Jump to content
MAINOS

Lähihoitajakoulutus alkaa olla kriisissä?


Vieras: ppp

Recommended Posts

Se on jo vanha juttu, että lähihoitajaopiskelijoiden taso laskee koko ajan. Näin on omien ja monien työkavereideni kokemusten mukaan ollut jo reilun kymmenisen vuotta. Alalle tulee esimerkiksi te-toimiston ohjaamina täysin sopimattomia opiskelijoita käytännössä pakotettuna, minkä lisäksi joissakin kouluissa soveltuvuuskokeista on luovuttu. Opiskelijoiden joukossa on myös mielenterveys- ja päihdeongelmista kärsiviä sekä liian nuoria ( entisen 17-vuoden ikärajasta luopuminen). Asiasta on puhuttu vuosia, mutta mitään ei tapahdu - kriteerit vaan laskevat, vaikka kyseessä on ihmishenkien kanssa työskentelevä ammattiryhmä. Myös kouluopetusta on karsittu ja ilmeisesti jopa kielitaitoakaan ei katsota enää hoitotyön kannalta olennaiseksi. 

Mistä se johtuu? Yksinkertaisesti arvostuksen puutteesta. Lähihoitajaa ei pidetä muuna kuin käsiparina, joka pyyhkii pyllyjä. Ja kun ala työllistää, voidaan kaikki kahdella jalalla seisovat laittaa koulutukseen. Ja jos ongelmia tulee, kriteereitä alennetaan niin, että läpi pääsee niin harjoittelut kuin koulutehtävät. Joukossa on todella hyviäkin opiskelijoita, sanotaan nyt vielä se, mutta surkealta näyttää muuten. 

Ajatuksia aiheesta? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Onhan tuo totta, että kouluun on aika helppo päästä. En osaa toisaalta sanoa, kuinka vaikeata sen sitten pitäisi olla. 

Sen puoleen olisi kyllä varaa kiristää vaatimuksia paljonkin, että lähihoitajia koulutetaan ihan liikaa. Sama koskee sairaanhoitajia. Kyllä sen verran pitäisi ammattikuntana osata apinoida lääkäreitä, että pitää koulutusmäärät pieninä niin ei tartte ihan tessin minimipalkoilla sykkiä ja saa vähän sanella mitä haluaa tehdä.

Ps. Ei se varmaan arvostuksen puutteesta johdu, vaan siitä, että oppilaitos saa maksun vain valmistuvasta opiskelijasta. Jos kovin rankalla kädellä aletaan reputtamaan opiskelijoita niin talousjohtaja varmaan antaa palautetta aika pian. Koululle on äärimmäisen kannattavaa ottaa sisään kaikki jotka suostuvat ja puskea ne läpi puoliväkisin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Vierailija

Täysin samaa mieltä aloittajan kanssa.

Kielitaito on välillä opiskelijoilla niin heikkoa etteivät selviä ihan perus lääkelaskuista. Nämä sitten suorittavat lääkelaskuja tuettuna ja tämä on koulujen mielestä hyväksyttävää...

Meidän työpaikalla on ainakin nyt alettu kiinnittämään opiskelijoiden osaamiseen tarkempaa huomiota eikä harjoittelujaksoja pääse läpi jos taidot eivät riitä esim. asukkaiden kanssa kommunikointiin, kirjaamiseen, lääkehoitoon, jotka ovat ihan perusasioita.

Koulut nimenomaan miettivät vain taloudellista puolta eivätkä ota vastuuta siitä millaisia lähihoitajia päästävät valmistumaan. Työpaikkojen on oltava tiukkana ja vaadittava tiettyä osaamista jos koulu ei siitä suostu vastuuta kantamaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lähihoitajakoulutus on monasti vain välttävä lisä yleisivistykseen. Meillä oli onneksi motivaatiojakso joka karsi heikkohermoisimmat alkoholiongelmaiset. Tosin oli muuten pilotti, niin aika surkeasti mentiin harjoittelut ensin, kurssit sitten. Ja joka paikassa sai kuulla kuinka huonoja meidän koulusta tulee. Ja tottahan se oli suurinpiirtein. No paperilla kituuteltu jo ekat lisät.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Huolestunut..

