Jump to content
MAINOS

Ikäihmisten perhehoito


Perhehoito

Recommended Posts

Onko kukaan muu kiinnostunut huolehtiakseen "kotikuntoisista" vanhuksista kodinomaisissa olosuhteissa? Perhehoitolaki antaa mahdollisuuden kuntarajojen ulkopuolella tapahtuvaan toimeksiantosopimukseen perhehoidosta. Voiko ikäihmisiä liikutella vaikka toiselle puolelle maata jos hyvä ja turvallinen paikka löytisi perhehoitokodista?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
Vieras: Kyllästynyt!

Olen kiinnostunut työskentelemään vaikka heti siellä. Tutustuin  aikaisemmin Hyvinkään Kaupungin- sivuihin, video senioreiden  perhekodista  ja ihastuin toimintaan välittömästi.  Hyvinkään Kaupungin -sivuilla on selvät ohjeet.   Koulussa myös  ollaan käsitelty aihetta  vuosia sitten, mutta kaikki tapahtuu hitaasti, kun senioreista on kysymys. Kunnat, tk ym. tahot ovat yhteistyö kumppaneitta.

Senioreita voi maksumääräyksillä siirtää toiseen kuntaa, niin tekevät  kunnat nytkin yli rajojen..... kunnat sanelevat silloin.... Itsemaksavat taas eri asia....... omaishoidon asiakkaille.....asiakkaat ovat erikuntoisia mm. muistisairaita . Todella tyytyväisiä olivat, omaiset, asiakkaat ym.

Sain todella hyvän kuvan toiminnasta ja koko perhe oli toiminnassa mukana.

Ymmärsin pitäisi  olla  sosiaali- tai terveysalan koulutus ainakin olla taustana ja tietysti  kodin puitteet ajan tasalla.

Käy katsomassa Hyvinkään Kaupungin- sivuja sieltä löytyy tarkemmin  faktaa. 

 

 Helsingissä ym.  ollaan vielä lapsen kengissä, eivät tiedä mistään mitään..... Olisin kuullut Sipoossa olisi "harkinnan" alla ...... tai onko taas perättömiä huhuja.....

 

 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei ! Mukavaa kun kirjoitit noin positiivisesti.Kiitos vinkistä. Käynpä katsomassa.

Itselläni olisi ideana perustaa ikäihmisten perhekoti omistamaani kiinteistöön, joka ei kuitenkaan ole oma vakituinen asuntoni. Sinne voisi muuttaa neljä vakituista perhehoitoon sopivaa asukasta ja siitä tulisi heidän uusi kotinsa. Ajatuksena olisi, että neljä hoitajaa vuorottelisi siellä yhden viikon kerrallaan (24/7). Tai voisi tehdä vaikka kaksi viikkoa  tai vuoroviikoin. Muut ajat hoitaja voi olla vapaalla, harrastaa ym. tai tehdä muitakin töitä. Hoitajien kesken voisi toimia "tuntipankki" jonka avulla voitaisiin joustaa ajankäytössä. Tämähän vaatii hyvää yhteishenkeä, luottamusta ja yhteistyötä.

Jos toimeksiantosopimuksen taksat ovat kohdillaan, niin kahden viikon työllä eläisi ihan kivasti. Samoin hoitajalla olisi oma koti jossa viettää vapaat.

Kuntien maksamilla palkkioilla ideaali olisi saada vähintään 4 henk. X 75 e. =  300 e/vrk /palkkiota. Tämän lisäksi kulukorvausta n. 25 e./vrk/asukas,n. 3000 e./kk jolla katetaan ruoka, asuminen ym. Talossa on luonnollisesti oma huone hoitajalle ja perhehoidossa olevien kunto pitäisi olla niin vakaa että yöt nukutaan.

Sosiaali- ja terveysministeriön määrittämät taksat perhehoitajille maksettavista palkkioista ja kulukorvauksista ovat ALARAJOJA. http://stm.fi/perhehoito

Moni kunta on tehnyt omia tarkistuksia taksoihin ja ainahan voi neuvotella lisää. 

Heitin nyt tällaistä mietittäväksi, sillä itse pidän todella paljon ikäihmisitä ja haluaisin tarjota heille parasta mitä osaan - huolenpitoa ja turvaa.

Ottakaahan kantaa !

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ottamatta kantaa bisnesidean kannattavuuteen, idean hyvyyteen tai työvoiman löytymiseen, tuo ei kyllä taida olla sitä mitä perhehoidolla yleensä ymmärretään. Lähempänä pienimuotoista palvelutaloa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei ! Kiitos kannanotostasi. Asia on juuri näin! Perhehoitomalli on tuhoontuomittu nykyisellä mallilla. Kuka on niin "asialle vihkiytynyt" ,että antaisi kotinsa ja kaiken aikansa vieraiden ihmisten hoitoon ilmaiseksi? Kuka pärjää 2-3 vrk vapaapäivillä kuukaudessa? Ja hotelliinko vapaitaan pitäisi mennä viettämään kun sulla ei oo kotia???Yritystoimintaan tällä ei ole edellytyksiä noilla hinnoilla. Olen itse sosiaali-ja terveystoimen yksinyrittäjä.  Voisin työskennellä toimeksiantosopimuksella osan kuukaudesta perhehoitajanaja ja tehdä jäljelle jäävällä ajalla omia keikkoja.Tai olla vapaalla.

Kuitenkin ja edelleen olen sitä mieltä että esittämäni malli olisi elinkelpoinen jos oikeat henkilöt ja olosuhteet löytäisivät toisensa !

Tottakai tälläinen työ sopii aika pienelle osalle väestöä. Itse olen aikuisten jo kotoa muuttaneiden lasten äiti ja vaimo.

 

 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...