Jump to content
MAINOS

Hoitajiin kohdistuva häirintä


Jone

Recommended Posts

Hoitajiin kohdistuva uhkailu ja häirintä ovat lisääntyneet niin paljon, että kaupunkipaikkakunnilla hoitajat esiintyvät pelkällä etunimellä suojatakseen yksityistä elämäänsä. Hoitoalan ammattijärjestöissäkin ongelma tunnetaan, mutta tehokkaita ratkaisukeinoja ei ole löytynyt.

Tästä uutisoi Mtv3, lisää aiheesta http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa/kotimaa.shtml?2005/04/359088

Muokkaus:linkki ei enää toimi

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 102
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Itse asiassa eilen iltavourossa jälleen työparia uhattiin lyödä potilaan toimesta. Vaikka ja onneksi jäi vain uhkauksen tasolle, niin täytettiin asian mukaiset plakaatit työsuojelupäällikölle ja valtuutetulle. Tulipahan ainakin kirjattua tapahtunut ylös ja tilastomerkintä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olen kanssa törmännyt työpaikalla tähän että potilas lyö/ uhkailee hoitajia. Sitten kun kysyin tältä hoitajalta, jota lyötiin kahdesti, että tekikö hän ilmoituksen työsuojeluun. juuri nämä paperit siis.. vastasi mulle tällä lailla: osa hoitohenkilöstöstä oli naureskellut vain tapahtuneelle, eikä nähnyt mitään järkeä tuollaisesta ilmoitusta tehdä.. sehän on vanhus....joo, ja kävinpähän sitten hieman valaisemaan työntekijöitä, että hoitajien ei tule tuollaista sietää missään vaiheessa, että ilmoitukset aina vaan menemään tai siitä tullaan kärsimään tulevaisuudessakin.

mistähän muuten saisi jotain valmiita ilmoituskaavakkeita..kun ei niitäkään ole näkynyt missään.. huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä ainakin työsyojelu organisaation puolesta valmiit lomakkeet jokaisessa toimipisteessä. Työantaja on itse laatinut valmiin lomakkeen. Yksinkertaista ja toimivaa. Mutta tokihan voi käyttää tyhjää A4 paperia ja väsätä tapahtumien kulun siihen ja tiedot ilmoituksen tekijästä ja läsnäolleissa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kerran uhattiin pommilla, kun en suostunut lääkärin ohjeen mukaisesti antamaan asiakkallemme ilmaista taksikyytilappua. Itse ei tarvinut täytellä tällöin mitään. Meni suoraan poliisiasiaksi. Toisaalta sijaiselle oli kerrottu kohtuu heikosti tällaisista väkivaltatilanteista tehtävistä raporteista. Tuon pommijutun jälkeen kyselin pitäisikö joku paperi täyttää, mutta sanottiin, ettei, kun poliisit hoitaa. En tiedä kyllä hoitivatko vai eivät, mutta mielestäni olisi hyvä, että aina asianomaiset täyttelisivät kertomuksen tapahtuneesta. SIIS AINA pienemmästäkin. Näin voisi tilastoida todelliset uhkatilanteet.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: EverdreamFin

Täällä Australiassa kaikilla työntekijöillä on badge (virallinen kortti) jossa on kuva ja etunimi, sukunimiä ei käytetä ollenkaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: zippadippaduidaa

On uhattu tappaa, nähty on milloin minkäkinlaisia aseita katkaistusta haulikosta kirveeseen. Eri huumausaineet on esitelty unikonkukista jauheisiin uhaten tehdä niillä jotain, monenmoista väkivaltaa on. Kumma kyllä, on selvitty. Siis turpaan ei oo tullu, vaikka periaatteessa olisi voinut. Asiakkaat on kyllä toteuittaneet uhkauksiaan sillä tasolla että ovat tappaneet itsensä.

