Jump to content
MAINOS

perushoitajat pois erikoissairaanhoidosta


Vieras: iida

Recommended Posts

Mitä mieltä olette siitä,että erikoissairaanhoidosta muutetaan eläköitymisen vuoksi perushoitajien toimet sairaanhoitajien vastaaviksi?Mun mielestä tässä linjassa ei ole mitään järkeä!!!!Miten sairaanhoitajat voivat revetä huolehtimaan potilaiden hyvästä perushoidosta ja samalla esim.lääkehoidon ym.toteutuksesta.....Olen tehnyt hoitotyötä 90-luvun alkuvuosista ja ihmettelen,että mihin tämä hoitoala vielä oikein menee.Nyt tulee jo potilailta ja potilaiden omaisilta  valituksia siitä,että potilaita ei pestä sairaalassa ollessa.Tämä on seurausta juuri siitä,että enää ei löydy kylvettäjiä ja vanhan hyvän ajan perushoitajia osastoilta,jotka pesivät ja puunasivat potilaat viimoisen päälle.Nyt "priorisoidaan"kun sairaanhoitajat eivät enää ratkea joka hommaan ja ensimmäinen priorisoinnin kohde on yleensä potilaan perushoito.Ei tätä suuntausta voi ainakaan kutsua kokonaisvaltaiseksi ihmisen hoitamiseksi.2000-luvulla valmistuneilla sairaanhoitajilla vaikuttaa olevan hyvin tehtäväkeskeinen ote hoitotyöhön-ei hyvä  minusta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Tuntuu menevän sykleissä tuo hoitotouhujen keskittäminen / hajauttaminen. Silloin dinosaurusten aikaanhan töissä oli yksi hoitaja joka teki kaiken. Sitten se sai apulaisia ns. hanttihommiin. Sitten näitä apulaisia jopa koulutettiin ja tehtävien eriyttäminen selkiytyi entisestään. Eikä suinkaan oltu 2000-luvulla silloin. Hierarkiasta pyrittiin kovasti eroon ja joku keksi sanoa ääneen hienon keksinnön, "yksilövastuinen hoitotyö". Eli jälleen yksi hoitaa alusta loppuun. Mutta mitäs kun tämä yksi ei osaakaan jotain siihen kuuluvia juttuja, piikkeihin ja muihin liittyvää? Savustetaan ne siivoamaan liinavaatekomeroa eläkkeeseen asti ja hommataan "pätevää" sakkia tilalle!

Mutta älä Iida huoli, sykli kääntyy taas... Se vaan ei tapahdu sormia napauttamalla ja hetkessä, mutta kyllä ne perus/lähihoitajat palaavat erikoissairaanhoitoon. Niin eipä tarvitse sinun liata käsiäsi ja voit viettää aamuvuorosi vaikkapa lääkekaappia siivoten. En vain täysin ymmärrä mitä haet kirjoituksellasi, ensin haukut sen että sairaanhoitajien pitäisi tehdä perushoitoa, ja sitten kuitenkin perään haukut sen että 2000-luvun sairaanhoitajilla (eli AMK:ta näpäytetään taas) on tehtäväkeskeinen ote? Joillain voi ollakin, mutta niitä sormiin fiksoutuneita löytyy joka ikäluokasta.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta älä Iida huoli, sykli kääntyy taas... Se vaan ei tapahdu sormia napauttamalla ja hetkessä, mutta kyllä ne perus/lähihoitajat palaavat erikoissairaanhoitoon.

Samaa mieltä olen. Hoitoalan päätöksentekijoiden pitää vaan kantapään kautta oppia nämä virheet; ei riitä että kenttäväki kertoo että homma ei toimi. Ja tämä perushoitajajuttu on vain yksi suurista viimeaikaisista virhearvioista; yksi muutos jonka varmasti vielä jossakin vaiheessa näemme on se kun keskitetyt päivystykset, labortoriot yms. uudelleen hajasijoitetaan maakuntiin ja pienillle paikkakunnille.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

yksi muutos jonka varmasti vielä jossakin vaiheessa näemme on se kun keskitetyt päivystykset, labortoriot yms. uudelleen hajasijoitetaan maakuntiin ja pienillle paikkakunnille.

