Jump to content
MAINOS

LOVE/LOP-kurssi jos on sh-opiskelija?


Terveydenhoitajaopiskel

Recommended Posts

Mietin sellaista, että jos tekee sh- tai th-opiskelijana keikkoja kun ei ole vielä valmistunut, pitääkö suorittaa LOVE tai LOP-tentti jotta voi toteuttaa lääkehoitoa? Olen keikkatöissä ja työnantaja ei ole vaatinut LOP:n suorittamista, mutta itse suorittaisin sen mielelläni. Miten teillä muilla on ollut?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
Vieras: Keikkalainen

Hyvä ihme, järki jo sanoo; Pitää olla lääkehoidon koulutus käyty, ennen kuin koskee lääkkeisiin. EI, th tai sh .opiskelija ole yhtään sen paremmassa asemassa kuin mikään muu ammattikunta, ei edes lh. Hoiva-avustajilla on myös oma lääkehoidonkoulutus, mikä pitää käydä ensin. Hyväksytty. Lupa tulee vasta sitten koskea lääkkeisiin..  Ei, edes pätevä.. On sama onko LOVELOP tai muu Lääkehoidonkoulutus käyty ja pääasia on voimassa oleva. Se ilmoitetaan nykyisin jo työpaikkailmoituksissa. Työpaikka haastattelussa käsitellään asiaa ja usein esimiehet ottavat jo kopion lääkehoidontodistuksesta/ Valvira.  Missä olet työssä ja mitä ihmettä olet puhunut työpaikkaa hakiessa? Kuulutko niihin, ketkä kysyvät vain työpaikkaetuja ja muu ei kiinnosta.... ....tai ei viitsitä kuunnella....Näihin olen itse törmännyt aika usein nykyisin.....työpaikka ei kiinnosta sen jälkeen....

Tiedoksi keikkalaisella on AINA VASTUU OMASTA TYÖSTÄÄN, lääkehoito koskee myös tätä alueetta TAI  MYÖS TEKEMÄTTÖMISTÄ TYÖSTÄÄN ja lisäksi vastuu kertoa työpaikkakiusaamista, kaltoinkohtelusta ym....on sama mikä ammattikuntaa edustaa. Ei, se tulen  töihin kun huvittaa, olen parempi kuin toinen ja teen mitä lystään....asenne.....ei, toimi.....

Yleistä on työpaikoilla myös sen jälkeen työpaikkakohtainen sh/th/ lh kirjallinen tentti ja lääkelaskut. Johtaja ilmoittaa aina ajankohdan. Näytöt sen jälkeen, jos on hyväksytty x3.  Vasta kirjallinen lupa on myönnetty ja niihin mistä on annettu näytöt, hyväksytty. Pohjalla pitää olla  aina jokin Lääkehoidonkoulutus,  voimassa oleva  ja johtajan pitää olla tietoinen asiasta.  On sama onko yksityinen tai kunta työnantajana. Laki sanelee aika paljon tätä aluetta ja seuraamukset ovat sen mukaiset. Myös johtajan pitää olla selvillä; oletko mennyt  jakamaan lääkkeitä ilman asianomaista lupaa  työvuoron aikana, kuka on antanut luvan.........Valviran todistus on toinen tärkeä, mistä ottavat heti kopion....monet kysyvät jo työpaikkailmoituksessa näitä asioita. Ne  toimitaan työnantajalle tietyn ajan sisällä, jos sopinut työantajan kanssa.. Kannattaan todella tutustua työpaikkailmoituksiin....Oma ohjaajani oli lääkevastaaja, terveyskeskus-sairaalassa ja lisäksi hän oli apulaisosastonhoitaja.  Ammattikunta ei ole tae aina että osaa  hoitaa asiat....

Jos, haluat käydä LOVELOP-koulutuksen; en tiedä yhtään työnantajaa kuka kieltäisi tai estäisi.  Se  on oma henkilökohtainen valintasi.  Keikkalaisella on vastuu myös omasta koulutuksestaan ja pitää se ajan tasalla.  Lukee näyttösuunnitelmissaan ja opitaan jo kouluissa nämä asiat.  Haet koulutukseen ja maksat sen itse. Tarkistat vain on pätevä koulutettu opettaja, kuka ottaa vastaa tentin. Koulu käydään verkko-opiskelun kautta 3kk:ta aikaa, kotona oma tietokone apuna ja  tentti koulussa paikanpäällä. Hylätty / hyväksytty vastaus tulee paikan päällä.  Selvät ohjeet, tenttipäivän voi valikoida ajoissa ja maksaa pois.  Selvät ohjeet tulevat jokaisen pitäisi ymmärtää ja peräti  saa omalla äidinkielellä.. Kaikki löytyy netin kautta ja ilmoittaminen myös onnistuu vaikka heti.  Koulu lähettää  tunnustukset omaan gmail; in, pääset kirjatumaan koulun sivuille.  Ei, tarvitse edes kertoa  etukäteen työnantajalle, jos et " nuoleskella" häntä.

