Jump to content
Terveydenhoitajaopiskel

Nenämahaletku + oksentaminen?

Recommended Posts

Terveydenhoitajaopiskel

Hei,

Mietin seuraavaa asiaa, koska tällainen tapaus tuli eteeni eräässä paikassa. Jos potilaalla on nenämahaletku ja potilas on oksentanut (huomataan että potilaan lakanalla on oksennusta), pitääkö nenämahaletku laittaa uudestaan? Minusta tuntuisi että olisi hyvä tarkistaa että se on edelleen oikeassa paikassa.

Toinen kysymys: Onko täällä sellaisia, joiden opiskeluaikana ainoa nenämahaletkun laittotilaisuus on ollut koulussa nukelle? Miten nenämahaletkun laittaminen onnistui töissä jos sellainen tilanne tuli vastaan että se piti laittaa? Itse olen saanut laittaa vain nukelle, harjoitteluissa ei ole tullut tilaisuutta.

Töissä tuli siis tapaus että potilas jolla nenämahaletku oli ilmeisesti oksentanut (en tiedä miten kauan sitten), ja häntä hoitanut hoitaja sanoi vaan että "se on varmaan oksennusta". Minä ainakin jos olisin vastuussa kys. potilaasta tarkistaisin letkun sijainnin että on oikea ja jos ei, se pitäisi varmaankin laittaa uudelleen...

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Kunkku
1 minuutti sitten, Terveydenhoitajaopiskel kirjoitti:

Hei,

Mietin seuraavaa asiaa, koska tällainen tapaus tuli eteeni eräässä paikassa. Jos potilaalla on nenämahaletku ja potilas on oksentanut (huomataan että potilaan lakanalla on oksennusta), pitääkö nenämahaletku laittaa uudestaan? Minusta tuntuisi että olisi hyvä tarkistaa että se on edelleen oikeassa paikassa.

Toinen kysymys: Onko täällä sellaisia, joiden opiskeluaikana ainoa nenämahaletkun laittotilaisuus on ollut koulussa nukelle? Miten nenämahaletkun laittaminen onnistui töissä jos sellainen tilanne tuli vastaan että se piti laittaa? Itse olen saanut laittaa vain nukelle, harjoitteluissa ei ole tullut tilaisuutta.

Se nenämahaletkun sijainti pitää tuossa tapauksessa varmistaa uudelleen.

En laittanut opiskeluaikaan nenämahaletkua, nyt töissä se on onnistunut vaihtelevasti kun niitä hyvin harvoin tarvii edes laittaa. On sinne pääasiassa se saatu.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Terveydenhoitajaopiskel

Ok. Miltä tuntui laittaa nenämahaletku töissä ensimmäistä kertaa? Minua ainakin jännittäisi että se menee varmasti mahalaukkuun. Minäkin ajattelin että letkun sijainti pitäisi tarkistaa jos potilas on oksentanut. Eipä tarkistanut tuossa tapauksessa hoitaja... Jos samanlainen tapaus sattuu minun ollessa töissä varmistan kyllä että sijainti tarkistetaan...

Ja vielä kysymys: Jos ollaan vanhusten palvelutalossa ja nenämahaletkun sijainti pitäisi tarkistaa, millä tarkistan sen kun en tiedä onko esim. stetoskooppia osastolla? Ruiskulla vetämällä vatsan sisältöä letkusta?

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Kunkku
16 tuntia sitten, Terveydenhoitajaopiskel kirjoitti:

Ok. Miltä tuntui laittaa nenämahaletku töissä ensimmäistä kertaa? Minua ainakin jännittäisi että se menee varmasti mahalaukkuun. Minäkin ajattelin että letkun sijainti pitäisi tarkistaa jos potilas on oksentanut. Eipä tarkistanut tuossa tapauksessa hoitaja... Jos samanlainen tapaus sattuu minun ollessa töissä varmistan kyllä että sijainti tarkistetaan...

Ja vielä kysymys: Jos ollaan vanhusten palvelutalossa ja nenämahaletkun sijainti pitäisi tarkistaa, millä tarkistan sen kun en tiedä onko esim. stetoskooppia osastolla? Ruiskulla vetämällä vatsan sisältöä letkusta?

Ei mitään muistikuvaa toimenpiteestä.

Nenämahaletkun sijainnin voi varmistaa luotettavasti rtg kuvalla ja aspiroimalla vatsansisältöä ja siitä PH mittaus.

Ruoka infuusio keuhkoihin voi johtaa suurella riskillä potilaan menehtymiseen.

Muokattu - Kunkku

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Terveydenhoitajaopiskel

Niinpä, tiedän että ruoan menemien keuhkoihin voi johtaa potilaan menehtymiseen. Röntgenkuvaan ei vanhainkodissa ole mahdollisuutta, ainoa vaihtoehto on siis vatsansisällön aspiroiminen ja sen PH mittaus. Se ei ole kuitenkaan onneksi minun vastuulla jos potilas saa vahingossa sitä letkuruokaa keuhkoihin, koska en hoitanut potilasta. Mutta itse olisin kyllä varovainen ja tarkistaisin letkun sijainnin jos potilas on oksentanut...

Mitä mieltä olette, onko sitten nenämahaletkun kautta ravitsemusta saavan potilaan paikka ollenkaan vanhustentalossa vai pitäisikö olla sairaalassa?

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras
Olet jättämässä kommenttia vieraana. Jos sinulla on tunnus, kirjaudu sisään.
Vastaa aiheeseen...

×   Lisäsit muotoiltua sisältöä.   Restore formatting

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Linkkisi on upotettu automaattisesti..   Näytä pelkkä linkki.

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.