Jump to content
MAINOS

Jos seuraava vuoro sairastuu ja sijaista ei saada...

Guest Annikka

Recommended Posts

Guest Annikka
Posted

Kuinka toimia lakien ja normien mukaan, jos seuraava vuoro sairastuu etkä saa sijaista ajoissa? Työyhteisössämme on yksittäinen työntekijä velvoitettu hankkimaan sijainen seuraavaan vuoroon esim. sairastapauksen vuoksi. Onko tämä oikein? Hoitotyön johtajat ovat pesseet kätensä asiasta ilmoittaen, etteivät he vastaa puhelimeen viikonloppuisin/iltaisin. Virallisessa ohjeistuksessa lukee: "Sairastuneen tilalle etsii sijaisen se, joka asiasta ensimmäisenä kuulee." Voiko näin toimia? Mitä yksittäinen työntekijä voi tehdä, jos seuraavaan vuoroon ei tule ketään etkä itsekään voi jäädä? 

MAINOS
Guest Vappu tai ei
Posted
2 tuntia sitten, Vieras: Annikka kirjoitti:

Kuinka toimia lakien ja normien mukaan, jos seuraava vuoro sairastuu etkä saa sijaista ajoissa? Työyhteisössämme on yksittäinen työntekijä velvoitettu hankkimaan sijainen seuraavaan vuoroon esim. sairastapauksen vuoksi. Onko tämä oikein? Hoitotyön johtajat ovat pesseet kätensä asiasta ilmoittaen, etteivät he vastaa puhelimeen viikonloppuisin/iltaisin. Virallisessa ohjeistuksessa lukee: "Sairastuneen tilalle etsii sijaisen se, joka asiasta ensimmäisenä kuulee." Voiko näin toimia? Mitä yksittäinen työntekijä voi tehdä, jos seuraavaan vuoroon ei tule ketään etkä itsekään voi jäädä? 

Itse olen joutunut jäämään illasta yöhön kun työntekijä ei saapunut ollenkaan vuoroon.Ei edes ilmoittanut eikä vastannut puhelimeen ja miten saa vappuna kenetkään töihin klo 21.15 ja varsinkin kun pitäisi puhaltaa nollat.Omat kekkerit meni ohi suun ja vitutus oli valtaisa ja tietty väsy oli kova aamuyöstä.

Pomoa en saanut kiinni ja siinä sitten oltiin.

Myöhemmin kuviota hyssyteltiin kunyö vuoroon tulija oli pomon kaveri ja sortunut juomaan.

Itse en saanut edes kiitosta venymisestä.

Guest Keikkalainen
Posted

Meillä on sovittu, jos puuttuu joku iltavuorosta  ensin yritetään  saada  aamusta jatkamaan työvuoroa. Jos, kukaan ei suostu niin yritetään keikkalainen saada.   Jos, sh  ei ole työvuorossa, niin joku vakituinen aloittaa soitto kieroksen.

Kerran otin keikkalistan ja aloitin soittamaan keikkalaista  työhön vuoroperään sieltä. Yksi soitto meni ulkomaille ja sieltä keikkalainen vastasi. Tuli linjoja pitkin ja ihan oma syy. Miksi ei ilmoittanut, ei ole tavattavissa. Loppuvat nopeasti keikat.  Lisäksi keikkalista ei ole aina ajan tasalla, se on yksi syy.  Keikkalaisen pitää itse huolehtia tiedot pitävät paikansa. Meillä tehdään  keikkalista vuodeksi  ja johtaja katsoo uusiiko sopimuksen. 

Eräät työkaverit eivät edes halua hälyttää ketään. Ollaan niin taloon päin ja "marina" sitten selän takana.  Varsinkin johtaja on lomalla, niin silloin näytettään ketään ei tarvita vaan me pärjätään .....asenne.  Leveillään vielä, pärjätään vajaalla porukalla....... aina syy ei ole johtajissa........ täällä työntekijä ei erota toisistaan  koti ja mikä on työpaikka.  Vaihtuvuus on valtava ja myös keikkalaiset ovat asian tajunneet....

Yövuorolaisella  olevalle voi ilmoittaa, jos aamusta ei tule töihin. Itse sain soiton työntekijältä, yövuorossa. Aamuvuorolainen sairastui ja johtaja ilmoitti soittele iltavuorolainen aamuun töihin. Työporukka veti herneen nenään ja ilmoittivat heille EI SOITETA. No, saivat olla ilman työntekijää.  Iltavuoroon saa  aina helpommin.  Itselläni on työkaveri soittanut vielä klo22.00 aamuun..... tai laittanut tekstiviestin.  

