Jump to content
MAINOS

Voiko määräaikaisesta irtisanoutua ennen sen alkamista, kun huomaa ettei sovellu työhön?


Vieras: Maitseena

Recommended Posts

Vieras: Maitseena

Työsopimusta ei ole vielä kirjoitettu/laadittu vaan suullisesti ollaan sovittu parin kk:n määräaikaisuudesta niin että ollaan puhuttu että tullaan kirjoittamaan asiasta sopimus, mutta sitä ei olla vielä tehty. Nimeäni ei ole alla missään, mutta suullinen sopimus on kai myös sitova, vaikkakaan tarkoitus ei ole pelkästään suullisesti asiaa sopia vaan työsoppari olisi tarkoitus allekirjoittaa. 

Sorry että toistan itseäni heti jo alkuun, mutta halusin kirjoittaa tuon mahdollisimman selkeästi. 

Nyt kuitenkin jo perehdytyksessä ennen työn alkamista huomasin etten kykene työhön. Työ on muuten juuri omaa alaani, mutta lisäksi on potilas jonka hoidosta minulla ei ole mitään kokemusta. Hyvin monisairas, kehitysvammainen lapsi joka puree, sylkee, lyö ja potkii. Joka tarvii lisähappea, on peg-letku jne.

minulla ei ole mitään koulutusta tai kokemusta tällaisesta, ei kokemusta edes lapsista. En selviä tuosta. Olin yhden päivän hänen kanssaan ja sen jälkeen valvoin yön täysin ahdistuneena siitä etten tule kestämään tuota. Olen siis suuntautunut mielenterveys- ja päihdetyöhön ja muuten työ onkin heihin liittyvää aikuisten mielenterveyskuntoutujien kanssa tehtävää työtä. 

En tiennyt että tuo lapsipotilas on noin vaativa. Olisin vastuussa hänen hengestään ilman mitään sairaanhoidollista koulutusta. En vaan selviä, en mitenkään... pääni hajoaa jo nyt, kokemus oli niin ahdistava. Mitä ihmettä voin tehdä? Mitkä ovat oikeuteni?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Työsuhteesi on kyllä jo alkanut, jos olet perehdytyksessä ollut. 

Periaatteessa määräaikaisesta työsuhteesta ei voi irtisanoutua ja suullinen sopimus on myös pätevä, vaikkakin vaikeammin todistettavissa. Luultavasti sulla on kuitenkin koeaika, jonka aikana voit purkaa työsuhteesi ilman irtisanomisaikoja tms. Koeaika kestää tyypillisesti 6 kk, kuitenkin korkeintaan puolet määräaikaisen työsuhteen kestosta. 

Vaikka koeajasta ei olisikaan sovittu, työnantaja luultavasti suostuu sun irtisanoutumiseen, koska työhaluttoman / -kyvyttömän työntekijän pitäminen väkisin työpaikalla ei ole oikein kenenkään etu. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Kavensi on tiedossa

Itse olen irtisanoutunut samantyyppisessä tilanteessa. Kavensi pamahti mutta ryntäsin heti keikkatöihin. Leipää tuli pöytään ja karenssikin oli ja meni.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä määräaikaisuuden voi perua. Mene ja keskustele rohkeasti esimiehen kanssa. Työnantajalta typeryttää pitää ihmisiä väkisin töissä. Osa työantajista voi työsuhteen katkaisun takia olla maksamatta lomarahoja mutta tämäkin on ihan normaali käytäntö (joka tulisi tulisi lukea työsopimuksessa) Mutta jos olet viikon/pari ollut töissä niin eipä tuolla nyt sitten väliä ole.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...