Jump to content
MAINOS

Olinko itsekäs kun en mennyt vapailta töihin?


mittarimato

Recommended Posts

Mua vaivaa. Oon oon ollut tässä samassa työpaikassa jo vuoden ja oon vissiinkin kaikesta päätellen pidetty työntekijä. Työskentelen kehitysvammapuolella, pienessä 10 paikkaisessa ryhmäkodissa. 

Maaliskuussa aloitin tekemään 50 prosenttista työaikaa, toisen työntekijän puolikasta. Esimies siis kysyi kiinnostaisiko mua jatkaa puolikkaana, soppari olisi muutoin loppunut siltä erää siihen. Suostuin erittäin mielelläni, sillä tännekin olen aikaisemmin tehnyt keskustelun siitä, kuinka haaveilen vähemmistä tunneista ja tämä tarjous tuntui olevan kuin lahja taivaalta.

Minulla on lisätyömahdollisuus, mikä tähän saakka on näkynyt niin, että esim tähän meneillään olevaan listaan esimies on pyytänyt minua etukäteen suunnittelemaan muutaman vuoron lisää, mikä on käynyt hyvin. Tässä listassa teenkin 83h/3vko mikä on osoittautunut ihan täydelliseksi työajaksi itselleni.

No sit on tää puoli, että kun tulee sairaslomia, niin ymmärrettävästi minulle soitetaan/laitetaan viestiä pääsenkö, ennen kuin etsitään sijaista. Tämä on sinänsä ok, mutta ensinnäkään en ole kiinnostunut tässä 83h tunnin listassa lisätyöstä ja mä ahdistun ihan suunnattomasti, kun huomaan että töistä on soitettu kotiin vapaapäivänä. Siis työkaverit soittavat, ei esimies. Mulla oli tässä viiden työpäivän jälkeen 4 vapaata, siis ihan vapaapäivää, ei mitään varallaolopäivää ja kahtena niistä puuttui illasta tekijä. Molempina päivinä töistä oli soitettu kun olin vielä nukkumassa (pidän puhelinta yöllä äänettömällä) ja huomasin puhelut ja veistit vähän myöhemmin. Molemmille illoille minulla oli oikeastikin menoa, harrastuksia ja ystävien tapaamista ja vastasin vain ystävällisesti, että minulla on vapaapäiville suunnitelmia jo. 

Meillä on sijaisia, jotka useimmiten pääsevät paikalle mutta kyllä siellä joskus työntekijät tekevät pitkän päivän.

 

Mulla on ihan älyttömän huono omatunto siitä, että mä olen siinä mielessä varmaan jokaisen työpaikan kauhu, että vapaapäivinä mä en töihin tule. Voin vaihtaa vuoroa, mutta en todellakaan tykkää että kotiin soitellaan vapaalla. Ensinnäkin olin ihan paineissa sen jälkeen kun jo toisen kerran kieltäydyin lisätyöstä ja mua alko ahdistaa ja mulla koskikin koko päivän päähän ja oli ihme huimaava olo ja kaikki siks, kun podin vaan huonoa omaatuntoa siitä, etten mennyt.

Mä oon kuitenkin töissä tosi, tosi tunnollinen, en lusmuile tms vaan teen kyllä koko sydämestä työtä silloin kun töissä oon. Ja just tän mahdollisuuden vuoksi, että saan tehdä vähän vähemmän tunteja, mä oon kerrankin voinut töissä ja vapaalla oikeasti hyvin, kun en ole koko ajan väsynyt. Ja tästä mä haluisin pitää kiinni.

 

Mä soitin jopa esimiehelle ja kysyin et oonks mä nyt toiminut ihan väärin mutta esimieskin sanoi, että mulla on 50 prossan työsoppari eikä velvoitetta ottaa vastaan työtä vapaalla, jos se ei minulle sovi.

