mittarimato Posted November 9, 2017 Share Posted November 9, 2017 Heippa! Tahtoisin kysyä neuvoja, vinkkejä ja kokemuksia teiltä, jotka teette/olette tehneet puolikasta/vähempää kuin kokoaikaista työaikaa. Olen aika nuori, vielä 23 vuotias lähihoitaja ja valmistunutkin olen vasta puolitoista vuotta sitten, eikä minulla ole lapsia. Sen verran olen tässä kuitenkin töitä painanut, että olen saanut karvaastikin kokea, että kokoaikainen työ hoitoalalla on minulle liian raskasta, ja vapaa-aikani, sosiaaliset suhteet ja harrastukset kärsivät sen aiheuttamasta väsymyksestä ja stressistä. Syynä ei edes ole työpaikka, viihdyn nykyisessä, määräaikaisessa työssäni sijaisena, mutta työn määrä on liian suuri ja vapaata on liian vähän. Olenkin tehnyt päätöksen, että kunhan tämä työsopimus ensi vuoden alussa loppuu, aion etsiä osa-aikaista työtä. Tykkään siis lähihoitajan työstä ja tahdon tätä työtä tehdä, eli en ole aikeissa lähteä kouluttautumaan eri alalle ja siksi yritänkin nyt etsiä sellaista ratkaisua, joka on juuri minulle sopiva. Kysymykseni on, kuinka oikeastaan hakea osa-aikaista työtä? Ensi vuoden alussa aukea kotikaupunkiini muutama uusi palvelukoti (kaupungin alaisuuteen), ja nykyisen työni esimies suositteli hakemaan vakipaikkaa. Ajatus houkuttaakin, mutta pohdin vain, että jos pääsisinkin haastatteluun, kannattaako minun vielä siinä ilmaista, että olen vailla osa-aika työtä (esim 90 h/ 3vko), vai saako työnantaja minusta vain laiskan kuvan? Tai jos en puhuisi mitään halukkuudestani juuri osa-aikaisuuteen ja sattuisin vakkaripaikan nappaamaan ja vasta SILLOIN toisin asian esille, olisko se työnantajan silmissä "huijaamista" ja toisaalta "pelaisinko" itseni vain pussiin ja olisin taas jumissa uuvuttavassa kokoaikatyössä. Kuinka te olette saaneet osa-aikatyötä hoitoalalla ja nimenomaan ilman pieniä lapsia, jolloin on oikeutettu osittaiseen hoitovapaaseen. Kyse ei ole siitä, etten haluaisi tehdä työtä, vaan tahdon pystyä nauttimaan elämästä myös työn ulkopuolella ja kokoaika työssä vain tuntuu, että työ on koko elämä. Kiitos etukäteen Link to comment Share on other sites More sharing options...
sh vm 83 Posted November 9, 2017 Share Posted November 9, 2017 Hakeudu keikkafirmaan töihin, joissa firmasta riippuen voit tehdä töitä sen verran kuin jaksat, mutta kokemus kertyy erilaisista paikoista. Töitä löytyy aina, osa-aikaisuuksia taitaa löytyä harvemmin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Suhakka Posted November 9, 2017 Share Posted November 9, 2017 Osa-aikaisuudesta voi aina neuvotella. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest vastaus Posted November 15, 2017 Share Posted November 15, 2017 Puolikasta työaikaa ei kannata tehdä, koska saat liiton rahoilla ihan saman tekemättä mitään. Kai kuulut liittoon ja tiesit sen? Yleensä ne, jotka tekevät puolikasta, saavat jotakin tukea siihen päälle kompensoimaan. 80 prosenttinen työaika on ihan hyvä erityisesti vuorotyössä, mutta kannattaa muistaa vaatia työpäivät täysinä, jolloin lyhennys tuntuu vapaapäivissä, eikä minään 6-tuntisina. Sijaisena saattaa olla hankala saada sellaista sopimusta, mutta ei mahdotonta. Kannattaa heittää paikalliseen rekryyn avoin hakemus, jossa toivoo ko. työaikaa. Pk-seudulla on parhaat mahdollisuudet. Minkään keikkahommien varaan ei kannata jättää, epävarmuus nimittäin syö vapauden tunnetta tehokkaasti. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mittarimato Posted November 22, 2017 Author Share Posted November 22, 2017 15.11.2017 klo 15.47, Vieras: vastaus kirjoitti: Puolikasta työaikaa ei kannata tehdä, koska saat liiton rahoilla ihan saman tekemättä mitään. Kai kuulut liittoon ja tiesit sen? Yleensä ne, jotka tekevät puolikasta, saavat jotakin tukea siihen päälle kompensoimaan. 80 prosenttinen työaika on ihan hyvä erityisesti vuorotyössä, mutta kannattaa muistaa vaatia työpäivät täysinä, jolloin lyhennys tuntuu vapaapäivissä, eikä minään 6-tuntisina. Sijaisena saattaa olla hankala saada sellaista sopimusta, mutta ei mahdotonta. Kannattaa heittää paikalliseen rekryyn avoin hakemus, jossa toivoo ko. työaikaa. Pk-seudulla on parhaat mahdollisuudet. Minkään keikkahommien varaan ei kannata jättää, epävarmuus nimittäin syö vapauden tunnetta tehokkaasti. Aivan joo. Olen kyllä liitossa. Ja nimenomaan haluankin sen lyhennyksen näkyvän vapaapäivissä. Montakohan vapaapäivää esim 3 vkon listaan tuolla 80 prosentilla saisi? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piiu Posted November 22, 2017 Share Posted November 22, 2017 Tein vuoden verran sairaanhoitajan vakanssia 90 h/ 3vko. Neuvottelin osastonhoitajan kanssa tuon ja kukaan ei pitänyt sitä outona. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kahvikuppi_ Posted November 23, 2017 Share Posted November 23, 2017 18 tuntia sitten, mittarimato kirjoitti: Aivan joo. Olen kyllä liitossa. Ja nimenomaan haluankin sen lyhennyksen näkyvän vapaapäivissä. Montakohan vapaapäivää esim 3 vkon listaan tuolla 80 prosentilla saisi? kolme vapaata lisää. Itse tein tuolla työajalla jonkun kuukauden, olin neljä päivää duunissa / viikko. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pocis Posted November 23, 2017 Share Posted November 23, 2017 Mä teen 75 %, olis periaatteessa 100 % sijaisuus, mutta ei pysty niin saan onneksi tehdä vajaata työaikaa. Tätä ennen tein 50 % työaikaa sairaanhoitajana, toimikin oli 50 %. Aiemmin oon tehnyt lähihoitajana 80 %. Tosin mulla on lapsia. Meillä tekee/ on tehnyt pari lapsetontakin vajaata työaikaa eikä sitä pidetä erikoisena. 3 lapsen äiti Link to comment Share on other sites More sharing options...
mittarimato Posted November 28, 2017 Author Share Posted November 28, 2017 Kuulostaa hyvältä että on onnistunut tuolleen. Nimittäin muuten kyllä tykkään hoitoalasta mutta oikeestaan ainoa tapa jolla kuitenkin jaksaisin tällä alalla jatkaa olisi tuo,.että saan tehdä vähemmillä tunneilla. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mittarimato Posted November 29, 2017 Author Share Posted November 29, 2017 Mikä noista prosenteista on vielä rahallisesti kannattavaa tehdä? Joku neuvoikin että puolikasta ei kannata ehkä, kun saman saisi työttömänä kassasta ja kuitenkaan ei ole tarkoitus tehdä hyväntekeväisyyttä. Ilmeisesti joku 75/80 prosenttinen olisi vielä ihan kannattavaa rahallisestikin? Tokihan mulla nyt tässä onkin ajatuksena vaihtaa hieman rahaa aikaan että ymmärrän sen ja minua ei haittaa, että palkka on vähän pienempi kun tekee pienemmillä tunneilla. Ja te jotka teette pienemmillä tunneilla,oletteko huomanneet tällä olevan merkityistä hoitotyössä jaksamisenne kannalta? 22.11.2017 klo 16.46, Piiu kirjoitti: Tein vuoden verran sairaanhoitajan vakanssia 90 h/ 3vko. Neuvottelin osastonhoitajan kanssa tuon ja kukaan ei pitänyt sitä outona. Paljonko tuo työaika on siis prosentteina? olen vähän huono näissä.