkivalta alkaa vaikuttamaan omaan työssä jaksamiseen.. Onneksi ei vielä ole tapahtunut mitään vakavaa, vaikka usein on ollut läheltä-piti-tilanteita.

olin lh-koulutksen vikassa työharjoittelussa tuolla ulkomailla ja oli vähällä harjoittelupaikassa, etten kerran saanut rautaputkesta päähän dementiayksikössä. SIlti olen vielä alalla, kun muuta ei ole tapahtunut..Että näin..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse nostin viime viikolla metelin, ja ilmoitin etten suostu hoitamaan väkivaltaista aivovammapotilasta ennen kuin se on sedatoitu kunnolla, sanoin ottavani tarvittaessa yhteyttä työsuojeluvaltuutettuun. Sama potilas oli pari päivää aiemmin lyönyt toista hoitajaa nyrkillä päähän. Enkä hoitanutkaan ennenkuin potilaalle oli pistetty kaikki lääkkeet mitä oli "tarvittavissa"

Seuraavana päivänä pyysin lääkäriä laittamaan kovemmat tropit potilaalle, ja lekuri ymmärsi heti. Kumma juttu kun meidän sairaalassa seniorilääkäri on sanonut moneen kertaan että hoitajien koskemattomuudesta täytyy pitää kiinni, mutta jotkut  hoitajat itse hyväksyvät huitomisen ja potkimisen. Eivät taida oikein välittää itsestään? Psyk. puolella tässä asiassa ollaan paljon aikuismaisempia, siellä ei hoitajia hakata. Ja luulisi jokaisen tajuavan että ahdistuneen, aggressiivisenn, levottoman potilaan sedatointi on myös potilaan  omaksi parhaakseen. Mutta kun maallikoilla on se käsitys että rauhoittavia syötetään vaan koska se on helpoin keino, mutta kun se on usein se ainoa keino!

Omaisten tekemä häirintä, mitä olen itse  kokenut, on ollut lähinnä sitä, ettei olla suostuttu poistumaan osastolta kehoituksista huolimatta vierailuajan päättyessä, tai ei olla suostuttu poistumaan potilashuoneista hoitojen ajaksi, saattaa maallikoiden mielestä tuntua pieniltä asioilta, mutta häiritsee työntekoa aika kiitettävästi.  Muutama omainen on myös käyttäytynyt sanallisesti hyvin uhkaavasti.

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

olin lh-koulutksen vikassa työharjoittelussa tuolla ulkomailla ja oli vähällä harjoittelupaikassa, etten kerran saanut rautaputkesta päähän dementiayksikössä. SIlti olen vielä alalla, kun muuta ei ole tapahtunut..Että näin..

-Et ymmärtänyt jutun pointtia lainkaan. Hannahopon työmaalla tuo nipistely, raapiminen yms. on ilm. lähes joka päiväistä pakkopullaa, ei "kerran opiskeluaikana" tapahtunutta läheltäpiti-tilanetta.

Itsekkin harkitsisin varmasti alanvaihtoa mikäli viikon sisään minua heitettäisiin raskaalla tuolilla, potkaistaisiin takaraivoon  tai saisi väistellä nyrkkiä. Muutakin vähempi hauskaa on mahtunut uran varrelle.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

olin lh-koulutksen vikassa työharjoittelussa tuolla ulkomailla ja oli vähällä harjoittelupaikassa, etten kerran saanut rautaputkesta päähän dementiayksikössä. SIlti olen vielä alalla, kun muuta ei ole tapahtunut..Että näin..

-Et ymmärtänyt jutun pointtia lainkaan. Hannahopon työmaalla tuo nipistely, raapiminen yms. on ilm. lähes joka päiväistä pakkopullaa, ei "kerran opiskeluaikana" tapahtunutta läheltäpiti-tilanetta.