Kyllä huolestuttaa nykyinen koulutusjärjestelmä. Itse sekä ohjaan että otan tutkintotilaisuuksia vastaan. Ihmettelin suunnattomasti kun sekä minun että työnantajatahon mielestä opiskelija ei suoriutunut tutkintotilaisuudesta kriteereiden mukaisesti ja opettajan vastaus oli ettäopiskelijan itsetunto ei kestä hyllyä, annetaan edes ykkönen!!! Mitä varten kriteerit ovat olemassa jos opiskelijaa ei arvioida niiden mukaan? Miten tällainen opiskelija pärjää tulevaisuudessa alalla jossa arvostus on mitä on ja kritiikkiä tulee monelta taholta?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Lähäri

Osittain samaa mieltä. Kouluttauduin itse lähihoitajaksi Helsingissä ja matkan varrella perusopinnoissa porukkaa tippuili ryhmästä syyn jos toisen  vuoksi. Jäljelle jäävä opiskelijaporukkajäi haarautui kukin omalle intrestilleen sopivalle suuntautumiselleen. Jatkoin ensihoitoon ja ryhmämme siellä oli mielestäni erittäin tasokas. Pari opiskelijaa sieltäkin lähti, mutta loput olimme motivoituneita, eikä lääkelaskujen, anatomian ja fysiologian tai muun normiaineiden kanssa ollut kenelläkään ongelmia. 5:n tai ainakin kiitettävän papruilla meistä moni tiensä selvitti. Luin itse koko koulutuksen ajan ekstraa aihealueiden ympäriltä ja olin aikamoinen tietopankki valmistuessani. Nyt sairaanhoitajaksi opiskellessani harmittelenkin vähäistä juuri alaan liittyvää tietopohjaista opiskelua.Kovasti on seminaareja ja opiskelemaan oppimisen, jopa tietokoneen käytön hallintaa. Lähihoitajaopinnoissa menimme suoraan asiaan ja jätimme nämä välistä. Toki eri kouluilla ja ryhmillä on eri vaatimuksensa, enkä usko vaateiden kulkevan käsikädessä ammattiryhmän kesken, mutta itselleni jäi erittäin hyvä kuva lähihoidon ensihoidon erikoistumisryhmästä/koulutuksesta ja sain siitä vankan ammattitaidon jatko-opinnoille. Toivon vaan voivani niitä hyödyntää sairaanhoitajana😊

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: mieshoitsu

kyllähän tässä on vastuussa myös tämä vanhempi kansakuntakin. Tai ainakin täällä kymenlaaksossa tutkintoon kuullu tutkintotilaisuus. eli työntekijä arvioi osaako opiskelia tehdä työtä. välillä tuntuu että liian helposti tai opettajan "painostuksella" päästetään läpi. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vaikka itse olen juurikin peruskoulusta suoraan lähihoitajaksi opiskellut ja kohta kaksi vuotta työelämässä ollut, niin komppaan kyllä täysin tätä. Suurin osa opiskeluaikanani nuorisopuolella oli alalla vain siksi, "että töitä riittää ja TE-toimisto käski". Eli suomeksi siellä oli suurin osa niitä, jotka lintsasi koulusta, haistatteli maikoille, ei suostuneet tekemään harjoituspesuja nukelle yms. Ja nyt kun hekin 2v olleet valmiita, kertoivat valmistujaisjuhlissa olevansa kutsumusalalla ja opiskelevansa vielä sairaanhoitajiksi... Plus meillä oli vielä vuonna 2013 hakiessa palikkatestit ja haastattelut. Mutta ei minusta näin yleisesti 16-vuotias ole vielä valmis kohtaamaan ja laittamaan vainajaa hoidon ja huolenpidon jaksolla, tai vaikka hoitamaan yksin aggressiivista päihteidenkäyttäjää. Itse en ainakaan ollut. Pääsykokeet ja soveltuvuuden näyttö pitäisi ehdottomasti palauttaa tälle alalle. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: 26vlähäri

