Jump to content
MAINOS

Kotihoidon käytännöt?


Vieras: Tilulii

Recommended Posts

Kuinka yleistä on että kotihoidon keikkatöitä tekevä ei saa mitää raporttia käyntikohteista? Ei suullista eikä työaikaa ole varattu edes hiljaiseen raporttiin, avaimet vaan käteen ja lista toiseen. Listassa kyllä lukee työn tarve eli käynnin työtehtävät mutta ei mitään perustietoja. Mukava kun ei tiedä edes perussairauksia niin ei ole mitään ajatusta potilaan voinnista, normaalia vai poikkeavaa. Tein sinne keikkaa puoli vuotta mutta rapsan puutteen vuoksi en jaksa enää mennä.. ja keikkalaisista on huutava pula.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Kotihoito. Monessa paikkassa on resurssipooli, jota siirellään tarpeen mukaan. Eri kotihoidon tiimiin vaikka samana päivänä. Ei raportteja, ei tietoja. :) Asiakkaat usein tuntemattomia ja sekaisin, kun aina tulee uusi hoitaja käymään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Keikkalainen

Olin määräaikaisena 4kk:ta kotihoidossa, kaupunki.   Perehdy arvosana nolla. Raportti annettiin kyllä joka työvuorossa ja siitä tärkeimmät asiat.  Jokainen sai itse kirjata ylös muistinpanot, jos halusi???? Kännykässä oli tiedot työvuoron alussa ja paperiversio saatiin mukaan. Työkännykästä näki myös onko tehty esim. aamuvuorossa; terveys, syöminen; suihku....mutta se piti olla myös nähty / tehty omin silmin ei sinnepäin...ei oman mielen mukaisesti kirjattu vaan totuus. Siitä saatiin palaute harvanen viikko ... Et, kirjaa, jos et ole nähnyt/ tehnyt koko asiaa.... Monesti asia selvisi kun toinen työntekijä tuli ja ihmetteli.... Iso mutta eräät työntekijät  puhuivat kovalla äänellä toisten päälle, etteivät muut kuulleet mitään tai kuulivat jotakin sinne päin. Jos, heille sanoi asiasta; SAIT kuulla kunniasi ja toista kertaa et uskaltanut edes  sanoa. Omat korvat olivat kovilla eli suorastaan sain laittaa kädet korville tai lähteä nopeasti pois.  Jokaisella asiakkaalla on aina ollut kotona HOITO- JA PALVELUSUUNNITELMA ja sitä korostettiin LUKEMAAN JOKA KÄYNILLÄ. Sinne myös KIRJATAAN TIETYT ASIAT MM. Ambulanssia varten.... MYÖS siellä on oltava tieto aina ajan tasalla.  On ollut jo monta vuotta sama systeemi eli kansio on KOTONA OLTAVA.  Vaikka muutoksia on tullut, niin tämä on pysynyt.  Jos, on koulutettu hoitaja, hän ymmärtää ilman sanomista hakea sitä. Myös palvelutalossa on ihan sama systeemi. Olisi aika mennä välillä ihan itseensä ja katsoa peiliin päin...

Lääkelista pitää aina  tarkistaa 3kk:n välein ja JOKAISEN  TYÖNTEKIJÄN  pitäisi osata lukea/ ymmärtää  tekstiä ja  käyttää omaa MAALAISJÄRKEÄ. Siitä katsottiin joka kerta, kun annat asiakkaalle lääkkeet ja tarkistat onko OIKEIN.  Jos näkee huomauttamista tästä asiasta. VIESTI SH:LLE eteenpäin ja ainakin meidän sh päivitti heti asian, kun viesti meni hänelle. Myös puhelin on keksitty tätä varten, jos oli ongelmia tai asiakas ei ollut kotona.  Itse käytin tätä kanavaa ja myös asiakas oli kaatunut.....aina joku saatiin kiinni, ellen muuten niin johtaja... Kaikkien työpuhelin numero saatiin paperiversiona, pidä mukana tai työkännykässä oli myös.  Opetus työkännykkään kesti peräti 5min, eräs piti opettaa ja näin se toimii käytännössä.... ja itse opetelin sen käytön...

Ikävä kyllä siellä näki  näitä piittaamattomia hoitajia. Keiden aika meni muuhun kun asiakastyöhön. Aika meni hyvin toisten hoitajien " kyttäämiseen" ei työntekoon ja tämän opin nopeasti kun aloitin siellä. Työt oli helppo siirtää aina toisille eli asiakkaat vaihtuivat päivittäin.  Niin on helppo myös siirtää työt toisille, ketkä tekevät ne mukisematta.

Oman kännykän osattiin kyllä käyttää, mutta työpuhelinta oli vaikeata..... Korjaamista on todella paljon..... Työ on ihan  vaihtelevaa ne. Iso mutta liikaa näitä piittaamattomia, itseään täynnä olevia " epäasiallisia" työntekijöitä. Pilaavat pahasti hoitotyön maineen.

Meidän resurssipoli meni omatoimisesti lukemaan tietokoneelta tiedot asiakkaasta tai osasivat kysellä toisilta työntekijöitä..... Olin myös heidän työparina.... Lyhyesti; keikkalainen saa tietoja, jos uskaltaa kysellä ja hakea tietoja. LUKEKAAN ASIAKKAAN LUONA JA OTTAKAAN  KÄYTTÖÖN HOITO-JA PALVELUSUUNNITELMA.  Myös asiakaan kanssa kannattaa keskustella ja kysellä....... ei kaikki ole Muistisairaita ja lisäksi heillä on välillä hyviä päiviä.... Oma maalaisjärki  käyttöön......

Sama se on myös palvelutaloissa perehdys asiakkaisiin on OMALLA VASTUULLA NYKYISIN... avohoidossa paljon samaa käytäntöä.....Olen 10v tehnyt sitä hyvän ajan avohoitoa ja v.2017 kävin katsomassa sen toimintaa.  Oman järjenkäyttöä suosittelen käyttämään jos  aikoo oikeasti mennä töihin.....keikkalaisena, sijaisena, määräaikaisena.....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aivoverenvuoto vei vanhuksen puhekyvyn - Espoon kotihoidon työntekijä ei hälyttänyt apua http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201801152200668890_u0.shtml

Tänään iltalehti onkin uutisoinut hyvästä aiheesta. Jos leikittäisiin tilannetta että minä olisin keikkalainen ja aloituksessa kuvaamani tilanteen mukaisesti en ole saanut ihmisten perustietoja ennen keikkojen suoritusta: mistä minä voin tietää, onko tämä rouvan puhumattomuus olemassaolevaan sairauteen kuuluvaa, en voi edes tietää sitä että rouva on muistisairas ylipäätään. En todennäköisesti olisi siis itsekään hälyttäny apua jos muita aivoverenvuoron merkkejä ei ole näkyvillä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...