 

Mua vaan ahdistaa, että oonko mä jotenki kiittämätön,.itsekäs oman edun tavoittelija, kun mä todella olen niin järkähtämätön sen suhteen että pidän kiinni vapaistani? Mä en tee sitä ilkeyttäni, vaan siks että mä itse voisin hyvin. Mä oon ollu nuorempana sellainen kynnysmattojen kynnysmatto, että ei minulla mitään väliä, että nyt kun on aikuisempana ruennut oppimaan pitämään puoliaan, niin tuleekin sit välillä olo että oon vaan ihan huono ja itsekäs ihminen joka ei ansaitse sitä hyvää mitä mulla nyt elämässä on. :(

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Vapaapäivä on vapaapäivä, silloin ollaan vapaalla.

Töitä tehdään sen suunnitelman mukaisesti, eikä puhelimeen tarvitse vastailla.

Ihan normaali työntekijä sinä olet ja parhaiten jaksaa kun pitää ne vapaat vapaina, eikä jonkinlaisena "varallaolona".

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työnantajalla on myös velvollisuus tarjota lisätyötä osa-aikaisille. Sen ei pitäisi olla mitään tuputusta eikä myöskään pakko taikka ahdistumisen aihe. Ihan vaan sinulla on oikeus ottaa lisävuoroja ennen ulkopuolisten sijaisten rekryämistä jos haluat.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Alan vaihto?

Bravo, hyvä niin sitä pitää. 

Ottakaa muut mallia, niin vähentyisi  kyykytys!

Teit ihan oikein, jos on 50% sovittu, niin se on. Itse tein vuosia sitten ja hyvä etten joutunut maksamaan takaisin päin. Puhe oli 75% ja työsopimuksessa taas 100% , kun johtaja huomasi asianlaidan jo tuli juttua.  Onneksi olin vielä ylitunteja tehnyt  ja päädyttiin 100%, mutta oli myös muita mokia koko työsopimuksessa. Kuulemma ei tarvitse välittää..... Kun moni sohii , kun ei osata tehdä oikein ja viaton saa kärsiä.  Siinä ei ole työkavereilla, nokkaa sanomista.

 Jos, annat kerran periksi ns. työkavereille saat antaa aina.   Osaavat tämän taidon, hyvin. Kokemusta on tästä. Itse joudun laittamaan  eston puhelimeen , kun häirittiin jo kotirauhaa illalla, kun normaalit ihmiset menevät nukkumaan klo.23.00 ja myös työntekijät laittelivat  viestejä jatkuvasti.  Ihan työntekijöiden takia, tuli lakimiehen kautta esto.  Sai pelätä, kuka taas ....Nykyisin katson ensin kuka soittaa, sillä häirintäsoittoja on tullut jatkuvasti nykyisin.  Mistä oikeasti, tietää kuka on takana.

Myös ne on eston takana ja sähköpostini on tarkkailussa ja toimii hyvin. Tänäänkin tuli  viesti, emme anna teidän  gmail: a ilman lupaa.....On, rauhallinen ja turvallinen olo. Aluksi oli outoa , mutta nykyisin nautin rauhasta. Johtajat soittelevat töihin ja heidän numero on tallennettu. Laittavat usein tekstiviestin, jos eivät saa kiinni silloin.

Johtaja pyytää töihin, sitten menen en yhdenkään työtekijän kautta,  Ovat sotkeneet liian monta kertaa työvuorolistan ja välillä ihan turhaan on hälytetty töihin.......Lisäksi, mistä tietää onko oikeasti kipeä tai pe-su lähestyy vapaa houkuttaa kummasti. Muutama työntekijä on jäänyt kiinni tästä. Pomo on saanut kiinni valheen kautta yrittänyt saada vapaata viikonlopuksi. 

Itsesyytely ja työpaikan ajattelu on ihan turhaa, vaan nautti aina vapaa-päivistä täysin rinnoin. Opit ajan kanssa ja periksi älä anna.

  Et, ole toisten työntekijöiden pelinappula.  Et, ole huono vaan teit ihan oikein.  Itsekäs pitää olla ja ajatella omia oikeuksia.

