Jump to content
MAINOS

Norjan palkka nykyään?


Vieras: Kiinnostunut

Recommended Posts

Vieras: Kiinnostunut

Hei, olen lähdössä Norjaan töihin, en osaa päättää menisinkö vuokrafirman kautta vai hakisinko suoraan sairaalalle. Osaako kukaan kertoa minkälaista tuntipalkkaa vuokrafirmat maksavat nykyään? Ei-erikoissairaanhoitajalle. Kiinnostaa tietysti myös sairaaloiden maksama palkka :) Jonkinlaisia keskimääräisiä palkkoja googlettamalla löytääkin, mutta aika vanhoja tietoja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Teoriassa vuokrafirmat maksavat samat taulukkopalkat kuin kunnat ja sairaalatkin. Neuvottelemalla voi saada kuitenkin paremman palkan, jos tarve on kova. Palkka riippuu tietysti työkokemuksesta. https://www.nsf.no/lonn löytyy minimipalkat. KS kunnallisille ja Spekter sairaanhoitopiirille. Tuntipalkan vuorotyössä saa jakamalla vuosipalkan tuntimäärällä 1850. Esim 10 v kokemuksella 230 kr luokkaa. Käytännössä 250 tai 270 kr ei ole mahdoton neuvotella.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Kiinnostunut

Kiitos Mats vastauksesta! Huomasin tässä, että kaikki suomenkieliset rekrytointi-ilmoitukset netissä Norjaan ovat vanhentuneita. joko siellä on tarpeeksi väkeä? :) Ruotsiksi ja norjaksi kyllä löytyy paikkoja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Töitä löytyy takuuvarmasti ympäri Norjaa, jos kielitaito kunnossa. Suomen työvoimaviranomaiset eivät ole kovin suopeita suomalaisen työvoiman siirtymiselle naapurimaihin. Tämä tarkoittaa sitä, että työpaikkoja saa mainostaa vain erityisellä EU-työpaikkailmoituksella. Nämä taas eivät näy tavallisissa työpaikkailmoitussivustoilla eivätkä saa siten näkyvyyttä nettihauissa. Suoraan Norjan työvoimaviranomaisen NAV:n sivuilta löytyy parhaiten auki olevat toimet. Toki voi olla yhteydessä myös suoraan sairaaloihin tai välitysfirmoihin. Itse en ole välitysfirmoja käyttänyt, mutta netistä varmaan löytyy kokemuksia niistä. Sen verran olen kuullut, että monilla on ollut ongelmia Suomessa näkyvimmin toimivan Adeccon kanssa. Esim. asunnot ovat olleet luokattomia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 11 kuukautta myöhemmin...

Itse olen Norjassa kahdeksatta vuotta. Kuukausipalkka ilman lisiä noin 4000 euroa, eli 60% korkeampi kuin Suomessa. Käytännössä palkkaerot ovat Norjassa noin 10% riippuen aivan työpaikasta. yliopistolliset sairaalat maksavat parhaiten.

Itse en ole mitenkään erikoinen, mutta pitkiä sijaisuuksia ja vakipaikkoja on aivan tarpeeksi ainakin täällä Oslossa. 

 

On kokemusta myös vuokrafirmoista. Niihin ei voi luottaa. Työt voivat loppua samana päivänä jos yksi työntekijä työpaikalla on kriittinen, vaikka virheitä ei olisi tehnytkään. Sopivat kuukauden pituisiin jaksoihin jos tarvitsee tilapäistöitä.

 Olen ollut myös Bergenissä töissä vuokrafirmassa. Siellä oli suuressa asunnossa jokseenkin tyhjän panttina tanskalainen ja ruotsalainen sairaanhoitaja, jotka vain odottivat viestiä että olisiko saatavilla työvuoroa. Itsellä sama juttu, mutta ei niin häirinnyt, koska olin vuosilomalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Sh vai lh palkka?

Sairaanhoitajan peruspalkka on noin 2200€ yksityisellä ja ikälisineen minimi 2600€/kk + vuorolisät. 1800€ ei saa kukaan, se on alle minimin. Vai puhutko perushoitajan/lähihoitajan palkasta?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Sh vai lh palkka?
1 minuutti sitten, Vieras: Sh vai lh palkka? kirjoitti:

 

Tarkoitin siis tätä lausettasi:

Kuukausipalkka ilman lisiä noin 4000 euroa, eli 60% korkeampi kuin Suomessa.

 

---------------------

Sairaanhoitajan peruspalkka on noin 2200€ yksityisellä ja ikälisineen minimi 2600€/kk + vuorolisät. 1800€ ei saa kukaan, se on alle minimin. Vai puhutko perushoitajan/lähihoitajan palkasta?

