Jump to content
MAINOS

Liian ruma hoitajaksi?


PirkkoIrmaInkeri

Recommended Posts

Hoitotyön ulkonäkövaatimukset kasvavat jatkuvasti, vaaditaan nuorekkuutta, hoikkuutta, treenattua vartaloa, taitavasti tehtyä meikkiä ja kampausta. Niin ainakin itse omassa työpaikassani koen. Työskentelen isossa organisaatiossa ja työyhteisön keski-ikä on 30 vuotta. Itse olen viisikymppinen ja olen alkanut kokemaan etten enää oikein sovi tähän nuorekkuutta ihailevaan työyhteisöön, jossa valllitsee kaveriporukkameinki ja jossa supistaan niitä sisäpiirijuttuja ja käydään läpi yhteisiä bailaamisreissuja. Olen kaikesta tästä ulkopuolinen. Suurin osa työkavereistani on omien lapsieni ikäisiä ja nuorempiakin. Meillä ei ole mitään yhteistä ja aistin hyvin etten ole keskusteluihin tervetullut. Myös asiakkailta olen saanut viharyöppyjä päälleni muutamaan otteeseen ulkonäöstäni. Koska olen tosiaan viisikymppinen, on kasvoihini ilmestynyt tiettyjä uurteita, silmänaluset saattavat olla tummat vaikka nukunkin riittävästi, harrastan liikuntaa 6 kertaa viikossa, olen normaalipainoinen ja syön terveellisesti. Esimerkiksi suupieliin on muodostunut meidän suvulle ominaiset uurteet joka saa ilmeen vaikuttamaan joskus vihaiseltakin. Ikääntymisestä johtuen kasvojen ilme muutenkin on pliisumpi kuin nuorena, freesinä ollessani. Tälle en itse voi mitään. Tai voisihan sitä tietysti mennä kasvojenkohotus- leikkauksiin mutta en haluaisi. Viimeksi eräs parikymppinen naispotilas huusi minulle, ettei halua että minä hoidan häntä koska kuulemma näytän vihaiselta ja katson häntä törkeästi. Olin kuitenkin  käyttäytynyt täysin asiallisesti  ja neutraalisti kuten aina, enkä omasta mielestäni katsonut häntä mitenkään "pahalla silmällä" kuten hän väitti. Muutama muukin asiakas on kommentoinut ulkonäköäni negatiivisesti. Olenkin alkanut harkitsemaan, että ehkä olisi parempi että siirtyisin jollekkin muulle alalle, koska en tästä ainakaan enää nuorru enkä missiksi muutu. Tai sitten voisinkohan pärjätä esim. vanhusten huollossa, vai vaativatko vanhuksetkin nykyään nuoria hoitajia?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
3 tuntia sitten, PirkkoIrmaInkeri kirjoitti:

Muutama muukin asiakas on kommentoinut ulkonäköäni negatiivisesti. 

Joskus on joku känninen potilas vittuillut kommentoimalla ammattia, ulkonäköä, vaatteita tai mitä on sattunut keksimään. Olen sitten ohjannut hakemaan hoitonsa mistä ikinä haluaakaan. 

Ihmisten kanssa kun on tässä ammatissa paljon tekemisissä niin osa niistä on ihan väkisinkin kusipäitä. Ei sen takia kannata alaa vaihtaa. 

Työyhteisöasiaan en osaa ottaa kantaa, ehkä mulla on tässä suhteessa miehenä helpompaa. En ole ainakaan omassa työpaikassa huomannut kuvailemaasi ilmiötä. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Alan vaihto?
4.3.2018 klo 19.44, PirkkoIrmaInkeri kirjoitti:

Hoitotyön ulkonäkövaatimukset kasvavat jatkuvasti, vaaditaan nuorekkuutta, hoikkuutta, treenattua vartaloa, taitavasti tehtyä meikkiä ja kampausta. Niin ainakin itse omassa työpaikassani koen. Työskentelen isossa organisaatiossa ja työyhteisön keski-ikä on 30 vuotta. Itse olen viisikymppinen ja olen alkanut kokemaan etten enää oikein sovi tähän nuorekkuutta ihailevaan työyhteisöön, jossa valllitsee kaveriporukkameinki ja jossa supistaan niitä sisäpiirijuttuja ja käydään läpi yhteisiä bailaamisreissuja. Olen kaikesta tästä ulkopuolinen. Suurin osa työkavereistani on omien lapsieni ikäisiä ja nuorempiakin. Meillä ei ole mitään yhteistä ja aistin hyvin etten ole keskusteluihin tervetullut. Myös asiakkailta olen saanut viharyöppyjä päälleni muutamaan otteeseen ulkonäöstäni. Koska olen tosiaan viisikymppinen, on kasvoihini ilmestynyt tiettyjä uurteita, silmänaluset saattavat olla tummat vaikka nukunkin riittävästi, harrastan liikuntaa 6 kertaa viikossa, olen normaalipainoinen ja syön terveellisesti. Esimerkiksi suupieliin on muodostunut meidän suvulle ominaiset uurteet joka saa ilmeen vaikuttamaan joskus vihaiseltakin. Ikääntymisestä johtuen kasvojen ilme muutenkin on pliisumpi kuin nuorena, freesinä ollessani. Tälle en itse voi mitään. Tai voisihan sitä tietysti mennä kasvojenkohotus- leikkauksiin mutta en haluaisi. Viimeksi eräs parikymppinen naispotilas huusi minulle, ettei halua että minä hoidan häntä koska kuulemma näytän vihaiselta ja katson häntä törkeästi. Olin kuitenkin  käyttäytynyt täysin asiallisesti  ja neutraalisti kuten aina, enkä omasta mielestäni katsonut häntä mitenkään "pahalla silmällä" kuten hän väitti. Muutama muukin asiakas on kommentoinut ulkonäköäni negatiivisesti. Olenkin alkanut harkitsemaan, että ehkä olisi parempi että siirtyisin jollekkin muulle alalle, koska en tästä ainakaan enää nuorru enkä missiksi muutu. Tai sitten voisinkohan pärjätä esim. vanhusten huollossa, vai vaativatko vanhuksetkin nykyään nuoria hoitajia?

Et, taatusti elä näiden " pikkusielujen" mukaisesti, vaan arvosta itseäsi.  Teillä on elämänkokemusta ja ym. mitä ei saa mistään vaan elämällä täysipainoisesti. Lisäksi menevät varmaan jo 30v kauneusleikkaukseen jo tämän takia. Oliko se kiinasta, missä juuri työpaikkaa varten käydään kauneusleikkauksissa. Tuli tv:stä ohjelma vähän aikaan sitten....Rypyt tulevat aina takaisin......hiukset harmaantuvat jokaisella omaan tahtiin ja kuka sairastuu mihinkin. Syitä on kuinka paljon, miten on laitta jos sairastut vakavasti käännetään selkä kylmästi? Eivät ole oikeita työkavereita, missään muodossa.  Sairastua voi jo alle 30v, vielä pahasti,  se ei katso ikää vain ikävä totuus asiasta.

 Jotkut hakevat juuri näitä " lapsukaisia" nuorekas työpaikka eli hyväveli systeemi, kiusaaminen ym. rehottaa pahasti. Työ on sivuseikka, vaan toisten työntekijöiden nuoleskelu.   Apua jos tarvitset, et taatusti saa.  Kierrä kaukaa, oman itsesi takia.

Heillä on todella paha ongelma itsensä kanssa tai harrastavat tahallista työpaikkakiusaamista. Myös  henkilökohtaisessa työssä on ikärasismia kunnolla, olet liian vanha tai liian nuori. Syitä keksitään pilven pimein ja työnantajat ovat vielä mukana tässä eli suorastaan ikäsyrjintään toistuvasti esiintyy. Työ on siellä sivuseikka vaan naamataulu sanelee, kuka saa työn. Auttelin muutaman kerran ja nämä nuoret hoitajat eivät osanneet edes tiskata koko aikana... viikontiskit oli jatkuvasti tiskikoneessa, kuivumassa. Yksi henkilö ja  työaika meni juuri toisten hoitajien jälkien korjaamisessa. Lisäksi asiakas osasi itse syödä, mutta hoitajat syöttivät asiakkaan. Työaika meni oman kännykkään puhuessa. Työ oli ihan hepreaa näille, mutta olivat nuoria....  kaikki sallitaan, Suomalaisia naisia ja lisäksi johtaja sai kiinni FACEFOOK:sta tunnisti kenestä oli kirjoitettu. 