Ja kohta kätilöt kiertelvät kodeissa hoitamassa synnytykset saunassa. :(

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä kyllä kaipaan perus/lähihoitajia erikoissairaanhoitoon. Olen nimittäin tällä hetkellä TK:ssa töissä ja meille tulee toisinaan sellaisia potilaista, jotka erikoissairaanhoidossa ovat jääneet lähes tai täysin paitsi perushoidosta. Vatsat ovat olleet toistaviikkoa toimimatta, hammasproteesit, yäk, pahoja makuuhaavoja...Toisilta osastoilta taas tulee hyvin hoidettuja potilaita.

Mielestäni potilaan saaman hoidon ei tulisi olla tuurista kiinni eli siitä, kuka sattuu häntä osastolla hoitamaan.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikö muka sairaanhoitajan työhön kuulu potilaan perushoito. Pesut, vatsat,ravitsemus yms. Itse ole sh ja teen kaikkea em. töitä.

Mielestäni sh:n koulutus ei vapauta potilaan perushoidosta. Outoa nuo edelläminitut kommentin ja ihmettelen sitä suuresti.

Vai opetetaanko AMK:ssa nykyään vain hoitotiedettä ja kansliahoitajia??? Edelleenkään se pas...a ei lähde potilaan housuista/vaipoista muutenkuin pesemällä tai puhtautta tulee vain pesemällä ja sitä tekevät mielstäni samoin sh kuin lh/ph.

Vai mitäs muut ovat mieltä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En usko asiaan vaikuttavan onko opistotason sh vai sairaanhoitaja amk. Mielestäni se on vain ja ainoastaan kiinni hoitajan asenteesta.

En usko, että joka pävä on ollut niin kiire, ettei hampaita ole ehditty pesemään koko sairaalareissun aikana...

Ja kun vedotaan hoitajapulaan ja siihen, ettei vähällä väellä aika riitä, niin eikös juuri perus/lähihoitajia ole tarjolla ja palkan suhteen tulisi talollekin halvemmaksi.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En usko asiaan vaikuttavan onko opistotason sh vai sairaanhoitaja amk. Mielestäni se on vain ja ainoastaan kiinni hoitajan asenteesta.

Eikä ainoastaa yksittäisen hoitajan asenteesta vaan koko työyhteisön. Se millaiseksi hoitokulttuuri muodostuu on pitkälti osastonhoitajasta kiinni.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin, olenkin sitä ihmetellyt, miksi esim. lähihoitajaopiskelijat pääsevät työharjoitteluun erikoissairaanhoidon yksiköihin, joista he eivät tämän päivän trendin mukaan koskaan ikinä tule saamaan työpaikkaa? Ja miksi eivät? Miksi lähihoitajakoulua pidennettiin 20ov.? Pelkän jatko-opinto-oikeuden saamiseksiko?

Potuttaa lehtikirjoitukset ja ajankohtaisohjelmat joissa vingutaan ja kitistään "hoitajapula tulee -iikapuapamräiskis!" kun on varaa makuuttaa kortistossa koulutettua henkilöstöä - koulutettua joka kuitenkin on jonkun mielestä joko "väärin" tai "liian vähän" koulutettua. "Liian vähän" koulutettua - mihin? Omiin työtehtäviinsäkö?

Monessa viestiketjussa olen jo kironnut sitäkin, että yksilövastuisen hoitotyön suuri karikko on juuri siinä, että kaikki työtehtävät ja vastuut kasaantuvat sen yhden ammattiryhmän edustajan hoidettavaksi (=sh). Lisäksi vielä yritetään saada lisättyä tämän yhden ja saman ammattiryhmän työtaakkaa (=tehtävien siirrot mm. lääkäreiltä). Miksei yksilövastuista hoitotyötä voisi tehdä tiimeinä tai parityöskentelynä ja vastuita jakaa? Se ei silti johtaisi tehtäväkeskeiseen malliin vaan toisi sitä paljon puhuttua moniammatillisuutta ja potilaan kokonaisvaltaista huomioimista.

