Jump to content
MAINOS

Arteriakanyylit

Guest tehotyttö

Recommended Posts

Guest tehotyttö

Hei,

Tässä yhdessä työporukalla juuri mietittiin, että miksi arteriakanyylin laittoon tuhlataan anestesiologin kallista aikaa? Eikö hoitajan osaaminen todella riitä tähän, kyseessä kuitenkin yksinkertaisen näköinen toimenpide...

Ps. Aina alogia odottelemassa.

MAINOS

Mun tietääkseni hoitajille on toimipaikkakoulutettu myös valtimoiden puhkomista. Itse toimenpiteestä en sinänsä tiedä mitään, joten on vaikeaa ottaa kantaa juuri tähän, mutta kyllähän terveydenhuollossa on vähän teennäisiäkin rajauksia siinä mitä kukakin saa tehdä. On myös paljon alueellista vaihtelua. 

Toisaalta ei niitä tehtäviä kannata haalia määrättömästi kun palkassa se ei kuitenkaan näy juuri lainkaan ja tuskin mitään muuta hommaa saa kuitenkaan omista käsistä pois.

Guest tehotyttö
27 minuuttia sitten, Julma kirjoitti:

Mun tietääkseni hoitajille on toimipaikkakoulutettu myös valtimoiden puhkomista. Itse toimenpiteestä en sinänsä tiedä mitään, joten on vaikeaa ottaa kantaa juuri tähän, mutta kyllähän terveydenhuollossa on vähän teennäisiäkin rajauksia siinä mitä kukakin saa tehdä. On myös paljon alueellista vaihtelua. 

Toisaalta ei niitä tehtäviä kannata haalia määrättömästi kun palkassa se ei kuitenkaan näy juuri lainkaan ja tuskin mitään muuta hommaa saa kuitenkaan omista käsistä pois.

Se on totta että palkassa sen pitäisi näkyä. Tosin on niitä vaativampiakin toimenpiteitä otettu vastaan ilman asianmukaista korvausta. Viimeisimpänä tulee mieleen jossakin etelä-suomen leikkureissa mukaan tullut picc-katetrien laitto. Jossakin lehdessä oli juuri juttua kyseisestä toimenpiteestä. Lisää palkkaa ei ilmeisesti tästä makseta myöskään.

Tosin ymmärrän kyllä, että itse kukin haluaa lisää haasteita työhönsä. Ikävä kyllä se vaan on sitten kaikkien lompakosta pois..

15 tuntia sitten, Vieras: tehotyttö kirjoitti:

Se on totta että palkassa sen pitäisi näkyä. Tosin on niitä vaativampiakin toimenpiteitä otettu vastaan ilman asianmukaista korvausta. Viimeisimpänä tulee mieleen jossakin etelä-suomen leikkureissa mukaan tullut picc-katetrien laitto. Jossakin lehdessä oli juuri juttua kyseisestä toimenpiteestä. Lisää palkkaa ei ilmeisesti tästä makseta myöskään.

Tosin ymmärrän kyllä, että itse kukin haluaa lisää haasteita työhönsä. Ikävä kyllä se vaan on sitten kaikkien lompakosta pois..

Minua raivostutti tuon Sairaanhoitaja lehden jutun sävy, josta sain ainakin itse sen käsityksen että on hienoa kun saadaan tehdä lisää ja vaativia hommia, palkassa sen ei tarvitse näkyä.

PS: Kun samassa lehdessä oli juttu siitä, miten voitaisiin miettiä että olisiko lääkekuppien ympäristösyistä oltava pestäviä, niin yhdistettynä siihen 50€ laskuun ja muutamaan muuhun viime vuosien saavutuksiin, kuten esimerkiksi Skepsis ry:n Huuhaa-palkinto kilpailun toinen sija, niin päätin erota koko hemmetin sairaanhoitajaliitosta.

Guest tehotyttö
2 tuntia sitten, Kunkku kirjoitti:

Minua raivostutti tuon Sairaanhoitaja lehden jutun sävy, josta sain ainakin itse sen käsityksen että on hienoa kun saadaan tehdä lisää ja vaativia hommia, palkassa sen ei tarvitse näkyä.

PS: Kun samassa lehdessä oli juttu siitä, miten voitaisiin miettiä että olisiko lääkekuppien ympäristösyistä oltava pestäviä, niin yhdistettynä siihen 50€ laskuun ja muutamaan muuhun viime vuosien saavutuksiin, kuten esimerkiksi Skepsis ry:n Huuhaa-palkinto kilpailun toinen sija, niin päätin erota koko hemmetin sairaanhoitajaliitosta.

Näin sen itsekin näin, ei palkkaa lisää kunhan kaikilla on kivaa... Ei siinä, kyllähän koirakin temput oppii tekemällä. Koirat on vaan siitä hoitajia fiksumpia, että ne pyytää lisää nameja uusien temppujen opettelusta. 

Anyway, kyllä sitä itse ainakin alan turtumaan siihen, että hoitajana et saa tehdä mitään. Hyvä jos laskimon saa kanyloida. For real, eiköhän sitä ammattitaitoa vois vähän laajentaa (palkkaa unohtamatta). Turha puhua, että hoitaja ei osaa reagoida jos joku menee pieleen (esim. Keskuslaskimon kanyloinnissa). Kyllä osalla anestesialääkäreistäkin tuntuu olevan melkoisen heikohko tietotaito, varsinkin yllättvissä tilanteissa. Välillä jopa pelottavan heikko. 

Kyllä arteriankin pistossa voi tulla komplikaatioita eli aivan riskitön se ei siis ole.  Riskinä on esimerkiksi punktoitavan valtimon raajan ääreisosan verenkierron menetys tai valtimoverenvuoto.  Ja yhtään "ylimääräistä" tehtävää ei tule ottaa, jos siitä ei makseta. Vain näin saamme palkkojamme ylös, kun mikään muu ei näytä auttavan.

• 2 weeks later...

Minä oon jossain vaiheessa miettinyt asiaa myös niin, että vaikka juu meillä leikkurissa monesti arteriakanyylit laitetaan potilaille ennen leikkausta, täysin stabiilissa tilanteessa, niin kyllä nyt usein on myös tilanteita, että se potilas joka kaipaa arteriakanyylia, kaipaa myös jotain muuta siltä anestesiologilta.
Varmaan toki toimipaikkakohtaisesti aika iso ero toki siinä, että millasissa tilanteissa sitä laitellaan.

Toki sitten sille anelääkärille jäisi enemmän aikaa siihen muuhun jos joku muu tuikkaa sen kanyylin. Asioilla on niin monta puolta.

MAINOS

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...