Tänä päivänä ite 4vuotta olen alalla työskennellyt voin sanoa ihan samaa lähihoitaja kouluun otetaan mitä ihmeellisimpiä ihmisiä. Mutta onneksi ainakin minun työpaikassa tosi hyvin katotaan soveltuuko ihminen työpaikkaan on koeajat vaikka kuinka olisi tuntilaisena. Ja tosi asiassa minun mielestä pitäisi olla lähihoitaja koulu k-20 koska silloin ois valmis henkisesti Aika suurella todennäköisellä valmis näinkin haastavaan työhön. Ite opiskelin 20v. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

55 minuuttia sitten, Vieras: 26vlähäri kirjoitti:

Tänä päivänä ite 4vuotta olen alalla työskennellyt voin sanoa ihan samaa lähihoitaja kouluun otetaan mitä ihmeellisimpiä ihmisiä. Mutta onneksi ainakin minun työpaikassa tosi hyvin katotaan soveltuuko ihminen työpaikkaan on koeajat vaikka kuinka olisi tuntilaisena. Ja tosi asiassa minun mielestä pitäisi olla lähihoitaja koulu k-20 koska silloin ois valmis henkisesti Aika suurella todennäköisellä valmis näinkin haastavaan työhön. Ite opiskelin 20v. 

Tuossa on puolensakin, mutta toisaalta on 16-vuotiaan opiskelijan kannalta aika pitkä aika odotella neljä vuotta kouluun pääsyä. Jos käy lukion välissä niin eihän sitä kannata enää edes lähärikouluun lähteä, kun siitä voi hakea amkkiinkin. Ei mulla ainakaan ole pääsääntöisesti huonoa sanottavaa niistä kollegoista mitkä on parikymppisinä tulleet työkavereiksi.

Itsekin ajattelen kyllä niin, että työnantajan pitää aika tarkkaan katsoa kenet voi mihinkin palkata, tutkintotodistus ei takaa oikeastaan yhtään mitään niin kauan kuin niitä jaellaan nykyisellä tavalla.

2 tuntia sitten, Vieras: Juniori kirjoitti:

Mutta ei minusta näin yleisesti 16-vuotias ole vielä valmis kohtaamaan ja laittamaan vainajaa hoidon ja huolenpidon jaksolla, tai vaikka hoitamaan yksin aggressiivista päihteidenkäyttäjää. Itse en ainakaan ollut. Pääsykokeet ja soveltuvuuden näyttö pitäisi ehdottomasti palauttaa tälle alalle. 

Miksi ihmeessä teillä opiskelijat hoitaa yksin riehuvia narkkeja? Siinä on jossain muualla kyllä vika kuin opiskelijassa. Eihän edes poliisi mene yksin aggressiivisen kohdehenkilön luo.. hoitajista saati alan opiskelijoista puhumattakaan. 

Vainaja-asiankin kanssa olen sitä mieltä, että riippuu paljon ohjauksesta miten asian kokee. Jos opiskelija ei ole valmis niin asiasta voi puhua ja miettiä onko se aiheellistakaan. Ehtiihän sitä myöhemminkin kroppia näkemään. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Lähihoitaja

Itse olen vuosi sitten aikuiskoulutuspuolelta valmistunut lähihoitajaksi ja samaa mieltä olen aloittajan kanssa. Omalla luokallani oli useampi henkilö, jotka eivät mielestäni sopineet ollenkaan sosiaali- ja terveysalalle erinäisten sairauksien, vammojen tms takia ja osa olikin juuri työkkärin kautta passitettu kouluun. MUTTA aikuiskoulutukseen kun nykyään haetaan suoraan siihen suuntautumisvaihtoehtoon myös (sahu,lanu,vanhus,vammais yms), niin esim omaan suuntautumiseeni ei ollut hakijoita kuin n. 20 hlö ja aloituspaikkoja 27 eli toisinsanoen kaikki taisivat päästä sisään. Meillä oli siis soveltuvuuskokeet, ryhmätyö ja psykologin haastattelu valintakokeessa.