Saanut ikävän  kuvan tästä ikäluokasta,  ollaan kavereita keskenään ja oikeasti eivät välitä kuin itsestään...yksi johtajatyyppi ja muut alaisia kiltisti. Moni vielä on tutun kautta saanut työpaikan ja se selviää nopeasti. Yhdeltä kysyttiin, hoitaako mies kaikki kotiaskareet, kun et osaa edes käyttää normaalia kahvinkeitintä  ja keittää asiakkaille päiväkahvia. Vielä oli vastuussa itsenäisesti 6 asukkaasta työvuorossa.  Metsään ollaan menty ja pahasti. Yksityinen  ison firman palvelutalo ja työvaatteet olivat xs kokoa eli ei muita kokoja ollut.  Suositaan nuoria ja hoikkia työntekijöitä jo tämän kautta.

 On sanottu jokainen on YKSILÖ ja sitä pitää kunnioittaa. KOSKEE MYÖS NÄITÄ " lapsukaisia", jos heillä on oma ikäkriisi, hoitakoot se muualla kun työpaikoilla.  Yhteen aikaan oli syynä: VAIHDEVUODET eli aina keksitään tekosyitä toisen kiusaamiseksi ja lannistamiseksi.

Olen itse saanut kuulla , ikävä kyllä nuorilta 30-35v hoitotyökavereiltani: Sinulla on keijukaiskorvat, oletko ollut mallina, hirveän pitkät ripset, kaunis hymy ym. älytöntä.  Todella loukkaavaa käytöstä, sillä itse en perusta kenenkään ulkonäköön. Nämä hoitajat ovat vielä ihan " vieraita" eivät edes hyvän päivän tuttuja ja kehtasivat vielä miesasiakkaan kuulen kuuluttaa kovalla äänellä. On, minun syyni , että olen hento  ja yllätyksenä olen saanut kuulla minulla enemmän voimia kun toisilla hoitajilla.  Hiuksista olen saanut kuulla jatkuvasti, kehuja.  Kaikki nämä " hoitajat" ovat olleet siinä 30v ja lapsentasolla, kun eivät ymmärrä MIKSI OLLAAN TYÖSSÄ ja miksi meidän muiden PITÄÄ HYVÄKSYÄ HEIDÄT.   Kaikki vielä SUOMALAISIA NAISIA, yksikään vierasmaalainen ei ole koskaan sanonut mitään ja työskentelen heidän kanssaan mieluummin kuin näiden pikkusielujen kanssa, joille ulkonäkö on a ja o.  Ikää vedotaan nykyisin jatkuvasti eli ikäsyrjintää on juuri tällä ikäluokalla ja pomot menevät  siihen mukaan.  Heidän oma elämä pyörii kapakan tai  lapsen ympärillä.  Monella ei edes läheisiä ystäviä työn ulkopuolella, hyvänpäivän tuttuja ja yritetään olla parempia kuin toiset eli kilpaillaan jatkuvasti milloin mistäkin.   Huomaat perjantaina , mihin jutut menevät. Eräs hoitajan puheesta tuli ilmi; Vaihtaa miestä kuin paitaa eli aina uusi mieskaveri. Työ oli sivuseikka ja kaiken huippu oli LÄHIESIMIEHENÄ OSASTOLLA ja juuri  30v.  Työ oli sivuseikka ja nuoret hoitajat olivat kaikki kaikessa ja usein myös valikoi mitä tekivät.... hyvä velisysteemitoimi ja omapuhelin kädessä hoidettiin työtä tai asiakkaan vieressä leikkitiin omalla puhelimella.  Karsea työpaikkana ja et taatusti tullut töihin hyvällä tuulella jo siitä sanottiin kovalla äänellä. Hymy hyytyi nopeasti ja vanhempi hoitaja oli pelkkä orja näille nuorille hoitajille. Omaa lounasta syödessä, tuli jo pilkkaa mitä katsot . Katse vain lattialle, niin oli hyvä. Nuoret hoitivat omia koiria työssä ja muutama hoitaja huomautti asiasta. Ei, tehonnut vaan iso koira taas töihin.... heille on sama kuin puhuisi seinille on ihan omat työpelisäännöt......