Itselleni , kun keikkailen tulee aina tekstiviesti  ja kuittaus aina. Se sitoo tulemaan töihin. Usein johtajat soittavat itse ja tietävät olen  varmasti tulossa.

Itse olen lähtenyt muutaman  aamutyötunnin jälkeen kotiin nukkumaan ja sitten yövuoroon. Tai nykyisin olen tehnyt kirjallisen sopimuksen tarpeen vaatiessa teen pitkää päivää. Ennen tein 12h työpäiviä ja kirjallinen sopimus.

Moni keikkalainen ei haluaa tiedon ajoissa töihin tulosta, ei 10min aikaisemmin hälytystä. Niin kuin jotkut vielä luulevat.....

Ainakin minulle johtaja voi soittaa illalla vielä klo19.00 tai aamulla aikaisin  klo.07.00 ja on sama onko pyhä tai arki. Lisäksi usein on viesti gmail:ssa odottamassa kuittausta. Näin tarkistavat olen lukenut.  Myös Helsingin Kaupungin johtajat ovat soittanut illalla ja pyhäaamuna ole n saanut gmail:a  heiltä.  Olen itse tottunut tähän ja välillä olen yllättynyt ajasta.  Kiitosta saanut, kun vastaat/ viestitän vastauksen nopeasti heille takaisin. 

24h  sisällä kuuluu vastata, jos noudattaa  yleisiä käytöstapoja.

Avohoidossa olin  aikaisemmin  sovittu , yksi työntekijä päivystää kotona viikonloppuisin eli työpuhelin sai ottaa mukaan.  Oli kirjattu aina työvuorolistaan ,kenen vuoro. Hälytysaika oli klo.06.00-08.00 ja koskien aamu - ja iltavuoroa ja sama työntekijä lauantaina ja sunnuntaina päivystää. Jos, ei soittoa tullut sen ajan sisällä, niin kaikki tulevat töihin.  Sen, jälkeen puhelin kiinni klo.08.00. Meillä toimi hyvin.

Nyt viime kesänä, työvuorolistassa oli merkattu kuka on hälytystilassa eli tekee tarpeen vaatiessa pitkää päivää.

Nyt kun kirjoitan, tuli soitto johtajalta......

Posted
4 tuntia sitten, Vieras: Annikka kirjoitti:

Työnantaja vastaa siitä, että henkilöstöresurssi on kunnossa. Itse olen myös ollut töissä tuommoisessa paikassa missä työvuoro järjesti sijaisen keikkalaislistalta jos joku sairastui. Mielestäni siinä ei tapahdu mitään laitonta, työnantaja voi ihan hyvin antaa tehtäväksi esim. keikkalistan läpi soittamisen tai ryhmäviestin lähettämisen. Vastuuta yksittäinen työntekijä ei kuitenkaan voi joutua kantamaan siitä, jos kukaan ei suostukaan tulemaan töihin.

Eli jos käy niin, ettei kukaan keikkalaisista pääse tulemaan ja itse ei voi tai halua jäädä niin se on työnantajan ongelma alkaa selvittää asiaa. Tilanne on kieltämättä äärimmäisen perseestä, jos ei saa työnantajan edustajaa kiinni tuollaisella hetkellä. Täytyy kyllä todeta, että itsellä ei olisi pokkaa jättää osastoa tyhjilleen vaan jäätävä sinne olisi. Jälkikäteen kannattaa kuitenkin tehdä asiasta helvetinmoinen haloo työsuojelupiirin ja avin kanssa. Ja jos kyseessä on yksityinen hoivakoti niin kuntaa tietysti myös kiinnostaa palveluntilaajana tuollainen asia. Luulen, että jatkossa yrittäjä vastaa puhelimeen. 

Yleensähän noista tilanteista selviäisi rahalla ihan hyvin. Jos firma lupaa vaikka 200 € hälytysrahaa niin luultavasti niitä tulijoita on enemmän kuin pelkästään tessin minimiä myymällä.

Posted
6 minuuttia sitten, Julma kirjoitti:

Työnantaja vastaa siitä, että henkilöstöresurssi on kunnossa. Itse olen myös ollut töissä tuommoisessa paikassa missä työvuoro järjesti sijaisen keikkalaislistalta jos joku sairastui. Mielestäni siinä ei tapahdu mitään laitonta, työnantaja voi ihan hyvin antaa tehtäväksi esim. keikkalistan läpi soittamisen tai ryhmäviestin lähettämisen. Vastuuta yksittäinen työntekijä ei kuitenkaan voi joutua kantamaan siitä, jos kukaan ei suostukaan tulemaan töihin.

