Jump to content
MAINOS

se verinäytteenotto


opinpaikka

Recommended Posts

Hakeuduin töihin vanhustyöhön, ja nyt minulle on valjennut,että minun oletetaan ottavan laskimoverisuoninäytteet. Ehkä kerran olen sen tehnyt ikuisuuksia sitten. Nyt  kertasin tekniikan yms. ja kerran kokeilin hyväsuoniselta ihmiseltä. Mitä oikein tapahtui, kun verta "purskahti " neulan vierestä tms. Hätäännyin, ja vedin neulan pois. Suoni näkyi ja tuntui hyvin, yritin lukita sen yms, enkä pistänyt syvälle. Laskimo oli varmasti, tummaa verta kyynärtaipeen keskeltä.

MItä mahdoin tehdä väärin? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Jos pistää siten, että neulan leikkaus on sopivin päin, eli se reikä on vähän niinkuin ylöspäin on mahdollista, että sieltä pieni tippa tulee verta. Ei tietääkseni haittaa mitään. Muutenhan jos onnistuu jotenkin suonen vierestä pistämään läpi, niin se lähinnä ihon alle vuotaa ja tarvii vain kevyen paineen hetkeksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Luulisin ettet pistänyt tarpeeksi syvälle, jolloin neula on rikkonut suonen ja mahdollisesti siirtynyt vähän takaisinpäin jolloin sieltä reiästä verta tulee. Jos neulan viistetty kärki on kokonaan ihon alla niin kyllä se käytännössä poikkeuksetta tiivistyy siten, ettei sieltä veri pääse valumaan ulos. Ei kannata hätääntyä tai jännittää, laskimon puhkasulla et saa ketään kuivaksi lypsettyä ainakaan minkään verikoeneulan kanssa. 

Harjoittele nyt vielä muutamia kymmeniä kertoja ihan rauhallisesti niin eiköhän se siitä lähde sujumaan. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...