Jump to content
MAINOS

Labratulosten tulkinta


Vieras: SaapasS

Recommended Posts

Meillä ei näitä kovin paljon koulussa käyty läpi. Kuinka paljon lähihoitajan pitäisi osata tulkita erilaisia labrakokeiden tuloksia? Monesti kun joutuu soittelemaan esim. asiakkaiden tuloksia tk:sta, sieltä useimmiten luetellaan kauhea litannia vain arvoja mutta ei tulkita niistä mitään. Onko väärin kysyä perään mitä ne tarkoittavat?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
Vieras: Hävettää!

Oletko käynyt Sairaanhoito ja huolenpitojakson? Siellä ikävä kyllä käsiteltiin labra- asioita. Lisäksi mentiin läpi yleisimmät labratulokset ja niiden tulkinta. Lisäksi on olemassa labrakirja, missä on samat asiat ja mitä kokeet tarkoittavat.  Netti on keksitty. Vanhemmat konkarit ovat näköjään taas fiksumpia. Olen työskennellyt tk:ssa ja ei tullut edes mieleen noin huono asiakaspalvelu, silloin.  Muistan ikävä kyllä vieläkin nämä asiat, vaikka on aikaa koulusta... me ollaan niitä " EI fiksuja" työntekijöitä, vaan vanhempaa kastia.  Jotka arvostavat ja haluavat vieläkin kehittyä elämässä eteenpäin.

Pitäisi edes normaali labra-arvot tajuta, koulutettu työntekijä tai tietää mistä etsiä vastauksia....miksi edes käy koulua..  Tavallinen henkilö pitää osasta tulkita niitä itsenäisesti ja alkaa itsenäisesti hoitaa itseään. Tähän ollaan jo menty, miksi on edes työntekijöitä  tk:ssä...... Yksityisellä puolella ei toimi, noin huono asiakaspalvelu vaan kenkää tulee nopeasti.....

Jos, työ on  siis noin vasteenmielistä, miksi olet siellä?  Olet asiakastyössä ja luulisi edes vähän kiinnostaa opetella uusia asioita? Oletko vain pitämässä aikaa siellä ja PALKKA JUOKSEE? Onneksi SOTE tulee....asiakkaat saavat sanavallan omasta hoitopaikasta.......onko teillä edes asiakaita tämän jälkeen.....

En, ole itse saanut MONEEN VUOTEEN kertaakaan tk;n hoitajilta vastauksia labratuloksista, vaikka joudun AINA KERJÄÄMÄÄN pakollista paperia. Istun odottamassa pitkään, yhtä labrapaperia.  Kantaa tulee sitten joskus.......tk:sta ja muualta seuraavana päivänä.  Viimeksi kysyin; Oletteko jouluna työssä, kun oli kirjattu 23.12 ja  käyn aina marraskuun alussa kokeissa, pakollinen labrapaperi oltava aina mukana.  Hoitajan naama  vehähti, emme ole. Siis miksi kirjataan näin.....Minun henkeni / terveys ei ole tärkeä näille työntekijöille....on sama vaikka kuolisin pois, se käsitys muodostuu välittömästi.

Ei, ollut ensimmäinen kerta ja palaute menee joka kerta kun käyn labrakokeissa.....Muutama vuosi sitten, olivat törkeästi lähettäneet postin kautta, ilman mitään kuka on lähettänyt, hoitajan nimi puuttui, pv määrä vaan pelkkä labralähette, kuoreen sisällä ja päältä näin mistä oli lähetetty. Palaute taas os. hoitajalle, onko teillä edes koulutettuja hoitajia työssä ym.  En, tiedä vieläkään, kuka voi näin edes vastuuttomasti  toimia nykyaikana tk: ssa? Suojataan taas työntekijä ja INHIMILLINEN VAHINKO ei edes kelpaa nykyisin ...... liian usein tapahtuu.....

 Mutta aikaa on KIRJATTA: ASIAKAS PYYSI. Koskaan, kukaan ei ole viitsinyt kysyä ; MIKSI?  Muuten, en edes käy tk:ssä ja olen pyytänyt päästä pois heiltä kokonaan. Käyn yksityispuolella, kun joskus tarvitsen apua.  Onneksi Sote tulee joskus ja toivoa on päästä kokonaan pois tk:sta.  Olen kyllästynyt tekemään aina palauteen vastaajalle hoitajalle, juuri teidän työskentelystä. Viimeksi olivat hukanneet labratulokset x2 ja turha syytää kiirettä. Kun, sitä ei ole aina......monessa työpaikassa on paljon enemmän kiirettä ja jatkuvasti.  Selityksen maku tulee jo.......Lisäksi jokainen näkee omin silmin, onko asiakaita odottamassa tai ei.......tai kuka tekee töitä......

Syy; SEN kautta määrätään antibiootit tai voi olla jo  asiakkaan hengen lähtö edessä.  Lisäksi luottamus teidän tulkintaa on ihan retuperällä. Jokainen normaali näkö ja järjenjuoksulla osaa tulkinta viitearvon sisällä oleva tulokset.  Älä pidä itseäsi muiden yläpuolella vaan olet siellä oikeasti  DUUNARI .  Tiedätkö yhteistyö muiden toimijoiden kanssa pitää olla kaksipuolista. 