Olen itse käynyt LoveLop:n  omalla kustannuksella. Asun Itä-Uudellamaalla ja Helsingissä ei ollut pätevää opettajaa silloin, kesä.  Kävin Jyväskylässä LoveLOP:n ja työn ohessa. Yövuorosta menin suoraan tenttiin ja läpi meni. Todistus tuli  nopeasti postin kautta.  Olin silloin Helsingin Kaupungilla työssä, määräaikaisena ja esimies ei sanonut mitään asiasta. Kiitosta tullut enemmän ja työkavereilta meni jauhot suuhun. Moni  vakituinen perutti ja jauhoi kuka vaikeata on...... saivat vielä työaikaa siihen ja minä tein  omalla ajallani.... Missä tahansa olen ollut työssä, keikka, sijainen, määräaikainen tai vakituinen aina pyydetty nähtäväksi ; Lääkehoidon koulutus, pv ja nykyisin LOVELOP välittömästi jo työhaastattelun aikana.

Kaikki eivät pääse noin helpolla kuin te...... Ihmettelen todella, onko taas menty sieltä  missä aita on matalin, näin  palkattu ja yritetty säästää......

Vanhemmat työnhakijat eivät pääse noin helpolla edes työpaikkahaastattelussa. Heiltä odotetaan ihmeitä heti ja työilmapiiri muuttuu välittömästi  hyväksi.....ollaan ihmeiden tekijöitä ......Olisi todella korjaamista tähän vuosisadalle.....

Myös yövuorossa oleva keikkalaisella pitää olla  nykyisin LÄÄKEHOIDON KOULUTUS  tai LOVELOP KÄYTY JA VOIMASSA OLEVA. On voimassa vain muutaman vuoden ja uusinta.....

Lääkkeisiin ei siis  kosketa edes  keikkalainen, sijainen, määräaikainen , vakituinen ym,..jos et  varmisti tunnista asiakasta ja ole itse varma asiasta.  Hyväksytty ja ajan tasalla oleva lääkehoidonkoulutus takana ja työpaikkakohtaiset näytöt tehty hyväksytyksi. Siinä ei toinen työntekijällä, ole mitään  sanan valtaa. Itse vastaat itse omasta työstäsi ja mitä kirjaat. Jos, olet epävarma vähänkin, et yksinkertaisesti koske lääkkeisiin.

 Helppo on aina siirtää vastuuta /töitä  toisille. Joskus joutuu myös itse vastaamaan teostaan ja muutosta on alkanut tulemaan jo kentältä.. Ei, katsota hyvällä silmin, näitä " työstä piittaamattomia "duunareita"....sillä kaikki kirjataan todella tarkkaan ja sieltä esimiehet oikeasti lukevat kuka, mitä, tai ei ole tehty  töitä hoito- ja palvelusuunnitelman mukaisesti....siinä on mustaa valkoisella eli todiste......myös onko liikaa työntekijöitä vuorossa. Miksi mikään ei mene näille perille.....Tämä tuli ilmi viimekesänä esimieheltä ja yritti saada lisää työvoimaa ja eräät pilasivat omalla piittaamattomalla käytöksellä koko työilmapiirin ja lisätyövoima tarpeen. Esimiesten ylhäällä on toinen ylempi esimies ja käsky tulee aina ylempää..... miksi se on noin vaikea tajuta ja ymmärtää......me ollaan vain työssä ja kaikkia tarvitaan olkoon ammattikunta mikä tahansa.

Suunnistan pois toiseen kaupunkiin työhön  v.2018 alkuvuodesta, pois Helsingistä. Aloitan  näillä näkymin opiskelun  KYMEENLAAKSON kesäyliopistossa , kesto n.1v. työn ohessa.  10 opiskelijaan pääsee lukemaan ja kova karsinta  on vielä edessä. 

Hyvää UUTTA VUOTTA v. 2018

 

 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hyvä ihme tätäkin vastausta... Kysymys oli kylläkin ihan asiallinen. Kysyjä ei osoittanut olevan töistä ja säännöistä piittaamaton, jollaiseksi nimimerkki Keikkalainen kuitenkin hänet leimasi. Päinvastoin, halua LOP:n suorittamiseen näyttäisi löytyvän.

