Jump to content
MAINOS

Haluaisin töihin kotihoitoon mutta ..


Vieras: O.e

Recommended Posts

Tietyt asiat mietityttävät. Mitä jos en löydä oikeisiin osoitteisiin? En tunne kaupunkia niin hyvin.Onko siis järkeä hakeutua kotihoitoon. Pelkään että mokailen kauheasti ja työt menevät ylitöiksi jne... Kuinka nopeasti oppii omaksumaan kaikki tavat siellä ja kun asiakkaatkin saattavat vaihdella paljon. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
Vieras: SEUREN kautta keikalle
7 tuntia sitten, Vieras: O.e kirjoitti:

Tietyt asiat mietityttävät. Mitä jos en löydä oikeisiin osoitteisiin? En tunne kaupunkia niin hyvin.Onko siis järkeä hakeutua kotihoitoon. Pelkään että mokailen kauheasti ja työt menevät ylitöiksi jne... Kuinka nopeasti oppii omaksumaan kaikki tavat siellä ja kun asiakkaatkin saattavat vaihdella paljon. 

En tiedä missä vaikutat mutta esim Seure järkkää parhaillaan kotihoidon perehdytysvuoroja jolloin pääsee päiväksi vakkarin kanssa tutustumaan kulloisenkin kotihoitoalueen työhön kentälle. Musta kuulostaa aika hyvältä .Sen jälkeen voi päättää että rupeaako keikkalemaan vai hakeeko pidenpää pestiä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Ex. kotipalvelu!

Onko taas Seuren Mainonta kyseessä? Eivätkö he  saa muuten työntekijöitä?  Kuka tahansa voi haluta avohoitoon töihin, ilman koulutusta. On, ennenkin ollut kampaajia, kassoja ym. ei mitään pätevyyttä koko alaan, tuntemusta ja niin hyviä ollaan omasta mielestä.   Parempia kuin koulutettu, kokemusta omaava  hoitaja. Kun olet vain nuori, niin kaikki on hyvin se asenne toimii; Helsingin Rektyssä tai ylipäänsä kunnan rektyssä.  50v on jo seniori ja sen yli on jo  VANHUS ......oli meidän paikallislehdessä ja anteeksipyyntö ei mennyt enää läpi oli vielä yleinen rektytilaisuus, missä tämä tuli ilmi ja yllätys SEURE oli siellä mukana.  Seisovat tumput suorina ja luotaan työntävänä. Ensimmäinen kerta ja viimeinen kerta myös.

Attendo palkkaa 15-18v. kesätöihin 2viikkoa kerralla mm. ulkoilu. 15v ei taatusti ole mitään hoitoalankoulutusta ja jatkuvasti luetaan lehdistä ,eivät erota edes oikeata väärästä.  Saavat saman palkan kuin 18v, joka pitäisi olla AIKUINEN ja vastaa itse työpanoksestaan.  Voiko alemmas vielä vajota  vanhusten hoito, tästä.  Meillä oli viime kesänä 16v ja häntä ei voinut päästää yksin minnekään, saati menisi yksin kävelyttämään senioria.

 Ainakin jo ulkoiluun vaaditaan lähihoitajan koulutus tai vastaava. Spr vaatii myös , kouluttavat itse ja sitten vasta ulkoiluun  saa vanhuksia viedä.  Näin juuri kaksi n.15-16v ihan keskenään olivat ulkoilemassa p-tuolissa istuvia senioreita. Olivat niin epävarman tuntuisia, että pahaa teki. Toivottavasti vakituiset työntekijät, eivät odota; vieraat henkilöt  auttavat, jos tulee jokin hätä tai seniori lähtee omille teilleen?  Kenen on vastuu?

Te:n sivu auki vain, niin siellä on pilvein pimein avohoidon työpaikkoja. Osa-aikaisia, keikkoja ym. moni hoitoalan firma tarjoaa mm. Mehiläinen, Attendo, MediPower, Demora, kunnat ja Seure ei ole sen parempi työpiste kuin mikään muukaan.  Stadi vaan kehuu omiaan ja eivät näe metsää puilta. Ole tarkkana, mihin menet.  Muista aina pääset pois sieltä. Hae oikeata tietoa ja lue firman kaikki arvostelut muualta kuin täältä.  Osat näin jo ennakoida mitä edestä löytyy.......opit nopeasti huomaamaan, keneltä voit kysyä ja mieluusti oikeata tietoa, väärää saat todella paljon...kysy asukkaalta.., jos olet vieläkin epävarma. itse pidän aina paperia mukanani ja kirjaan sinne itselleni tärkeimmät asiat.....