Yhden kerran siinä 60v naishoitajille sanottiin; Mene kadulle, niin asuntoasia hoituu eli h....ei mikään ongelma. Tämä tuli 20v naishoitaja ja ei mitään alankoulutusta.  Pukeutumistyyli tätä luokkaa; avarat kaula-aukko, risat pitkät housut jaloissa, minihame ja niin tiukat kuin olla saattoi. Oli vielä HYVÄ TYÖNTEKIJÄ, KUULOTTI ASIAA PÄIVITTÄIN JA MIESASIAKKAAT VARSINKIN PITIVÄT hänestä. Onko sitten ihme, jos on seksuaalista käytöstä....  Tehtiin valitus tästä hoitajasta johtajalle, miten pukeutuu työssä, kun 60v hoitaja itki meille asiasta ja työpaikkakiusaamisesta.  Nämä työpaikat kierään kaukaa.   Siisti , asiallinen ulkonäkö on myös käyntikortti asiakkaille ja me edestämme omaa työpaikkaa. 

Eräät työpaikat juuri hakevat näitä työpaikkailmoituksissa; Siellä on juuri työpaikkakiusaamista, hiekkalaatikkoleikkiä ym. vaihtuvuus todella karsea.  Miten he voivat ylipäätänsä hoitaa senioreita, kun 50v on jo liian vanha eli minkälainen kohtelu on silloin yli 70v....jos eivät osaa kohdella edes työkavereita oikeudenmukaisesti.

 Lisäksi aikovako he kuolla pois  jo 40v. etteivät elä vahingossa ja tule ryppyjä. Millaisia lapsia he kasvattavat?   Yhtä asiakasta todella pelättiin ulkonäön perusteella ja hoidin häntä 10v kunnan puolelta. Ulkona kun käydessä, niin lasten vanhemmat suorastaan loukkasivat kovalla äänellä, hänen ulkonäköä. Mille ei itse voinut mitään ja muutaman kerran joudun puuttumaan näiden  vanhempien kasvatustapoihin, niin ala-arvoista huutamista vieraalle henkilölle.  Lapset 5v. menivät hiljaiseksi, mutta   vanhemmat 30v eivät osanneet edes pyytää ANTEEKSI KÄYTÖSTÄÄN:Niin ihanaa, kilttiä ihmistä sai hakea ja lisäksi oli naisten puolelta käytetty törkeästi hyväksi.  Kerran asiakas kysyi suoraan asiaa; pelkäänkö häntä? Vastaukseni yllätti; Tuli mieleen pehmeä Nalle-karhu, kun näin ensimmäisen kerran ja myös näki oli  itse peloissaan.  Ulkonäkö voi hämätä todella pahasti ja henkilö sen takaa on minulle tärkeämpi kuin loukkaavat, tyhmät "  henkilöt" ja niitä on myös hoitajissa. 

Miestyökaverini parivuotta, sitten ulkonäkö oli " pikku järkytys" ja moni hoitaja kiersi kaukaa. Kunnon punkarityyppi ja italiasta syntyinen. Viimekesänä oli naispunkkari työkaverina ja nämä olivat parhaita työkavereita mitä olen nähnyt ja pidetään yhteyttä vieläkin.  Kumpikin kertoivat ; Olivat työpaikkakiusaamisen takia välillä poissa työstä.  Yhdessä yksityisessä hoitopaikassa heitettiin rulettia juuri 30v naishoitajat; siitä kuka lähtee seuraavaksi pois työpaikalta.   Vielä kerskuivat asiasta toisille.....

