Jump to content
MAINOS

Ensimmäinen sh-sijaisuus (ei valmistunut)


Terveydenhoitajaopiskel

Recommended Posts

Millaisia kokemuksia muilla on ensimmäisestä sh-sijaisuudesta? Mitä kaikkea toimenkuvaanne kuului ja millaisella osastolla olitte? Jos on esim. tk-vuodeosastolla? Tehyn sivullahan lukee että ei-valmistuneella pitää sijaisuuksissakin olla ohjaaja eli valmistunut hoitaja. Toteutuiko tämä sijaisuudessasi? Koitko että sait kysyä apua riittävästi muilta? Itsellä edessä ensimmäinen sh-sijaisuus kesällä niin siksi kyselen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Paperilla oli nimetty ohjaaja, mutta käytännössä aika harvoin oltiin samoissa vuoroissa, tuli sitten kollegoilta kyseltyä tarvittavia asioita.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Millaisessa paikassa/osastolla olit ja mitä kaikkea teit? Millaista lääkehoitoa? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Päivystyksessä, enimmäkseen po-lääkehoitoa, jonkun verran iv (kipulääkkeitä enimmäkseen). Tein aikalailla kaikkea mitä perus sh, kun meet kesätöihin, nii saa enemmänki olla tarkkana ettei ne heitä sua mihin vaan tilanteeseen, vaan muistutat että oot vielä opiskelija!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Riippuu varmasti myös opintopisteistä, mitä saa tehdä opiskelijana sijaisuudessa. Esim. Jos sh-sijaisuuteen vaaditaan 180 opintopistettä ja pisteitä on vähemmän, työ on lähinnä perushoitoa ilman vaativia IV-hoitoja yms..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olin jo ennen valmistumista töissä erikoissairaanhoidon vuodeosastolla yhtensä varmaan yli puoli vuotta sairaanhoitajan sijaisena. Itse toimin lähes aina valmiin sairaanhoitajan työparina, joka minua myös "ohjasi". Jos olin sellaisessa tehtävässä, että työparia ei ollut, silloin vuoron vastaava sairanhoitaja oli nimetty ohjaaja, mutta käytännössä apua pystyi kysymään kyllä ihan keneltä tahansa. Nimetty ohjaaja ei siis ainakaan minulla ollut kukaan tietty tyyppi vaan saattoi vaihtua riippuen vuoroista, mutta periaatteessa joka vuorossa oli aina joku, jolloin ei tullut missään vaiheessa turvaton olo.

Työtehtäviin kuului lähes kaikkea samaa kuin valmiilla sairaanhoitajalla, mutta iv-lääkitys ja n-lääkkeet oli rajattu pois. Iv-lääkitys oli talon tasolla rajattu, että opiskelijat eivät saa tehdä, vaikka joissain muissa paikoissa lupa saattaa hellitä. N-lääkkeistä sovittiin yksikön esimiehen kanssa, että en niitä tee. Lisäksi sc ja im pistämisestä ja kirkkaan perusnestepussin vaihtamisesta piti antaa näyttö ja sen jälkeen vasta sain näitä tehdä.

Käytännössä tein sitten aika paljon perushoitoa, lääkärin määräysten toteuttamista yleisesti ottaen, tutkimuksiin valmistelemista ja seurantaa, sekä potilaiden vastaanottoa ja kotiutusta/jatkohoitoon siirtoa työparin apuna. Lääkehoitoa oli vähemmän kuin valmistumisen jälkeen olen tehnyt, mutta kuitenkin ihan mukavasti. Pääasiassa annoin siis nimenomaan po ja sc lääkkeitä ja työpari sitten antoi iv-lääkkeet jos niitä oli. Mielestäni tämä kokemus valmisti hyvin tekemään töitä sitten valmistumisen jälkeen, mutta pitkä tauko iv-lääkkeiden kanssa toimimisesta johti siihen, että tuntui, että osa asioista piti opetella kokonaan uudestaan, kun viimeiset harjoittelutkin oli poli-puolella, jossa lääkehoitoa oli vähän.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Aloittaja

Kiitos vastauksista! Eniten minua jännittävät akuutit tilanteet ja jos on esim. sellaisia lääkkeitä joiden vaikutusmekanismia en muista. Koulussa asiat käsitellään nopeasti, joten kaikki ei jää mieleen. Pakko vaan sitten kysyä vaikka saisikin esim. haukkuja työkavereilta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nimenomaan kuuluu kysyä! Vielä valmiinakin! Kysyminen ja asioista keskusteleminen on avain siihen että ne hommat oppii ja välttää virheet. Kysymättömyys on reitti mokaamiseen ja vaaran aiheuttamiseen potilaille ja joskus koko tiimille.

Jos joku kysymisestä nuorempaa (tai vanhempaa) kollegaa haukkuu, sietää saada potkut heti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

3 tuntia sitten, Vieras: Aloittaja kirjoitti:

Kiitos vastauksista! Eniten minua jännittävät akuutit tilanteet ja jos on esim. sellaisia lääkkeitä joiden vaikutusmekanismia en muista. Koulussa asiat käsitellään nopeasti, joten kaikki ei jää mieleen. Pakko vaan sitten kysyä vaikka saisikin esim. haukkuja työkavereilta.