Seuren kautta on Helsinki , Vantaa ja Espoo ja kaupungin työntekijä perehdyttää. Jos, saat samalaisen perehdyksen kuin minä -17. Oli todella  kaiken SURKEIN, ala-arvoinen ja ei mitään hyvää sanomista  vakituisesta työntekijästä, Hki.  En, kirvelläkään hae enää Helsingin kaupungin avohoitoon työhön ja menkööt työntekijät itseensä. Miten kohdellaan uusia työntekijöitä, emme tule heille pilkattavaksi vaan työhön.  Jos, apu ei kelpaa, hoitakoot itse ja turha valittaa/ marista loppuun palamista. Niin huono työasenne oli työntekijöiltä.

Minulle on suoraan sanottu; Helsinki, Espoo eivät halua ulkopaikkakuntalaisia / kehyskuntalaisia töihin, Espoosta-Vantaalle menee n.1h ja Porvoo alle 1h ja Kotkasta käydään alle 2h työssä Helsingissä.  Loviisa 1h Hki:n , mutta johtajat/ työntekijät ovat " lapsellisia" nykyisin. Kun, harrastavat näin syrjintää kehyskuntalaisia kohtaan.  Pitävät itseään parempana kuin muu SUOMI.

Jos, te ette tunne kaupunkia. Siitä ei tarvitse välittää, opit kyllä ajan kanssa.  Osat lukea ja luultavasti  ymmärrät karttaa, jotenkin.  Tietysti osaat lukea kadunviittoja ja numeroita. Ei, se ole sen ihmelisempää. Navigaatio on älypuhelimessa ja seniori hoitajat osaavat peräti sitä käyttää, kai nyt nuorempi osaa. Oma maalaisjärki riittää ja päättelykyky.

Johtajat eivät osaa  ikävä kyllä maantietoa yhtään  sen paremmin tai eivät ymmärrä junat, julkinen liikenne toimii ja vielä on keksitty moottoritie.  Helsingin ulkopuolella on ELÄMÄÄ ja KEHITYSTÄ.

 Muutama vakituinen oli 6kk:ta jo työssä ja kertoivat eivät osaa vieläkään talon tapoja.  Jos, mokailet ja taatusti teet sitäkin. Syy on HUONO PEREHDYS, syy ei ole sinun työssä, olet tehnyt parhaasi. Ylitunteja tulee ainakin alussa, ainakin itse huomasin ei huomioitu listanlaatija onko uusi työntekijä tai mitään. Meitä oli 3 uutta. Mieshoitaja pääsi helpolla ja nukkui keskellä työpäivää ja usein totesi klo.12.00 ei yhtään paikkaa ja istui 16.00 asti leikkien  omalla älypuhelimellä.  Myös usein olivat jo klo.10.00 taukotuvalla ja siitä heille huomauttiin , mutta meni kuuroille korville ja lisäksi eräät suosikit. Lisäksi totu siihen, kysymyksiin ei edes vastata koskaan eli puhut kuuroille korville.

Toinen uusi ja minä käytiin 14 paikkaa ja 3 suihkutusta/ päivä. Suihkuaika oli 10-15min laitettu eli näin hyvin oli perehdys meillä. Älypuhelimeen käyttö perehdys oli nolla ja pyynnöstä pitkin hampain  tuli 5min.  Perehdys oli tätä luokkaa koko ajan ja kiitosta ei tullut koskaan. Käytettiin törkeästi hyväksi, siirrettiin omia töitä kylmästi toisille.  Viimeisenä työpäivänä 3 asukasta löysin lattialta ja 2 sain yksin ylös. Viimeiseen paikkaan pyysin apua ja vastaus oli istu alas ja juo vettä? Loppujen lopuksi, mitta täytyi ja apu tuli pitkin hampain. Tässä oli Helsingin kaupungin vihon viimeinen  työpaikkani,. Lähdin kotiin todella Raivossani ja näin halpamaista kohtelua voit odottaa. On, sitten niin raskasta, että.....

Minulle tarjottiin ihan toiseen kaupunkiin töitä ja asun toisessa kaupungissa.   Lisäksi en ole edes hakenut sieltä avohoitoon ja Lahti on minun opiskelukaupunkini. Myös Sipoo- Porvoo- Loviisa- Kotka akselilla avohoito tai peräti sairaalatyöskentelyä. Odotan viestiä, mihin kaupunkiin menen töihin, johtajalta tuli jo gmail:a asiantiedolta. Toisen johtajan kanssa on jo sovittu alustavasti tapaaminen.

Vinkki, jos pystyt tutustu etukäteen reittiin ja ota joku kiintopiste , kauppa ym. välimatkalle ja itse teen oman näköisen kartan liikkuessa. Viikon päästä jo viimeistään  niin jo hahmotat kulkureitin.  Helsinki ja Tampereella on todella helppo liikkua kävelen/ pyörällä.  Nopeasti oppii myös oikopolut, on ihan itsestä kiinni.

