Jump to content
MAINOS

Sivutoimi-ilmoitus?


Lämäri

Recommended Posts

Onkohan täällä parempaa tietoa tuosta sivutoimi-ilmoituksen pakollisuudesta?

Oma työnantajani (shp) on jo nyt parin kuukaden ajan tasaisesti muistutellut työntekijöitä, että kaikkien, jotka tekee jotakin muuta hommaa vapaa-ajalla, niin pitää täyttää sivutoimi-ilmoitus. Olen kuitenkin siinä käsityksessä, että sivutoimi-ilmoituksen tekeminen on pakollista vain virkasuhteessa oleville, ei tavallisessa työsuhteessa oleville. Ainoa asia milloin työnantaja voisi kieltää sivutoimisen työn tekemisen, olisi, jos työntekijä selvästi työskentelisi kilpailevalle yritykselle (esim. Nokian insinööri tekisi vapaa-ajalla hommia samsungille). En käytännössä keksi, missä tilanteessa tällainen tulisi sairaanhoidossa eteen nykypäivänä?

Miksen voisi tuon ilmoituksen täyttääkin, mutta kyse on enemmänkin periaattesta. Jos sellaista ei voida vaatia työntekijältä, niin miksi sitä minulta koko ajan kysellään.

Onko jollain parempaa tietoa, olenko pakotettu tuon ilmoituksen täyttämään?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
Vieras: Laki on olemassa!

Ihan normaalia on myös hoitoalalla, ollut vuosia.  Rehelliset, uskaltavat kertoa asiasta suoraan johtajalle.  Johtajien ei tarvitse, edes kysellä asiaa.

Työnantaja voi vaatia, jos on käytetty luottamusta väärin ja KILPAILUA ON HOITOALALLA pahemmaksi menee. Luepa lehtiä tarkemmin ja ajatuksella. Lisäksi siitä näkee, oletko sitoutunut sinne töihin...... asia voi katsella myös tältä kantilta.  Kukaan ei pakota, näet sitten miten työnantaja reagoi tai alkaako tarkemmin katsella " oletko työkykyinen". Asioissa on aina kaksipuolta ja te näette vain oman puolen.

. Johtaja ei ole koskaan kieltänyt vaan enemmän ollut " huolissaan jaksamisesta".   Aina on työyhteisössä " pikkusieluja" kateellisia, ketkä juoruavat perättömiä. tietävät toisten asiat paremmin kuin asianomainen itse. 

Olen joutunut tekemään sivutoimiluvan sairaala/ yksityinen vanhusten palvelutalossa, pääkaupunkiseutu.  Siitä, ei edes keskusteltu vaan johtaja antoi paperin käteen ja täytä niin katson hyväksynkö.   Johtajien vastaus oli selvä viesti, kysymykseeni. Teidän hyvinvointi, ettet polta itsesi loppuun  ja kilpailu toisen firman kanssa.   Ainakin se paperi, minkä itse joudun täyttämään oli tarkkaa kysytty työpaikkakohde, tuonko sieltä " sairauksia" työnkuva ja monta kk:ta eli johtajan ja oma allekirjoitus , päivämäärät ym. Lisäksi jos, johtaja huomaa olet väsynyt tai muuta vastaavaa. Sivutyö loppuu nopeasti eli hänellä on oikeus puuttua asiaa.  Itse olet viimeinen, kuka huomaa muutoksen.....ja silloin on myöhästä.  Jos, lupaa ei myönnetä se pitää vain HYVÄKSYÄ tai lähteä pois. 

Hoitoalalla on kova kilpailu ja nykyisin alkaa kilpailu PÄTEVISTÄ, MONIPUOLISISTA hoitajista. Siinä ei katsota ikää vaan ammattitaitoa ja osaa myös oikeasti hoitaa työt ei siis suulla.  Kilpailu koventuu koko ajan. Teidän johto on herännyt tähän ajoissa.   Hitaat häviävät pois kokonaan ja on yksi syy yrityskauppat.