Muuten tästä ei tule koskaan loppua ja vain pahemmaksi menee. Moni  työntekijä itse  aiheuttaneet ja me pärjätään ilman apua.  Ollaan niin, hyviä ja ei ajatella yhtään asukkaiden turvallisuutta ja minä< itseajattelu toimii.  Sitten  syytetään milloin ketäkin taas ei saatu ..... miksi johtaja palkkaisi, kun yksi täydellinen on mennyt taas lupaamaan hoitaa työt..... sitten taas valitetaan > valmis kierto ja yhden  omasta mielestään täydellisen työntekijän ansiosta.   Minä pyöritän tätä osastoa yksin ja muita ei tarvita. Yhden SUOSIKIN henkilökohtainen mielipide ja 13 asukkaan osastoa  pyöritetään ja normi työt päälle.  Muutama lopetti työt yksin tämän työntekijän takia.

Voitte arvata kun sanoin ääneen osastolla..... mitkä oli tunnelmat.....Johtaja oli silloin lomalla......kuinka monessa toimitaan, näin johtajan selän takana ja yksi työntekijä nostaa itsessä korokkeelle, muiden yläpuolelle.

Olen itse ollut myös kynnysmattona eli  työpaikan roskakorina.  Laittelin kerran ihan kehityskeskusteluun, tämän suoraan. Siltä  tuntui ja heti johtaja tajusi asian.  Samassa työpaikassa pari muuta, kertoi ihan samaa.  On, kiva syyttää toista, omista tekemättömistään töistään tai nykyisin ollaan niin hiljaa......usein toiset tietävät kuka on asialla, mutta suojellaan häntä tai sitten itseään. Suorastaan raukkamaista ja halpamaista toimintaa aikuisilta ihmisiltä.  Ei osasta puhua suoraan vaan kaunistellaan niin, kukaan ei ymmärrä asiasta mitään.

Toisin sanoen aina sain muiden tekemiset ja hoitoapulaisen tekemättömät työt, niskoille vaikka olin vapaalla.   Kiva saapua töihin seuraavana päivänä, kun tiesi mitä odottaa. Yhdelle johtajalle sanoi; Kadun olin siellä työssä 2v  ja meni hiljaiseksi. 

Viimeinen niitti tuli, työkaveri tipautti tahallaan sängynlaidan jalan päälle ja vastaus oli ; EI, se mitään ja lääkäriin en pääsyt työajalla. Yritys oli saada  vaihtamaan iltaan, että en vahingossa menisi.  Oli sen työpaikan pikku diiva, työt aina tekemättä tai korjattiin jälkiä. Puhumalla hoiti työt, kiitettävästi. Mutta niin eriomainen,  omasta mielestään. Toinen suosikki, hoitoapulainen oli lyönyt pikkuvarpaan pöydän kulmaa, mutta niin kipeä, ei voi tehdä työtä. Marinaa oli kiva kuunnella, kun omat varpaat olivat murtuneet ja jalka turvoksissa.  Hän oli kipeämpi, kun minä...... osasi valittaa .... näin meillä työt hoidetaan eli SUOSIKIT ASIALLA TAAS ja hyvää tulee......

Kun tulin töihin takaisin; Tämä diivasuosikki oli kuulemma pyytänyt Anteeksi, minulta? Johtaja kertoi; kirkkailla silmillään? Olin monttu auki ja  en saanut edes sanaa suusta niin järkkynyt olin. Kysäisin; ANTEEKSI ONKO HÄN HUUTANUT KERAVALTA < LOVIISAAN ASTI. Kun minä en ole kuullut mitään ja asiakas kuka näki ei tiedä asiasta mitään myöskään?  Ei, ole soittanut, ei viestiä, ei mitään yhteyttä, en edes nähnyt häntä koko aikana? Kuinka jonkun  kantti voi  kestää valehdella vielä johtajalle päin naamaa ja täydestä menee.  Lisäksi sängyssä on kaksi laitaa ja talonmies kertoi on tahallaan tehnyt?   Siinä meni johtaja hiljaiseksi ja ei tiennyt mitä vastata.

