Jump to content
MAINOS

Henkilökohtaisen avustajan työtä tekevät/tehneet


Vieras: Lissunen

Recommended Posts

Onko täällä hoitajia jotka ovat vaihtaneet varsinaisen hoitotyön tekemisen avustajan hommiin? Tai tehneet aikaisemmin ko. hommia.

Miten kuvailisit työtä? Kertyykö lomat yms samalla tavalla? Kuuluuko työterveydenhuolto jne? Minkä takia itse teit kyseisiä hommia? Minä olen kurkkua myöten täynnä hoitotyön liukuhihnamaista työtä ja haluan kokeilla muuta. Palkkahan ei päätä huomaa mutta sillä ei olekaan väliä. :) 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
Vieras: SEUREN kautta keikalle
23 minuuttia sitten, Vieras: Lissunen kirjoitti:

Onko täällä hoitajia jotka ovat vaihtaneet varsinaisen hoitotyön tekemisen avustajan hommiin? Tai tehneet aikaisemmin ko. hommia.

Miten kuvailisit työtä? Kertyykö lomat yms samalla tavalla? Kuuluuko työterveydenhuolto jne? Minkä takia itse teit kyseisiä hommia? Minä olen kurkkua myöten täynnä hoitotyön liukuhihnamaista työtä ja haluan kokeilla muuta. Palkkahan ei päätä huomaa mutta sillä ei olekaan väliä. :) 

Jos olet pääkaupunkiseudulta niin Seurella on kova pula eritityiskoulunkäyntiavustajista helsingin ja varsinkin espoon kouluissa. Jo keikoilla saa työpäiviä hyvin ja nytkin seure tekee soppareita jotka kestävät toukokuun loppuun.Palkka parempi ja muut edut kuten lomat kertyy mutta taitavat mennä aina maksuun.

Jos työsuhde on seurella yli kolme kuukautta niin kuuluu työterveyshuolto. Ota työvapaata ja lähde kokeilemaan rohkeasti.Kesällä kyseisiä hommia ei tietty ole.Myöskin lastenhoitajista on kova pula. Vammaispuolen yksiköissä ohjaajajan/avustajan sekä hoitajan  paikkoja monella taholla tarjolla.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Keikkailua aluksi
9 minuuttia sitten, Vieras: SEUREN kautta keikalle kirjoitti:

Jos olet pääkaupunkiseudulta niin Seurella on kova pula eritityiskoulunkäyntiavustajista helsingin ja varsinkin espoon kouluissa. Jo keikoilla saa työpäiviä hyvin ja nytkin seure tekee soppareita jotka kestävät toukokuun loppuun.Palkka parempi ja muut edut kuten lomat kertyy mutta taitavat mennä aina maksuun.

Jos työsuhde on seurella yli kolme kuukautta niin kuuluu työterveyshuolto. Ota työvapaata ja lähde kokeilemaan rohkeasti.Kesällä kyseisiä hommia ei tietty ole.Myöskin lastenhoitajista on kova pula. Vammaispuolen yksiköissä ohjaajajan/avustajan sekä hoitajan  paikkoja monella taholla tarjolla.

 

Myöskin yksittäisistä keikoista saa lomarahan maksuun aina. Jos olet hoitaja niin mene arkivapaalla kokeilemaan keikan kautta. Sitten tietää mitä hakea jos tykkää/viihtyy.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: ettiäinen

Minä olen ainakin tykännyt. Vaihdoin avustajan hommiin kun en jaksanut enään 3-vuorotyötä ja jotainhan se oli tehtävä. Uutta ammattiakaan en ole enää jaksanut lukea. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Henkilökohtaisena avustajana aloitin, ja siitä sitten innostuin jatkamaan hoitoalalle.Työ oli kyllä ihan mukavaa, lähinnä avustin vaan asiakkaan sängystä tuoliin ja ruokailussa avustamista, henkilököhtaisessa hygieniassa ja wc-käynneissä avustaminen, kokkaamista, kaupassa käyntiä  ja siivoamista yms. Melkein koko päivän oli tietokoneen ääressä, ja sitten vaan huikkaili jos tarvitsi jotain, itse sain lueskella olohuoneessa.

