Jump to content
MAINOS

Hoitotestamentti - mitä siihen voi sisällyttää?


Pernasoppa

Recommended Posts

Aiheesta on keskusteltu foorumilla aiemminkin, ja googlen kautta löytyy malleja, samoin stakesin sivuilta yksi luonnos. Mutta mitä SINÄ laittaisit hoitotestamenttiisi, alan ammattilaisena? Tulee ainakin mieleen että juuri tiettyjä erityistapauksia varten pitäisi olla mainintaa paperilla. Ja miksei siihen samaan paperiin voisi laittaa minkä biisin haluaa maahanpanijaisissa soiteltavan?

Luonnostelin itselleni alkajaisiksi seuraavanlaista paperia, mitä lisäilisitte ja poistelisitte? Perusteluja, kolleegat!

HOITOTESTAMENTTI

Täten minä, XXX XXX XXX (XXXXXX-XXXX) määrään, että jos minä vakavan sairauden tai onnettomuuden seurauksena menetän oikeustoimikelpoisuuteni, esimerkiksi tajuttomuuden tai vanhuuden heikkouden vuoksi, ei minua hoidettaessa saa käyttää keinotekoisesti elintoimintoja ylläpitäviä hoitomuotoja ellei tilani korjautumiseen ole selkeitä perusteita. Vaikeiden oireiden poistamiseksi voidaan kuitenkin yllämainittuja keinoja käyttää tilapäisesti.

Tehohoitoa voidaan minulle antaa vain jos voidaan kohtuudella arvioida, että sen antaminen johtaa parempaan tulokseen kuin pelkästään lyhytaikaiseen elämän pitkittymiseen. Jos toivorikkaana aloitettu hoito osoittautuu tuloksettomaksi, on siitä välittömästi luovuttava.

Jos minulla todetaan parantumaton laajalle levinnyt syöpä, en halua tähystyksiä tai muita kivuliaita tutkimuksia, en verikokeita, en mitään leikkauksia, en suonensisäisiä kaloripitoisia ravintoliuoksia, en syöttöletkua, en antibiootteja, en tehohoitoa enkä elvytystä.

Jos minulle tulee tetraplegia eli neliraajahalvaus tai locked in -tila eli loukkuhalvaus taikka pysyvä tajunnan tasoa laskeva aivovaurio, en halua missään vaiheessa keinotekoista hengityksen avustamista enkä muuta ruokintaa kuin mikä onnistuu normaalilla tavalla syöden. Vaikeassa dementiassa en halua aktiivikuntoutusta tai mitään elämää keinotekoisesti pidentävää hoitoa.

Kaikissa edellä mainituissa tilanteissa toivon tehokasta kivun lievitystä ja muuta oireenmukaista lääkitystä vaikka se lyhentäisikin elämääni. Kuolemani jälkeen elimeni saa irrottaa käytettäväksi muiden potilaiden hoitoon tai tutkimustarkoituksiin. Minulle saa tehdä ruumiinavauksen ja ruumistani saa käyttää opetustarkoituksiin. Hautaamiseni toivon tapahtuvan tuhkaamalla.

Sellaisia henkilöitä, jotka eivät katso voivansa noudattaa hoitotahtoani, esimerkiksi omaan etiikkaansa vedoten, en halua itseäni hoitamaan. Mikäli en vakavan sairauden tai vamman seurauksena enää selviydy itsenäisesti kotonani, tulee minut saattaa loppuiäkseni mahdollisimman hyvään hoitoon korkealaatuisessa hoitokodissa tai laitoksessa. Vapautan lapseni ja muut läheiseni kaikista hoitovelvoitteista. Jos tuloni eivät riitä kattamaan edellä mainittua korkealaatuista hoitoa, tulee omaisuuteni realisoida ja näin saadut varat tulee käyttää hoitooni.

Nämä ohjeet ovat voimassa lopun ikääni, jollen omasta aloitteestani niitä muuta. Siltä varalta, että en pysty tahtoani puolustamaan, valtuutan vaimoni XXXn huolehtimaan hoitotahtoni toteutumisesta.

Jyväskylässä 27.3.2005

XXXX XXXX

Vartavasten kutsuttuina ja samanaikaisesti saapuvilla olevina todistajina vakuutamme täten, että XXX XXX, jonka hyvin tunnemme, on omakätisesti allekirjoittanut edellä olevan hoitotestamentin selittäen sen vakaaksi tahdokseen. Hän on tehnyt tämän hoitotestamentin terveellä ja täydellä ymmärryksellä, vapaasta tahdostaan ja käsittäen täysin sen merkityksen.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Aino asia joka tuossa jää arveluttamaan on vaimon kyky toimia oikein ko. tilanteessa. Se toki riippuu vaimosta.