Itsekkin harkitsisin varmasti alanvaihtoa mikäli viikon sisään minua heitettäisiin raskaalla tuolilla, potkaistaisiin takaraivoon  tai saisi väistellä nyrkkiä. Muutakin vähempi hauskaa on mahtunut uran varrelle.

en sitten viitsinyt lisätä mitä jatkuvasti joka päivä saa kohdata tuolla "kesätyöpaikassani". Tuo kokemus pysäytti. Onneksi vakkarit pääsivät väliin, etten nyt makaisi jossain teholla vieläkin..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

en sitten viitsinyt lisätä mitä jatkuvasti joka päivä saa kohdata tuolla "kesätyöpaikassani". Tuo kokemus pysäytti. Onneksi vakkarit pääsivät väliin, etten nyt makaisi jossain teholla vieläkin..

-Ja tältä pohjalta sinulla oikeus vähätellä Hannahopon kokemuksia?

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Noniin lapset. Sitten rauhotutaan taas. Kärhämät tästä aiheesta on siirretty tuonne: http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=3889.0 .

Jatketaan täällä asialinjalla.

Tuomari

Ihan älytöntä, että täällä pienetkin mielipiteet siivotaan pois - ja heti. Kaikki puhuvat asiaa, mutta kun pitää yleinen vanhustenhoidon linja pittää suomessa, niin kaikki vastaiset mielipiteet siivotaan pois! Hei, eiköhän kaikki saa kertoa oman mielipiteensä!

Ihminen hyvä. Mielipiteet on vain siirretty, ei poissiivottu. Rauha maahan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

en sitten viitsinyt lisätä mitä jatkuvasti joka päivä saa kohdata tuolla "kesätyöpaikassani". Tuo kokemus pysäytti. Onneksi vakkarit pääsivät väliin, etten nyt makaisi jossain teholla vieläkin..

-Ja tältä pohjalta sinulla oikeus vähätellä Hannahopon kokemuksia?

en ole mitään vähätellyt. .EN ymmärrä, miksi valvojat saa arvostella kaikkien pieniä mielipiteitä, kun on noussut **** päähän...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Noniin lapset. Sitten rauhotutaan taas. Kärhämät tästä aiheesta on siirretty tuonne: http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=3889.0 .

Jatketaan täällä asialinjalla.

Tuomari

Ihan älytöntä, että täällä pienetkin mielipiteet siivotaan pois - ja heti. Kaikki puhuvat asiaa, mutta kun pitää yleinen vanhustenhoidon linja pittää suomessa, niin kaikki vastaiset mielipiteet siivotaan pois! Hei, eiköhän kaikki saa kertoa oman mielipiteensä!

Kenenkään mielipiteitä ei ole siivottu pois. Aiheet on tarkoitus pitää asiallisina, joten sääntöjen vastaiset yms asiaankuulumattomat viestit kyllä poistetaan tai siirretään toisaalle. Kuten tässä tapauksessa. Keskustelu meni tappeluksi jonka voit todeta lukemalla sen uuden aiheen joka tästä luotiin. Mielipiteiden ilmaisu ei ole kiellettyä, kunhan sen tekee asiallisesti ja hyvässä hengessä. Asioista saa ja pitääkin väitellä, mutta se miten sen tekee on ihan toinen juttu. Jos koet coach83 tulleesi kaltoinkohdelluksi, ole hyvä ja anna palautetta palautealueella. Asia-aiheiden häiritseminen asiaankuulumattomilla viesteillä ei kuulu myöskään hyviin tapoihin.

Ja taas kerran, rauhoitutaan itse kukin. Tulen poistamaan tästä aiheesta kaikki aiheen vierestä menevät jupinat jatkossa, joten ihmiset hyvät, jatketaanko keskustelua?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hoitajiin kohdistuvaa häirintää tulee varmaan tulevaisuudessa vain lisää. Syitä on monia, mutta tärkeintä on miten itse asian käsittelee. Ei pidä syyllistää itseään, koska esimerkiksi omaisten taholta tulevan negatiivisen palautteen takana on monesti hirveä huoli potilaan voinnista. Joskus tämä huoliryöppy tempaa omaisen niin mukaansa, että omaisen teot "menevät yli".

