Jump to content
MAINOS

Hoiva Mehiläinen työnantajana


Vieras: hoitsu

Recommended Posts

Onko miten yleistä se että palkka on maksettu väärin? Entä kun olet ollut siitä yhteydessä, onko palkka korjattu ja maksettu yhteydenoton jälkeen oikein vai onko se edelleenkin väärin? Hoivayksikkö missä teen työtä, on kaikilla tämä sama ongelma. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Herkkähipiäinen

Ikävä todeta todella yleistä palkka maksetaan ihan väärin.  On sama onko kunta, kaupunki tai yksityinen työnantajana.  Siitä on kerrottu ja soitettu palkkatoimistoon.  Ei aina mitään tapahdu, vasta kun liito puuttuu asiaa kovalla kädellä. Lisäksi on ihan normaalia, että on palkkatoimiston virkailija mukaan veroprosentti  ihan toinen kun verotoimisto on kirjannut korttiin. " TAAS KUULUISA INHIMILLINEN VAHINKO" , jota kukaan ei oikeasti usko.  Anteeksi pyyntöä on siis turha odottaa.  Ovat aina OIKEASSA, ihan kun olisi heidän omia rahojaan ja heille ei saa sanoa mitään. Pitävät itseään parempina ihmisiä, kun me tavalliset "duunarit".  Onneksi tulevaisuudessa ROBOTIT korvaavat heidät.

Itselläni oli 24,5% veroprosentti, muutama vuosi sitten ja palkkatoimiston työntekijä otti 34,5%.  Ilmoitettiin  asiasta monta kertaa ja EI korjannut , mutta kun osastonhoitaja jyrähti 3kk:n päästä, niin alkoi vasta jotakin tapahtua. Työkaveriltani olivat ottanut samaan aikaan  80% veroja ja kortissa oli ihan toinen %.  Kuulemma saadaan vuoden päästä JOULUNA takaisin, oli tyhmä vastaus.  Kumpikin lopetti työt välittömästi, kunta työnantajana.  Luottamus meni.

Sen takia, en ihmettele kun ihmiset ovat ylivelkaisia ja monelta yöunet menevät. Kaverini Kotkassa samaan aikaan järkyttyi pahasti: Meni automaatille nostamaan rahaa ja tiliotteessa oli 13 000€ ja oli lauantaipäivä. Maanantaina otti omaan hoitoalanjohtajaan yhteyttä ja alkoi kova selvittäminen. Selvisi TAAS Palkkatoimiston virkailija oli syyllinen. Oli " kuulemma" pilkku mennyt väärään kohtaan ja siitä "lipsahdus". Kaverini koko viikonlopun pilalla ja kiitos taas palkkatoimiston työntekijän. 

Myöskään ei pyytänyt anteeksi ja EI myöskään huomannut OMAA VIRHETTÄÄN. Vasta kun johtajat alkoivat selvittämään asiaa, meni päiviä.  Työntekijät joutuvat kiltisti maksamaan takaisin  ja saat hankala henkilön maineen vaikka olet ihan viaton asialle ja joudut vielä puolustuskannalle.  Suojarahaa pitäisi maksaa liiton mukaan, kun virhe on ihan selvästi palkkatoimiston. Mutta sitä rahaa ei ole näkynyt tilillä koskaan. Vaan Ulosottokirje v.2016 on MUISTONA tästä hoitoalantyöpaikasta ja tämä palkkatoimiston virkailijan NIMI. Toivottavasti, ei ole enää työelämässä sotkemassa toisten henkilöiden yksityiselämää. 

Yksi asia minkä tarkistan, että palkka tulee tilille, oikeaan aikaa ja myös laskettu oikein.  Tarkista aina myös kokemus- ja ym. lisät. Niitä voi puuttua tilistä eli lyhyesti opettele oikeasti laskemaan oma palkkasi ja älä luota kehenkään toiseen. Jos, epäilet liitosta saa apua/ neuvoa.  Jotkut liitot kouluttavat, miten palkka lasketaan, lisät ym.

Ennen en koskaan tarkistanut vaan luotin sokeasti ja nyt 3 viime vuoden aikana luottamus on mennyt palkkatoimiston työntekijöihin kokonaan. Virheitä liian paljon....

Olen joutunut lähettämään työvuorolistani ja palkkatiedot liittoon. He tarkistavat ja ilmoittavat asiasta kaikille osapuolille.  HUOM! Verotoimisto on myös kerran huomatanut asiasta on VÄÄRIN ja ottivat yhteyttä työnantajaa tässä asiassa. Kylmästi totesivat; muutosta ei tehdä vaan selvittävät asian hoitoalantyönantajan ja palkkatoimiston kanssa.  

