Jump to content
MAINOS

Geronomi opinnot ja työllisyys


Vieras: Aatzz

Recommended Posts

Olen aikeissa hakea Geronomin monimuoto-opintoihin. Minkälaisia opinnot ovat ja missä geronomi voi työskennellä? mitä työnkuvaan kuuluu? Olen kuullut että saattavat päätyä lähihoitajan töihin ja silloinhan ei ole järkeä opiskella neljää vuotta lisää (hoitoalan koulutus jo takana). On siis vielä aika uusi nimike työmarkkinoilla? Onko kannattavaa lähteä opiskelemaan vai ei?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Hyvin hataraan tietoon perustuen olen sitä mieltä, että sairaanhoitajan tai sosionomin tutkinto avaa enemmän ovia. Käsittääkseni julkisella puolella ei ole juurikaan geronomin toimia ja toisaalta yksityinen varmaan maksaa mieluummin sairaanhoitajasta kun on monikäyttöisempi.

Ajatuksena ihan hieno, että sosiaalipuolella olisi joku nimike mikä vastaa terveydenhuollossa toimivia sairaanhoitajia, mutta eivät tainneet geronomikoulutusta keksiessään huomata, että sosionomeja jo koulutetaan.

Omakohtaista tai lähipiirin kokemusta mulla ei aiheen tiimoilta ole, voin olla väärässäkin tässä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vähän samanlainen tutkinto kuin yhteisöpedagoki. Maalataan hienoja visioita työnkuvasta ja koulutuksesta mutta loppupeleissä yksikään työnantaja ei ko. koulutusta edes tunne.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Olen eri mieltä. 

Sosionomeja rupeaa olemaan 13 tusinassa ja geronomin koulutuksella ei ole juurikaan mitään yhteistä sairaanhoitajakoulutuksen tai sosionomikoulutuksen kanssa. Tämän tiedän, koska olen itse keskeyttänyt sh-koulutunsen ja opiskelen nyt geronomiksi. Sosionomeja ja opiskelevia tunnen useita. 

Erona on erittäin vahva ikääntymisen eri osa-alueisiin painottaminen. Ainakin tällä seudulla koulutus on hyvin tunnettu niin julkisella kuin yksityiselläkin sektorilla ja esimerkiksi vanhustenhuollon yksiköiden esimiehiksi, kotihoidon tiimien esimiehiksi, palveluohjaajiksi jne.  valitaan ensisijaisesti geronomeja. 

Olen itsekin jo opiskelijana yksikköni vastaava hoitaja ja lähiesimies (yksityisellä.) Työni on on vastuullista, mielenkiintoista ja haastavaa. Jonkin verran teen ihan ihan asiakastyötäkin, eli nk. rivihommia, valtaosin työni on kuitenkin hallinnollista, suunnittelua, organisointia, listojen tekemistä, yhteydenpitoa yhteistyötahojen kanssa jne. Lisäksi hoidan rekrytoinnin ja henkilöstön kehityskeskustelut. 

Teen päivätyötä ja omasta halustani satunnaisia viikonloppuna. Palkkauskin on ihan kohdallaan (keskimääräinen kuukausiansio n. 3300e.) 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...