Ole ihminen ihmiselle, niin pärjäät. Tunnista omat rajasi. Kieltämättä joskus huomaa, miten työkaveri levottomalla käytöksellään aktivoi dementoituneen potilaan turvautumaan väkivaltaan. Potilaalle tulee turvaton olo, ja potilas  turvautuu hädissään lyömiseen, nipistelyyn, raapimiseen, haukkumiseen tms.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...
Vieras: NannaMaarit

Itse nostin viime viikolla metelin, ja ilmoitin etten suostu hoitamaan väkivaltaista aivovammapotilasta ennen kuin se on sedatoitu kunnolla, sanoin ottavani tarvittaessa yhteyttä työsuojeluvaltuutettuun. Sama potilas oli pari päivää aiemmin lyönyt toista hoitajaa nyrkillä päähän. Enkä hoitanutkaan ennenkuin potilaalle oli pistetty kaikki lääkkeet mitä oli "tarvittavissa"

Seuraavana päivänä pyysin lääkäriä laittamaan kovemmat tropit potilaalle, ja lekuri ymmärsi heti. Kumma juttu kun meidän sairaalassa seniorilääkäri on sanonut moneen kertaan että hoitajien koskemattomuudesta täytyy pitää kiinni, mutta jotkut  hoitajat itse hyväksyvät huitomisen ja potkimisen. Eivät taida oikein välittää itsestään? Psyk. puolella tässä asiassa ollaan paljon aikuismaisempia, siellä ei hoitajia hakata. Ja luulisi jokaisen tajuavan että ahdistuneen, aggressiivisenn, levottoman potilaan sedatointi on myös potilaan  omaksi parhaakseen. Mutta kun maallikoilla on se käsitys että rauhoittavia syötetään vaan koska se on helpoin keino, mutta kun se on usein se ainoa keino!

Olet rohkea ja kyseenalaistava hoitaja, nostan hattua.  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Serenaasee ahteriin niin paljon, että ei puhu mitään. Kuola vaan valuu suupielestä ja tuijottaa kaukaisuuteen. Ja sitten kehitään taas hoitoa ... ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Serenaasee ahteriin niin paljon, että ei puhu mitään. Kuola vaan valuu suupielestä ja tuijottaa kaukaisuuteen.

-Serenasea on laitettu liian vähän jos tulee sivuoireita.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Serenaasee ahteriin niin paljon, että ei puhu mitään. Kuola vaan valuu suupielestä ja tuijottaa kaukaisuuteen.

-Serenasea on laitettu liian vähän jos tulee sivuoireita.

Ja määrää voi vähentääkin sillä siitähän saa aivan loistavan mixin diapamin kanssa. Mieli kirkastuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Oulun käräjäoikeus tuomitsi konduktööriä puukottaneen miehen neljäksi vuodeksi vankeuteen. Teko tehtiin keittiöveitsellä ylävartaloon, vammat eivät olleet kuitenkaan hengenvaarallisia. Oikeus piti tekoa erittäin moitittavana, koska se kohdistui konduktööriin...

Odottakaa vaan kun Puolarmetsän tapauksen oikeuskäsittely tulee, tekijä syyntakeeton, täyttä ymmärrystä vaille angry.png  angry.png Hoitajaa voi puukottaa ihan rauhassa, kuuluu työnkuvaan ::)

I´m not sure what´s wrong... But it´s probably your fault

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 vuotta myöhemmin...

Nostan aiheen ylös sillä hiljan olin "väkivaltatilanteessa". Mitä mieltä foorumilaiset ovat potilaan tuottamasta henkisestä väkivallasta?

Osastollamme on potilas jolla on ollut samat ongelmat kolmessa aikaisemmassa hoitopaikassa. Potilas ei ole dementoitunut.

Miten olette tällaisissa tilanteissa toimineet? Potilas haukkuu teidät pataluhaksi, pahimmillaan mennen henkilökohtaisuuksiin kun hoitotoimenpide ei suju kuten hän tahtoo, eikä suostu myöskään kompromissia tekemään. Tavoitteena potilaalla on seksuaalinen mielihyvä.

Ilmoitusta en asiasta tehnyt, mutta OH kyllä asiaan puuttui. Oma toimintani ei ollut virheellistä, eikä mitenkään potilasta kohtaan epäkunnioittavaa, tähän kun löytyi todistajatkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...