Pikemminkin ihmiset kattoo että oot vähän vaarallinen, jos et yhtään kysy; kukaan ei oo täydellinen, varsinkaan uus hoitaja uudessa paikassa. Kysymällä paljon annat itestäs vaikutelman, että suhun voi luottaa, ettet sooloile ja tee virheitä. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos meille tulisi uusi työntekijä tai opiskelija, joka ei kysyisi mitään, huolestuisin toden teolla. Joka ikisellä uudella on alkuvaiheessa ollut monta sataa kysymystä, vaikka työvuosia muissa paikoissa takana olisikin useampi kymmenen. Niinkuin jupet sanoi kysymättömyys on potilasturvallisuusriski ja ajoittain kysymyksiä edelleen tulee, vaikka olisi samassa työpaikassa ollut kymmeniä vuosiakin. Usein pohdiskellaan yhdessä esim. hieman epäselvempiä potilastilanteita, jolloin joku kyllä sanoo, jos ollaan menossa pieleen. Ajoittain myös hoitajat muualta soittavat ja kysyvät asioita ja olen itsekin joutunut soittamaan muualle, kun kukaan työkaveri ei tiennyt asiaa. Jos on esim. vaikka avanteen kanssa ollut ongelmia, gastrokirurgian osastolta on aina saanut neuvoja, mitä kannattaisi tehdä. Yleensä, jos on oudompi lääke, siitä ehtii kyllä lyhyesti katsoa tietoa vaikka Pharmacasta tai jos on niin akuutti tilanne, että tuntuu ettei ehdi, tarvitset joka tapauksessa lisäapua. Akuutissa tilanteessa ei koskaan pitäisi jäädä yksin ja niissäkin oppii toimimaan hyvin ajan kanssa. Avainasemassa on avun pyytäminen muilta ajoissa eli avaa rohkeasti suusi ja kysy.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

5/9/2018 klo 11.04, sh vm 83 kirjoitti:

Riippuu varmasti myös opintopisteistä, mitä saa tehdä opiskelijana sijaisuudessa. Esim. Jos sh-sijaisuuteen vaaditaan 180 opintopistettä ja pisteitä on vähemmän, työ on lähinnä perushoitoa ilman vaativia IV-hoitoja yms..

Nämä ovat täysin paikasta riippuvaisia millä opintopisteillä saa tehdä mitäkin, joten näitä ei kannata täällä hirväesti yleistää.

Meidän talossa saa 140 pisteellä tehdä sh:n työtä täysillä luvilla. Naapuritalossa vasta valmistuneena saa iv-annostella lääkkeitä. Nestehoitoa sitten toisessa talossa saa toteuttaa lähihoitajatkin, toisessa talossa vain vaihtaa kirkkaat.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

9 tuntia sitten, Kunkku kirjoitti:

Nämä ovat täysin paikasta riippuvaisia millä opintopisteillä saa tehdä mitäkin, joten näitä ei kannata täällä hirväesti yleistää.

Meidän talossa saa 140 pisteellä tehdä sh:n työtä täysillä luvilla. Naapuritalossa vasta valmistuneena saa iv-annostella lääkkeitä. Nestehoitoa sitten toisessa talossa saa toteuttaa lähihoitajatkin, toisessa talossa vain vaihtaa kirkkaat.

Juu,en lähde yleistämään. Tiedän vain paikkoja, missä jopa 140 sh-opintopisteitä ei pääse lähellekään lääkekaappia. Toki, eihän se aina ole niistä opintopisteistä kiinni. Toki jos näyttää siltä että sijaisuuteen valitulta opiskelijalta puuttuu käytännön taitoja lääkehoidossa, silloin voi tehtäviä rajata myös sen mukaan.

 

ja tuohon aloittajan tekstiin, että pitää sitten kysyä, vaikka saisikin haukut työkaverilta. Tuolla asenteella ei kannata lähteä kesätöihin. Jos ei kysy mitään, on jo vaaraksi potilasturvallisuudelle. Kysy ja kyseenalaista, opit siinäkin paljon enemmän kuin sooloilemaan ilman neuvoja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Th-opiskelija

Joo, kyllä kysyn aika kun olen epävarma :) joskus on vaan esim. Harjoittelussakin saanut haukut jos on kysynyt jotain.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Th-opiskelija

Ja olen ollut keikkatöissä paikassa jossa suurin osa lähihoitajia, joskus tuntuu että he varsinkin luulevat tietävänsä kaiken kaikesta, ja jos minä, sh/th-opiskelija kysyn jotain heidän mielestä "tyhmää", saan ihmettelevä katseita ja silmänpyörittelyjä :( asenteella "kyllähän sinun pitäisi tuo osata kun olet sh-opiskelija".

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

12 tuntia sitten, Vieras: Th-opiskelija kirjoitti:

Joo, kyllä kysyn aika kun olen epävarma :) joskus on vaan esim. Harjoittelussakin saanut haukut jos on kysynyt jotain.

Tuossa vaiheessa varmaan kannattaa pyytää toinen ohjaaja, jos ohjaajaksi on tuolla asenteella varustettu.. kaikilta saa ja pitää kysyä jos on joku pulma työssä. Jos et muuten asiallisia vastauksia saa, käy puhumassa asiasta esimiehen/Osastonhoitajan kanssa joka järjestää henkilön jolta voi kysyä asioita.

opiskelijana ja vastavalmistuneena ei todellakaan pidä osata kaikkea ja pitää aina kysyä jos on jostain epävarma.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...