Eli jos käy niin, ettei kukaan keikkalaisista pääse tulemaan ja itse ei voi tai halua jäädä niin se on työnantajan ongelma alkaa selvittää asiaa. Tilanne on kieltämättä äärimmäisen perseestä, jos ei saa työnantajan edustajaa kiinni tuollaisella hetkellä. Täytyy kyllä todeta, että itsellä ei olisi pokkaa jättää osastoa tyhjilleen vaan jäätävä sinne olisi. Jälkikäteen kannattaa kuitenkin tehdä asiasta helvetinmoinen haloo työsuojelupiirin ja avin kanssa. Ja jos kyseessä on yksityinen hoivakoti niin kuntaa tietysti myös kiinnostaa palveluntilaajana tuollainen asia. Luulen, että jatkossa yrittäjä vastaa puhelimeen. 

Yleensähän noista tilanteista selviäisi rahalla ihan hyvin. Jos firma lupaa vaikka 200 € hälytysrahaa niin luultavasti niitä tulijoita on enemmän kuin pelkästään tessin minimiä myymällä.

Tätä ongelmaa kanssa pohdin.

Itselläni kävi sellainen ropleema, että yövuoroon tultani ja raporttia lukiessa alkoi huono olo ja hikeä pukata. Pulssi 150-160xmin ja paineet sekaisin. Iltavuoro loppumassa 10 minuutin päästä.

Noniin... Itse en voinut tietenkään jäädä töihin, vaan matka oli kohti päivystystä. Kenenkään iltavuorostahan ei tarvitse jäädä, koska "jo alkanutta työvuoroa ei voida pidentää ilman työntekijän suostumusta".

Perjaatteessa osastolle voi jäädä yksi yökkö kahden sijasta kunnes joku??? saadaan töihin... tai esimies saadaan puhelimeen klo 21:30 illalla. Mistä se ketään sinne yövuoroon siihen aikaan järkkää?

Yksi iltavuorolainen jäi töihin tekemään yövuoron siihen perään... Hänen ei sitä olisi tarvinnut tehdä.

Guest Annikka
Posted

Meillä on kyse hätätyön odottamisesta aktiivityössä talossa. Eli me vain ollaan tarv. apukäsinä, jos jossain apua tarvitaan, mutta muutoin odotamme vaan hätähommia. Pitäisi jostain löytää tuo pykälä tai ohjeistus, jota voidaan sitten esitellä kaikille halukkaille, kun joudumme soittamaan pomoille viikonloppuna. Talo pyörii muutenkin 95%:sesti hoitohenkilökunnan joustamisen varassa, ja nyt lopetimme sen joustamisen, joten väkisinkin ajaudumme lopulta tilanteeseen, ettei ketään tule. Keikkalaisia tähän hommaan ei voida ottaa, koska yhtään sellaista ei ole koulutettu ja perehdytetty näihin hommiin. 

Posted
Juuri nyt, Vieras: Annikka kirjoitti:

Meillä on kyse hätätyön odottamisesta aktiivityössä talossa. Eli me vain ollaan tarv. apukäsinä, jos jossain apua tarvitaan, mutta muutoin odotamme vaan hätähommia. Pitäisi jostain löytää tuo pykälä tai ohjeistus, jota voidaan sitten esitellä kaikille halukkaille, kun joudumme soittamaan pomoille viikonloppuna. Talo pyörii muutenkin 95%:sesti hoitohenkilökunnan joustamisen varassa, ja nyt lopetimme sen joustamisen, joten väkisinkin ajaudumme lopulta tilanteeseen, ettei ketään tule. Keikkalaisia tähän hommaan ei voida ottaa, koska yhtään sellaista ei ole koulutettu ja perehdytetty näihin hommiin. 

Eikai hätätyötä voi tuollalailla vain odottaa. Sitä hätätyötä pitää käsittääkseni olla juuri silloin ja niin kauan tehtävänä kun hätätyössä ollaan. Hätätyöhän loppuu heti kun henkeen ja terveyteen kohdistunut uhka on loppunut.