Kuten olen jo aiemmin sanonut, eivät ihmisen perustarpeet siitä muutu miksikään, hoidettiinpa hänet perusterveydenhuollossa tai erikoissairaanhoidossa. Joka tapauksessa hän tarvitsee kummassakin tapauksessa ravintoa, nesteitä, puhtautta, lämpöä ja kädestä kiinni pitämistä! Perustarpeiden lisäksi tulevat erikoistarpeet jotka tässä tapauksessa tarkoittavat erikoissairaanhoidon osaamista. Kuitenkin kamelin selkä katkeaa jossain vaiheessa eikä yksi ammattiryhmä ja yksi ihminen pysty tarjoamaan kaikkea tarpeellista suurelle määrälle tarvitsijoita.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä ainakin vielä Helsingissä löytyy lähi- ja perushoitajille töitä erikoissairaanhoidosta, tosin kirurgian puolelta harvemmin. Mutta ainakin sisuksilta, neurolta ja syöpätaudeilta töitä löytyy, välillä ihan toimiakin. Kyllä lähi- ja perushoitajia erikoissairaanhoitoon tarvitaan. Sairaanhoitajien asenne (valmistumisajankohdasta riippumatta) on välillä sitä luokkaa, että välillä jää kyllä henkeä haukkomaan. Ja itse asiassa, sh:n tutkinto ei välttämättä kerro osaamisesta mitään. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun itse on joutunut sh:ta neuvomaan työn tiimellyksessä...  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sairaanhoitajien asenne (valmistumisajankohdasta riippumatta) on välillä sitä luokkaa, että välillä jää kyllä henkeä haukkomaan. Ja itse asiassa, sh:n tutkinto ei välttämättä kerro osaamisesta mitään. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun itse on joutunut sh:ta neuvomaan työn tiimellyksessä...  ;)

Niin. Ensin nuristaan että ph/lh:n työtä ei arvosteta. Näkyy toimivan toiseenkin suuntaan.Tälläiset provoilut ei ainakaan edistä ammattiryhmien välistä yhteistyötä. Hemmetti mä oon joutunu joskus kysymään paikalliselta lattiakosmetologiltakin apua/neuvoa johonkin asiaan, eikä se musta sen ammatitaidottomampaa tee. Ei kukaan tiedä kaikkea, vaikka osa niin tuntuu luulevankin.

Se että ph:t katoaa erikoissairaanhoidosta, ei ole sairaanhoitajien vika, se päätös on tehty jossain ihan muualla. Tämmöinen ammattiryhmien välinen kinastelu tästä aiheesta on ihan turhaa ja lisää vaan pahaa verta joka suuntaan.. Menkää valittamaan ylihoitajille jos toivotte asiaan muutosta. Ja <<<+-+>>>:lle; kyllä, amk:ssa harjoitellaan takapuolen pesua ihan yhtä antaumuksella kuin opistoasteella. Grrrr....  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sairaanhoitajien asenne (valmistumisajankohdasta riippumatta) on välillä sitä luokkaa, että välillä jää kyllä henkeä haukkomaan. Ja itse asiassa, sh:n tutkinto ei välttämättä kerro osaamisesta mitään. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun itse on joutunut sh:ta neuvomaan työn tiimellyksessä...  ;)

Niin. Ensin nuristaan että ph/lh:n työtä ei arvosteta. Näkyy toimivan toiseenkin suuntaan.Tälläiset provoilut ei ainakaan edistä ammattiryhmien välistä yhteistyötä. Hemmetti mä oon joutunu joskus kysymään paikalliselta lattiakosmetologiltakin apua/neuvoa johonkin asiaan, eikä se musta sen ammatitaidottomampaa tee. Ei kukaan tiedä kaikkea, vaikka osa niin tuntuu luulevankin.