50v yli löytyy töitä vanhustenpuolelta, mutta myös eräät firmat harrastavat jatkuvasti ikäsyrjintää ja netissä on lista näistä firmoista. Ovat vielä isoja firmoja, yksityiset, kunnat ja usein lehtien palstoilla......itse olen saanut, mutta eräät firmat hakevat kyllä ja loppupelissä palkkaavat vierasmaalisia työntekijöitä, pienellä palkoilla.

Uusintahaku usein......pätevät, koulutetut ja vanhemmat hoitajat eivät kelpaa......liitojen viesti ei mene perille vieläkään.....outoja selityksiä keksitään ihan omasta päästään , milloin syy on matka ja se ei pitäisi liikuttaa  ketään työnantajaa. On jokaisen oma asia miten pääsee töihin ja kotiin. Työnantaja/ johtaja ei edes maksa siitä mitään, vaan keksii ettei tarvitse palkata hoitajia...... tekosyitä keksitään jatkuvasti, siihen menee kivasti työaikaa, energiaa ja oikea työ kärsii.

Lisäksi on tullut alihankinta firmoja  hoitotyöpaikoille paljon nopealla aikataululla ja lisääntyvät jatkuvasti. Opettele tarkistamaan firmojen taustat, kuka on oikein palkanmaksaja ja kenelle teet töitä oikeasti. Olen itse törmännyt nykyisin näihin alihankintafirmoihin, yksityiset hoitolaitokset ja ihan MOL:n kautta hakevat, eivät mainosta mihin hoitofirmaan hakevat.  Onko yrityskauppa tiedossa tai yt-neuvottelut eli ole tarkkana kaikissa asioissa.

Miten menetellä ikäsyrjinnän  kohteeksi jo valintaa tehdessä.  Täällä on toinen palsta, mistä löysin nämä firmat, nimeltä eli MUSTA LISTA ketkä osallistuvat ikäsyrjintään.

On valitusoikeus työnhakijalla ja siitä työnantajan pitää antaa kirjallinen selitys.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aloituspostaajalle sanoisin, että ikävä tilanne. Kuitenkin potilaiden räksytyksestä on parempi yrittää olla välittämättä. Aina se ei toki ole helppoa.

17 tuntia sitten, Vieras: Alan vaihto? kirjoitti:

Et, taatusti elä näiden " pikkusielujen" mukaisesti, vaan arvosta itseäsi.  Teillä on elämänkokemusta ja ym. mitä ei saa mistään vaan elämällä täysipainoisesti. Lisäksi menevät varmaan jo 30v kauneusleikkaukseen jo tämän takia. Oliko se kiinasta, missä juuri...

 Melkonen määrä katkeruutta nuorempia hoitajia kohtaan välittyy tuosta sinun tolkuttoman epäselvästä viestistäsi. Jos tuolla lailla kohtelet työkavereitasi kuten annat viestistäsi ymmärtää, niin en yhtään ihmettele jos et ole saanut aina kaikista asiallisinta palautetta takaisin. Itse lähtisin ihan vaikka siitä, että en kutsuisi aikuisia kollegoita lapsukaisiksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En voi allekirjoittaa mitään ap:n tarinasta, mutta en toki väitä, etteikö tuollainen olisi mahdollista. Meillä on kunnallisella puolella niin monta duunaria, jotta siihen mahtuu ulkonäköä, kokoa, kulttuuria ja erilaisuutta.

Potilaat on joskus kommentoinut lihavuuttani, mutta en oikein osaa siitä loukkaantua. Jos muistisairas tai iäkäs sanoo, että "oletpa sinä pyöreä" niin miten sen voi kumota millään? :D Faktahan se on.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minun kokemukseni mukaan juuri vanhempiin ja kokeneisiin hoitajiin luotetaan. Me alle 3-kymppiset puolestaan  olemme niitä "tyttöjä", jotka eivät tiedä mistään mitään ja siinä vaan vähän mukamas hoidetaan. 

