Jump to content
MAINOS

Ensimmäinen vainaja?


Vieras: jännittäjä

Recommended Posts

Vieras: jännittäjä

Olen lähihoitajaopiskelija ja työssäoppimassa palvelutalolla. Asukkaita kuolee aika tiuhaan tahtiin mutta yhtään vainajaa ei vielä kohdalleni ole sattunut. Jännitän paljon vainajan näkemistä ja sitä miten siihen reagoin. Luulen, että mikäli kukaan ei satu läsnäollessani menehtymään niin minun ei olisi pakollista nähdä vainajaa, mutta asia jännittää ja pelottaa sen verran että melkein toivoisin sen tapahtuvan ja mahdollisimman pian. Eniten pelkään sitä, miltä vainajan kasvot näyttävät ja että jotenkin traumatisoidun (saatan suurennella kyllä asiaa). Onko jotain rohkaisevaa sanottavaa, tai kerrottavaa omasta ensimmäisestä vainajan kohtaamisesta?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Mulle tuli ensimmäinen vainaja ensimmäisessä harjoittelussa, ja en siitä traumoja saanut. Tietty toiset on herkempiä. Mulla ohjaaja kysyi haluanko auttaa vainajan valmistelussa. Menin mukaan koska se nyt on osa työtä, ja tulee jossain vaiheessa vastaan. Ainakin itsellä oma ohjaaja ja muutkin työntekijät olivat todella mukavia, kysyivät oliko ensimmäinen vainaja joka näin ja sitten sen mukaan kertoivat ja opettivat. Selittivät kaiken niin hyvin ettei kysymistä jäänyt.

Mä jopa sinuna miettisin, että kertoisit ohjaajallesi jännittäväsi vainajan näkemistä näin voisi ehkä etukäteen miettiä jotain tai ainakin tietää, että enempi tukeminen voi olla tarpeen. Opettaja toisena, jolle kertoa jos haluaa. Muuta mulla ei oikein tule mieleen, koska itselle kuolema on osa elämää ja se ei ole itseä koskaan järkyttänyt.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Komppaan edellistä, en usko mitään traumaattista muutosta olevan tulossa. Ihminen on kuolleena, siis noin esim. palvelutalolla, vahamainen ja siisti. Kasvojen piirteet muuttuvat toki heti elottomiksi, mutta ei siinä mitään raflaavaa ole siis.