 

 

 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En ole tuon edellisen kommentin kirjoittaja, mutta eikös tuo laskutoimitus nyt ihan oikein ole. Omalla esimerkilläsi 2600 e/kk laskettuna 4000 e/kk on 54 % korkeampi. Norjan kruunun kurssi on viimeiset pari vuotta ollut vain niin huono aikaisempaan verrattuna että ero voisi olla huomattavasti isompikin euroissa mitattuna.

Se mikä on huomattavaa Norjan palkoissa, että työvuorolisät ovat suhteessa huonommat kuin Suomessa. Eli jos vertaa vuorotyöläisen palkkaa niin ero voi olla tuon 50 %, mutta päivätyöläisen palkka voi hyvinkin olla kaksinkertainen Norjassa Suomeen verrattuna. Toki lyhempi viikkotyöaika ja että suurimmassa osassa työpaikoista vain joka kolmas viikonloppu töitä vaikuttaa kummasti työssäjaksamiseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Oslo2019
25.1.2019 klo 20.23, Vieras: Sh vai lh palkka? kirjoitti:

Sairaanhoitajan peruspalkka on noin 2200€ yksityisellä ja ikälisineen minimi 2600€/kk + vuorolisät. 1800€ ei saa kukaan, se on alle minimin. Vai puhutko perushoitajan/lähihoitajan palkasta?

En viitsi alkaa saivartelemaan prosenttilaskuista. Usko tai ole uskomatta, sama se minulle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Moi! Eikö toi 4000e ole aika vähän? Vai saatko halvan kämpän tuon lisäksi? Tietty lisät tekee lisää, mut 4000e vaikuttaa aika vähältä,suhteessa oslon hintatasoon.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Oslo2019

Joo, on peruspalkka ilman lisiä. Vuodessa saatan säästää 30 000 euroa ilman erityistä yritystä. Säästöön jää  kuukaudessa enemmän kuin olisi bruttopalkka lisineen Suomessa.

Asun omassa asunnossa jonka yhtiövastike on yksi kaupungin alhaisimpia, maksaisin todennäköisesti asumisesta enemmän Suomessa, mutta se ei varsinaisesti kuulu asiaan. 

Vielä kolme vuotta ja muutan vapaaherraksi Suomeen, jos maltan

Jos tekee koko työuran sairaanhoitajana Norjassa, saattaa päästä miljonääriksi euroissa. Ei kyllä onnistu Suomessa.

 
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tai no, ei se vähän ole, siis peruspalkaksi : ) Olet ihan oikeassa, jos asumisen saa kohtuuhintaan tai vaikka sillä 1200e/kk, niin silti elintaso on jotain ihan muuta kuin Suomessa. Toivottavasti törmätään siellä.)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: kun kerran

Nyt kun kerran on mahdollisuus, niin kysyn viel et miten siellä suhtaudutaan jos kieli ei ole vielä hallussa tosi hyvin vaan esim tyydyttävästi. Joku kirjoitti et ruotsissa ois kannustavampi suhtautuminen, mut riippuu tietysti työpaikastakin. Harvalla kuitenkaan varmaan se norja tai ruotsi ja varsinkaan sen ymmärtäminen on hyvällä tasolla, jos ei ole kaksikielinen. Norjaakin on aika vaikea alussa ymmärtää, siis puhuttua. Onko eroja esim et leikkurissa vähemmän tärkeää, koska kaikki puhuu englantia jne?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että ainakin pohjoisessa vähän pienemmällä paikalla suhtaudutaan hyvin. Kunhan asian tuo esille, että motivaatiota oppimisen on. Keikkafirmalaisilta odotetaan parempaa kielitaitoa ja samoin yleisesti erikoissairaanhoidossa. Itse olin vuoden vanhainkodissa opettelemassa kieltä ennen siirtymistä erikoissairaanhoitoon.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Oslossa leikkaussalihoitajana firman kautta. 20 v työkokemus ja palkka 6800€/kk. Viikonloput vapaat, päivätyö. Asuminen ja lennot sisältyvät. Suosittelen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...
Vieras: Scooterman

Luottotietojen mukaan tulot vuonna

2016: 599 000 NOK

2017: 667 000 NOK

2018: 825 000 NOK tyøtuloa. Yhteensa 1151 000 NOK, mutta siina on mukana tuloja pørssista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

25.1.2019 klo 13.05, Vieras: Oslo2019 kirjoitti:

Kuukausipalkka ilman lisiä noin 4000 euroa, eli 60% korkeampi kuin Suomessa.

25.1.2019 klo 20.23, Vieras: Sh vai lh palkka? kirjoitti:

Sairaanhoitajan peruspalkka on noin 2200€ yksityisellä ja ikälisineen minimi 2600€/kk + vuorolisät. 1800€ ei saa kukaan, se on alle minimin. Vai puhutko perushoitajan/lähihoitajan palkasta?