Meillä ainakin työsyojelu organisaation puolesta valmiit lomakkeet jokaisessa toimipisteessä. Työantaja on itse laatinut valmiin lomakkeen. Yksinkertaista ja toimivaa. Mutta tokihan voi käyttää tyhjää A4 paperia ja väsätä tapahtumien kulun siihen ja tiedot ilmoituksen tekijästä ja läsnäolleissa.

Tuo työsuojeluhan on jotain muuta kuin lomake. Vai onko hoitotyö sen kirjaamista?. Ensiavun jne, paikkojen henkilökuntakunta tietysti tulisi kouluttaa kriisitilanteiden varalle hallitsemaan muutakin kuin vain somaattisten, akuuttien sairaustilojen hoitoa. Jos työntekijä sanoo, että "yksinkertaista ja toimivaa", niin silloinhan asiat on kunnossa.  :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuo työsuojeluhan on jotain muuta kuin lomake. Vai onko hoitotyö sen kirjaamista?

-Meinaatko että työsuojelu ei tarvitse dokumentointia?

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: zippadippaduidaa

En tietenkään. Työsuojelu on muutakin kuin vain sen kirjaamista. Itseasiassa kirjaaminen on vain hyvin pieni osa. Jos nyt vaikka ajattelet koko prosessia, jonkin haaverin satuttua siis, on tuo kirjaaminen, johon tässä on nyt takerruttu, se jälkeenpäin tehtävä vaihe. Onhan, tai ainakin pitäisi olla, myös jotain ennen itse vahinkoa. Vai onko? Pidetään nyt järki päässä...ja ne kokonaisuudet hallinnassa. ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En tietenkään. Työsuojelu on muutakin kuin vain sen kirjaamista. Itseasiassa kirjaaminen on vain hyvin pieni osa. Jos nyt vaikka ajattelet koko prosessia, jonkin haaverin satuttua siis, on tuo kirjaaminen, johon tässä on nyt takerruttu, se jälkeenpäin tehtävä vaihe. Onhan, tai ainakin pitäisi olla, myös jotain ennen itse vahinkoa. Vai onko? Pidetään nyt järki päässä...ja ne kokonaisuudet hallinnassa. ::)

-Joo, kaikkihan luulivat minun tarkoittavan kirjoituksessani että kesken tilanteen kirjoitellaan työsuojelua varten väkivaltatilanneraporttia.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En tietenkään. Työsuojelu on muutakin kuin vain sen kirjaamista. Itseasiassa kirjaaminen on vain hyvin pieni osa. Jos nyt vaikka ajattelet koko prosessia, jonkin haaverin satuttua siis, on tuo kirjaaminen, johon tässä on nyt takerruttu, se jälkeenpäin tehtävä vaihe. Onhan, tai ainakin pitäisi olla, myös jotain ennen itse vahinkoa. Vai onko? Pidetään nyt järki päässä...ja ne kokonaisuudet hallinnassa. ::)

-Joo, kaikkihan luulivat minun tarkoittavan kirjoituksessani että kesken tilanteen kirjoitellaan työsuojelua varten väkivaltatilanneraporttia.

Niin juuri, "Laita se puukko pois tai teen susta Ilmoituksen Väkivaltatilanteesta Tai Sen Uhkasta!"

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä pitkäaikaisosastoillakin hoitajiin kohdistuvaa väkivaltaa on päivittäin. Itse olen dementia osastolla ja useampi potilas on aggressiivinen hoitotilanteissa (ja välillä muutenkin).  :-. Totta kai täytyy ymmärtää että demeintoituvat sairaudet voivat aiheuttaa aggressiivista käytöstä....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen dementia osastolla ja useampi potilas on aggressiivinen hoitotilanteissa (ja välillä muutenkin).  :-.