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest vastaus Posted December 2, 2017 Share Posted December 2, 2017 29. marraskuuta 2017 klo 11.17, mittarimato kirjoitti: Mikä noista prosenteista on vielä rahallisesti kannattavaa tehdä? Joku neuvoikin että puolikasta ei kannata ehkä, kun saman saisi työttömänä kassasta ja kuitenkaan ei ole tarkoitus tehdä hyväntekeväisyyttä. Ilmeisesti joku 75/80 prosenttinen olisi vielä ihan kannattavaa rahallisestikin? Tokihan mulla nyt tässä onkin ajatuksena vaihtaa hieman rahaa aikaan että ymmärrän sen ja minua ei haittaa, että palkka on vähän pienempi kun tekee pienemmillä tunneilla. Ja te jotka teette pienemmillä tunneilla,oletteko huomanneet tällä olevan merkityistä hoitotyössä jaksamisenne kannalta? Paljonko tuo työaika on siis prosentteina? olen vähän huono näissä.. 80-prosenttinen nimenomaan kolmivuorotyössä on ok, edellyttäen tietysti ettei ole suurempia lainanhoitokuluja tai muita menoja. Nykyisestä palkastasi kun vähennät suunnilleen sen 20 prosenttia, saat suuntaa antavan määrän. Ota kuitenkin huomioon, että veroprosentti pienenee ja viikonloput ja ja yövuorot tasoittaa tiliä jonkin verran. Itse tulin tällä poikamiehenä hyvin toimeen, ei mitään ongelmia. Itse työaika on aivan erinomainen, listassa oli 9 vapaata ja niitä sai melko hyvin suunnitella. Itse tein pidemmän pätkän töitä ja sitten pidempi vapaaputki perään. Hyvin jäi aikaa sosiaaliselle elämälle, rentoutumiselle ja muutenkin oli ihan kiva, ettei tarvinnut miettiä joka päivä työasioita. Mitään moraalisia ongelmia ei asiasta tarvitse tuntea, eikä kellekkään erikseen perustella. Sanot vaan että tarvitsen lisää vapaa-aikaa, koska on omia juttuja. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mittarimato Posted December 6, 2017 Author Share Posted December 6, 2017 2.12.2017 klo 18.34, Vieras: vastaus kirjoitti: 80-prosenttinen nimenomaan kolmivuorotyössä on ok, edellyttäen tietysti ettei ole suurempia lainanhoitokuluja tai muita menoja. Nykyisestä palkastasi kun vähennät suunnilleen sen 20 prosenttia, saat suuntaa antavan määrän. Ota kuitenkin huomioon, että veroprosentti pienenee ja viikonloput ja ja yövuorot tasoittaa tiliä jonkin verran. Itse tulin tällä poikamiehenä hyvin toimeen, ei mitään ongelmia. Itse työaika on aivan erinomainen, listassa oli 9 vapaata ja niitä sai melko hyvin suunnitella. Itse tein pidemmän pätkän töitä ja sitten pidempi vapaaputki perään. Hyvin jäi aikaa sosiaaliselle elämälle, rentoutumiselle ja muutenkin oli ihan kiva, ettei tarvinnut miettiä joka päivä työasioita. Mitään moraalisia ongelmia ei asiasta tarvitse tuntea, eikä kellekkään erikseen perustella. Sanot vaan että tarvitsen lisää vapaa-aikaa, koska on omia juttuja. Kuulostaa hyvälle Tällä hetkellä olen sijaisena tuonne ensi helmikuun loppuun. En nyt tässä sijaisaikana ajatellut alkaa kysymään mahdollisuutta vähempiin tunteihin, mutta vuoden alussa aukeaa vakipaikkoja hakuun uusiin palvelukoteihin paikkakunnallani ja pohdin, että jos yrittäisin sellaista hakea ja vakkarina sitten voisi olla helpompi sumpia tällasia. Jos pääsisin haastatteluun mahdollista vakipaikkaa ajatellen, kannattaako minun jo siinä tuoda esille toiveeni vaikka juuri tuohon 80 prosentin työaikaan? Pelkän, että mahdollinen uusi työnantaja ymmärtäisi sen laiskuutena vaikkei kyse ole lainkaan siitä. Ja sitten taas toisaalta haluaisi tavallaan olla rehellinen ja kertoa heti toiveeni, jotta tämä osataan ottaa humioon siinäkin mielessä, että jos sellainen ei ole mahdollista, niin ei sitten "turhaan" antaisi paikkaa minulle jos on ihmisiä, jotka haluavat tehdä kokoaikaistakin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.