Jump to content
MAINOS

Keikkatöistä kieltäytyminen ja karenssi?


Vieras: Tietamaton

Recommended Posts

Vieras: Tietamaton

Olen aloittelemassa keikkatyötä ja tukiasiat mietityttää. Miten muut olette hoitaneet työkkärin kanssa asioinnin? Pointtina siis se, että kun aloitan keikkailun ja otan jotain tarjottuja vuoroja vastaan niin jos/kun saa myös työttömyyspäiviltä ansiosidonnaista päivärahaa niin voiko lain mukaan edes tarjotusta keikkatyöpäivästä kieltäytyä? Työkkärin sivuilla lukee, että jos kieltäytyy alle 2vk kestävästä työstä niin saa 30 päivän karenssin? 

Miten muut olette hoitaneet asian? Ahdistaa tilanne, että jos kieltäydyn jostain keikasta ja sen perusteella voisin saada karenssin tai maksamaan vaikka tukia takaisin. Ja pitäähän työntekijän tietysti saada vapaatakin pitää.

 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
Vieras: systeemi on outo

Kannattaa varautua ja asennoitua, että karenssia tulee.

Antavat karenssia jos te-toimiston tarjoamaan tehtävään vaaditaan sairaanhoitajan tms laillistus ja täytät ehdon, mutta työtehtävät olisivat käytännössä täysin aiemmasta työkokemuksesta eroavia, on vaan haettava. Esimerkkinä: jos olet aiemmin työskennellyt lasten parissa ja tiedollinen osaaminen on sillä puolella, niin et voi olla hakematta ikääntyneiden pariin, vaikka itse kokisit ettet osaa ko potilasryhmän erityispiirteitä ja hoitoa. Jos tarvittava koulutus on olemassa, niin se riittää te-toimiston mielestä kaikkeen tekemiseen. Itselläni on tästä karenssit päällä, sillä te-keskus vaan toteaa, ettei työnhakija voi arvioida omaa soveltuvuuttaan vaan se tulee jättää työnantajalle. En tule itse tuota ikinä hyväksymään, etteikö laillistettu terveydenhuollon ammattihenkilö olisi pätevä arvioimaan omaa osaamistaan. Etenkään silloin, kun arvioidaan omaa osaamattomuutta eli epäpätevyyttä. Jos te-toimisto "arvioi" että olet soveltuva johonkin tehtävään, niin turpa umpeen ja hakemaan ilman omaa harkintaa, muutoin kieltäydyt ilman pätevää syytä tarjotusta työstä. Potilasturvallisuutta tuo ei edistä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Tulot monista virroista

Itse teen keikkatöitä ja tarvittaessa haen soviteltua päivärahaa. Minut luokitellaan aktiiviseksi mutta tietty pitää reagoida työtarjoukseen joka tulee kotiin kirjeenä jos siinä niin vaaditaan.

Keikkoja saan itse valita ja varata. Tämä systeemi on ainakin Seurella.

Mitään pakkoa ei ole. 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

TE-keskus ei ainakaan vielä viimeksi mitä tiedän, ole mitään keikkatöitä välittänyt, joten ei siellä tiedetä jos kieltäydyt yksittäisestä työpäivästä. Jos taas saat työtarjouksen, niin aina pääsee helpommalla kun hakee työpaikkaa tai melko varmasti karenssia pukkaa. Vaikka esimerkin sairaanhoitaja olisi erikoistunut lapsiin, on hän silti sairaanhoitaja ja hänellä on valmiudet työskennellä myös muilla osaamisaloilla. Työnantajahan sen sitten päättää onko se osaaminen tarvittavalla tasolla.

Sen verran olen joutunut TE-keskuksen kanssa asioimaan ja vääntämään, että järjen kanssa ei päätöksillä aina ole mitään tekemistä. Esimerkkinä: olet saanut sovittua itsellesi kesätyön. TE-keskus lähettää työtarjouksen (täysin muulta alalta) kesätöistä. Kerrot jo saaneesi kesätöitä omalta alaltasi. Ei väliä, lopputulos vuoden kestäneen taistelun jälkeen on se, että työtä olisi pitänyt hakea, koska sillä nimenomaisella hetkellä et ollut työssä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: sairaanhoitaja