Vastaus kysymykseesi löytyy Valviran sivuilta:

"Toimintaympäristön luonteesta riippumatta lääkehoidon toteuttaminen luokitellaan terveydenhuollon toiminnaksi, ja ammatillisen koulutuksen saaneiden terveydenhuollon ammattihenkilöiden (esim. sairaanhoitajat ja lähihoitajat) tulee ensisijaisesti vastata sen toteuttamisesta.

Ilman lääkehoidon koulutusta ei voi osallistua lääkehoidon tehtäviin ja toteuttamiseen.

Työnantaja päättää työntekijöidensä välisestä tehtäväjaosta. Työnantajalla on myös oikeus päättää siitä, mitä lääkehoitoon liittyviä tehtäviä kukin ammattiryhmä tekee, riittävätkö ammattihenkilöiden ammatillisessa koulutuksessa saamat valmiudet tehtävien suorittamiseen vai tarvitsevatko he lisäkoulutusta. Työnantaja määrittelee sen, tarvitsevatko työntekijät kirjallisia lupia lääkehoidon tehtävien suorittamiseen. Työnantaja vastaa siitä, että työntekijöillä on tehtäviensä suorittamiseen tarvittava osaaminen sekä siitä, että lääkehoito on potilaille turvallista. Sen vuoksi työnantajan tulee huolehtia siitä, että työyksiköissä on kaikkina aikoina riittävästi lääkehoitoon koulutettua, osaavaa henkilökuntaa."

On siis työnantajan päätettävissä, riittääkö koulutuksen tuoma lääkehoitokoulutus vai tarvitaanko lisäkoulutusta. Tämä ei kylläkään vastannut siihen, tarvitseeko olla valmistunut vai riittääkö, että on suorittanut lääkehoidon kurssit.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työskentelin taannoin Meilahdessa erikoisalalla, niin että päätin harjoitteluviikot sairaanhoitajana, aloitin työt sh-opiskelijana ja siitä 1,5 kk päästä valmistuin sairaanhoitajaksi. Sain tuon opiskeluajan ennen sairaanhoitajaksi valmistumista tehdä kaikkia niitä tehtäviä joita olin harjoittelujaksollakin tehnyt, muistaakseni joitain tehtäviä oli mitä en saanut.

Tilanne siis vaihtelee paikkakohtaisesti.

Nykyisessä työpaikassani opiskelijat saavat tehdä opiskelujaksolla kaikkia lääkehoitoon liittyviä tehtäviä ohjaajan valvonnassa, mutta kun tulevat kesätöihin tai keikalle, tulee nämä lääkehoidon tehtävät tehdä joku muu. Meillä ei myöskään sijainen tai opiskelija joka toimii sijaisena ei saa tehdä mitään lääkehoitoon liittyvää, ellei ole luvat kunnossa. Pitkäaikaiset sijaiset tekevät kyllä sitten myöhemmin lääkeluvat ja näytöt ja saavat osallistua siis lääkehoitoon.

Sairaanhoitajaopiskelijoilla on mahdollisuus tehdessään keikkaa antaa lääkkeitä yms. tilannekohtaisesti, mutta silloin tuleekin sitten osata tunnistaa asukkaat hyvin.

Sijaisten kohdalla on se, että he eivät toteuta lääkehoitoa missään muodossa (pl valmiit sairaanhoitajat, joilla on koulutus ja osaaminen lääkehoitoon pitemmällä).

 

Selkeyden vuoksi linjaisin kyllä niin että miksi opiskelijoilla pitäisi olla oikeudet toteuttaa lääkehoitoa?  

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

9 tuntia sitten, Vieras: Keikkalainen kirjoitti:

Hyvää UUTTA VUOTTA v. 2018

Samoin sulle. Ja ensi kerralla sitten vähän vähemmän psykooseja tulille, niin ehkä vastaukset asiallisiin kysymyksiin ovat edes jollain tavalla järkeviä.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Th-opisk.

Tarkoitan siis että jos tekee opiskeluaikana keikkoja ennen kuin on valmistunut.

Mikä on luotettava lop-kurssin järjestäjä?

Ketjun aloittaja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nämä kuka saa tehdä mitäkin luvat vaihtelevat aivan mielivaltaisesti talojen välillä ja talojen sisälläkin. Vanhoilla lääkintävakseilla voi olla suhteellisen laajojakin lupia päivystyspolilla, mutta sieltä poistuessa luvat loppuvat kuin seinään.