Älä jännitä  tai stressaa sinne menoa, on vain yksi työpaikka muiden joukossa.  Reitit, asukaat ym. työt pärjää omalla maalaisjärkeä käyttäen, päättelyllä ja isoin on miten työyhteisö ottaa vastaan. Se, mikä vie energiaa pois ja syö ihmistä. Lisäksi voi olla niin kuin minulla oli, perehdyttävä yritti alusta asti ajaa pois sieltä. Totesi kahden viikon päästä, ai olet vielä täällä? Voi sen selvemmin sanoa; Et ole tervetullut....... 

Lähden Kuopioon viikon päästä ja tein oman näköisen kartan että löydän perille. Vaikka veisi mukanaan sinne, koskaan ei tiedä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: kotihoitoh

ei kannata jännittää! opit oikeat reitit ennemmin kuin huomaatkaan. ihanLisäksi kannattaa vaatia perehdytystä niin tulee ennen työn aloittamista alueet hieman tutummaksi. tsemppiä! :) sitä paitsi, ihan luonnollista että aluksi voi mennä enemmän aikaa. älä välitä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Kh hoitsu

Tietyt asiat mietityttävät. Mitä jos en löydä oikeisiin osoitteisiin?En tunne kaupunkia niin hyvin.Onko siis järkeä hakeutua kotihoitoon. Pelkään että mokailen kauheasti ja työt menevät ylitöiksi jne... Kuinka nopeasti oppii omaksumaan kaikki tavat siellä ja kun asiakkaatkin saattavat vaihdella paljon. 

Kukaan ei ole seppä syntyessään, eli jos yhtään kiinnostaa niin kokeilemaan vaan, aina voit lopettaa jos tuntuu ettei kotihoidossa työskentely olekaan oma juttu.

Itse pääsin tutustumaan kotihoitoon viisi viikkoa kestävällä harjoittelujaksolla. Harjoittelupaikka oli Kuopion kotihoidossa. Sen jälkeen olen työskennellyt Eksoten kotihoidon kolmella eri alueella, kaikki ennestään täysin tuntemattomia.

Työnkuvaa veikkaisin pääosin samaksi paikkakunnasta riippumatta. Toisaalta työnkuva määrittyy pitkälti asiakaskunnan mukaan. Uuden alueen oppii kukin omalla vauhdillaan, minulla kesti noin kaksi viikkoa että koin muistavani reittejä, asiakkaita ja työpaikan toimintatapoja ulkoa. Perehtymistä helpottaa hyvä perehdyttäjä, mutta tärkein apu on oma aloitekyky; kysele, etsi tietoa ja kuuntele sekä havainnoi paljon. Kokeneemmat työntekijät kertovat varmasti mielellään piirin asiakkaista tarkemminkin, kunhan vain kysyy sopivassa välissä.

Parhaiten työn oppii tekemällä ja vaikka alkuviikkoina tuntuis että yliaikaa menee jokaisen asiakkaan luona, tärkeintä on kuitenkin oppia tuntemaan asiakas ja hänen hoidontarpeensa, joten jatkuva kellon tuijottaminen tai ylitunneista murehtiminen kannattaa suosiolla unohtaa. Ihmisiähän me vaan ollaan :) tsemppiä töihin, jos päätät kotihoidon puolelle lähteä

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen kotihoidossa ollut muutaman vuoden. Alue on laaja, maaseutua paljon. Jos menen ensikertaa syrjäkylille, kysyn työkavereilta tarkempia ajo-ohjeita tai minkävärinen talo on. Navikoin perille, mutta siihenkään ei voi aina luottaa. Kaikki eivät merkkaa taloa numerolla, eikä myöskään postilaatikossa ole nimeä. Varsinkin syksyiset illat ovat kauheita etsiä omakotitaloa. Joskus olen joutunut soittamaan asiakkaalle, etten löydä taloa. Kaupungissa on paljon helpompi suunnistaa. 

Jokainen uusi työntekijä ei meinaa keritä tekemään töitä vaaditussa ajassa. Mutta kuukauden lukuttua heilläkin jo helpottaa, kun paikat ja talot tulevat tutuksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

muutin reilu puolivuotta sitten täysin tuntemattomaan kaupunkiin, monen sadan kilometrin päähän kotikaupungistani. en tuntenut uudelta paikalta ketään. kotihoitoon töihin ja navigaattorin kanssa alkuun. uutta ja jännittävää. osotteet on opittu, uuen talon tavat on opittu, asiakkaat oppinu tuntemaan ja kavereita saannu. rohkeasti vaan kohti uutta! se on tosi palkitsevaa ja kasvattaa. Onnea tulevaan! :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...