Juuri näin on, että valmiudet löytyy. Ammattipätevyydestä tiettyihin toimiin se ei kerro juuri muuta, kuin että laillistus täyttyy. Esimerkiksi lapsilla tai psykan puolella kokemuksensa ja osaamisensa hankkinut hoitaja ei olisi pätevä hyppäämään lennosta erikoissairaanhoidon päivytyksen triagehoitajaksi. Eikä olisi 3 kk aiemmin valmistunut ja työllistynyt päivystyksen hoitajakaan. Näitä puolia te-keskus ei osaa huomioida. Allalla työskenteleville ammattilaisille se kuitenkin on selvää. On se suuntautuminen mikä tahansa, niin ääripäitä on mahdoton hallita pelkällä kirjallisella tiedolla, olis se kuinka laajaa tahansa. Todellinen osaaminen sisältää myös kokemuksen. Ensihoito on toinen hyvä esimerkki - jos ei ole koskaan lanssissa työskennellyt ni ensimmäisenä työpäivänä ei istuta a-keikalla vaativan hoitoyksikön ratissa.

Pitääkö te-keskuksen takia alkaa näyttämään työnhaussa idiootilta? Siltä minusta tuntuisi, jos näkisin omasta työhistoriastani, etten mitenkään voisi täyttää työpaikan osaamisen tasoa, mutta hakisin silti? En minä haluasi näyttää idiootilta heidän puolesta. Hankalalta kuulostaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

47 minuuttia sitten, Vieras: sairaanhoitaja kirjoitti:

Juuri näin on, että valmiudet löytyy. Ammattipätevyydestä tiettyihin toimiin se ei kerro juuri muuta, kuin että laillistus täyttyy. Esimerkiksi lapsilla tai psykan puolella kokemuksensa ja osaamisensa hankkinut hoitaja ei olisi pätevä hyppäämään lennosta erikoissairaanhoidon päivytyksen triagehoitajaksi. Eikä olisi 3 kk aiemmin valmistunut ja työllistynyt päivystyksen hoitajakaan. Näitä puolia te-keskus ei osaa huomioida. Allalla työskenteleville ammattilaisille se kuitenkin on selvää. On se suuntautuminen mikä tahansa, niin ääripäitä on mahdoton hallita pelkällä kirjallisella tiedolla, olis se kuinka laajaa tahansa. Todellinen osaaminen sisältää myös kokemuksen. Ensihoito on toinen hyvä esimerkki - jos ei ole koskaan lanssissa työskennellyt ni ensimmäisenä työpäivänä ei istuta a-keikalla vaativan hoitoyksikön ratissa.

Pitääkö te-keskuksen takia alkaa näyttämään työnhaussa idiootilta? Siltä minusta tuntuisi, jos näkisin omasta työhistoriastani, etten mitenkään voisi täyttää työpaikan osaamisen tasoa, mutta hakisin silti? En minä haluasi näyttää idiootilta heidän puolesta. Hankalalta kuulostaa.

Jokainen joutuu aloittamaan jostain. Aika naurettavaa väittää, että sairaanhoitajan koulutuksen käyneellä ei olisi valmiuksia lähteä tekemään töitä aikaisemman erikoisalan ulkopuolelle. Triage vertauskin on hieman ontuva. Ei sinne triagen luukulle ilman päivystyskokemusta ihan heti joudu. Sen sijaan päivystyksessä on paljon muita työtehtäviä mitkä varmasti onnistuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: sairaanhoitaja

Naura vapaasti. En tarkoittanut viestiäni tuossa valossa. 

Tietysti voi työllistyä, se on selvää. 

Triagen otin siksi esimerkiksi, jos hoitaja on työskennellyt ihan muulla sektorilla (ei päivystyskokemusta) ja jää työttömäksi, niin onko haettava tarjolla olevaa triagen työtä jos te-toimisto tarjouksen lähettää, kun vaadittu sairaanhoitajan koulutus on olemassa? Jos kokisi, ettei osaisi triagen töitä eikä laita hakemusta, tuleeko karenssia? Tämä on se asia mitä minä tässä ihmettelin. Minä näen tässä ontuvaksi te-keskuksen. 

En minä ainakaan koe olevani pätevä mihinkä vaan sairaanhoitajan työkuvaan mitä tästä maasta löytyy, pelkän koulutukseni perusteella. Enkä siksi haluaisi mitä tahansa paikkaa lähteä hakemaan. Etenkään sellaiseen työhön, missä edellytetään tietyn sektorin kokemusta ja osaamista, mitä minulla ei olisi enkä kokisi osaavani. Luulisin tuon olevan normaalia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Keikkalainen!

Kylmästi vastaus ; On haettava.   Työnhakijalla ei ole sanomista asiaan, jos haluaa edes elää. 

Työnantaja päättää loppupelissä, palkataanko  töihin vai ei.  EI, TE:n virkailija , mutta pitää hakea jos tulee kirje tai muu viesti.   Tästä on kirjoitettu pilvein pimein lehdissä ja moni taatusti hakee ihan toista alaa. 