 

Huonona puolenena sanoisin että palkka oli kehno (noin 10€/kk) ja se että ei ollut työehtosopimusta koska avustettava ei kuulunut HETA-liittoon. Palkallisia vapaapäiviä ei ollu kun esim itsenäisyyspäivä. Toinen huono puoli oli että ei sijaista saanut äkillisesti kirveelläkään. Selkäni loukkasin nostossa ja seuraavana päivänä ilmoitin sairaslomasta, mutta koska ei sitten sijaista saanut seuraavalle aamulle mistään, piti itse sinne mennä koska eihän sitä petiinkään voinut jättää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: HETA ja muut
Tunti sitten, Choke77 kirjoitti:

Henkilökohtaisena avustajana aloitin, ja siitä sitten innostuin jatkamaan hoitoalalle.Työ oli kyllä ihan mukavaa, lähinnä avustin vaan asiakkaan sängystä tuoliin ja ruokailussa avustamista, henkilököhtaisessa hygieniassa ja wc-käynneissä avustaminen, kokkaamista, kaupassa käyntiä  ja siivoamista yms. Melkein koko päivän oli tietokoneen ääressä, ja sitten vaan huikkaili jos tarvitsi jotain, itse sain lueskella olohuoneessa.

 

Huonona puolenena sanoisin että palkka oli kehno (noin 10€/kk) ja se että ei ollut työehtosopimusta koska avustettava ei kuulunut HETA-liittoon. Palkallisia vapaapäiviä ei ollu kun esim itsenäisyyspäivä. Toinen huono puoli oli että ei sijaista saanut äkillisesti kirveelläkään. Selkäni loukkasin nostossa ja seuraavana päivänä ilmoitin sairaslomasta, mutta koska ei sitten sijaista saanut seuraavalle aamulle mistään, piti itse sinne mennä koska eihän sitä petiinkään voinut jättää.

Hyvä näkökulma. Piinaavaa on se jos avustettavan kanssa mudostuu sellainen symbiosi että avustajan pitää mennä sairaanakin töihin ja tunneista lipsutaan ym

Työsuhde-ehdot pitää aina selvittää alussa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

22 tuntia sitten, Vieras: HETA ja muut kirjoitti:

Hyvä näkökulma. Piinaavaa on se jos avustettavan kanssa mudostuu sellainen symbiosi että avustajan pitää mennä sairaanakin töihin ja tunneista lipsutaan ym

Työsuhde-ehdot pitää aina selvittää alussa.

Joo siis ei tuo ollut sen avustettavan vika millään tavalla. Kunnan se sijainen piti järjestää ja ei muka saanut edes lähikunnista mitään kotihoitoa/kotipalvelua siihen aamuksi järjestettyä, vaikka edellisenä päivänä olin jo sairaslomasta ilmoittanut. Iltapäivällä sitten toki jo jostain kotipalvelusta jo sai sinne jonkun paikalle ja pääsin itse sairaslomalle. Työajoistakaan ei tullut mitään ongelmia, itselle vain tuli yllätyksenä tuo tes:in puuttuminen ja että mennään työaikalain mukaan vaan. On yllättävän köppäinen silloin tuo sopimus, eli se kannattaa tosiaan varmistaa ennen sopimuksen kirjoittamista.

Mutta tosiaan muuten itselle jäi kovin positiiviset kokemukset, myös niistä huonoista kokemuksista olen paljon kyllä kuullut, eli kaippa tuo on paljon säkästäkin kiinni.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

15.2.2018 klo 07.50, Choke77 kirjoitti:

Henkilökohtaisena avustajana aloitin, ja siitä sitten innostuin jatkamaan hoitoalalle.Työ oli kyllä ihan mukavaa, lähinnä avustin vaan asiakkaan sängystä tuoliin ja ruokailussa avustamista, henkilököhtaisessa hygieniassa ja wc-käynneissä avustaminen, kokkaamista, kaupassa käyntiä  ja siivoamista yms. Melkein koko päivän oli tietokoneen ääressä, ja sitten vaan huikkaili jos tarvitsi jotain, itse sain lueskella olohuoneessa.