Se että ph:t katoaa erikoissairaanhoidosta, ei ole sairaanhoitajien vika, se päätös on tehty jossain ihan muualla. Tämmöinen ammattiryhmien välinen kinastelu tästä aiheesta on ihan turhaa ja lisää vaan pahaa verta joka suuntaan.. Menkää valittamaan ylihoitajille jos toivotte asiaan muutosta. Ja <<<+-+>>>:lle; kyllä, amk:ssa harjoitellaan takapuolen pesua ihan yhtä antaumuksella kuin opistoasteella. Grrrr....  ;)

Sorry, ei ollut tarkoitus kyllä provoa heittää, eikä todellakaan luoda mitään ammattiryhmien välistä kinastelua. Ja kyllä, tiedän ettei sh:t tee päätöksiä virkamuutoksista. Pointtini (mikä olisi pitänyt tuoda esiin) liittyi siihen, että joskus ainakin on mainittu virkamuutosten yhdeksi syyksi se, että lähi- ja perushoitajien koulutus (ja sen myötä tieto-taito) ei riittäisi erikoissairaanhoidon alueelle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä työskentelen erikoissairaanhoidossa, kirurgisella osastolla, vaikka lähihoitaja olenkin! Kokonaiset 9 kappaletta meitä ph/lh:a löytyy osastolta ja sairaanhoitajia 19. Meillä ph/lh on kyllä arvossaan, ainakin lääkäreiden ja työkavereiden keskuudessa. Meillä ei kyllä mun mielestä edes pahemmin mietitä, että onko ph/lh vai sh. Moniammatillinen yhteistyö toimii miltei moitteetta (poikkeus vahvistaa säännön 8))(tosin meillä moni sairaanhoitajista on entisiä perus-/apuhoitajia). Meillä on paljon erikoisaloja samalla osastolla, joten jkv joutuu myös ph/lh olemaan lääkärin kierrolla, sellaisilla erikoisaloilla joilla potilaita vähemmän. Tulipa muuten uusia perushoitajan toimia kolme kappaletta tuossa jokuaikasitten. Meillä näin.  :D

Se on ihan ammatinvalintakysymys...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä työskentelen erikoissairaanhoidossa, kirurgisella osastolla, vaikka lähihoitaja olenkin! Kokonaiset 9 kappaletta meitä ph/lh:a löytyy osastolta ja sairaanhoitajia 19. Meillä ph/lh on kyllä arvossaan, ainakin lääkäreiden ja työkavereiden keskuudessa. Meillä ei kyllä mun mielestä edes pahemmin mietitä, että onko ph/lh vai sh. Moniammatillinen yhteistyö toimii miltei moitteetta (poikkeus vahvistaa säännön 8))(tosin meillä moni sairaanhoitajista on entisiä perus-/apuhoitajia). Meillä on paljon erikoisaloja samalla osastolla, joten jkv joutuu myös ph/lh olemaan lääkärin kierrolla, sellaisilla erikoisaloilla joilla potilaita vähemmän. Tulipa muuten uusia perushoitajan toimia kolme kappaletta tuossa jokuaikasitten. Meillä näin.  :D

Kuulostaa ihan meidän osastolta. Joskin määrät taitaa olla meillä jotain 15 ja 25.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jokainen hoitaja itse potilaaksi vähintään viikoksi.

Jotenkin oppii arvostamaan kaikkia hoitajaryhmiä, lab., rtg, ph, sh. Harva voi uskoa todeksi sen autuuden joka tulee selänpesusta 3:n vuoteessa vietetyn vuorokauden jälkeen, tai kun saa kipulääkkeen sitä pyytäessään. Kaikkia kuitenkin tarvitaan! Vaikuttaa että muiden hoitotyön ammattilaisten tärkeys painuu liian helposti oman ammattitaidon alle.

Ikävä kyllä nykyään suuntaus on juuri ph:n vähentäminen, ei pelkästään erikoissairaanhoidosta. Tässä yritetään lopettaa pitkään jalostunut hoitotaito, siirtämällä se lisäksi sh:n tehtäviä. Toki sh:tkin osaavat/oppivat perushoidon, mutta miksi siihen pitäisi ryhtyä? Emmehän välttämättä halua lääkärinkään tehtäviä. Miksei jokainen ammattiryhmä voisi toimia sulassa sovussa keskenään? Tuntuu että syynä halu vähentää entisestään hoitajia, sh voisi hoitaa potilaan kokonaisuudessaan, jos ehtii. Eli lisää tehtäviä on tulossa niiden hoitajien niskaan jotka jäävät jäljelle tässä kisassa. Säästöt ovat kaikki kaikessa!!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jotenkin oppii arvostamaan kaikkia hoitajaryhmiä, lab., rtg, ph, sh. Harva voi uskoa todeksi sen autuuden joka tulee selänpesusta 3:n vuoteessa vietetyn vuorokauden jälkeen, tai kun saa kipulääkkeen sitä pyytäessään.

