Jump to content
MAINOS

Kotihoidon yksilöllinen hoito


Ellux

Recommended Posts

Kuinka pitkälle pitää toteuttaa kotihoidossa asiakkaan toivomuksia yksilöllisestä hoidosta? Tarkoitan esimerkiksi tällaista: ensin laitetaan nämä housut ja sitten sukka, toisia housuja ei saa laittaa ennen kuin sukka on niin ja näin. Tai tämä sukka tähän jalkaan ja toinen toiseen jalkaan. Sukilla ei ole siis mitään eroa. Tai suihkun jälkeen pitää pyyhe laittaa asiakkaan hartioille niin, että ripustuslenkki on ylös päin. Näillä vastaavilla asioilla ei ole mitään tekemistä oikeastaan hoidon kanssa. Ovat minusta lähinnä asiakkaan omia "vimputuksia". Tai makkara pitää laittaa määrätyllä tavalla leivän päälle. Tällaisten vinputuksien täyttämiseen menee paljon aikaa. Tai hoitaja ei saa koskea rasvatuubiin ennen kuin asiakas antaa luvan. 

Vai onko vaan niin, että alusta alkaen on lähdetty toteuttamaan asiakkaan pienen pieniä vimputuksia, jotta saadaan asiakas tyytyväiseksi. 

Olen uusi kotihoidon puolella ja näitä vaativia asiakkaita alkaa olemaan useita. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
17 tuntia sitten, Ellux kirjoitti:

Kuinka pitkälle pitää toteuttaa kotihoidossa asiakkaan toivomuksia yksilöllisestä hoidosta? Tarkoitan esimerkiksi tällaista: ensin laitetaan nämä housut ja sitten sukka, toisia housuja ei saa laittaa ennen kuin sukka on niin ja näin. Tai tämä sukka tähän jalkaan ja toinen toiseen jalkaan. Sukilla ei ole siis mitään eroa. Tai suihkun jälkeen pitää pyyhe laittaa asiakkaan hartioille niin, että ripustuslenkki on ylös päin. Näillä vastaavilla asioilla ei ole mitään tekemistä oikeastaan hoidon kanssa. Ovat minusta lähinnä asiakkaan omia "vimputuksia". Tai makkara pitää laittaa määrätyllä tavalla leivän päälle. Tällaisten vinputuksien täyttämiseen menee paljon aikaa. Tai hoitaja ei saa koskea rasvatuubiin ennen kuin asiakas antaa luvan. 

Vai onko vaan niin, että alusta alkaen on lähdetty toteuttamaan asiakkaan pienen pieniä vimputuksia, jotta saadaan asiakas tyytyväiseksi. 

Olen uusi kotihoidon puolella ja näitä vaativia asiakkaita alkaa olemaan useita. 

Tämän perusteellahan voisi tehdä jo analyysia sen asiakkaan persoonallisuudesta...

Hankalia tilanteitahan nämä ovat. Asiakaan osaltahan tämä on ihan kiusantekoa, eli häirintää. Missään tapauksessa työntekijän ei tarvitse suostua siihen että asiakas kiusallaan puuttuu epäolennaisuuksiin ja hankaloittaa sitä työntekoa.

Kyse ei ole mistään yksilöllisestä hoidosta, vaan kyse on kiusaamisesta.

Ongelmahan tässä on se, että perjaatteessa kunnallisen kotihoidon pitää se asiakas hoitaa, vaikka hän miten tahansa käyttäytyy, eli asiakkaan oikeus hoitoon.

Tässä kannattaa olla porukalla yhteydessä siihen esimieheen, porukalla sopia miten asiakas hoidetaan ja pyrkiä löytämään yhteinen linja. Esimieshän on velvollinen puuttumaan työsuojelulain perusteella tähän tilanteeseen. Hommassa helpottaa jos alatte kirjata ylös näitä asioita joihin se asiakas puuttuu.

Summarum, pitää ymmärtää missä menee ero asiallisissa vaatimuksissa, eli että asiakas haluaa juoda sen kahvinsa kermalla, niin se sellaisena tottakai annetaan... mutta jos asiakas haluaa että 1,2dl kahvia laitetaan kermaa 0,3dl, ja vaatii että ne mitataan mitta-astioilla niin jokainen ymmärtää että nyt menee pieleen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Komppaan edellistä. Itse olen tehostetussa palveluasumisessa, ja meilläkin on tyyliin joka asukkaalla omat tapansa että miten haluaa sängyn pedattavan, miten juo kahvinsa ja mitä siellä huoneessa vaikka aamulla ylipäätään tehdään (nostetaanko kaihtimet vai käännetäänkö vain, laitetaanko radio päälle ja miten hiukset ym.). Joku on tarkka että sukat kiskotaan mahd. ylös ja joku taas että varpaille jätetään ylimääräistä tilaa. Onpa tullut törmättyä siihenkin, että oli tarkkaa mitä rasvoja laitetaan mihinkin kohti jalkaa ja missä järjestyksessä. No, se nyt vielä meni mutta rajansa kuitenkin kaikella... (Erit. kun joskus törmää siihen, että ihan oikeasti asukas saisi itsekin tehtyä asian mutta heittäytyy vain osaamattomaksi - silloin olen todennut että jos ei kerta miellytä niin teeppä sitten itse kun siihen kuitenkin pystyt.)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...