Meillä päin annetaan palaute tk:sta jo päivittäin ja on kaikkien  asiakkaiden luettavana. Ollaan saatu, muutosta huonoon asiakaspalveluun ja  palaute menee aina suoraan teidän omalle POMOLLE ja hän alkaa selvittää asiaa. Silloin voi tulla peräti muutosta aikaa.

Onko parempi, että seniorit ym. alkavat ITSE TULKITSEMAAN OMIA labratuloksia,  niin voitte olla siellä pitämässä seiniä pystyssä.  Ikävä kyllä on jo nykypäivää, viime viikolla eräs seniori kertoi; Labratulokset tulivat ja sai  hoitajalta vain paperin käteen. Pitääkö minun itse alkaa tulkita tätä ja hoitaa itse itseäni?  Tämä on nykypäivää......maksu kelpaa, mutta vastiketta ei annetta.

Samoin itselleni kävi apteekki totesi; Katsooko kukaan teidän Labratuloksia. Ikävä kyllä ; VASTAUS on EI. Kertaakaan yksikään työntekijä ei ole soittanut tuloksista, moneen vuoteen eivät juuri edes vilkaise kun haen koko pakollisen paperin tk:sta. Juuri päin vastoin. 2x ovat hukanneet labratulokset ja soittelin perään viikon ajan.  Kyllästyin, siihen toista organisaatiota syytettiin tk:n omasta virheestään.  Onneksi Hus:lla oli kiva sh. puhelimessa silloin.  Tähän päivää mennessä, eivät ole ottaneet yhteyttä tai pyytäneet anteeksi OMAA VIRHETTÄ. Asiakas jätettiin kylmästi ulkopuolelle, omasta terveydentilasta.

 Tk otti kokeen ja mutta vastuuta ei ole ottanut kertaakaan, edes hukkaamisesta.  Luen kannasta monta kk:ta myöhemmin tulokset ja itse päätelin siitä. Lääkekuuri olisi ollut jo myöhässä......  soittoa ei ole tullut.   Angiinasta oli kysymys ja lääkekuuri. Jos, haluat leikkiä toisten henkilöiden terveydellä, olet oikeassa paikassa työssä. Mietin uskallanko edes mennä ensikuussa pakolliseen labrakokeeseen  tai otanko lääkärin haukkumiset vastaan......vapaaehtoisesti......

Taitaa olla yleistä nykyisin; Vanhusosio ei kelpaa edes Vanhustyöhön eli JOHTAJAT OVAT suoraan haukkuneet asiasta x2. Lisäksi nämä firmat hoitavat juuri SENIOREITA, mutta kun en ole vierasmaalainen ja lisäksi käynyt KOULUJA. Pitää keksiä jokin syy päästä loukkaamaan työnhakijoita/ asiakkaita jatkuvasti.

Taitaa levitä jo duunareihin sama " tyhmä, loukkaava tapa" , ollaan parempia ........TK:n työntekijä et oikeasti tiedä, kuka on MYÖS HOITOTYÖSSÄ ja MISSÄ.  Annat karsean kuvan omasta työpaikasta.....

Onneksi SOTE tulee, joskus ja saadaan valita oma hoitopaikka. 

Asiakkaat valitsevat jaloilla oman hoitopaikan tulevaisuudessa ja nyt katsellaan/ kuunnellaan mikä toimii...........

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei ole lähihoitajan asia varsinaisesti tulkita labartuloksia.

Toki on hyvä yleisesti tietää mistä yleisimmät labrat kertovat ja siten osata puuttua vaarallisiin arvoihin (eli varmistaa että hoitoketjussa ja moniammatillisessa tiimissä muutkin huomaavat tilanteen).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

12 tuntia sitten, Vieras: voie kirjoitti:

^onko tämä taas se sama oksentaja joka on joka palstalla

Ikävä kyllä näyttää olevan.. ja tällä kertaa menee hoitajien työ ja oma terveydenhoito iloisesti sekaisin.

 

onhan se hyvä, että on jokin tietämys mitä labroista pitää katsoa ja jos johonkin kiirenäytteeseen pitää puuttua, myös lähihoitajat. Aina voi kysyä neuvoa vanhemmalta kolleegalta tai sairaanhoitajalta, jos kaikki arvot ei aukene muuten.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

15.4.2018 klo 11.17, Vieras: voie kirjoitti:

^onko tämä taas se sama oksentaja joka on joka palstalla

Taitaa olla psykoosit aika vahvasti tulilla. Joku tällainen hajanaista horinaa kirjoitteleva tänne aina tasaisin väliajoin tuntuu eksyvän.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jep, vuodeosastolla työskennellessä tulee ymmärtää labrojen ja potilaan perussairauksien välinen yhteys. Mutta kuten jo mainittu, moniammatillinen tuki on takana ja on eri asioita huomioida niitä kuin tehdä sen myötä lääke- tai hoitopäätöksiä.

Käytän itse työssäni niin tilatessa kuin näytteiden ottamiseen liittyen aika paljonkin HUSLAB:in tutkimusohjekirjaa; https://huslab.fi/ohjekirja/

Meillä Pegasos kertoo raja-arvojen poikkeamat punaiselle värillä joten niiden silmille hyppiminen on tehty helpoksi. Tulevasta Apotista en tiedä mitään.

 

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...