Jump to content
MAINOS

3-vuorotyö ja vuorotyöhön kykenemättömät työntekijät


HooPeeKoo

Recommended Posts

Jokaisessa vuorotyöpaikassa on kai työkavereita, jotka eivät terveydellisistä syistä voi tehdä 3-vuorotyötä.

Näin meilläkin. Eikä siinä mitään, hyvä homma jos työntekijä sairastuu, niin on kuitenkin mahdollisuus jatkaa työtään.

Miten sitten, kun työporukasta puolet on jo työrajoitteisia? Itse kuulun siihen työkykyiseen porukkaan, joka tekee siis ilta- ja yövuorot.

Kuitenkin alkaa nyt väsyttämään ja nyppimään tilanne, olisi tosi kiva joskus itsekin perheellisenä tehdä päivävuoroja tasaisemmin. 

Miten muiden työpaikoilla nämä on hoidettu? Meillä kuitataan tilanne sanomalla " resurssitilanne on nyt tämä ". 

Tilanteelle ei ilmeisesti voi mitään, on vain hyväksyttävä em. syistä ilta- yövuoropainotteinen työ, vaikka periaatteessa ollaan kaikki työntekijät

samalla viivalla. Vai? En ole vielä viitsinyt kysyä mitään esim. luottamusmieheltä.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Öö.. Mikä sairaudellinen syy estää tekemästä iltavuoroja vuorotyössä? Meillä on muutama jotka ei tee öitä mikä on OK. Itse olen lupautunut tekemään enemmän öitä, jotta yöt saadaan tehtyä. Mutta muuten kyllä aamu- ja iltavuorot jaetaan tasan. Ei ole semmosia jotka tekee vain aamuja..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

3 tuntia sitten, HooPeeKoo kirjoitti:

Tilanteelle ei ilmeisesti voi mitään, on vain hyväksyttävä em. syistä ilta- yövuoropainotteinen työ, vaikka periaatteessa ollaan kaikki työntekijät

samalla viivalla. Vai? 

Työnantajalla on aika vapaat kädet laatia listat. Jossain tes-tasolla on mielestäni mainintaa tasapuolisuudesta ym. mutta mainitsemasi terveydellinen syy toki ohittaa sen. Kai se työnantaja ainakin osittain sen resurssitilanne -kommenttinsa kanssa oikeassakin on, ellei ole esimerkiksi mahdollista siirtää kremppoja sellaiseen yksikköön missä tehdään pelkkää päivätyötä muutenkin. Saisi sitten palkata vuorotyöhön kykenevää väkeä tilalle. 

17 minuuttia sitten, Adetzi kirjoitti:

Öö.. Mikä sairaudellinen syy estää tekemästä iltavuoroja vuorotyössä? 

Tätä minäkin kyllä ihmettelen. Kyllä noin muutoin työkykyisen ihmisen pitäisi pystyä ysiin asti olemaan hereillä? 

 

Ps. Täyttäkää seuraava avoin paikka vakiyököllä niin win-win. Moni tykkää tehdä pelkkiä öitä ja varmasti siihen hoitaja löytyy. Muut saa enemmän muita vuoroja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Anonyymi
2 tuntia sitten, Torlohka kirjoitti:

Ja ilmeisesti nämä saavat kolmivuorotyölisää ihan samalla lailla kuin muutkin... 

Täh? Ei kolmivuorotyölisä ole mikään lisä, vaan ilta-, yölisät jne.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Perus vuodeosasto kyseessä.

Meillähän tilanne on se, että jos jollain on työterveydestä lääkärin suositus ettei yötyötä, niin työnantajalle se ei riitä. Tämän vuoksi työterveyden pitää kieltää kyseiseltä työntekijältä yötyö. Näitä terveysongelmaa yötyön kanssa on esim diabeetikoilla.

Yötyöhön sopimattomuus aiheuttaa meillä kolmikantaneuvottelun, jossa keskustellaan työntekijän edellytyksestä jatkaa kyseisessä työssä. Työnantajan näkemys on se, että jos yötyötä ei voi tehdä, niin tuota työtäkään ei silloin voi tehdä vaan työpaikkaa on vaihdettava.