HUS:lla peruspalkkani ilman ikälisiä olisi yli 2500€ ja Ahvenanmaalla maakuntalisän sisältäen, mutta ilman ikälisiä yli 2900€.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
Vieras: menkää espanjaan töihin.

espanjassa valtavasti töitä hoitajille. palkka lähes suomen tasoa, mutta ruoka ja asuminen ei maksa kuin murto osan.

englantia ja suomea on hyvä osata.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...
25.1.2019 klo 13.05, Vieras: Oslo2019 kirjoitti:

Itse olen Norjassa kahdeksatta vuotta. Kuukausipalkka ilman lisiä noin 4000 euroa, eli 60% korkeampi kuin Suomessa. Käytännössä palkkaerot ovat Norjassa noin 10% riippuen aivan työpaikasta. yliopistolliset sairaalat maksavat parhaiten.

Itse en ole mitenkään erikoinen, mutta pitkiä sijaisuuksia ja vakipaikkoja on aivan tarpeeksi ainakin täällä Oslossa. 

 

On kokemusta myös vuokrafirmoista. Niihin ei voi luottaa. Työt voivat loppua samana päivänä jos yksi työntekijä työpaikalla on kriittinen, vaikka virheitä ei olisi tehnytkään. Sopivat kuukauden pituisiin jaksoihin jos tarvitsee tilapäistöitä.

 Olen ollut myös Bergenissä töissä vuokrafirmassa. Siellä oli suuressa asunnossa jokseenkin tyhjän panttina tanskalainen ja ruotsalainen sairaanhoitaja, jotka vain odottivat viestiä että olisiko saatavilla työvuoroa. Itsellä sama juttu, mutta ei niin häirinnyt, koska olin vuosilomalla.

Itse olen tehnyt töitä nimenomaan vuokrafirmalle. Loistava pieni firma nimeltä emploi(mainos ), välittää pohjois-norjaan hoitajia. Hyvä palkka(mulla nyt 280/tunti aloittaessa oli 260), asunnot on olleet jees, välillä parempia, välillä ei niin moderneja, mutta löytyy vähintään oma huone soluasunnossa, ollaan asuttu omakotitalossa yhden kaverin kanssa ja on mulla ollut asunto ihan itselleni. Olen ollut 2 paikassa, ekassa 2 vuotta ja nyt toisessa viidettä kuukautta ja jatkan ainakin toukokuulle. Töitä on, kun sopimus on 100% , niin vähintään se, yleensä enemmän. Nyt esim joulukuun palkka yli 6 tonnia brutto, vaikka olin jouluviikon Suomessa. Sen sain, kun sanoin, että voin ottaa sopparin, jos saan joulun vapaaksi.. Neuvotteluvaraa siis on.Molemmissa paikoissa mulle on  maksettu myös lomalennot kotiin n 2kk välein. Mutta olen kyllä joistain firmoista kuullut negatiivistakin. Mutta tää mun työnantaja on huippu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

4.1.2020 klo 06.52, Annamari76 kirjoitti:

Itse olen tehnyt töitä nimenomaan vuokrafirmalle. Loistava pieni firma nimeltä emploi(mainos ), välittää pohjois-norjaan hoitajia. Hyvä palkka(mulla nyt 280/tunti aloittaessa oli 260), asunnot on olleet jees, välillä parempia, välillä ei niin moderneja, mutta löytyy vähintään oma huone soluasunnossa, ollaan asuttu omakotitalossa yhden kaverin kanssa ja on mulla ollut asunto ihan itselleni. Olen ollut 2 paikassa, ekassa 2 vuotta ja nyt toisessa viidettä kuukautta ja jatkan ainakin toukokuulle. Töitä on, kun sopimus on 100% , niin vähintään se, yleensä enemmän. Nyt esim joulukuun palkka yli 6 tonnia brutto, vaikka olin jouluviikon Suomessa. Sen sain, kun sanoin, että voin ottaa sopparin, jos saan joulun vapaaksi.. Neuvotteluvaraa siis on.Molemmissa paikoissa mulle on  maksettu myös lomalennot kotiin n 2kk välein. Mutta olen kyllä joistain firmoista kuullut negatiivistakin. Mutta tää mun työnantaja on huippu.

Palkkaavatko miten lähihoitajia tuon firman kautta keikkatöihin? Vai pelkästään sairaanhoitajia? Miten hyvin pitäisi olla Norjan kieli hallussa töihin tullessa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Palkkapäivä huomenna, ja palkkakuitti tuli s-postiin tänään. Peruspalkka 505 000 kr/vuosi. Kuukausipalkka 42 083 kr. Tämä ilman ilta-, yö- ja viikonloppulisiä. En tee yötyötä ja Norjassa tehdään joka kolmas viikonloppu töitä. Palkka lisineen noin 48 000 kr eli noin 4800 euroa. Kruunun kurssi heikko, joskus vuosia sitten tuo sama palkka olisi ollut noin 5500 euroa. Olen töissä kunnassa sairaanhoitajana.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...