Sh voi hakea siistijän työtä jne. Kukaan ei kiellä. On sama onko siistijänkoulutuspohja, kielitaitoa vaaditaan ym. taitoja. Nykyisin ei  edes siistijäksi pääse ilman asianmukaista koulutusta.  Vinkki , kun joudut kortistoon.  Kaikkia tarvitaan onko ala mikä tahansa.   Et, edes kelpaa koulutuksen kautta siistijäksi ja ilman heitä oma työpaikkasi olisi " sikolätti" , ala siis vihdoinkin arvostamaan myös muiden ammattia.

Itselläni on paljon kavereita työttömänä , hoitajia ja hakevat töitä laidasta laitaan.  Myös 4h työpätkillä ei elä missään päin Suomea, että puhe voisi lopettaa pääkaupunkiseudusta. Lisäksi olette itse päättänyt asua siellä, kukaan ei ole käskenyt.

Huomaa, että et tiedä asiasta mitään. Lisäksi jokainen kuka oikeasti haluaa oppia, oppii myös oikeasti omalla tahdillaan.  Sinä ei ole edes ikä ongelmaa vaan oma asenne oppimiseen. Moni vaihtaa  alaa ja kouluttaa itseään vielä 60v ihan itseään varten ei työantajaa varten. 

Vanhin työkaverini oli 75 v.ja todella hyvä työntekijä, parempi kuin moni nuori.   Työpaikkana oli silloin sairaala ja hän oli auttamassa kerran viikossa. Hoiti työt moitteettomasti ja hyvin.

Jollakin kestää kauemmin ja toinen oppii nopeasti eli riippuu myös  paljon kuinka hyvä on kouluttajan oma motivaatio.

  Arvostus oli ala-arvoista ja loukkaavaa työttömiä/ työnhakijoita  kohtaan.

Ette ole itse  korvaamattomia  yhdellekään työnantajalle, teidät voi korvata koska tahansa.  

Hoitajia on työttömänä todella paljon ja jos vastaanotto on  noin kyseenalainen.  Eivät taatusti viihdy työssä pitkään.

Pidätte ääntä joka asiasta, jos ei tapahdu teidän oman mielen mukaan.  Pieniltä kaupungilta viette sairaalat ym. ajatte alas koko ajan vaan Pääkaupunki on kaikki kaikessa periaate.   Järki ei juoksu niin pitkälle, kaikilla ei ole varaa laittaa matkoihin rahaa tai käyttää taksia jatkuvasti.

 Näköjään myös työntekijät alkavat olla samaa kastia, jos noin ajatellaan vielä nykyisin.

 

 

 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

10 tuntia sitten, Vieras: sairaanhoitaja kirjoitti:

Naura vapaasti. En tarkoittanut viestiäni tuossa valossa. 

Tietysti voi työllistyä, se on selvää. 

Triagen otin siksi esimerkiksi, jos hoitaja on työskennellyt ihan muulla sektorilla (ei päivystyskokemusta) ja jää työttömäksi, niin onko haettava tarjolla olevaa triagen työtä jos te-toimisto tarjouksen lähettää, kun vaadittu sairaanhoitajan koulutus on olemassa? Jos kokisi, ettei osaisi triagen töitä eikä laita hakemusta, tuleeko karenssia? Tämä on se asia mitä minä tässä ihmettelin. Minä näen tässä ontuvaksi te-keskuksen. 

En minä ainakaan koe olevani pätevä mihinkä vaan sairaanhoitajan työkuvaan mitä tästä maasta löytyy, pelkän koulutukseni perusteella. Enkä siksi haluaisi mitä tahansa paikkaa lähteä hakemaan. Etenkään sellaiseen työhön, missä edellytetään tietyn sektorin kokemusta ja osaamista, mitä minulla ei olisi enkä kokisi osaavani. Luulisin tuon olevan normaalia.

Kuten sanoin, jostain on kaikkien aloitettava. Uudessa työpaikassa alku on aina uuden opettelua. Koulutuksen tuomilla valmiuksilla sitä työtä voi ihan turvallisesti opetella ja tehdä työkavereiden tuella. Jos kaikki ajattelisivat kuin sinä, niin ei koulun jälkeen kukaan voisi mennä töihin minnekkään kun ei ole sitä kokemusta. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Minulla keikkailu meni ihahan hyvin ja sain soviteltua. Kerran tuppasivat hirveen kasan mihin olisi pitänyt hakea, mutta uskoivat selvitystäni että työllistyn keikkailullani. Ja pätkillä nyt ollaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...