Jump to content
MAINOS

Millaisesta virheestä lähtee lääkeluvat?


liiz

Recommended Posts

Mulla oli puute tänään lääkkeenjaossa, jonka onneksi kaksoistarkastaja huomasi. Säikäytti, ja samalla mietin, minkähän suuruisesta virheestä lähtisi lääkeluvat? Ei sillä, että ajattelin niitä menettää.. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Kaikki tekee virheitä. Etenkin sellaiset ihmiset jotka kuvittelevat etteivät tee.

Ei niitä lupia kukaan vie mistään yksittäisestä virheestä, niitä sattuu väkisinkin joskus jos työtä tekee pidempään. Tämä ei tarkoita, tietenkään, ettei tulisi pyrkiä 100% suoritukseen ja jatkuvasti kehittää sekä omia taitojaan että järjestelmää sellaiseen suuntaan että virheet huomataan helpommin jotta ne voidaan korjata ajoissa.

Luvat lähtee toivottavasti aika äkkiä jos huolimattomuusvirheitä on paljon ja jatkuvasti. Toki tällöinkin pitää myös tarkistaa ensin onko kuitenkin kyseessä epäselvät ohjeet ja määräykset.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

2 tuntia sitten, liiz kirjoitti:

Mulla oli puute tänään lääkkeenjaossa, jonka onneksi kaksoistarkastaja huomasi. Säikäytti, ja samalla mietin, minkähän suuruisesta virheestä lähtisi lääkeluvat? Ei sillä, että ajattelin niitä menettää.. 

Helpommin ne varmaan menettää jos menee omat ja firman lääkkeet sekaisin. En mä usko, että vilpittömästä virheestä kovin rangaistaan ensimmäisenä toimenpiteenä. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jaetuissa lääkkeissä nyt on usein virheitä, sen vuoksi ne kaksoistarkastetaan. Vaikea kuvitella että tuon vuoksi keneltäkään luvat lähtisi.

Nämähän on taas niitä työnantajasta riippuvia asioita.

Meillä luvat on lähteneet kun on kaksi kertaa peräkkäin tehty samaa virhettä huomaamatta sitä edes itse jälkikäteen.

Tärkeintä on jokatapauksessa, että jos se virhe päätyy potilaalle asti, niin että siihen reakoidaan asiaankuuluvasti, eikä sitä virhettä ainakaan piilotella.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ne lääkkeethän kaksoitarkistetaan nimenomaan mahdollisten virheiden takia.

Aika veikeä tilanne olisi jos aina kaksoistarkistuksessa huomatuista virheistä tulisi sanktioita. Kukaan enää haluaisi koskea lääkkeisiin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaikissa paikoissa ei välttämättä kaksoistarkasteta (esim. palvelutalo jossa olen töissä)... Mietin muuten kun yhdessä harjoittelussa oli minusta ällistyttävää että eräs ohjaajani ei halunnut että jaan lääkkeitä (lopulta sain toiselta ohjaajalta luvan ja kun olin jakanut kaikki oli mennyt oikein, sh-koulutuksessa kuitenkin tärkeä opetella lääkkeiden jakamista). Tuo ohjaaja joka ei halunnut minun jakavan lääkkeitä luuli itse Kalisol-lääkkeen sisältävän kalsiumia! Voiko noin tietämätön olla ja luulee itse olevansa täydellinen kun ei anna opiskelijan jakaa lääkkeitä (anteeksi kiukustuminen mutta inhottaa tuollaiset "opiskelijan ohjaajat".

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

5.1.2018 klo 14.53, Terveydenhoitajaopiskel kirjoitti:

Kaikissa paikoissa ei välttämättä kaksoistarkasteta (esim. palvelutalo jossa olen töissä)... Mietin muuten kun yhdessä harjoittelussa oli minusta ällistyttävää että eräs ohjaajani ei halunnut että jaan lääkkeitä (lopulta sain toiselta ohjaajalta luvan ja kun olin jakanut kaikki oli mennyt oikein, sh-koulutuksessa kuitenkin tärkeä opetella lääkkeiden jakamista). Tuo ohjaaja joka ei halunnut minun jakavan lääkkeitä luuli itse Kalisol-lääkkeen sisältävän kalsiumia! Voiko noin tietämätön olla ja luulee itse olevansa täydellinen kun ei anna opiskelijan jakaa lääkkeitä (anteeksi kiukustuminen mutta inhottaa tuollaiset "opiskelijan ohjaajat".


No tuota opiskelijan lääkkeenjako nyt on jokatapauksessa aina toisen tarkistettava. Mielenkiintoista, että jossain on lääkehoitosuunnitelma, jossa kaksoistarkastusta ei edellytetä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Jatkuvista lääkkeenanto/ -jakovirheistä lupia voidaan rajoittaa. Esim saa antaa enää valmiiksi annosteltuja lääkkeitä, ei jaa dosetteja, ei tarkista lääkkeitä, ei poista annospusseista lääkkeitä, ei pistä insuliinia.

Meillä kävi töissä näin juuri, mutta ks. henkilöllä on ollut muitakin huolimattomuusvirheitä kuin vain lääkkeiden kanssa, myös asiakkaat antaneet hänen tarjoamastaan hoidosta palautetta esimiestasolle saakka.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Tuli mieleen viimeöinen uneni, jossa laimensin sytostaatin ja jätin sen vahingossa ruiskussa pöydälle tietokoneen viereen. Välillä menin antamaan jotain astmalääkettä spiiralla toiselle potilaalle. 

Kohta kollega tuli hyvin vihaisen oloisena luokseni ja otti minusta kuvan johonkin rekisteriin, josta kaikki mahdolliset  tulevat työnantajat voivat nähdä, kuinka olen mokannut. 

En oikeasti käsittele työssäni sytostaatteja ja minulla ei ole aavistustakaan niiden laimentamisesta. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...