Totta puhut.  Tähän voisi vielä lisätä sen tunteen kun saa puhtaat lakanat ja tuuletetun huoneen. Aika pienistä asioista se potilaan autuus voi muodostua.

"Kun tulee risteykseen, pitää kääntyä sinne, minne on menossa."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jotenkin oppii arvostamaan kaikkia hoitajaryhmiä, lab., rtg, ph, sh. Harva voi uskoa todeksi sen autuuden joka tulee selänpesusta 3:n vuoteessa vietetyn vuorokauden jälkeen, tai kun saa kipulääkkeen sitä pyytäessään.

Totta puhut.  Tähän voisi vielä lisätä sen tunteen kun saa puhtaat lakanat ja tuuletetun huoneen. Aika pienistä asioista se potilaan autuus voi muodostua.

Ja pääsee posliinille istumaan, eikä tartte sille lautaselle äkistää. Intiimit pestyä väljällä vedellä että ruoka ei haise "härskille". Hikisistä lakanoista saa muuten pitkäaikaisen kutinan. Yön pimeinä hetkinä kun repii muoveja selkänsä alta(piilottaen ne yöpöydän laatikkoon) niin tulee mieleen että vois sitä jossain muuallakin olla ;D

Zen ja moottoripyörän kunnossapito: tutkimusmatka arvojen maailmaan. (valitettavasti Zen ei ymmärrä mitään moottorikelkkojen sielunelämästä)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun ph tilalle otetaan sh, eihän se voi tarkoittaa, että ne työt joita ph on tehnyt loppuisivat. Se tarkoittaa, että ne työt tekee sh. Edelleen osa sair. hoitajista hoitaa lääkehommat,kierrot ym. mutta osa paneutuu entistä enemmän perushoitoon. Toivottavasti osastoilla toimii systeemi, joka jakaa työt vuorotellen ja tasapuolisesti kaikille sairaanhoitajille.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Arvasin,että tämä aihe herättää keskustelua....Jotkut ovat kyllä käsittäneet väärin esittämäni asian...Pointti oli se,että mielestäni yksilövastuinen hoitotyö ei toteudu optimaalisesti jos ei henkilöstöresursseja lisätä..Hoidettavana voi olla vuorossa 12 monisairasta potilasta,jotka minun pitää hoitaa yksin..Rahkeet ei millään riitä siihen,että tuntisin tehneeni hyvää hoitotyötä.Aika menee perusrutiinien hoidossa-paperityöt,päivystyspotilaan vastaanotto,lääkehoidon toteuttaminen,omaisten jatkuviin puheluihin vastaaminen ym,ym, vievät kaiken ajan.Tuntuu,että useasti huonokuntoiset potilaat ovat sen varassa,että huonetoveri soittaa hädän tullessa.

Viittauksella uusiin hoitajiin tarkoitin sitä,että painotetaanko nykyään sairaanhoitajien koulutuksessa juuri tehtäväkeskeistä,yksilövastuista hoitotyötä?Olen huomannut,että usein nuorempi hoitajasukupolvi pitää tätä systeemiä hyvänä,eivätkä kritisoi potilaiden perushoidon vähenemistä..

Onhan minulla mahdollisuus pyytää apua esim.vuodepotilaiden hoitamiseen,mutta työparilla ei tälloin ole kokonaisvaltaista käsitystä potilaan tilanteesta,vaan päävastuu jää minulle.Palkka ja työssä kestettävä vastuu ihmisten hengistä ei tällä uudella systeemillä yhdisty millään tavalla.Lisänä tähän tulee vielä lääkäreiden harjoittama tehtävien siirto sairaanhoitajille.Jaksamiseen vaikuttaa myös se,että jos useammilla olisi vakinainen toimi työyhteisöä voitaisiin kehittää paljon paremmin.Suureen vastuuseen työssä lisätään huono palkka ja epätietoisuus töiden jatkumisesta ja työyhteisössä tapahtuva sijaisten kilpailu sijaisuuksista..huh,huh....

