Jump to content
MAINOS

Hoito-/palvelusuunnitelman laadinnan aikataulu


Timbuktu

Recommended Posts

Terse!

Kuuntelin äsken Radio Suomessa tutkijan haastattelun ( https://areena.yle.fi/1-4300318 noin kohdassa 06:00) jossa hän väittää että yleensä 3 kk sisällä täytyy tehdä jonkinlainen hoito- ja palvelusuunnitelma.

Itse koitin laista, asetuksista, ohjeista löytää tähän väittämään viittaavaa, mutta turhaan. Itse en ole näin opiskelijana myöskään tällaiseen oikeastaan (ehkä vielä) törmännyt sillä eikös kartoitusta ja suunnitelmaa tehdään ekalla kerralla aika lailla heti? Vai oonko ihan vihreänä tässä? Tiedän kyllä että valitettavasti hoitosuunitelman päivityksiä ei tule aina ajallaan päivitetty.

Eli kysymykseni siis osaako kettään mua tässä auttaa ja kertoa mihin tämä 3 kk sääntö perustuu? 

Kiitosch

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
Vieras: Asiat asioina!

Ensimmäisenä päivinä kartoitetaan asiakkaan tulotilanne ja seurataan päivittäin hänen kaikkia toimintoja. Missä tarvitsee paljon apua, avustetaan tai onko omatoiminen. Asiakas  tai omainen jännittää uutta tilannetta niin paljon, että oikea tilanne aukeaa vasta myöhemmin.  tai ei muisteta kysyä kaikkia tärkeitä asioita heti. Ainakin meille tulee välillä uusi asiakas viikonlopun aikana ja silloin ei ehdi kaikkia kysyä. Välillä tulee monta uutta yhtä aikaa sisälle tai avataan uusi yksikkö.  

Tutustu Valviran-sivuille.   Ihme, jos, ei teidän koulussa näitä asioita opeteta ja koskee  kaikkia henkilöitä.  Laki: Asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetuissa laissa.

Ainakin kun itse  opiskelin jo kaikissa harjoiteltiin hoito- ja palvelusuunnitelman tekoa. Joka jaksossa 3v mentiin läpi lakipykälät ja niin jokainen ymmärtää asia selkokielellä ja pystyy omin sanoi kertomaan jos joku kysyy.

 Lisäksi kuului arviointikeskusteluun, senioreiden, kehitysvammaisten ja taitaa kuulua jotenkin päiväkodissa työskentelyyn nykyisin. Siellä tehdään nykyisin myös vähän samaan vastaavaa seurantaan lapsen kehityksestä.  Lisäksi kaikissa osioissa mennään  nämä lait läpi ja aina olivat näyttövastaava  kysyi ja arvioijahoitaja kysyi.  Lisäksi muita lakipykäliä käsiteltiin koulussa.

Oikeasti hoito ja palvelusuunnitelma  kuuluu tehdä  uudelle asiakkaalle tehdään 3kk:n sisällä hoito- ja palvelusuunnitelma tullessa hoitoon mihin tahansa hoitopaikkaan.  Välillä jos hoitaja on vaihtunut, niin  tehdään ja samalla päivitetään tietoja. Toinen voi nähdä asian eritavoin tai tilanne on ihan toinen.

  Itse olen tehnyt näitä paljon ja lisäksi olen omaisena kannalta tehnyt myös.

Sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetussa lain mukaan on laadittava hoito- ja palvelusuunnitelma.

Suunnitelma on laadittava yhdessä asiakkaan ja tarvittaessa hänen  omaisten tai läheisten kanssa.

Suunnitelmaa on tarkistettava säännöllisesti vastaamaan asiakkaan muuttuvaa toimintakykyä ja tarpeita.  Jos, tilanne muuttuu päivitetään välittömästi ajan tasalle.

Meillä aina omahoitaja hoiti järjestelyn asiakkaan, omaisten/ läheisten, sairaanhoitaja, lääkäri ym. kaikki kutsuttiin paikalle.  Kirjattiin ylös, kuka hoitaa mitäkin ja mitä. Kaikista mustaa valkoiselle ja lopuksi koneelle.  Samalla tutustuttiin toisiimme ja omahoitaja ottaa isomman vastuun asiakasta kokonaisvaltaisesti. Itse joudun vetämään koko palaveriä yksin ja saada aikataulu sopimaan kaikkien kesken.