Mutta jos asia on toisinpäin. Työnantaja ottaa taatusti yhden euronkin takaisin seuraavasta palkasta tai palkkatoimisto voi laittaa PERÄTTI ULOSOTTOON omatoimisesti  ja he perivät korkojen kera. Tästä on myös kokemusta/ faktaa.  Minulle maksettiin palkkaa, vaikka en ollut kyseisessä hoitoalan firmassa työssä ja ihmettelin kun palkka tuli. Olin lopettanut jo  yli 2kk: ta sitten.  Otin johtajaa yhteyttä  ja hän aloitti  selvittämään  mistä on kysymys. Liitto tuli mukaan. Selvisi palkkatoimiston työntekijä oli toiminut omavaltaisesti maksanut vain palkkaa. Myös myöhemmin  lähettänyt Perintään yli 2000€ saavat firmalle ihan omatoimisesti. Toiminut ilman johtajan lupaa, omavaltaisesti eli mikä oli  palkkatoimiston työntekijän oikea tarkoitus? Vaikka olin jo maksanut ne takaisin  yli 2000€ aikoja sitten ja johtajalla oli faktat asiasta . Olin PALKKATOIMISTON VIRKAILIJAN OMAN VIRHEEN UHRI tai KIUSATTU. Jos en olisi reagoinut asiaan nopeasti, faktoja myöten. Firma olisi saanut yli 2000€ ja korot päälle tai olisiko mennyt " muualle"?  Näitä näkee lehdissä aika usein....

Olkaa tarkkana, jos firma maksaa ennakkoa kokemuslisistä, kun työsopimus on kirjoitettu mm. 700€.  TE:n  sivuilla on muutamia osunut silmiini;Mehiläinen avohoito, Stella, Kauniaisten kaupunki jne.. Jos, lopetatte tai potkut seuraa koeajalla, niin taatusti perivät takaisin rahansa. Luultavasti korkojen kera.  Kysykään työpaikkahaastattelussa asiaan oikeaan laitaa....ja nämä yrityskaupat ovat taas erilukunsa. Ensimmäistä palkkasaatavia voit joutua odottamaan ja kukaan ei tiedä kuka maksaa.....kaikki on avointa.....

Silloin, kun maksettiin 2000€ ylimääräistä liitolta tuli viesti ; Pitää maksaa takaisin on ns. laina, mutta suojarahan minun pitäisi saada, kun virhe on selvästi palkkatoimiston työntekijän.  Odotin sentään ANTEEKSIPYYNTÖÄ palkkatoimiston työntekijältä, oli liikaa vaadittu.

Lisäksi kerran oli kaupunki lähetti kirjeen; olivat huomanneet olen saanut reilu 100€ ylimääräistä palkkaa eli oli  tilintarkastus käynnissä. Kirje tuli taloustoimistosta ja 3:n virkailijan allekirjoitus alla. Otettaan seuraavasta palkasta pois.....ihan ok. asiallinen ym. Selvä asiallinen selitys asiasta ja kehen voisin ottaa yhteyttä asian tiimoilta. Näin asia pitäisi oikeasti hoitaa.

  Kerran vakuutus otti yhteyttä, kun firma EI ollut lähettänyt palkkatietojani heille ja aikaa oli kulunut jo 3kk:ta. Onneksi vakuutusyhtiö soitti / gmail:a tuli ja  tuli summat julki. Taas oli Hoitoalanfirman johtaja/ lähiesimies  syypää asiaa...paperit seisoivat hänen pöydällä ja kuvitteli elän 3kk:ta vedellä ja saan häädön asunnosta...Kyseessä työtapaturma ja toinen hoitaja aiheutti omalla työllään toisen sairauslomalle. 

Huom! Näin voidaan hankkia itselle työpaikka, keinoja kaihtamatta..... ei, ole ensimmäinen kerta.....

Jos, löydät sellaisen firman missä PERUSASIAT OVAT KUNNOSSA, niin työnteko on  ns. "leikkiä" ja  kummasti hermot säästyvät.  Tiedän sellaisia firmoja, missä työntekijät hakevat saatavia Palkkaturvasta, kun palkkasaatavat eivät tule tilille ajoissa. Luvataan, luvataan taas luvataan.... 

Minulle on pääasia HOITOALAN firmassa on PERUSASIAT KUNNOSSA , palkka tulee ajalla tilille, HYVÄ TYÖILMAPIIRI. Jos, ei toimi ei ole minun työpiste pitkään....

Itselläni on nykyisin  ja todella ihana, asiallinen "nuori" johtaja keneltä uskaltaa kysyä ja kertoa asioista asioina oikealla nimellä. 

Myös on toiminut välittömästi asioiden suhteen ja peräti osaa kiitää, pyytää anteeksi eli omistaa hyvät käytöstavat. Myös palkka-asioista voidaan puhua ja korvaavat  välittömästi jos on virheitä. Muistutti juuri viimeviikolla asian tiimoilta. 

Myös työpaikkakiusaaminen ja ikäsyrjintä olivat puheenaiheena.  Kerrankin oikeasti, aidosti kuunneltiin työntekijää. 

Olen liian paljon nähnyt todella karseita työpaikkoja ja johtajia.  Nyt tuntuu on unelmatyöpaikkana ja palkalla toimeen tulee. 

 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...