Ja opiskelu oli vain pintaraapaisu asioista ja osasta asioista vain mainittiin, loput täytyi opiskella itsenäisesti tai sitten ne ovat tulleet vastaan työelämässä mikä on mielestäni harmillista. Koulu minulla kesti kaiken kaikkiaan ALLE 2 vuotta. Ja opiskelin päiväopiskeluna.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen täysin samaa mieltä. Tytär 16v haki ja pääsi lähihoitajaksi opiskelemaan ja koko homma on ihan pelleilyä. Ryhmä 16- vuotiaita laitetaan jatkuvasti tekemään itsenäisesti töitä koneella, vapaapäiviä on koko ajan, mitään kirjoista joita piti ostaa ei käytetä, varsinaisia opetuspäiviä on vähän. Puolet luokasta lintsailee, moni ei mennyt harjoitteluun. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No nii, en lukenut kaikkien kommentteja, mutta itse tässä erikoisammattitutkintoa suorittamassa lähihoitajapohjalta hakkaan päätäni seinään.  Koulutusta lisätään työpaikkojen harteille, lähipäiviä ja tunteja vähennetään koululta eikä työpaikoille enää anneta mitään korvausta opiskelijan ohjauksesta. Kuka/mikä taho tuolta pohjata edes ottaisi yhtään ketään harjoitteluun??? Saatikka mikä on ohjaajan motivaatio oman työnsä ohella ohjata laadukkaasti opiskelijaa?? Metsään menee ja rankasti! Ei auta yhtään, että näyttösuunnitelmienkin supistamista suunnitellaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: opiskelijoista vastaava

Meillä työpaikalla ollut ihan järkkyä opiskelijamateriaalia, alkellisimmat työelämäntaidot hukassa, palautteesta suututaan, suhtaudutaan yliolkaisesti työaikoihin ja ohjaajiin, pyöritellään silmiä kun pitäisi tehdä pesuja, haukotellaan aamulla ettei jakseta, kielitaito hukassa, joku ei voi tehdä vuorotyötä ja kaikesta saa vääntää,  keskeytetään harjoittelujaksoja palautetaan koululle oppimaan työelämän sääntöjä, kasvamaan, aikuistumaan ja oppimaan suomen kieltä. Ollut tosi raskasta meidän lähihoitajille jotka ohjaa. Juurikin tehtiin päätös että otetaan vähemmän opiskeljoita harjoitteluun ensi vuonna. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että miten vaikuttaa opiskelijoiden opiskelupaikkojen saamiseen se että työpaikoille ei makseta enää korvauksia opiskelijoista vuoden vaihteen jälkeen? Olen ainakin huomannut että meidän työyksikössä opiskelijoiden määrä on pudonnut puoleen tulevana keväänä. 

Opiskelija-aineksesta..Olen ihan samaa mieltä edellä olevien kirjoitusten kanssa. Työyhteisössämme on ollut nyt poikkeuksellisen motivoituneita aikuisopiskelijoita ja suurin osa heistä n. 80 % on työllistynyt yksikköömme vakituiseen työtehtävään tai pitkäaikaiseen sijaisuuteen. Toki aina on haasteita ollut ja muutamia haastavia opiskelijoitakin on ollut. On tullut sellaisiakin kommentteja, että työyhteisön vika on kun työajat alkaa huonosti (bussit ei kulje niin että pääsisi ajoissa), opiskelijan ongelmiin ei viitsitä puuttua ja häntä suoranaisesti kiusataan. Sen tarkemmin tapausta kommentoimatta kyse oli aikuisopiskelijasta jonka harjoittelu keskeytyi omista motivaatio-ongelmista johtuen. Kuitenkin oppiminen lähtee siitä, kuinka osaa ottaa työelämässä muut huomioon jne..