Yksi ehkä tämän lupaviidakon idiooteimmista himmeleistä osui vastaan kun itse opiskelijana tein sairaanhoitajan sijaisuutta. Minulla ei ollut lupa laittaa potillaalle suonikanyylia, mutta kirkkaan nesteen sain laittaa tippumaan. Lääketieteen opiskelija sitten laittoi sen kanyylin kun hänellä oli siihen luvat, mutta nestettä hän ei saanut laittaa tippumaan.

Meillä sairaanhoitopiirin puolella sairaanhoitajaopiskelija ei saa iv-lääkkeitä antaa (paitsi leikkurissa ja vissiin teholla), mutta kaupungin talossa saa iv laitella kaikkia paitsi huumeita.

Summarum... Eli se mitä lupia missäkin tarvitaan pitää siltä työnantajalta aina selvittää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Harjoittelussa opiskelijan täytyy saada valvottuna tehdä ihan mitä vaan mihin valvovan ammattilaisen luvat riittää. Koska juridisestihan vastuussa on se toimintaa ohjaava ja valvova henkilö. Työskennellessä sitten työnantajan tulee kertoa mitä saa ja mitä ei saa tehdä. Lisäksi jokaiselle laillistetun ammattihenkilön sijaisuutta tekevälle opiskelijalle on työnantajan nimettävä (kirjallisesti) valmis laillistettu ammattihenkilö joka valvoo opiskelijasijaisen toimintaa.

Mitään LOP tai LOVE-kurssiahan ei erikseen tarvitse opiskelijankaan käydä. Koulussa kyllä opetetaan kaikki tarvittava ja jos vaan on opiskelut hoitanut kunnialla niin koulun loppupuolella LOVEt ja LOPit voi vaan suoraan tenttiä jos työnantaja haluaa että sellaiset suoritetaan. Myös monesti loppuvaiheen harjoittelupaikoissa on tämä mahdollista tehdä tulevan tarpeen varalle. Muista pyytää paperinen todistus näiden suorittamisesta, monesti kelpaavat samalla sitten muillekin työnantajille.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Hei! Kävin taannoin työhaastattelussa, jossa olivat sitä mieltä että opiskeluaikana suoritetut Lop/Love-tentit eivät ole riittäviä. Ovat vielä voimassa. Onko mulla mennyt joku tieto pahasti ohi vai pitääkö mun tosiaan uusia lop&love? Muissa yksiköissä oon tehnyt samoilla luvilla töitä, oonko nyt sit toiminut jotenkin väärin?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

14 minuuttia sitten, Vieras: Vierasss kirjoitti:

Hei! Kävin taannoin työhaastattelussa, jossa olivat sitä mieltä että opiskeluaikana suoritetut Lop/Love-tentit eivät ole riittäviä. Ovat vielä voimassa. Onko mulla mennyt joku tieto pahasti ohi vai pitääkö mun tosiaan uusia lop&love? Muissa yksiköissä oon tehnyt samoilla luvilla töitä, oonko nyt sit toiminut jotenkin väärin?

Sehän riippuu ihan työantajasta hyväksyykö muualla tehdyt tentit vaikka olisivatkin voimassa. Onko tenttien uusimisessa joku ongelma sitten ?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei oo ongelmaa uusia, mutta en ollut tietoinen että ne pitäisi uusia, kuitenkin kaupungin yksiköihin kaikkiin käynyt :) Ajattelin et voimassa olevat lääkeluvat on kaikkialle sopivat kun on lop&love, mutta ei vissiin. Perusteli, etteivät käy koska suoritettu opiskeluaikana, ei siksi että suoritettu muualla. Töissä nuokin luvat opiskeluaikana tentitty.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan paskaahan tuo on perusteluna ettei opiskelujen aikana suoritettu käy, mutta työnantaja saa kyllä pistää sinut tekemään turhaa työtä jos haluaa, esim uusimaan sen tentin. Toki pitää myös maksaa palkkaa siitä uusimiseen käytettävästä ajasta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No sehän siinä ihmetytti, kun ilmoituksessa kuitenkin luki, että lääkeluvat oltava. No, mitä tästä opimme.. Työnantaja voi pistää uusimaan voimassa olevat luvat vissiin sen mukaan kun itse haluaa :) Mut ilmeisesti ei siis ole mitään lakipykälää sun muuta minkä perusteella opiskeluaikana suoritetut lop&love on uusittava valmistumisen jälkeen? Et on vaan työantajakohtaista? Sitä jäin miettimään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

15.1.2018 klo 14.13, jupet kirjoitti:

Ihan paskaahan tuo on perusteluna ettei opiskelujen aikana suoritettu käy, mutta työnantaja saa kyllä pistää sinut tekemään turhaa työtä jos haluaa, esim uusimaan sen tentin. Toki pitää myös maksaa palkkaa siitä uusimiseen käytettävästä ajasta.