 

Huonona puolenena sanoisin että palkka oli kehno (noin 10€/kk) ja se että ei ollut työehtosopimusta koska avustettava ei kuulunut HETA-liittoon. Palkallisia vapaapäiviä ei ollu kun esim itsenäisyyspäivä. Toinen huono puoli oli että ei sijaista saanut äkillisesti kirveelläkään. Selkäni loukkasin nostossa ja seuraavana päivänä ilmoitin sairaslomasta, mutta koska ei sitten sijaista saanut seuraavalle aamulle mistään, piti itse sinne mennä koska eihän sitä petiinkään voinut jättää.

Eikö noudatettu mitään työehtosopimusta?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Onko Etuja
15.2.2018 klo 07.50, Choke77 kirjoitti:

Henkilökohtaisena avustajana aloitin, ja siitä sitten innostuin jatkamaan hoitoalalle.Työ oli kyllä ihan mukavaa, lähinnä avustin vaan asiakkaan sängystä tuoliin ja ruokailussa avustamista, henkilököhtaisessa hygieniassa ja wc-käynneissä avustaminen, kokkaamista, kaupassa käyntiä  ja siivoamista yms. Melkein koko päivän oli tietokoneen ääressä, ja sitten vaan huikkaili jos tarvitsi jotain, itse sain lueskella olohuoneessa.

 

Huonona puolenena sanoisin että palkka oli kehno (noin 10€/kk) ja se että ei ollut työehtosopimusta koska avustettava ei kuulunut HETA-liittoon. Palkallisia vapaapäiviä ei ollu kun esim itsenäisyyspäivä. Toinen huono puoli oli että ei sijaista saanut äkillisesti kirveelläkään. Selkäni loukkasin nostossa ja seuraavana päivänä ilmoitin sairaslomasta, mutta koska ei sitten sijaista saanut seuraavalle aamulle mistään, piti itse sinne mennä koska eihän sitä petiinkään voinut jättää.

Onko mitään etuja kuten esim. työmatkasetelit ym. Itse en käytä julkisia mutta sitten pitäisi hommata kuukausilippu varmaankin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

16.2.2018 klo 17.51, Vieras: 282726 kirjoitti:

Eikö noudatettu mitään työehtosopimusta?

No tuossa noudatettiin työaikalakia koska ei ollut mitään muuta työehtosopimusta. Tosi köppäinenhän tuo on esim. KVTES:iin verrattuna

16.2.2018 klo 17.54, Vieras: Onko Etuja kirjoitti:

Onko mitään etuja kuten esim. työmatkasetelit ym. Itse en käytä julkisia mutta sitten pitäisi hommata kuukausilippu varmaankin.

Ei tuossa ainakaan mitään etuja ollut, Avustettavalla oli auto jota käytettiin jos hänen asioitaan hoidettiin, mutta töihin piti toki omalla kulkuvälineellä mennä. Kai tuo on ihan sopimuskysymus, voihan se olla että joltain saa jotain muitakin etuja sovittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Ennen hoitoalaa oon tehnyt henkilökohtaisen avustajan hommia laidasta laitaan; osa ollut ihan mukavaa avustamista (aikuisen) koulunkäynnissä ja osa ihan jäätävää symbioottista ja stressaavaa perushoidollista säätöä. Siihen maailmanaikaan HETA-liittoa ei ollut ja palkasta (yms.) vastasi kaupunki, mutta en muista tarkalleen etuja... kyllä siinä jotain lomia karttui, työterveydestä en osaa sanoa.

Raskaaksi homman teki mielestäni lähinnä just se, että varsinaisia työkavereita ei ole ja usein tosiaan suhde avustettavan kanssa oli usein liian intensiivinen. Myös palkka oli huono. Ehkä itsellä on vain ollut huono tuuri, mutta omien kokemusten perusteella en suosittelisi jos löytyy joku ihan kunnon hoitoalan koulutus! Jonain kesä- tai keikkatyönä ihan ok.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Löytyy niin hyvät ja huonot puolet. Jos pidät itsenäisestä työstä niin miksei ja jos avustettavan kanssa natsaa. Ei ainakaan kannata jäädä huonoon paikkaan. Mä en tiedä haittaako se ettei työkavereita juuri oo, tai ei voi vaihtaa työstä kuulumisia. Monessa paikkaa työkaverit vaan juoruilee selkäs takana eikä uskalleta sanoa mitää päin naamaa, yhtälailla siinä on henkinen kantti kovilla, eli yhtälailla ne työkvaerit voi tehdä olostas tukalan, mut se on ihan mistä tykkää... 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...