Jump to content
MAINOS

Lääkeluvat ja sijaisuudet


Vieras: hoitsu88

Recommended Posts

MAINOS
Lainaa

Toimintaympäristön luonteesta riippumatta lääkehoidon toteuttaminen luokitellaan terveydenhuollon toiminnaksi, ja ammatillisen koulutuksen saaneiden terveydenhuollon ammattihenkilöiden (esim. sairaanhoitajat ja lähihoitajat) tulee ensisijaisesti vastata sen toteuttamisesta.

Ilman lääkehoidon koulutusta ei voi osallistua lääkehoidon tehtäviin ja toteuttamiseen.

Työnantaja päättää työntekijöidensä välisestä tehtäväjaosta. Työnantajalla on myös oikeus päättää siitä, mitä lääkehoitoon liittyviä tehtäviä kukin ammattiryhmä tekee, riittävätkö ammattihenkilöiden ammatillisessa koulutuksessa saamat valmiudet tehtävien suorittamiseen vai tarvitsevatko he lisäkoulutusta. Työnantaja määrittelee sen, tarvitsevatko työntekijät kirjallisia lupia lääkehoidon tehtävien suorittamiseen. Työnantaja vastaa siitä, että työntekijöillä on tehtäviensä suorittamiseen tarvittava osaaminen sekä siitä, että lääkehoito on potilaille turvallista. Sen vuoksi työnantajan tulee huolehtia siitä, että työyksiköissä on kaikkina aikoina riittävästi lääkehoitoon koulutettua, osaavaa henkilökuntaa.

Terveisin valvira. Lähde http://www.valvira.fi/terveydenhuolto/hyva-ammatinharjoittaminen/laakehoito/laakehoidon_toteuttaminen

Vastaako tummennettu osa kysymykseesi. Itse olen toteuttanut lääkehoitoa sijaisena koska satuin olemaan ainut siihen asiaan koulutuksen saanut henkilö työvuorossa. Ei tullut jälkikäteen kukaan kyselemään miksi teit noin. Vaihtoehtona olisi ollut soittaa joku vastaavankoulutuksen omaava henkilö vapailta töihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

16 tuntia sitten, kahvikuppi_ kirjoitti:

Terveisin valvira. Lähde http://www.valvira.fi/terveydenhuolto/hyva-ammatinharjoittaminen/laakehoito/laakehoidon_toteuttaminen

Vastaako tummennettu osa kysymykseesi. Itse olen toteuttanut lääkehoitoa sijaisena koska satuin olemaan ainut siihen asiaan koulutuksen saanut henkilö työvuorossa. Ei tullut jälkikäteen kukaan kyselemään miksi teit noin. Vaihtoehtona olisi ollut soittaa joku vastaavankoulutuksen omaava henkilö vapailta töihin.

Olen ymmärtänyt että saa osallistua ellei erikseen muuta olla mainittu.... Työnantajasta sitten kiinni; miten laajassa määrin saa toteuttaa tai saako ollenkaan; tarvitseeko kirjallisia lupia, eli nuo näytön antamiset ja tentit.. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Helpoitenhan se selviää kysymällä esimieheltä, mieluiten esim sähköpostilla jolloin jää kirjallinen dokumentti siitä miten työnantajan edustaja on ohjeistanut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...