Laitan esim. Tampereen Kaupunki palkkasi  tänä kesänä 600 työntekijää, hoitopuolelle ja saivat 15 600 hakemusta.  Eli nyt karsitaan jyvät akanoista.  Lisäksi itse voin tarkistaa miten  asia etenee haku eli sain hakusivut.  (eivät ehdi vastamaan kaikille )Vielä oli kirjoitettu viestin  " otetaan henkilökohtaisesti" yhteyttä.  Viesti on omassa gmail: ssa ja Tampereen Kaupungin Leima, oli lisäksi  ystävällinen, kohtelias ja asiallinen.  Tässä näkee miten kohdellaan jo työnhakijoita, ikää katsomatta ja olen itse työskennellyt Tampereen Kaupungilla ja hyvät muistot jäivät.   Asunto järjestyi heidän kautta ja nopeasti.  Hoitoalan johtajat gmail:a nopeasti ja eli kaikki järjestyi alle 2viikossa. Ei, ongelmia missä asun, vaan olet tervetullut meille töihin.  Muutin Tampereelle asumaan ja en ole katunut koskaan sitä. Näin hienosti Tampere ottaa työntekijät vastaan, ympäri Suomea. Ovat heränneet ajoissa, hoitoalan kilpailuun.

Helsingin Kaupunki > Ei, kiitos  ja jäi karseat muistot teidän työntekijöitä eli näen painajaisia heistä.  Lisäksi vastaus tulee monta kk:ta myöhemmin ja joskus peräti tuplaten. Moni on jo unohtanut, mihin on hakenut. Kylmä teksti. Huomatko, eron jo tästä. Kilpailu työntekijöistä alkaa jo tässä ja sen takia on  otettu sivutyökortti. Moni sairaala ja yksityinen hoitopaikka käyttää tätä, myös koskee määräaikaisia / vakituisia.  Elävät kivikaudella vieläkin. Maine on jo kärsinyt. Helsinki ei ole maailman napa, vaan yksi vaihtoehto.

Jos, ymmärrät tästä; Mikä kilpailu on kyseessä hoitotyöpaikoilla nykyisin ja ympäri Suomea kilpaillaan. Hyviin työpaikkoihin on hakijoita ja huonot hakevat jatkuvasti.  Hakuaika on vain tullut pidemmäksi voi olla 2-3kk:ta ja uusintahaku.....Työilmapiiri ratkaisee paljon, miten kohdellaan kaiken ikäisiä työntekijöitä ja työnlaatu.

  Sairaalassa ollaan vielä tarkempia. Työkaverini teki keikkaa kotihoitoon ja asiakas siirtyi osastolle. Asiakas kavalsi ja seuraamukset tulivat välittömästi.  Ei, tehnyt sivutoimilupaa ja  jäi kiinni. Uusia sairaaloita tulee lisää ja moni laajentaa ympäri Suomea. Uusia firmoja tulee, myös pääkaupunkiseudulle ja kehyskuntiin.

Olin eilen illalla puhelinhaastattelussa. Hoitoalan firma laajentaa Seinäjoelta, pääkaupunkiseudulle/ kehyskuntiin ja todella ihanan tuntuinen pomo. Omaan gmail:n oli laittanut liitteen mm. työkuvasta, palkasta ym. sain tutustua ennakkoon ja nyt on videohaastattelu edessä odottamassa. Heti, kun olen tehnyt sen ja jatketaan....myös oli puhe sivutyötä aluksi oman työn ohessa ...... kumpikin  johtaja on tietoinen asiasta. Eli nämä kaksi johtajaa tekevät tulevaisuudessa tiivistä yhteistyötä.  Päätin alusta asti olla rehellinen heille.  Kumpikin ei harrasta ikäsyrjintää, vaan koulutus, pätevyys ovat tärkeimpiä.  Lisäksi pitää osata kantaa työstä vastuuta ja toimia itsenäisesti. Vastuuta tulee lisää. Luottamus työntekijään on hyvä.

