Jump to content
MAINOS

Töihin Norjaan


Vieras: heips

Recommended Posts

Heippa!

Kiinnostaisi kuulla kokemuksia työskentelystä Norjassa! Mistä hakea kesätöitä? Pitääkö osata norjaa? :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Riippuu mitä töitä tarkoitat. Sairaanhoitajana pitää pystyä hoitamaan asiat norjaksi, ruotsiksi tai tanskaksi. Kesätyöntekijöiltä odotetaan parempaa kielitaitoa, kuin että jos tulet pidemmäksi aikaa. Silloin siedetään aluksi hieman huonompaakin kielitaitoa. Töitä löytyy välitysfirmoilta sekä suoraan työnantajilta (sairaalat, kunnat).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pitää osata norjaa/ruotsia. Ei tarvitse täydellisesti osata mutta täytyy kyetä antamaan potilaille hoitoa heidän omalla äidinkielellään. Hölynpölyä että pohjoisessa pärjää suomella, nykypäivänä kielivaatimukset kasvaa kokoajan ja ei ole yks tai kaks hoitajaa joita laitetaan sitten maitojunalla kotiin. T. Sykepleier

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos kaikille vastauksista!

Kiinnostaisi lähteä siis kesätöihin vaan, ruotsia osaan jotenkin, norjaa en. 😁 En yhtään siis vielä tiedä miten kaikki asiat hoidetaan, mistä etsisin töitä yms 😁 Olen lähihoitaja ja opiskelen toista vuotta sairaanhoitajaksi

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse kävin yhde harjoittelun tekemässä Norjassa juurikin sh-opinnoissa. Ruotsin kielen taitoni on olematon mutta kyllä sillä jotenkin pärjäsi. Tietysti olin vain harjoittelija ja kielivaatimukset kohdallani eivät olleet niin suuret. Kieltä kyllä opin jakson aikana, mutta hyödyksi olisi ollut osata enemmänkin. Työskentelin pienessä kaupungissa jossa ei kyllä juurikaan ruotsia puhuttu, joten siis asiakkaiden/potilaiden kanssa pitäisi pystyä puhumaan Norjaa tai edes vähän sitä Ruotsia. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • The title was changed to Töihin Norjaan

Olin Norjassa töissä v. 97-99 ja vielä kesän 2000. Ruotsin kielen taitoni ei ole kummonen mutta työvoimatoimisto järjesti tuolloin norjan kielen kielikurssin hoitajille Oulussa kesällä -97. Kesti useamman viikon ja meillä oli norjalaiset opettajat. Sitten ryhmä teki matkan Harstadiin jossa oli haastattelut. Lähes kaikki saivat vakipaikan, minulle tarjottiin kotihoidosta. Opettajat auttoivat myös paperihommissa, piti saada virallinen lupa työskennellä sh:na Norjassa (godkjaenning) Ensimmäiset puoli vuotta oli rankkaa kielen kanssa vaikka mulla hyvä kielipää onkin. Paikallinen murre oli erilaista kun kirjakieli. Työkaverit aivan mahtavia, työ kevyempää ja kiireettömämpää kuin Suomessa. Sinne olisin jäänyt jos ei olisi ollut avomiestä Suomessa. 

Ruotsilla varmaan pärjää jos sitä osaa hyvin. En tiedä järjestävätkö enää kielikursseja mutta sieltä oli helppo lähteä Norjaan töihin

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 5 viikkoa myöhemmin...
Vieras: muumiruotsin puhuja

Kyllähän sitä sanotaan, että ruotsi riittää. Ruohonjuuritasolla ollaan eri mieltä, ja itse kohtasin kuukauden aikana enemmän jupinoita kuin 1,5 vuoden aikana Ruotsissa, vaikka siinä vaiheessa sairaalaruotsini oli jo hyvin sujuvaa! Joillain potilailla oli hankaluuksia ymmärtää suomenruotsia, itse en kokenut puhutunymmärtämisessä ylitsepääsemättömiä vaikeuksia. Olin kyllä kuunnellut Norjan radiota yms. 

Sieltä myös lähetetään kotiin, jos ei suju kielen kanssa. Vaikka välitysfirma olisi arvioinut kielitaidon riittäväksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...