Jump to content
MAINOS

Rannesykkeen laskeminen


Vieras: Ursula

Recommended Posts

MAINOS

Anteeksi sarkastinen vastaus, mutta en pysty nyt pidättelemään itseäni. Tunnustelen sormella valtimon kohdalta ja lasken ihan että yksi, kaksi, kolme jne.

Kuluvan ajan näkee kivasti kellosta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse yleensä siihen puoleen minuuttiin asti jaksan tuota sykettä tunnustella ja siitähän saa pulse x minute lukeman kun kertoo kahdella. Meillä on kuumemittarissa sekuntaattori, joka on tuossa kätsä.

Toisin kuin @jupet tuossa edellä pitää vain sormea valtimon kohdalla ja laskee yksi, kaks, kolme jne. niin itse lasken niiden pulssi tuntemusten (en omieni) tahdissa edellämainitulla tavalla. Hankalaa tuo tahdissa pysyminen toki joskus on, kun ne pulssit saattaa tuntua epäsäännöllisinä. Olen kyllä pyytänyt potilas skarppaamaan ja pysymään tahdissa, mutta huonolla menestyksellä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toivottavasti ette kaikkia opiskelijoita ohjaa noin, tässäpä syy, miksi ei joka asiaa kehtaa edes kysyä..

 

Olen kuullut jostain kuuden sekunnin taktiikasta, kaiketi niin että kerrotaan sitten kymmenellä. Olen vain huomannut, että jotkut arvioivat sykkeen kokeillessaan ilman että katsoo kellosta sekunteja. Mutuarviotako vai onko siihen joku kikka..?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

42 minuuttia sitten, Vieras: Ursula kirjoitti:

Toivottavasti ette kaikkia opiskelijoita ohjaa noin, tässäpä syy, miksi ei joka asiaa kehtaa edes kysyä..

 

Olen kuullut jostain kuuden sekunnin taktiikasta, kaiketi niin että kerrotaan sitten kymmenellä. Olen vain huomannut, että jotkut arvioivat sykkeen kokeillessaan ilman että katsoo kellosta sekunteja. Mutuarviotako vai onko siihen joku kikka..?

Kyllä sen sitten +-10 tarkkuudella saa arvioitua laskematta, kun on muutamia satoja tai tuhansia kertoja laskenut. Enemmänkin mutua, ei ole kikkaa. Luotettavampaa on aina laskea. Jos on musiikillisesti lahjakas niin tasaisen rytmin nopeuden varmaan tietää nopeastikin. A. rad. palp. allegro vivace. 

Kuus sekkaa on aika lyhkänen, jossain kehotettiin vähintään 30 sekuntia tunnustelemaan. Itse laiskana ihmisenä lasken yleensä 15 sekuntia ja tämä sitten x 4. Se on laskijasta kiinni kuinka vähän tai kauan haluaa tunnustella. Lyhyempi aika korostaa mittavirheitä ja oikein lyhyt aika ei välttämättä kerro koko totuutta sykkeen tasaisuudesta. 

Rytmihäiriöpotilailta ainakin voi tunnustella pidempään, jos ei pääse kärryille onko sykkeessä jokin säännöllisyys vai ei.. toisaalta taas ekg:n se kuitenkin vaatii jos tuommoinen uutena löydöksenä on niin ei maksa vaivaa koittaa arvailla rannesykkeen perusteella. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yleensä oleellisempaa onkin, ainakin näin akuuttihoitonäkökulmasta, pulssin säännöllisyys ja karkea arvio siitä onko se hidas, normaali, nopea tai kenties kadoksissa. Eksakti numeroarvo harvoin on kovin tärkeä ja niitä numeroita antaa monikin kone sitten jos potilasta enemmän tutkitaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

3 tuntia sitten, Vieras: Ursula kirjoitti:

Toivottavasti ette kaikkia opiskelijoita ohjaa noin, tässäpä syy, miksi ei joka asiaa kehtaa edes kysyä..

 

Olen kuullut jostain kuuden sekunnin taktiikasta, kaiketi niin että kerrotaan sitten kymmenellä. Olen vain huomannut, että jotkut arvioivat sykkeen kokeillessaan ilman että katsoo kellosta sekunteja. Mutuarviotako vai onko siihen joku kikka..?

Toisaalta jos sitä suunsoittoa ei opi sietämään vielä opiskeluaikanakaan, niin elämä voi jossain vaiheessa olla aika tympeää.

Niin tosiaan, mainittakoon vielä että rohkeasti opettelemaan sitä pulssin tunnustelua. Pulssin tunnustelusta kannattaisi osastolla tehdä sellainen suhteellisen säännöllinen toimenpiden. Tuolla saa jossain vaiheessa vähintään jonkun tuoreen flimmerin kiinni ja potilaan pelastettua ehkä aivotapahtumalta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...