Posted

Meillä esimies vastaa illalla jopa yöllä ja viikonloppuisin puhelimeen. Lisäksi joko hän etsii itse sijaisen tai joku työntekijöistä etsii tekijän. Jos esimies on lomalla tai pidemmällä vapaalla. Esimies kysyy kuka haluaa ottaa vastuulleen etsiä sijaiset työvuoroihin. Kerran on sattunut, että yökkö sairastui ja osastolla 3 hoitajaa yössä, joista kaksi pitää olla sairaanhoitajia. Kävi tuuri, että eräs sh joka oli tällöin äitiyslomalla suostui tulla tekemään sen yön. Oli toki aiemmin ilmoittanut halustaan keikkailla. Joko sijainen saadaan tai työntekijät jatkaa vuoroaan. Esimies tarpeen vaatiessa tekee itse hoitotyötä.

Guest vakkarisijainen
Posted

Minä teen myös keikkaa ja nukun kyllä yöni puhelin äänettömällä. En saa varallaolosta palkkaa, joten en ole koko aikaa puhelin kädessä tai tyynyn alla valmiina lähtemään 10 minuutin varoitusajalla.

Toinen, mikä keikkalaisena joskus ärsyttää, on paikat, mihin soitetaan töihin ja sanotaan, että ihana, kun tulet, kun ketään ei saatu. Kun menet töihin, siellä tuhahdellaan, että taas joku sijainen, voi voi, kylläpä tulee raskas ilta, kun joutuu sijaisen kanssa tekemään töitä. Tällaiseen paikkaan en enää lähde ja on turha soitella.

Mutta siis sijaisten hankkimisesta. Meillä esimies ei vastaa puhelimeen virka-ajan ulkopuolella. Joten hoitajat soittaa sijaisia ja se aika on hoitotyöstä pois. Jos ketään ei saada, niin sitten vedetään pitkää tikkua, kuka jää tai vaihtaa vuoroa. Ajoittain on pitkiä aikoja, että sijaisia ei saa lainkaan. Silloin tehdään työt vaikka yksin. Esimies vain sanoo, että priorisoi tärkeimmät. Siinä sitä omaatuntoa sitten venytetään työn suhteen.

Guest Mä vaan
Posted

Esimiehillä on myös työaika, joten heidän vastuullaan ei ole iltaisin ja viikonloppuisin sijaisten hankinta vaan vuorovastaavien. Toki viikonloppua varten tehdään tarvittavat muutokset ja keikkahankinnat mutta akuuteisss tilanteissa vuorovastaavat hoitaa.

Meillä vanhusten ryhmäasumisessa tehdään juuri näin. Arkisin myös sairaanhoitajat tekevät vuorojen järjestelyitä, mutta viikonloppuisin vain lähihoitajat.

Posted
24.3.2018 klo 12.48, Vieras: Mä vaan kirjoitti:

Esimiehillä on myös työaika, joten heidän vastuullaan ei ole iltaisin ja viikonloppuisin sijaisten hankinta vaan vuorovastaavien. Toki viikonloppua varten tehdään tarvittavat muutokset ja keikkahankinnat mutta akuuteisss tilanteissa vuorovastaavat hoitaa.

Meillä vanhusten ryhmäasumisessa tehdään juuri näin. Arkisin myös sairaanhoitajat tekevät vuorojen järjestelyitä, mutta viikonloppuisin vain lähihoitajat.

Esimiehen tehtävät ja varsinkaan vastuu ei siirry työntekijälle silloin kun esimies poistuu työyksiköstä.

Posted
25.3.2018 klo 21.13, Olaff kirjoitti:

Esimiehen tehtävät ja varsinkaan vastuu ei siirry työntekijälle silloin kun esimies poistuu työyksiköstä.

Eli esimies on töissä 8-24 joka päivä? Just joo. Työaika on 8-16 arkisin ja hän antaa ohjeet miten toimia iltaisin /viikonloppuisin. En tiedä mikä teidän ykdikkönne työaika on, mutta mä vaan - nimimerkin takana varmaankin tarkoitti että einedimiehen vastuu siirry vaan keikkavuorolaisten haku tarvittaessa.

tervetuloa oikeaan työelämään, Olaff.

Posted
3 tuntia sitten, sh vm 83 kirjoitti:

Eli esimies on töissä 8-24 joka päivä? Just joo. Työaika on 8-16 arkisin ja hän antaa ohjeet miten toimia iltaisin /viikonloppuisin. En tiedä mikä teidän ykdikkönne työaika on, mutta mä vaan - nimimerkin takana varmaankin tarkoitti että einedimiehen vastuu siirry vaan keikkavuorolaisten haku tarvittaessa.

tervetuloa oikeaan työelämään, Olaff.