Tiedän tapauksia, ollaan ilmoitettu töihin " sairaana" ja jääty kiinni. Oltu työssä muualla, parempi liksa ja vielä yritetty saada sairauspäivä rahaa. Moni keikkalainen ikävä kyllä " kusettaa" toista työnantajaa. Esim. tehdään aamua yhdessä työpaikassa ja samaan aikaa pitäisi olla jo iltavuorossa toisessa ja yövuoroon mennään kolmanteen.  eli myöhästytään aina alussa joka työpaikassa ja palkka juoksee alusta asti.   Voi, sanoa myös itse ollaan aiheutettu. Sitten valitetaan on raskasta tai  voidaan huonosti.  Johtajat eivät ole tyhmiä, sen takia tulee koko ajan näitä " sääntöjä".

Myös Helsingin kaupungilla Ei tehdä töitä toiseen osastoon tai toiseen piiriin. Ilman johtajan tietoa/ lupaa ja asia se selviää jo työpaikkahaastattelussa.  Tietääkseni lupa ei heru vaan olet siellä mihin on palkattu. Ainakin minulle sanottiin suoraan yhdessä työpaikassa kerrallaan ja toiseen ei mennä silloin.  Saisivat olla tarkempia vielä eli ole kiitollinen johtoporras välittää työntekijöitä. 

  Karkeasti sanottuna;Et saisi mennä vapaalla edes siivoamaan asiakkaan luokse, jos asiakas maksaa siitä. On pimeätä työtä eli kuinka moni tekee tätä ja siten ollaan poissa omasta työstä tai niin  hyviä hoitajia.   Tästä ei puhuta ja ikävä kyllä moni työntekijä sallii, tietävät ketkä tekevät ja  taas hiljainen sopimus työyhteisössä.  Törmäsin viime kesänä tähän ilmiöön ja työyhteisö salli tämän hiljaisesti keskenään.

Sivulupa  vastaa samaa, nyt maksat kiltisti veron ja työnantaja on antanut kirjallisen luvan. Omassa kotikaupungissa jäi kiinni pimeästä työstä, hoitoala ja tuli kunnon mätkyt ja lähdöt työstä. Taatusti johtaja ei ollut työntekijän puolella ja lisäksi  työntekijän työnteko oli olematonta.

 Johtoporras ajattelee vapaa on tarkoitettu lepoon, virkistymiseen ja omien kavereiden ym. seuraan.  Työtekijä saapuu pirteänä  työhön eli ihan normaalia ajatusta johdolta.

Ei, aina johdolla ole taka-ajatusta, vaan kerrankin ajatellaan työntekijöiden omaa jaksamista. Työnantaja on vastuussa tästä, jos palat loppuun ja nyt olet myös itse vastuussa omasta jaksamisesta. Aina on helppo siirtää kaikki työantajan piikkiin.  Suosittelen kaikille työpaikoille tätä systeemiä ja myös keikkalaisille.

Kun eivät  kaikki  ymmärrä oman terveyden päälle ja syytävät sitten muita. Maalaisjärki kunniaan ja töitä voi jakaa työttömille hoitajille.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

3 tuntia sitten, Lämäri kirjoitti:

Onkohan täällä parempaa tietoa tuosta sivutoimi-ilmoituksen pakollisuudesta?

Oma työnantajani (shp) on jo nyt parin kuukaden ajan tasaisesti muistutellut työntekijöitä, että kaikkien, jotka tekee jotakin muuta hommaa vapaa-ajalla, niin pitää täyttää sivutoimi-ilmoitus. Olen kuitenkin siinä käsityksessä, että sivutoimi-ilmoituksen tekeminen on pakollista vain virkasuhteessa oleville, ei tavallisessa työsuhteessa oleville. Ainoa asia milloin työnantaja voisi kieltää sivutoimisen työn tekemisen, olisi, jos työntekijä selvästi työskentelisi kilpailevalle yritykselle (esim. Nokian insinööri tekisi vapaa-ajalla hommia samsungille). En käytännössä keksi, missä tilanteessa tällainen tulisi sairaanhoidossa eteen nykypäivänä?