Tämä, sulla on oikeus työajalla lukea tenttiin tai työantajan pitää mahdollistaa työt niin että luet. Kotona ei tätä tarvii tehä.

15.1.2018 klo 16.42, Vieras: Vierasss kirjoitti:

Mut ilmeisesti ei siis ole mitään lakipykälää sun muuta minkä perusteella opiskeluaikana suoritetut lop&love on uusittava valmistumisen jälkeen? Et on vaan työantajakohtaista? Sitä jäin miettimään.

No ei ole :D Pääsääntöisesti tentit (teoria) ovat voimassa sen 5v ja tosiaan ihan työantajakohtaista käykö muualla suoritetut tentit heille. Lääkelaskut pitää suorittaa joka tapauksessa vaihtaessa duunia. olivat voimassa tahi ei.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikä niitäkään aina jokapaikassa. Oikeen sairaanhoitopiirien välilläkin mulla ainakin kerran siirtyi nämä luvat kokonaan näyttöineen laskuineen kun sain sopivasti eritellyn dokumentin voimassa olevista (sähköpostilla työnantajalta toiselle).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...
Vieras: Aloittaja

Mitä kaikkea sh-opiskelijan lääkenäyttöihin kuuluu jos menee kesätöihin, esim. Vanhainkotiin? Jos opintopisteitä on sen verran että saa tehdä sijaisuutta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

3 tuntia sitten, Vieras: Aloittaja kirjoitti:

Mitä kaikkea sh-opiskelijan lääkenäyttöihin kuuluu jos menee kesätöihin, esim. Vanhainkotiin? Jos opintopisteitä on sen verran että saa tehdä sijaisuutta.

Riippuu varmaan paikasta. Meillä nuo olisi lääkelaastarin laitto, im-pisto jaa tarjottimelle jako sekä dosetteihin jaot. Ainakin. Nojuu ja sc-pisto noin periaatteessa, mutta insuliini/klexane siihen ei käy (koska ei saa olla valmis kynä tms. vaan perus ampulli ja neula -tyyppinen lääke) ja harvoin meillä mitään muuta ihon alle pistetään (paitti joskus saattohoitotilanteessa morkkua). En tiedä sitten lasketaanko opiskelija vielä "kouluttamattomaksi" joten sitten olisi vielä ainakin silmätipat ja lääkkeiden anto Anja-annospusseista (jotka on kylläkin ihan simppelit, yhdellä kertaa näytettävät).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 5 kuukautta myöhemmin...
Vieras: Sh-opiskelija

Hei, olen sh-opiskelija ja teen lähihoitajan sijaisuutta. Olen käynyt lääkehoidon opinnot, sekä muutamia vapaaehtoisia lääkehoidon koulutuksia. Suoritin työyksikössä love/ lop-tentit ja näytöt hyväksytysti, mutta en saanut lääkelupia, perusteluna; ei ole 140 op valmiina on vaan 110 op. Olen työskennellyt aiemmin lähihoitajan sijaisuuksissa esim. kunnalla ja saanut toteuttaa lääkehoitoa niin palvelukodissa kuin kotihoidossakin. Työkolemusta on kertynyt hoitoalalta 2 vuotta ( työtä, jossa toteutin lääkehoitoa)??? Ootteko törmännyt samaan, että lääkeluvat evätään liian vähien opintopisteiden takia???

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan työpaikkakohtainen asia saatko lääkeluvat opiskelijana vai et. Ja missä muodossa saat lääkehommia puuhailla ja kuinka paljon. Joissakin opiskeja saa tehdä enemmän ja joissakin ei. Voidaanhan sulta lääkeluvat evätä vaikka olisit valmistunut 10 vuotta sitten sairaanhoitajaksikin ja tehnyt ko. työtä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Vähän oudolta kuulostaa perustelut, jos teet lähihoitajan sijaisuutta. 140op vaaditaan sh-sijaisuuden tekemiseen eli tuolla 140op rajalla ei pitäisi olla mitään tekemistä lh-sijaisuutesi ja lh:n tai lh:n sijaisen lääkelupien kanssa. Olen tehnyt sh-sijaisuutta, jossa 140op riitti lääkelupaan, ei tarvinnut erikseen tenttiä/antaa näyttöjä ja taasen myös viittä vaille valmiina sijaisuutta jossa sh-opiskelijalla ei ole mitään asiaa lääkehuoneeseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...