Itse arvostan perushoitajien panosta erikoissairaanhoidossa.Moniammatillisessa,ihanteellisessa työyhteisössä eri ammattiryhmät työskentelevät toisen osaamista arvostaen ja ajattelemalla sitä,että työssä meidän pitäisi ajatella potilaan parasta,eikä esim. oman osaamisen ja itsetunnon pönkittämistä kyynärpäät ojossa..

Siinä oli tunteen paloa-toivottavasti kaikki ymmärsivät näkökulmani asiaan....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ymmärrän pointtisi Iida. Yksilövastuinen hoitotyö kurjistaa sairaanhoitajien asemaa. Yksilövastuisen hoitotyön malli ei voi toteutua, mikäli yksikössä on esim. puolet saikkuja ja puolet lähäreitä. Yksilövastuinen hoitotyö on ajettu läpi täysin ilman kritiikkiä, ja monessa kohdassa ollaan menty täysin metsään.

Nyt ollaan ottamassa ph:t kokonaan pois, ja sairaanhoitajien tehtäväskaala vain kasvaa molempiin suuntiin (lääkäreiden ja lähäreiden hommat saikuille) Tämä vaatii sitä että sairaanhoitajien määrä kasvaa, jolloin on entistä vaikeampaa saada palkkaa, joka vastaisi työn vaatimustasoa. (mitä isompi ammattikunta, sen kalliimmaksi palkankorotus tulisi)

Ja töiden sujuvuuden (tai henkilöstön jaksamisen) kannalta ei todellakaan ole mielestäni järkevää, että sama henkilö huolehtii kaikesta. Ja yksilövastuisessa mallissa käytännössä kokenein/ pätevin työntekijä kuormittuu eniten, koska joutuu lopulta kuitenkin huolehtimaan niistä asioista mihin toiset eivät kykene tai eivät saa tehdä. Ja eikö olisi potilaan kannalta parempi jos osastolla olisi hoitaja/ hoitajia jotka voivat keskittyä pelkästään perushoitoon.

No nyt tietysti joku rupeaa syyttämään että tämä on provo, mutta siitä vaan! Yksilövastuinen hoitotyö on ihan turhaan nostettu jalustalle. Sitäpaitsi, onkohan yksilövastuista hoitotyötä koskaan tutkittu henkilöstön jaksamisen kannalta?

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin, ja edelleenkin olen sitä mieltä, että yksilövastuinen hoitotyö voi toteutua moniammatillisesti yhteistyössä työparityöskentelynä tai tiimeittäin, että jokaisella tai lähes jokaisella potilaalla, tai ainakin vuodepotilailla ja vaikeasti monisairailla on nimettynä sekä oma sairaanhoitaja että oma lähi-/perushoitaja.

Tämä on henkilöstöhallinnollinen ja johtamisen haaste, mutta ei ylivoimainen!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos perushoitajat korvataan sairaanhoitajilla, niin Ojalan laskuopin mukaan henkilökunta ei vähene ? Näinollen sairaanhoitajia tulee osastoilla olemaan  enemmän kuin ennen. Työtätekevien käsiparien määrä pysyy vakiona ja potilaan kokonaisvaltaisesta hoidosta vastaa entistä koulutetumpi ja osaavampi henkilökunta. Ja yksilövastuinen, kokonaisvaltainen hoitotyö jatkuu entistä ehompana...  Haluaisin vielä tietää mitkä ovat ne lääkärin työtehtävät, jotka osastotyössä ovat siirtyneet/siirtymässä hoitajille ? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos perushoitajat korvataan sairaanhoitajilla, niin Ojalan laskuopin mukaan henkilökunta ei vähene ? Näinollen sairaanhoitajia tulee osastoilla olemaan  enemmän kuin ennen. Työtätekevien käsiparien määrä pysyy vakiona ja potilaan kokonaisvaltaisesta hoidosta vastaa entistä koulutetumpi ja osaavampi henkilökunta. Ja yksilövastuinen, kokonaisvaltainen hoitotyö jatkuu entistä ehompana...  Haluaisin vielä tietää mitkä ovat ne lääkärin työtehtävät, jotka osastotyössä ovat siirtyneet/siirtymässä hoitajille ? 