Muuten kyllä aivan loistava aivoitus (varsinkin katsoo kellonaikaa), mielestäni kattavampi kuin stakesin vastaava. Saako tätä lainata?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aino asia joka tuossa jää arveluttamaan on vaimon kyky toimia oikein ko. tilanteessa. Se toki riippuu vaimosta.

Muuten kyllä aivan loistava aivoitus (varsinkin katsoo kellonaikaa), mielestäni kattavampi kuin stakesin vastaava. Saako tätä lainata?

Niin, kyllähän se pitää vaimon/vastaavan kanssa käydä läpi että mitä se käytännössä tarkoittaa. Eli vääntää rautalangasta että et sitten rupea huutamaan hysteerisenä että laittakaa sille kaikki koneet jne apuapää!

Tottakai sitä pitää lainata, aika vähän siinä on nytkään omaa tekstiäni.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos minulle tulee tetraplegia eli neliraajahalvaus tai locked in -tila eli loukkuhalvaus taikka pysyvä tajunnan tasoa laskeva aivovaurio, en halua missään vaiheessa keinotekoista hengityksen avustamista enkä muuta ruokintaa kuin mikä onnistuu normaalilla tavalla syöden.

Toivottavasti tämä ei tunnu saivartelulta, mutta onkohan liian pessimististä kieltää tetraplegiatilassa parenteraalinen ravitsemus?

En tosin tiedä kylliksi selkäydinvammoista, jotta voisin perustella tätä hirveästi, mutta jos kuntoutuminen vaikuttaa mahdolliselta niin kai sitä hetken aikaa voisi elellä iv-nutrition turvin? Tetrapareesiin/-plegiaan taitaa liittyä jonkin verran hankaluuksia vatsan toiminnan kanssa, ne tasoittuvat aikaa myöten kyllä. Tietty jos selkäydinvaurio on niin paha, ettei ole MITÄÄN toivoa mistään kuntoutumisestaniin asia on ihan eri... Ja muutenkin, on jokaisella toki oikeus päättää itse omista asioistaan. Akuuttivaiheessa myöhemmin hyvin kuntoutuneita tetrapotilaita hieman hoitaneena tuli vain mieleen tällainen.

A Few Words from the Bride.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos minulle tulee tetraplegia eli neliraajahalvaus tai locked in -tila eli loukkuhalvaus taikka pysyvä tajunnan tasoa laskeva aivovaurio, en halua missään vaiheessa keinotekoista hengityksen avustamista enkä muuta ruokintaa kuin mikä onnistuu normaalilla tavalla syöden.

Toivottavasti tämä ei tunnu saivartelulta, mutta onkohan liian pessimististä kieltää tetraplegiatilassa parenteraalinen ravitsemus?

En tosin tiedä kylliksi selkäydinvammoista, jotta voisin perustella tätä hirveästi, mutta jos kuntoutuminen vaikuttaa mahdolliselta niin kai sitä hetken aikaa voisi elellä iv-nutrition turvin? Tetrapareesiin/-plegiaan taitaa liittyä jonkin verran hankaluuksia vatsan toiminnan kanssa, ne tasoittuvat aikaa myöten kyllä. Tietty jos selkäydinvaurio on niin paha, ettei ole MITÄÄN toivoa mistään kuntoutumisestaniin asia on ihan eri... Ja muutenkin, on jokaisella toki oikeus päättää itse omista asioistaan. Akuuttivaiheessa myöhemmin hyvin kuntoutuneita tetrapotilaita hieman hoitaneena tuli vain mieleen tällainen.

Ehkä meillä on sitten eri käsitys hyvin kuntoutuneesta. Jokainen arvostaa erilaisia asioita, itsekin paljon tetroja hoitaneena en haluaisi siinä potilaan roolissa olla. Kerro lisää, onko paljonki ihmeparantumisia tullut kohdalle?

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ehkä meillä on sitten eri käsitys hyvin kuntoutuneesta. Jokainen arvostaa erilaisia asioita, itsekin paljon tetroja hoitaneena en haluaisi siinä potilaan roolissa olla. Kerro lisää, onko paljonki ihmeparantumisia tullut kohdalle?

Toivottavasti nyt meni lainaus oikein, kun en vielä näin noviisina hallitse kaikkia foorumin teknisiä hienouksia! Juu, olet varmaan oikeassa siinä, ettei se minun "hyvin kuntoutuneeni" välttämättä ole sitä, mitä sitä elämältään toivoisi. Ja luulen, että Sinä se meistä enemmän olet tetroja hoitanut, on vielä sen verran lyhyt tämä historiani hoitoalalla! Mutta tulipa nyt hämmennettyä tätäkin soppaa vähäsen. Pitääkin miettiä, mitä sitä omaan vastaavaan hoitotahtoonsa haluaisi!