Tämä sitten on poikinut esimerkiksi työsuhteen päättämiseen koeajalla kun työterveyslääkäri ei suositellut yötyön tekemistä. Myös jo vakinaistettuja työntekijöitä on terveyden muutosten ja siten yötyö ongelmien myötä painostettu vaihtamaan työpaikkaa jos yötyötä ei voi tehdä tai annettu se mielikuva että saat kenkää.

Kaikkien meillä on pakko tehdä yövuoroja, halusi tai ei. Ne jotka haluaisivat tehdä enemmän yövuoroja eivät saa niitä tehdä enempää.

Tämä sirkus siis perustuu siihen, että työnantajan mukaan kaikkien on yövuoroja tehtävä, koska muuten niihin ei riitä työntekijöitä. Tämä on sikäli erikoista kun itse en yövuoroja ole tehnyt viimeiseen neljään kuukauteen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

2.12.2017 klo 16.11, Torlohka kirjoitti:

Ja ilmeisesti nämä saavat kolmivuorotyölisää ihan samalla lailla kuin muutkin... 

 

2.12.2017 klo 18.55, Vieras: Anonyymi kirjoitti:

Täh? Ei kolmivuorotyölisä ole mikään lisä, vaan ilta-, yölisät jne.

Jossain paikoissa voidaan maksaa extraa sen päälle että tekee vuorotyötä. Esim. sairaalalla päivystävät hoitajat (lue kolmivuorotyö) saavat joitakin kymppejä tai satasia lisää kk palkan päälle. Vuorolisät nyt ihan normaalisti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Anonyymi
6 tuntia sitten, kahvikuppi_ kirjoitti:

 

Jossain paikoissa voidaan maksaa extraa sen päälle että tekee vuorotyötä. Esim. sairaalalla päivystävät hoitajat (lue kolmivuorotyö) saavat joitakin kymppejä tai satasia lisää kk palkan päälle. Vuorolisät nyt ihan normaalisti.

Okei, olin siis väärässä. Meilläpäin ei mitään erityistä kolmivuorotyölisää päivystyksessä tunneta, vaan tehdyistä vuoroista maksetaan asianmukainen korvaus.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sama korvaus se maksetaan täälläkin lisien kanssa. lisäksi päälle tulee vielä joka kk erillinen rahallinen korvaus.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse teen 2-vuorotyötä, työnkuva muuttui ja täyspainoisesti teen samaa työtä kun kolleegat aamuvuorossa arkena. Pyysin esimieheltä ilta/ vkonlopputöitä kuten muillakin mutta kieltäytyi. Näkyyhän tää palkassa ainakin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: kommentti
30. marraskuuta 2017 klo 22.17, Adetzi kirjoitti:

Öö.. Mikä sairaudellinen syy estää tekemästä iltavuoroja vuorotyössä? 

Ei mikään. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä harrastetaan sukupuolista syrjintää: viikonloppuöisin aina miespuolisia työntekijöitä tietyllä erikoisalalla. Ja tietenkin pienten lasten isät on tästä vapautettu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

9.12.2017 klo 12.05, Vieras: xXx kirjoitti:

Meillä harrastetaan sukupuolista syrjintää: viikonloppuöisin aina miespuolisia työntekijöitä tietyllä erikoisalalla. Ja tietenkin pienten lasten isät on tästä vapautettu.

Laillistahan tuo ei ole... Jos rassaa, niin luottamusmieheen yhteyttä. Tuohan on sikäli helppoa, että toimintamalli pitäisi olla ihan työvuorlistat tarkistamalla todettavissa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Vieraileva sh

Olen sairaanhoitaja ja ollut vuoden työttömänä. Minulla on yövuoroista vapautus lääkärin todistuksella. Yksiköt joissa tehdään päivätyötä / kaksivuorotyötä ovat niin suosittuja paikkakunnallani, että hakijoita on yli sata hoitajaa per avoin työpaikka, joten niihin työllistyminen on vaikeaa. 3-vuoro työyksiköt eivät minua palkkaa, koska en kykene sairauden vuoksi yövuoroihin. Eikö olisi järkevämpää, että minut palkattaisiin 3-vuoroyksikköön tekemään edes aamu-ja iltavuoroja sen sijaan, että istun päivät sohvalla? Minulla on yli 10v työkokemusta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...