Tässä tapauksessa se tarkoittaa sitä, että kun potilaita on enemmän kuin mitoitus on suunniteltu ja he ovat entistä raskashoitoisempia, on se mainittu "entistä koulutetumpi ja osaavampi henkilökunta" paljon suurempien vaatimusten edessä eikä yhden ihmisen aika ja huomiokyky enää riitä kaiken mahdollisen huomioimiseen. Olimmepa hoitajina miten koulutettuja ja osaavia tahansa, on meillä silti rajamme emmekä veny määräänsä enempää - vaikka työnantajat sitä mielellään meiltä edellyttäisivätkin!

Ojalan laskuoppi ei ota huomioon sitä, että osastojen henkilökuntamäärä suhteessa potilaiden määrään (huom. erityisesti ylipaikat!) ja hoitoisuuteen ei kohtaa toisiaan! Potilaat käyvät jatkuvasti huonompikuntoisemmiksi, mutta hoitajien määrää ei lisätä samassa suhteessa kuin hoitoisuus lisääntyy, lisäksi Ojalan laskuoppi ei ota huomioon työtehtävien muutosta ja lisääntymistä, jota tapahtuu aina kun joku muutos ylipäätään tulee pakkaa sekoittamaan. Lisäksi kyse on siitä, kun hoitohenkilökunta kokee, ettei työvoima riitä ja työnantaja valittaa takaisin, että ei voi palkata enempää joko a) kustannusten takia tai b)ettei ole työvoimaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minun mielestäni tuo Pulun kirjoittama idea että jokaiselle potilaalle oma sairaanhoitaja sekä oma lh/ph, toimisi varmasti hyvin. Silloin perushoitaja ottaisi vastuulle perushoidon ja sh sen muun. koska ei sairaanhoitaja voi mitenkään yksin keretä kaikkea, ja mitä järkeä siinä on että ensin siirretään kaikki tehtävät sh:lle ja poltetaan näin loppuun yksi kokonainen ammattikunta sillä että töitä ja potilaita on liikaa. Kun lähihoitajiakin valmistuu kokoajan, samallahan saataisiin sitten ihan turhaan lisätä lh:a työttömyyskortistoon kun ei ole kaikille töitä ja työnantaja puoli huutaa lisää työntekijöitä..

Pakkohan tämän syklin on jossain vaiheessa kääntyä kun raja tulee vastaan ja taas otetaan perus- ja lähihoitajia myös erikoissairaanhoitoon.

"Ei kuullosta kovin järkevältä", sanoi Kani. "Ei", sanoi Puh nöyrästi. "Ei kuulostakkaan nyt kun sen sanoo. Sitä ennen se kuullosti aivan järkevältä."

"On mahdotonta olla masentunut jos sinulla on ilmapallo."

-Nalle Puh

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miten sairaanhoitajat voivat revetä huolehtimaan potilaiden hyvästä perushoidosta ja samalla esim.lääkehoidon ym.toteutuksesta.....

Perus/lähihoitajat korvataan sairaanhoitajilla, siinä vastaus. Eli silloin on pelkkiä sairaanhoitajia, jotka hoitavat potilaan alusta loppuun l. kokonaisvaltaisesti. Perushoidon ja sairaanhoidon. Siis sairaanhoitajia lisää, kaikki tekee samaa työtä, potilas tulee tosi hyvin hoidetuksi. Meidän osastolla tehdään nyt jo näin, joskus myös ph:n kanssa työparina. Usein kaipaisikin parikseen sitä sh:aa, joka voisi myös tehdä kaikkia niitä samoja töitä kuin itsekin - ei tarvitsisi tavallaan astua roolista toiseen, eritellä töitä mitä tekee. Tyyliin: vie sinä nyt se alusastia niin minä annan sitten tämän antibiootin.  ;D Mutta tietysti henkilökuntamäärän on pysyttävä samana, mikäli ph:n vakanssit muutetaan sh:n vakansseiksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...