Ensinnäkin, teit jostain johtopäätöksen, että en olisi ollut oikeassa työelämässä. En tiedä mistä tämän keksit, ehkä yrität boostailla egoasi? Tällä kommentilla osoitit kuitenkin vain kykenemättömyytesi käydä asiallista keskustelua. Joka tapauksessa, kyllä tässä työkokemusta on jo ehtinyt kertymään. Esimies voi antaa ohjeet miten toimitaan ja ohjeistaa soittelemaan sijaislistaa läpi, mutta yksittäisen työntekijän vastuulle ei siirry yksikön resurssien riittävyys jos sijaista ei saada. Kukaan ei ole velvoitettu jatkamaan tai vaihtamaan vuoroaan (poislukien hätätyö). Esimiehen tehtäviin kuuluu järjestää riittävä määrä työntekijöitä ja minä en työntekijänä aijo uhrata ajatuksia siihen miten hän sen hoitaa. Itse keskityn hoitotyöhön.

• 3 weeks later...
Posted

Tuo hätätyö kiinnostaa siinä mielessä, että onko teitä ketään määrätty sellaista tekemään? Ja millainen tilanne täytyy olla jotta hätätyön kriteerit täyttyvät?

Guest ööö
Posted
50 minuuttia sitten, Sari-Helena kirjoitti:

Tuo hätätyö kiinnostaa siinä mielessä, että onko teitä ketään määrätty sellaista tekemään? Ja millainen tilanne täytyy olla jotta hätätyön kriteerit täyttyvät?

Lain mukaan ennalta-arvaamaton poikkeuksellisen työllistävä tilanne. Esimerkiksi Estonian uppoaminen, kouluammuskelut jne. yhden tai useamman työntekijän sairastuminen ei oikeuta hätätyön teettämiseen koska työnantajan on velvollisuus varautua siihen että ihmisiä sairastuu.

Guest Alan vaihto?
Posted

Hoito- ja terveysalan lakko, vuosia sitten. 

Kesto oli kk:n päivät ja ainakin itse työskentelin koko kk:n.

On, muistissa vieläkin. 

Itseni hälytettiin/ kysyttiin silloin töihin hoitotyönantajan puolesta ja TODELLA TEHTIIN TÖITÄ KOKO AJAN.  Ei, ollut aikaa turhaa istua missään ja marista tyhjän päivisistä asioista. Peräti kuului liittoon ja tiesivät asiasta.

Työt hoidettiin kunnialla loppuun asti. Kukaan ei marissut, valittanut vaan hommat hoituivat itsenäisesti ja johtajat olivat taustatukena. Oltiin yhtä porukkaa sanan oikeassa muodossa. Lisäksi  lakkolaiset eivät edes kiusanneet kertaakaan, enemmän olivat huolissaan jaksamisestani.

Nähtiin vain seisomassa ovien ulkopuolella.

Voi, sitä ihanaa  aikaa, ilman työpaikkakiusaamista, ilveilyä, kyttäämistä, syrjimistä ym

Jos, tulee kutsu hätätyöhön, niin taatusti menen .

Jo, sen  yhteisen työhengen takia, on sen arvoista.

Posted
14 tuntia sitten, Sari-Helena kirjoitti:

http://www.tyosuojelu.fi/tietoa-meista/asiointi/luvat-ja-ilmoitukset/hatatyo

Lainaa

Hätätyötä voidaan teettää, kun ennalta arvaamaton tapahtuma on aiheuttanut keskeytyksen säännöllisessä toiminnassa tai vakavasti uhkaa johtaa sellaiseen keskeytykseen tai hengen, terveyden tai omaisuuden vaarantumiseen, eikä työtä ole mahdollista siirtää suoritettavaksi myöhempänä ajankohtana. Siten tunnusmerkkien eli ennalta arvaamattoman tapahtuman ja seurausten eli keskeytyksen säännöllisessä toiminnassa tai sen vakavan uhan tai hengen, terveyden tai omaisuuden vaarantumisen tulee olla samanaikaisesti olemassa. Tällöin saa säädettyjä tai sovittuja säännöllisiä työaikoja pidentää siinä määrin kuin mainitut syyt sitä edellyttävät, kuitenkin enintään kahden viikon ajan.

Suuronnettomuudet, luonnonkatastrofit etc...Ja aikaisemmin yllämainitut.

MAINOS

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...