Kaikissa hoitotyöpaikoissa pitäisi  tämä on ihan normaalia työtä ja sitä oikeasti myös seurataan, myös koskee avohoitoa.   Siellä on hoito- ja palvelusuunnitelma aina kotona, kansio ja sitä lukevat ensihoitajat, sairaalan työntekijät ja sen perusteella myös näkevät RR, VS, kuinka usein avohoito käy, päivätoiminta, lähiomaiset ym. tärkeät tiedot.   Jos, on jätetty tekemättä , niin olisi johtajan asia laittaa työntekijät ojennukseen ja tarkistaa myös tekevät jotakin. Olen joutunut usein tarkistamaan asian oikean laidan, kun omainen on puhunut toista ja hoito- ja palvelusuunnitelmassa on toista. Omahoitaja saa palauteteen asiasta.  Meillä  johtaja varaa aina ajan , koska päivitetään. Mutta jotkut luulevat sitä " juoruajaksi" ja työ jää tekemättä taas oli kiire.

Jos, ei ole ajan tasalla, mitä ikävä kyllä näkee vielä usein. Sairaalan hoitajien työskentely vaikeutuu pahasti tai pahimmillaan  tulee " seurammuksia".  Pahin oli saatiin hoito- ja palvelusuunnitelma ja siitä puutuivat kaikki asiakkaan tiedot sisään sairaalan osastolle. Asiakas oli vielä " puhetaidoton" oli vain avohoidon johtajan nimi ja viikonloppu. En, ikinä unohda näin piittaamatonta käytöstä, vielä nykyaikana. Ainoa onni oli tunnistin itse asiakkaan, olin ollut avohoidossa työssä ja hoitanut siellä. Palaute annettiin avohoidolle.

  Välillä omahoitaja ei ole koko työpaikassa eli taas väärä tieto....tai viikko-ohjelman mukaan tehdään työt ja sairaalan hoitaja tarkistaa asian asiakkaalta käydäänkö nämä päivät? Asiakas toteaa; EI Käydä ja ei tehdä suihkutusta silloin kun on kirjattu.  Toisin sanoen Hoito- ja palvelusuunnitelma on tärkeä työkalu monessa paikassa ja myös voi olla raskas todistekappale oikeudessa.  Sitä luetaan ja siihen kirjataan vielä monessa paikassa.

V.2017 johtaja antoi usein palautetta tästä, kun jotkut eivät lukeneet, kirjanneet tietoja ylös tai työt jäivät tekemättä liian usein, siirtyivät toisille.  Siitä näkee, myös päivän työt jos viitsii avata kansion auki ja lukea. Meillä piti kumpikin olla käytössä kansio ja puhelin.

Omaiset pystyvät seuraamaan ja oikeus nähdä päivittäisestä raportista noudattako työntekijät sitä. Olin sellaisessa työpaikassa ja asukas pyysi faktaa nähtäväksi päivän työstä, mitä oltiin kirjattu. Palaute oli hirveä, hoitaja oli sanellut omia sinne ja työt oli hoitamatta. Johtajan puheille joutui ja selitykset eivät menneet läpi. 

Johtajat seuraavat tätä ja tarkistavat asian. Ainakin meillä on tarkat säännöt, milloin tarkistetaan ja päivitetään.  Sama on RAI ja RAVA. Niissä on myös aikaraja 6kk:ta ja päivitetään.

Onneksi minun johtaja on ajan tasalla näissä asioissa ja tarkistaa jokainen omahoitaja myös tekee ne tietyn ajan sisällä.  Selitys , jos ei ole tehnyt asialle mitään.

Tutustu Valviran - sivulle , sieltä  olen itse löytänyt jos on tarvetta ollut.

Lisäksi Valvira vastaa nopeasti kysymyksiin. 

 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

3kk rajasta en minäkään osaa sanoa, tuollaisen muistan kyllä hämärästi kanssa kuulleeni, mutta en kanssa nyt äkkiseltään löydä mitään lakipykälää...

 

Meillä on kaupungilta ohjeistuksena, että ensimmäinen hoitoneuvottelu pidetään noin kuukauden kuluessa meille muuttamisesta (riippuen vähän aina että miten saadaan sopimaan, jos on vaikka kesälomia puolin ja toisin). Ja siitähän sitten (ja kun on tehty RAI) aikalailla muodostetaan se hoitosuunnitelma (toki jotain on pakko raapustella sinne Hokeen jo ennenkin, että saadaan päivittäiset kirjaukset tehtyä ja jos on haavoja ym.). Ja päivitys sitten puolen vuoden välein sekä aina tarvittaessa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä myös vanhusten ympärivuorokautisessa palveluasumisessa edellytetään että hoitosuunnitelma ja RAI on tehty kuukauden kuluessa siitä kun asukas on muuttanut ryhmäkotiin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...