Muistakaa ettei pitkäaikais osastollakaan tarvitse sietää kaikkea. Kannattaa vaatia lääkäriltä, että potilaat sedatoidaan kunnolla, ja huolehtia siitä, että aggressiiviset, vaaralliset potilaat hoidetaan tarpeeksi monen hengen voimin. Myös leparit on monesti hyvä ratkaisu. Olin joskus keikalla yhellä osastolla, jossa sijaisen tehtäviin kuului ottaa turpaan, yhdeltä ukolta (yksin oli muka pakko hoitaa). Arvatkaa meninkö uudestaan ko. osastolle?

Myös dementikkojen, mielenterveyspotilaiden, ja  psykogeriatristen osastojen potilaiden aiheuttama väkivalta on VÄKIVALTAA. (kuului sairaudenkuvaan tai ei.) Ja sitä ei voi kuitata noin vain, vaan sille tulee tehdä jotain. (vaikka ainahan löytyy niitä idiootteja joiden mielestä kaikki väkivalta on hoitajan omaa syytä, kun ei lähestynyt potilasta tarpeeksi rauhallisesti...)

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Koulussa ollessani teimme opinnäyte työn: Lähihoitaja aggressiivisen asiakkaan kohtaamisessa ja turvallisuus ensihoitotyössä. ( Suuntauduin ensihoitoon) Valitsimme sen koska se on ollut jo kauan ajankohtaista (aggressiivisuus/väkivalta) tässä maassa ja apuna käytimme kyselylomaketta eri työharjoittelu paikoilla. On hyvä, että asia on tullut julki enemmän mitä 2003 vuonna kun olin opiskelemassa. Väkivallasta on hyvä jutella. Sitä ei kannata jättää hautumaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Koulussa ollessani teimme opinnäyte työn: Lähihoitaja aggressiivisen asiakkaan kohtaamisessa ja turvallisuus ensihoitotyössä.

Et viitsisi tiivistelmää laittaa tämän topicin jatkoksi, voisi kiinnostaa muitakin?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No tässä meidän opinnäytetyöstä jotakin... Eli tarkoituksena oli selvittää, miten hoitajat toimivat hoitotilanteessa, jossa asiakas/potilas käyttäytyy aggressiivisesti ja miten he kokevat sen. Keräsimme tietoa kyselylomakkeiden avulla työharjoittelun aikana keväällä 2003. Kohderyhmänä oli silloin päivystyspkl:lla työskentelevät hoitajat. Silloin vastanneista (n.83%)  oli kohdannu työssään henkistä sekä fyysistä väkivaltaa viimeisen 12 kuukauden aikana aggressiivisen asiakkaan/potilaan taholta. Erillaiset sairaudet yms. oli hoitajien mielestä aiheuttanut aggressiivisen tilanteen.

(lomakkeita tehtiin vähän eli noin kymmenen ja vastanneista lomakkeista saatiin kuusi takaisin. Silloin kysely oli enimmäkseen tehty Keski-Pohjanmaan Keskussairaala, KLA:ssa ensiapupoliklinikalla.)

Myös työssä oli hoitajien erillaisia kokemuksia aggressiivisesta/väkivalta tilanteista esimerkiksi aggressiivisuuden syitä hoitotilanteissa olivat silloin meidän kyselylomakkeiden avulla psyykkiset sairaudet ilmeni suurimpana.

Siinä olisi esimakua opinnäyte työstä. Jatkossa voin kertoa lisää jos jotakin kiinnostaa.....  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Silloin vastanneista oli kohdannu työssään henkistä sekä fyysistä väkivaltaa viimeisen 12 kuukauden aikana aggressiivisen asiakkaan/potilaan taholta.

Tuosta lauseesta puuttuu varmaan joku prosenttimäärä tai jotain? ;D ;)

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Trio Niskalaukaus

Silloin vastanneista (n.5%)  oli kohdannu työssään henkistä sekä fyysistä väkivaltaa viimeisen 12 kuukauden aikana aggressiivisen asiakkaan/potilaan taholta. Erillaiset sairaudet yms. oli hoitajien mielestä aiheuttanut aggressiivisen tilanteen.

