Jump to content
MAINOS

Terveydenhoitajan ammattiopinnot alkavat ja jännittää


Terveydenhoitajaopiskel

Recommended Posts

Hei,

Minulla alkaa keväällä jo terveydenhoitajan ammattiopinnot, ja jännittää osaanko riittävästi sh-puolen opinnoista. Esimerkiksi lääkehoidossa kaipaisin osaamisen kertausta. Lapsivuodeosastoharjoittelua en ole tehnyt mutta muuten olen suunnilleen jo tehnyt sh-vaiheen opinnot. Onko muilla ollut samanlaisia tuntemuksia että jännittää ja tarvitsisi vielä kertausta sh-vaiheen opinnoista?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
Vieras: Aloittaja

Onko täällä muita joita jännittää th-syventävien opintojen alkaminen? Minua jännittää lähinnä tiedänkö riittävästi Sh-vaiheen opinnoista, olenko oppinut niistä riittävästi. Luulen että tämä on samantapaista kuin kohta valmistuvan jännittäminen siitä osaako riittävästi. Kohtalontovereita?

 

P.s. miten paljon th-opinnoissa kerrataan vielä kliinistä hoitotyötä ja esim. Lääkehoitoa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Terkkari vm. -17

Moikka! Itse valmistuin terkkariksi viime keväänä, joten tuntemukset vielä hyvin muistissa. Kyllähän se jännitti, että osaako tarpeeksi ym., mutta se on ihan ymmärrettävää kun opintojen aikana tulee kovalla tahdilla paljon sisäistettäviä asioita. Itselle pitää olla armollinen ja luottaa siihen, että kyllä ne jutut on siellä pääkopassa kun niitä tarvitaan. Olen kesästä asti tehnyt nimenomaan saikkarin hommia ja alkuun jännitti kyllä, kun vahvuus tuntui olevan enemmän th-puolella. Tässä kuitenkin juuri olen huomannut, että kyllä se oppi on päähän jäänyt vaikka opintojen aikana päässä kuinka myllersi. Ja muista, että kaikkea ei heti tarvitse osata kun olet valmistunutkin, meillä on onneksi kentällä ihan huippu pätevät kollegat tukena! ☺

 

Oma kokemukseni on, että th-opinnoissa keskitytään juuri siihen itseensä eikä juurikaan esim. mainitsemaasi kliinistä hoitotyötä enää kerrata. Meillä taisi th-opintoihin kuulua yhdet lääkelaskut, ei muuta. Harkat keskittyvät pitkälti juuri th-työhön, eikä esim. kädentaitoja samalla tavalla harjoiteta. 

 

Tsemppiä opiskeluun!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

21 tuntia sitten, Vieras: Aloittaja kirjoitti:

P.s. miten paljon th-opinnoissa kerrataan vielä kliinistä hoitotyötä ja esim. Lääkehoitoa?

Eipä juuri ollenkaan, esim. lääkelaskuja meillä ei kuulunut terkkaopintoihin ollenkaan eikä kyllä muutenkaan lääkehoitoa. Terkkaopinnoissa kyllä keskityttiin aika vahvasti niihin terkkajuttuihin, ainoastaan sitten mitä toimenpiteitä terkka saattaa joutua kohtaamaan niin harjoiteltiin (korvien huuhtelu, rokottamiset, raskaana olevalta sikiön asennon ja koon tutkiminen... koulussa/työterveyshuollossa saattaaa toki joutua tekemään aika paljonkin sairaanhoidollista, esim. strepto-näytteiden otto, silmien huuhtelu, tikkien poisto, lääkärin avustaminen vaikkapa tikkien poistossa, haavojen hoitoakin.. et sikäli toki olis voitu enemmänkin harjoitella, mutta no niitä pääsee sitten harjoittelussa tekemään.)

 

Ja niin komppaan edellistä terkkaria, että kyllähän se jännitti kun valmistui et osaako nyt sitten riittävästi jne. Varsinkin kun itsekin sairaanhoitajan hommiin hyppäsin valmistumisen jälkeen ja tuoreimmassa muistissa oli vain kaikki terkkajutut. Nyt sitten taas on vähän toisinpäin, kun 1,5 vuoden ajan on ehtinyt työskennellä sh:na ja huvittaisi tässä jossain kohtaa hypätä terkkapuolelle, että miten sitten osaa enää niitä hommia (varsinkin kun on tullut näitä uudistuksia, lape-keskushommia jne., vaikka perustyö toki varmasti vielä on samanlaista).

Ja varsinkin sairaanhoitajuudessa olen tykännyt (näin heti valmistumisen jälkeen) siitä, että harvemmin työskentelee yksin. Terkkari kun usein on yksin siellä huoneessaan (vaikka sitten esim. viereissä huoneessa olisikin kollega), mutta sairaanhoitajana sulla on usein vähintäänkin lähihoitajia jatkuvasti siinä lähellä kavereina tukemassa. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...
Vieras: Th-opiskelija

ÌEntä mitä jos tuntuu ettei luota niihin sh-vaiheen kliinisiin taitoihinsa? Tuntuu että vahvuus tulee olemaan enemmän th-puolella ja sh-opinnoista on jo paljon (esim. I.v-lääke- ja nestehoito ja elektrolyytit yms) unohtunut joten en usko että pärjäisin sh-sijaisena...

Myös esim. katetroinut olen vain kerran (nukkea), harjoitteluissa ei tullut mahdollisuutta. 

T. Aloittaja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Th-opiskelija

Onko täällä ketään muita jolla on ollut samanlaisia epävarmuuden tunteita? Voitaisiin vaihtaa ajatuksia. Minulle olisi tärkeää saada vertaistukea ja varmuutta. 

Entä onko jollain vinkkejä miten voisin saada varmuutta lääkehoitoon? Miten te th:t jotka olette jo työelämässä, millaiset lääkehoidon taidot koette teillä olevan ja missä kaipaisitte kertausta? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...