Siihen loppui, kynnysmattona olo ja  tein vielä kirjallisen valituksen koko osaston toiminnasta.  Oli muutenkin outoja työntekijöitä, eivät ymmärtäneet on työpaikka ei heidän oma koti. Tuotiin omia isoja koiria iltaisin, kun ei saatu vahtia ja usein. Muutama jo sanoi siitä; Onko ilmainen koirien hoitopaikka tai ketä tänään mieliskellään.....todella huono lähiesimies, minkä olen koskaan nähnyt..... koeaika loppui ja käytös muuttui välittömästi......... 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin. Työyhteisö on muuten tosi mukava siis, eikä minua mitenkään HÄIRIKÖIDÄ. Tuntuu vaan pahalle jättää hyvät tyypit pulaan kun tiedän et tuun haluamaan pyhittää vapaat itelleni. Sit jos ois vaikka tilanne et mulla on vaikka viikon vapaat ja yökkä sairastuu äkkiä, niin toki mä nyt yhdeksi yöksi voin tulla siinä tilanteessa ettei tartte illasta kenenkään jäädä yöks. Sijaisia tonne ei oikein yöksi voi ottaa kun asiakaskunnalla kaikennäköstä mitä täytyy osata pitää silmällä.

 

Tää on niin tätä. On mua kerran vähän syyllistävään sävyyn painostettu yövuoroon ja sanottu että tällä alalla täytyy olla joustava ja että ole hyvä ja etsi sitten itse sijainen. Tämä ei tullut siis pomon suusta, vaan kollegan. No mä sit menin yöks, ja jouduin sit tekemään vielä kaks yötä sen lisäks ja jotenkin stressaannuin niin pahasti enkä saanut nukutuksi viikkoon kuin muutaman tunnin yhteensä niin sithän mun piti jäädä saikulle :( mut just toi kun hoitoalalla elää se "täytyy olla joustava"- filosofia, mikä on totta, mutta jokaisen on mielestäni itse määriteltävä omat joustamisensa rajat, kun ei niitä puolia kukaan muukaan pidä :(

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Paskat mitään täydy olla joustava työajoissa. Työvuorolista on työvuorolista ja sitä ei noin vain muutella jos työntekijä ei halua.

Ekstravuoroja ei pidä koskaan ottaa velvollisuudentunnosta vaan vain ja ainoastaan siksi että haluaa tehdä ko. vuoron ja siitä maksetaan käypä korvaus.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin pitkään kun ihmiset joustaa työajoissa, vuoroissa, ruokatauossa ja millon missäkin niin ei tälle alalle niin pitkään mitään parannuksia tule tapahtumaankaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: JUURI NÄIN!
11 tuntia sitten, kahvikuppi_ kirjoitti:

Niin pitkään kun ihmiset joustaa työajoissa, vuoroissa, ruokatauossa ja millon missäkin niin ei tälle alalle niin pitkään mitään parannuksia tule tapahtumaankaan.

Jokaisen oma vapaa-aika on arvokasta.Pitäkää siitä kiinni!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen ajatellut asian niin, että minulla on VELVOLLISUUS olla työpaikalla ja tehdä työni mahdollisimman hyvin silloin kun työvuorolistassa on kohdallani työvuoro. Samoin minulla on OIKEUS olla vapaalla silloin kun listallani lukee V. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Voi varmaan kertoa esimiehelle, että jos on vapaapäivää viettämässä, niin ei halua puheluja työpaikalta, koska se stressaa/luo paineita. Ekstravuorot voidaan sopia etukäteen työajalla ja sijaisiin voi olla yhteydessä, jos olet vapaalla. Uskoisin, että tällainen järjestely onnistuu ja olosi helpottuu asian suhteen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

3 tuntia sitten, Kivikko kirjoitti:

Voi varmaan kertoa esimiehelle, että jos on vapaapäivää viettämässä, niin ei halua puheluja työpaikalta, koska se stressaa/luo paineita. Ekstravuorot voidaan sopia etukäteen työajalla ja sijaisiin voi olla yhteydessä, jos olet vapaalla. Uskoisin, että tällainen järjestely onnistuu ja olosi helpottuu asian suhteen.

Varmasti onnistuu. Työntekijällähän ei ole mitään velvoitetta antaa puhelinnumeroaan työantajalle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...