A Few Words from the Bride.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Heittäsin kehiin et ajatuksen ite en aikanaan voisi lopettaa elämääni siihen että raajat ei toimi mut pääkoppa toimii!! Tietty jos halvaus on niin täydellinen et tajunnan taso on hämärtynyt ni panisin miettimään, mut minusta ei olisi tekemään nuin tradikaalia päätöstä, vaikka en hyväksykkään elämän tarpeettonta pitkittämistä!

Mikä ei tapa, se vahvistaa..!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Heittäsin kehiin et ajatuksen ite en aikanaan voisi lopettaa elämääni siihen että raajat ei toimi mut pääkoppa toimii!! Tietty jos halvaus on niin täydellinen et tajunnan taso on hämärtynyt ni panisin miettimään, mut minusta ei olisi tekemään nuin tradikaalia päätöstä, vaikka en hyväksykkään elämän tarpeettonta pitkittämistä!

Juuri siksi tuota tahtoa aloinkin väsäämään. Ettei tulisi tuollaisessa halvaustilanteessa mitään tulkintakysymyksiä. Toiset elävät ns. täyttä elämää halvaantuneena, itse en sitä missään nimessä halua. Suunnattakoon ne rahat mitkä minun hoidosta säästyvät (jos pahin tapahtuu) toisille.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juuri siksi tuota tahtoa aloinkin väsäämään. Ettei tulisi tuollaisessa halvaustilanteessa mitään tulkintakysymyksiä. Toiset elävät ns. täyttä elämää halvaantuneena, itse en sitä missään nimessä halua. Suunnattakoon ne rahat mitkä minun hoidosta säästyvät (jos pahin tapahtuu) toisille.

Sanoisin että rohkea päätös!! Keskustelu omaisten kanssa on monesti vaikeaa, mutta pitemmän päälle kannattavaa, koska elämä on yllätyksiä täynnä ja jotkut niistä ovat ikävän lopullisia!

Mikä ei tapa, se vahvistaa..!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tulipahan mieleen, että itse haluaisin vastaavanlaisen hoitotestamentin kuin focce, mutta hätätilassa avovaimo menisi ihan kipisiin ton asian kanssa ja elossa oleva vanhempi vastustaisi hoidon lopettamista, kuoleman jälkeistä elinsiirtoa ja tuhkausta ym. Ajattelin että mitenkähän ton "hoitotestamentin viimeisen tahdon" pystyy tuomaan enään sit julki kun sillä olisi käyttöä. Anteeksi jos kysymys oli tyhmä, mut kun en tiedä niin en tiedä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miekin haluan tuollaisen hoitotestamentin! Otinkin tuon jo koneelleni talteen! :P Mutta tosiaankin. minullekin tulee tämän kanssa sellainen ongelma, että läheiseni eivät viime kädessä kyllä tuo tätä millään muotoa julki. Olen nimittäin käynyt aiheesta keskusteluja heidän kanssaan, aloitin varovaisesti jo vuosi sitten (vaikkei minulla mitään "hätää" vielä ole). He eivät suhtaudu asiaan lainkaan samoin kuin minä eivätkä halua edes keskustella koko asiasta, vaikka minä miten ammattimaisen varoivaisesti, mutta varmasti puhuin.... Hoh hoijjaa.. Ensimmäisen version testamentistani, joka käsittelee lähinnä järjestelyitä (hautaaminen, hautapaikka, hautajaiset ym.) kuolemani jälkeen tein jo 8.4.2003, jolloin olin 21-vuotias. Olen yrittänyt puhua kaikille, että se asiakirja löytyy tietokoneeni työpöydältä, jos jotain sattuu. Tällä menettelyllä haluan a) saattaa toiveeni julki kuolemani jälkeen cool.png tehdä kuolemaani koskevat järjestelyt helpommaksi omaisilleni c) saattaa tietoon, että suhtaudun tulevaan kuolemaani neutraalisti, peloitta, tuli se sitten huomenna tai 60 vuoden päästä. Mielipiteitä?  :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ite ainakin ajattelisin että olisi helpompi jos joku omaisista kuolee tietää sen toivomukset!! Musiikin ja hautajaisten järjestämisen suhteen jne. varsinkin ku ajattelee et hautajaisia edeltävä aika on erittäin ressaavaa! Ja hoito"testamenttia" kirjoittaessa tulee itsekki miettineeksi suhtautumista omaan kuolemaan! Ihan tervettä välistä miettiä mitäs sitte jos minulle sattuu jotakin! Olenko valmis? Jätänkö omaisille esim. hirveän velkataakan ilman vakuutuksia jne.