Välillä joku potilas käskee kysymään jonkun asian oikealta hoitajalta. Ei se kokemus ja ikääntyminen huono asia ole. Se tuo uskottavuutta. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minne sijoittuvat tänä päivänä keski-ikäiset hoitajat.Kovan luokan osaajat?

Itse teen keikkatyötä tällä hetkellä Seuren kautta.Vilkuilen avoimia paikkoja mutta useinmiten tulee tunne että ei kiitos.

Jos etsin pysyvyyttä.Hyvää ja moniammatillista tiimiä. Johdon tukea ym ym Niin ??

Itselläni työuraa yli 30 v takana. Asiakkaisiin en ole juurikaan kypsynyt mutta tuulisiin tiimeihin ja työkavereihin sekä organisaatioihin kyllä.

Motivaatio on edelleen kohdallaan.Monelaista osaamista sekä koulutusta. Missä sellaiselle on oikeasti käyttöä?

Muutamat firmat jotka jatkuvasti hakevat työntekijöitä eivät ainakaan anna arvoa minunlaiselle moniosaajalle. Toisaalta en itse myöskään ole heistä kiinnostunut!

Kokemusta on vauvasta vaariin mutta viimevuodet olen työskennellyt kuntouttavassa työssä vammaispuolella.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...
Vieras: hoitsuliini

Ei ole koskaan tullut moista vastaan ja olen kohta viisikymppinen. Työpaikallani ollaan eri ikäisiä ja kaikkia tarvitaan ja arvostetaan iästä riippumatta tai ulkonäöstä. Nuorempana oli ongelma että että ohjatessa vanhempia potilaita ei selvästi ollut heidän mielestään uskottava. Nyt on rypyt ja uskottavuutta sitten enempi. Jättäisin omaan arvoonsa moiset potilaskommentit jos vastaan tulisi. Ainakin työyhteisössä koen että eri-ikäisyys on rikkaus. 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työskentelen vanhuspuolella, tepas. Kun vatsaani taputellaan (röllö +napatyrä), sanon vain että poikahan se siellä potkii. Pitää osata arvostaa itseään ja tuntea itsensä/oma arvonsa. Hankalammissa tilanteissa menen hieman enemmän hoitajan ammatillisuuden taa piiloon.. mutta en anna kenenkään kävellä ylitseni. Poistun vaikka tilanteesta.? Sekin on ratkaisu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minulla on ikää 56v. eikä ole ollu ongelmaa. Sitäpaitsi suuri osa nuorista on ylipainoisia ja fyysisesti huonokuntoisia.

Onko jollain varaa arvostella ulkonäköä kun toisella enemmän ikää tai äitinsä ikäistä, enpä usko.  Enkä usko että nuoret tekee sellaista, en ole törmänny.

Sairaita ihmisiä toki on hoitoalalla ,  sairaampia kuin potilaat. 

Potilaat kun on sairaita, nehän voi sanoa mitä tahansa sontaa. Minulle potilas on sanonut ettei halua minua, koska olen niin iloinen ja positiivinen. 

Itse kerroit että harrastat liikuntaa monta kertaa viikossa ja olet vasta 50v. Joten en todellakaan usko että näytät rumalta. Alota joku harrastus, missä on oman ikäisiä ihmisiä tai mene uimahalliin ja katso miltä näyttää muut 50 vuotiaat. 

Kun on itsestään epävarma, sitä alkaa miettii jotain täysin olematonta.

Katso peiliin ja sano että olen kaunis. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Luonnonlaki

Rumuus tulee ihmisen sisältä, huono käytös, juoruilu, seläntakana puukotus,  negatiivisuus, vikojen hakeminen, kylmyys, huumorin ja empaattisuuden puute.  Ihan sama oletko nuori tai vanha, millanen kampaus, treenattu tai vaatteet. Ne on niitä työyhteisön myrkyttäjiä.

Luonnonlaki. Kylllähän minäkin haluaisin naisena katella nuorta, energistä, treenattua, hyvän näköistä ja nauravaa mies hoitajaa ja  tehä sellasen kanssa töitä kuin jotain vanhaa kärttystä itteensä kyllästynyttä nais hoitajaa. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...