Miksen voisi tuon ilmoituksen täyttääkin, mutta kyse on enemmänkin periaattesta. Jos sellaista ei voida vaatia työntekijältä, niin miksi sitä minulta koko ajan kysellään.

Onko jollain parempaa tietoa, olenko pakotettu tuon ilmoituksen täyttämään?

Näin minäkin olen antanut itseni ymmärtää. Super on myös samaa mieltä. Rivihoitaja ei mun mielestä työskentele semmoisessa asemassa, että voisi kilpailuhaittaa aiheuttaa niin kauan kun hoitaa työnsä yhtä hyvin tai huonosti molemmilla työnantajilla.

Työnantajan pyynnöstä sivutoimeni ilmoitin kyllä tänäkin vuonna, mutta mikään pakko ei siihen kai velvoittaisi jos en haluaisi ilmoittaa.

Sitten varmaan jonkinlainen ilmoitusvelvollisuus on, jos hoitaa sivutointa työajalla? Onko ne sitten esimerkiksi jotain kunnallispolitiikan tehtäviä tai jotain? Ainakin meidän organisaation sivutoimi-ilmoituksessa kysytään kuinka monta tuntia kuukaudessa aikoo käyttää työaikaa ilmoitettuun sivutyöhön.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vapaa-ajalla voit puuhailla mitä vaan. se ei työantajalle kuulu pätkääkään. Toki miksi olla ilmoittamatta koska ei siitä nyt haittaakaan ole.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

13 tuntia sitten, Vieras: Laki on olemassa! kirjoitti:

Laitan esim. Tampereen Kaupunki palkkasi  tänä kesänä 600 työntekijää, hoitopuolelle ja saivat 15 600 hakemusta.  Eli nyt karsitaan jyvät akanoista.  Lisäksi itse voin tarkistaa miten  asia etenee haku eli sain hakusivut.  (eivät ehdi vastamaan kaikille )Vielä oli kirjoitettu viestin  " otetaan henkilökohtaisesti" yhteyttä.  Viesti on omassa gmail: ssa ja Tampereen Kaupungin Leima, oli lisäksi  ystävällinen, kohtelias ja asiallinen.  Tässä näkee miten kohdellaan jo työnhakijoita, ikää katsomatta ja olen itse työskennellyt Tampereen Kaupungilla ja hyvät muistot jäivät.   Asunto järjestyi heidän kautta ja nopeasti.  Hoitoalan johtajat gmail:a nopeasti ja eli kaikki järjestyi alle 2viikossa. Ei, ongelmia missä asun, vaan olet tervetullut meille töihin.  Muutin Tampereelle asumaan ja en ole katunut koskaan sitä. Näin hienosti Tampere ottaa työntekijät vastaan, ympäri Suomea. Ovat heränneet ajoissa, hoitoalan kilpailuun..

Vaikka aiheen vierestä onkin, niin nyt ihan oikaisuna etteivät nämä Tampereen kaupungin 600 avointa kesätyöpaikkaa (ja 15600 hakijaa) suinkaan olleet hoitoalalle vaan usealle kaupungin toimialalle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaksi asiaa, sivutoimilupa ja sivutoimi-ilmoitus. Eri asioita. Lainsäädännön perusteella työsopimussuhteisen ei tarvitse lupaa hakea, virkamiehen tarvitsee. Joissain paikoissa on kuitenkin sovittu paikallisesti sivutoimi-ilmoituksesta (esim HUS). Se on siis sivutoimi-ilmoitus, ei lupa. Kannattaa kysyä omalta luottamusmieheltä, onko asiasta jotain paikallisesti sovittu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...