(lomakkeita tehtiin vähän eli noin kymmenen ja vastanneista lomakkeista saatiin kuusi takaisin. Silloin kysely oli enimmäkseen tehty Keski-Pohjanmaan Keskussairaala, KLA:ssa ensiapupoliklinikalla.)

Siis 5% kuudesta vastanneesta oli kohdannut väkivaltaa? ;D

(anteeksi oli ihan pakko...)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

angry.png Olisit lukenut paremmin tai sanotaan, että kuudesta vastanneista 5 oli tätä mieltä. En nyt osannu laittaa oikein % määrää  :- sori vaan  cry.png Sitä paitti se oli tosiaan pieni minimaalinen kysely. Teimme niitä kyselylomaskkeita 10kpl, mutta niitä muita lomakkeita ei vaan kuulunu eikä näkyny.. syy ei ole meidän tekijöitten vaan ne jotka ei ollu kiinnostunu aiheesta/ei halunnu vastata. (Uusi noin % arvo laitettu 5%:n tilalle.)

Aiheita mitä käsiteltiin työssä: Ensimmäisenä johdanto,  2 Yhteydenotto hätäkeskukseen, 3 Aggressiivinen asiakas, 4 Aggressiivisuutta laukaisevat tekijät, 5 Turvattomuutta aiheuttavat tekijät ensihoitotyössä, 6 Hoitajien turvallisuus, 7 Vaaratilanteiden läpikäynti, 8 Kyselylomakkeiden tulokset jne. jne.

Tässä yksi kommentti hoitajalta ensihoitotyössä: "Alussa pelkäsin hoitaa aggressiivistä asiakasta/potilasta, joskus pahoitin mieleni henkisesti tai fyysisesti väkivallasta. Nyt olen oppinut, etteivät aggressiivisuus kohtaukset johdu välttämättä itsestäni, koetan olla niin rauhallinen kuin mahdollista. Olen myös riittävän varuillaan fyysisen aggressiivisuuden varalta."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

(lomakkeita tehtiin vähän eli noin kymmenen ja vastanneista lomakkeista saatiin kuusi takaisin. Silloin kysely oli enimmäkseen tehty Keski-Pohjanmaan Keskussairaala, KLA:ssa ensiapupoliklinikalla.)

Paljonkos tuolla ppkl:lla on henkilökuntaa? Mietin vaan, että ei tuo kysely taida antaa luotettavaa tulosta, jos kaikilla ei ole mahdollisuutta vastata kyselyyn, jos lomakkeita vähemmän kuin henkilökuntaa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sen takia varmaankin koska meitä ensihoitoon suuntautuneita oppilaita oli sillon vain kymmenen ;D. Ja meistä jokainen opiskelija vei yhden kyselyn työharjoittelupaikkaansa. Kuten minä vein ambulanssiin jota en saanut koskaan takaisin... mutta siinä muistaakseni kävi niin, että yhteen kyselyyn oli kaksi vastannu (joihinkin). No kysely tai ei... Minun mielestäni se on parempi juttu kun väkivallasta yms. on tullut enemmän julkisuutta  ;) kuinka hoitajat joutuvat töissä "kärsimään" jne. cry.png

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

(lomakkeita tehtiin vähän eli noin kymmenen ja vastanneista lomakkeista saatiin kuusi takaisin. Silloin kysely oli enimmäkseen tehty Keski-Pohjanmaan Keskussairaala, KLA:ssa ensiapupoliklinikalla.)

Paljonkos tuolla ppkl:lla on henkilökuntaa? Mietin vaan, että ei tuo kysely taida antaa luotettavaa tulosta, jos kaikilla ei ole mahdollisuutta vastata kyselyyn, jos lomakkeita vähemmän kuin henkilökuntaa?

Ihan sen kummemin provoilematta, lähärikoulun opinnäyte lienee jotain 3 op eli lähinnä siinä harjoitellaan tiedon hakua ja tutkimuksen teon periaatteita, harva niistä läpäisee validiteetit ja reliabiliteet summuut.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...