10 vuoden ajalta olisi monta monituista esimerkkiä opiskelijakavereista ja ohjattavista opiskelijoista, joiden motivaatio ei juuri ole kohdallaan, mutta niihin sen kummemmin palaamatta..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Saattohoitaja
5.12.2017 klo 11.59, Vieras: 26vlähäri kirjoitti:

Tänä päivänä ite 4vuotta olen alalla työskennellyt voin sanoa ihan samaa lähihoitaja kouluun otetaan mitä ihmeellisimpiä ihmisiä. Mutta onneksi ainakin minun työpaikassa tosi hyvin katotaan soveltuuko ihminen työpaikkaan on koeajat vaikka kuinka olisi tuntilaisena. Ja tosi asiassa minun mielestä pitäisi olla lähihoitaja koulu k-20 koska silloin ois valmis henkisesti Aika suurella todennäköisellä valmis näinkin haastavaan työhön. Ite opiskelin 20v. 

Itse olen alanvaihtaja ja valmistuin lähihoitajaksi 2004. Olin aikuisryhmässä ja pari tippui jo alussa kyydistä. Loppupeleissä pari muutakaan ei valmistunut normaaliajassa. Täytin silloin 50 vuotta ja elämänkokemukseni perusteella olin valmis kohtaamaan työssäni monenlaisia haasteita.  Mielestäni juuri peruskoulun päättäneet ovat liian nuoria opiskelemaan lähihoitajaksi.  Työpaikallani on ollut näitä nuoria työssäoppimis jaksoilla ja tuli mieleen, että heille olisi lastentarha oikea paikka. Mitä ajattelee 16 vuotias poika, kun joutuu mummuja pesemään. Mopon rassaaminen oli ainakin meidän opiskelija pojalla päällimmäisenä mielessä.  

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Riippuu ihan 16-vuotiaasta. Itse olen mennyt lh-kouluun suoraan peruskoulusta ja koen, että olin silloin jo kypsempi kuin moni parikymppinen. Se, että valmistuin 18-vuotiaana ja jo parin viikon kuluttua olin paikallisen vanhainkodin osastolla työvuorossa ainoana koulutettuna työntekijänä, kasvatti vastuunottoon aivan valtavasti. 

Mielestäni ei voi vetää mitään tarkkaa ikärajaa kouluun pääsyyn, kun nuoret järkiintyvät eri tahdissa, mutta jonkinlaiset "kypsyyskokeet" voisi olla ihan aiheelliset.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Valitettavasti oma kokemus on sellainen, että ne ketkä työpaikoilla jaksavat pitää eniten ääntä siitä kuinka "nuoret sitä ja nuoret tätä", ovat niitä joilla itsellä on isoin asennevamma hoitotyötä kohtaan. Kannattaisi kohdata jokainen yksilönä ja antaa myös nuorille mahdollisuus.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse valmistuin muutama vuosi sitten lähihoitajaksi. Ja vikaa on toki opiskelijoissa, mutta myös opettajissa.

Itse teen tällä hetkellä sellaista työtä mistä ei hiiskahdettukaan koulussa. Työ on opettanut, erittäin hyvä perehdytys ja ennenkaikkea oma halu oppia koko ajan lisää. Hieman sivuttiin aihetta, mutta opettaja ohitti koko aiheen sanomalla, että ette te lähihoitajina tähän törmään, kun ei moni sairaanhoitajakaan törmää. Tekisi mieli käydä sille opettajalle sanomassa, että kiitti kun opetit niin perusteellisesti...

Pintapuolinen koulutushan se on, mutta niin on kaikki muukin. Ei kaikkea voi kaikesta oppia missään koulussa. Perusteet ja sitten opetellaan työpaikan/osaston/yksikön tms. erityispiirteet. Näin se on muissakin ammateissa ja minunkin toisessa ammatissa sitten tein sellaista mistä ei itse koulussa paljoa opetettu.