Ihmisillä vain on monesti sellainen taikauskoinen käsitys et jos joku mainitsee oman kuolemansa niin se silloin tarkoittaa että on vaistonnut että kuolema on lähellä! Onhanse aina ja joka hetki, koskaan ei voi tietää millon on kunkin aika lähteä! Mutta ei sitä voi alkaa elämään ikäänkuin kuolemaa odotellen..siinä jää itse elämä silloin elämättä!

Mikä ei tapa, se vahvistaa..!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuo hoitotestamentista kannattaa antaa vaikka omalääkärille kopio tai kertoa siitä siellä, silloin he laittavat merkintänsä koneelle asiasta. Ja tietty kannattaa antaa yhdelle tai kahdelle perheen ulkopuoliselle vielä kopio tuosta hoitotestamentista. Mulla on esimerkiksi yhden ystävän hoitotestamentista kopio itselläni.jos jotain sattuu.  angel.png

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No, pakkohan sen on laittaa sun tahto koneelle tiedoksi..taitaa olla aika höntti lääkäri..entäs oman lääkärin vastaanottohoiajalle? No kuitenki aina läytyy joku reitti  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"enkä muuta ruokintaa kuin mikä onnistuu normaalilla tavalla syöden" Lainaus foccelta. En osaa tuota hienoa lainausta, ehkä joku voisi selvittää miten se tapahtuu?

tämän voi ehkä käsittää, että sinua ei saisi syöttää lusikalla. Haluatko tämän kieltää? Mielestäni asia tulisi ilmaista selkeämmin. Saako hoitaja syöttää vai eikö? Tietysti jos et voi niellä, niin ei voi syöttääkään.

"Kaikissa edellä mainituissa tilanteissa toivon tehokasta kivun lievitystä ja muuta oireenmukaista lääkitystä" Lainaus foccelta.

Toivon tilalle laittaisin edellytän minua hoitavilta henkilöiltä jne. Toiveita kun ei aina toteuteta.

"valtuutan vaimoni XXXn huolehtimaan hoitotahtoni toteutumisesta." Lainaus foccelta.

Tähän lisäisin valtuutan vaimoni huolehtimaan hoitotahtoni toteutumisesta tämän hoitotestamentin mukaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No, pakkohan sen on laittaa sun tahto koneelle tiedoksi..taitaa olla aika höntti lääkäri..entäs oman lääkärin vastaanottohoiajalle? No kuitenki aina läytyy joku reitti  ;)

joo, enköhän mie sen sinne koneelle saa.. =) no problem.. mut tietäsitpä vaan tämän lääkärin... siltä saa jää käteen vain lähetteitä " reseptejä, ja aikaa vastaanotolla yleensä menee noin 1-3 minuuttia... tosin en valita, joiltakin lääkäreiltä kun ei kuulemma tahdo noita lähetteitä ja reseptejäkään herua...  :P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Taisipa olla aikalailla juurikin samanlainen hoitotestamentti tuossa KSSHP:n Mitä kuuluu lehdessä.... Hyvä oli. Kirjoitin itsekin talteen.

Sieltähän siinä on pitkälti on kopioitu, eli kirurgi Karjalaisen omasta versiosta.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"enkä muuta ruokintaa kuin mikä onnistuu normaalilla tavalla syöden" Lainaus foccelta. En osaa tuota hienoa lainausta, ehkä joku voisi selvittää miten se tapahtuu?

tämän voi ehkä käsittää, että sinua ei saisi syöttää lusikalla. Haluatko tämän kieltää? Mielestäni asia tulisi ilmaista selkeämmin. Saako hoitaja syöttää vai eikö? Tietysti jos et voi niellä, niin ei voi syöttääkään.

Hyvä pointti! Eli pitänee tarkentaa siihen paperiin sitä, mitä on normaali syöminen. Tarkoitan tällä sitä, että minulle ei saa laittaa täydellistä suonensisäistä ravitsemusta, ei tehdä gastrostoomaa tai laittaa ng-letkua. Syöttää minua saa lusikalla jos minulla on esimerkiksi kädet paketissa, mutta noissa esimerkkien tiloissa ei.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Saako sen Stakesin hoitotestamentin tulostettua jostain päin nettiä vai täytyykö sellainen tilata postitse?

Stakesin sivuilta löytyy. http://www.stakes.info/files/pdf/hoitotestamentti/hoitotestamentti.pdf

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...