Työ tekijäänsä opettaa mikä tietty tällä alalla on riskaabelia, jos ei olekaan sellainen tekijä, joka on huolellinen ja ei tee ennenkuin on aivan varma, että tekeminen menee oikein ja on varma itsestään.

 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Vähän ohi aiheesta mutta onko teillä ollut LH koulussa ensiapukortin suorittaminen? Meillä ei suoriteta EA korttia, ilmeisesti ainoa ensiapukoulutus mitä saadaan on SPR:n sivuilta luettava materiaali elvytyksestä. Tuntuu vähän hassulta valmistua hoitajaksi ilman todistettua ea/ppe osaamista.. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse oon valmistunut 2011 ja kyllä EA-koulutus kuului osana koulutukseen. Kysy nyt ihmeessä perusteluja. Ettekö edes harjoittele elvytystä nukella? Vai meneekö tääkin jo kategoriaan "opettelette sitten siellä harjoittelussa". Voi kamala.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Onko vastuuta  enää?

Jos, olette törmänneet työpaikalla tähän uutteen lähihoitajaoppimisharjoitteluun.  Amisto/ Edupolissa on aikakin. On  todella pohja noteraus  koko lähihoitajan ammattia kohtaan ja samoin lähihoitajan verkkokoulutus. Arvosana 0 kumpaakin. Olen myös tähän törmännyt ja niin " hirveitä" ala-arvoista opiskelijaa saa hakea. Näyttöviikolla siirsi  oman työn toiselle kylmästi ja omaisen kuulen.  Ei, edes hävennyt.  Ei, ole mitään hyvää sanottavaa nykyisestä lähihoitajakoulutuksesta ja keitä sinne valikoidaan. Kaunistellaan työttömyystilastoa ja väärät pääsevät sisälle.

 Karu totuus uusi malli; 2 lh opiskelijaa ottavat vastuutta yhdessä muutamasta asiakkaasta koko "työvuoron" ajan.  Hoitavat yhdessä asiakkaan toimet eli vastaavat kaikesta. Lääkkeet ovat lääkevastaajalla.  Menin tekemään keikkaa kyseiselle osastolle.  Olin peräti 2 päivää ja todella riitti. Keikkalainen oli pelkkää ilmaa näille opiskelijoille ja vapaa ehtoisesti kertaakaan puhuttu. Hyvä etteivät menneet wc:n peräkanaa.  Tunnelma oli jäätävä, kun avasi ulko-oven.

Esimies antoi minulle keitä minä vastaan työvuorossa ja ruokapuoli. 9 asukasta, keittiö ja vastasin hälytyksiin.  Opiskelijat  eivät kertoneet ketkä asukkaat olivat heidän vastuulla, kukaan ei oikein tiennyt.  Moni  näistä oli esimies laittanut minulle. Selvisi illan aikana. Joudun tarkistamaan onko hoidettu, eli eivät kertaakaan kertoneet mitä olivat tehneet...lyhyesti juoksin heidän perässä .. Ruokapuoleen, tiskit ym. eivät koskeneet kertaakaan. Tuli kuva ovat tähän liian hienoja. Yhteistyö muiden hoitajien kanssa ihan olematon eli tuntui koulutetut ollaan siellä vain  heidän kiusana.  jos vähän oli rauhallista, niin heti tule tänne avustamaan jne.  Mutta minua EI Autettu vaan olin heidän PIIKANA....

Esim.  Tein jumppaa asiakkaan kanssa ja kun olin lopettanut. 5min. päästä  2 opiskelijat tulivat hakemaan jumppaa, asiakas oli ihan "pihalla" ... ja tätä toistui säännöllisesti. Samoin normi työt, olivat tekemättä.  Kun kysyin; suupielet menivät alas ja vastausta en saanut. Jos, menit asiakkaan kanssa pesulle, niin taatusti nämä 2 opiskelijaa tulivat vähän ajan päästä, kun työ oli tehty. Kirjasivat koneelle; OVAT HOITANEET, HAH, HAH..  Varmaan on kiva kun toinen hoitaa työt ja esimies kehuu KUINKA HYVIÄ OPPILAITA ON!!!!. Odotin kertoisivat edes totuuden, eli koulussa opetetaan jo valheen aakkoset, jos eivät jo osaa.

Yhtä hyvin voisin työskennellä tulevaisuudessa robotin kanssa.  Kun säädetään niin varmaan työt hoituvat ja ei tarvitse tarkistan perässä. Minua hoitaa ainakin ROBOTTI, jos lähihoitajakoulutus on tätä luokkaa eli olematon.

Lähihoitajan työ  EI OLE MISSÄÄN  PARITYÖSKENTELYÄ, siellä ei pidetä toista kädestä kiinni.  Yhdessä mennään ruokailemaan, tupakalle jne.  tehdään mitä halutaan. Jätetään kylmästi viestintä toisilta pois ja tehdään oman mielen mukaan.  Toivottavasti eivät koskaan tule avohoitoon tai mihinkään  työhön. 

Jos lasketaan 15 asukasta ja 3 vuorossa . Niin silloin pitää palkata 6 joka työvuoroon ja toinen pitää toista kädestä kiinni.   Työttömyys loppuu todella nopeasti ja  loput hyvät hoitajat lähtevät pois alalta. Sekö on koulun tarkoitus...... ei asiakkaan hyvä hoito ja  toisten kohtelu myös koskien muita työntekijöitä.

EA1 kuuluu ennen koulutukseen ja myös on osaa näyttösuunnitelmaa. Taisi olla kaikissa lähihoitajan jatkoissa, lapset, hoito- ja huolenpito, kuntoutus ja mihin erikoistut.

 Lukekaan paperit mitä olette saaneet koulusta , siellä pitäisi olla tarkka opinto-ohjelma! Ainakin minun esimiehet ovat  tarkistavat koulun opinto-ohjelman läpi ja taatusti ne pitää osata. Mutta, minä en ole  ollut koskaan " pomojen" lellikki vaan omalla työllään ansainnut arvostuksen.

 EA2 me  käytiin  koulussa kun kysyttiin opettajalta ja itse maksettiin.  Lisäksi moni työnantaja vaatii jo työtä hakiessa EA1 todistuksen  nähtäväksi.  Kansalaisopistossa on myös EA1 koulutus ja SPR:llä on monessa paikassa. La ja su hinta pyörii 50€ - 60€ nurkilla, kirja ja tietysti todistus päälle  ovat maksullinen.  Jos, kuulut SPR:n niin on vähän halvempi.

Mitään ei pitäisi saada ilmaiseksi vaan jotakin pitää myös itse tehdä päämäärän hyväksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Melko pitkälle meneviä päätelmiä lh-koulutuksen tasosta kahden opiskelijan antaman kuvan perusteella.

En ole vielä koskaan kuullut EA-kortin pelastaneen ketään, joten pääasia olisi, että koulussa opetettaisiin ensiaputaitoja. Toki jos opetusta ei ole ollenkaan, tai se on pelkkää nettikurssia, niin sehän alkaa kuulostamaan jo ihan amk tasoiselta koulutukselta :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On sitä luokassa ääneen ihmetelty, eipä oo opettajat muuta sanoneet kuin että se ei tähän koulutukseen kuulu että jos haluaa niin sellaisen voi toki omakustanteisesti käydä. Oletan että säästösyistä EA kurssit on jätetty pois.. Joo toki eihän sillä kortilla ketään elvytetä :D Olisi se EA kortti kuitenkin sellanen todistus että jotain taitoja on. En tiedä onko meillä mitään elvytysharjoituksia koulussa, toivon todella että on. 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 10 kuukautta myöhemmin...

Itseä jurppii näin vielä vanhoina aikoina (psykologisten testien ja haastatteluiden aikoina) opiskelleena että oman ammattikunnan maine tahriintuu. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...