Jump to content
MAINOS

Irtisanoutuminen lähihoitajan toimesta


Vieras: Kippa

Recommended Posts

 Olen valmistunut sairaanhoitajaksi ja minulla on vakituinen lähihoitajan vakanssi. Tällä hetkellä teen omalla työpaikallani sairaanhoitajan sijaisuutta vuoden loppuun asti. En halua palata enää lähihoitajan tehtävään, mutta työnantajallani ei ole tarjota sairaanhoitajan töitä. Jos sanon lähihoitajan toimeni irti, tuleeko minulle karenssi? Tekisin toki vuoden loppuun asti tätä sairaanhoitajan sijaisuutta. Mitä ammattisuoja tarkoittaa ja koskeeko se minua sairaanhoitajana, ettei tarvitsisi enää lähihoitajan töitä tehdä? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Ei tule karenssia koska et jää työttömäksi vaan sinulla on se sairaanhoitajan pesti kuitenkin. Ammattisuoja tarkoittaa sitä että tiettyyn aikaan sinulle ei saa tarjota muita kuin oman koulutuksen vastaavia töitä. Toki jos onnistut kikkailemaan sairaanhoitajan papereilla työttömänä niin hattua nostan.

Jos sinulla on vakituinen lähihoitajan vakanssi, sinulla on varmaan myös lähihoitajan tutkinto. Näin ollen työkkäri voi siis painostaa sinua myös lähihoitajan toimeen hakemaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Karenssi

Korjataan sen verran, että vakituisen työsi loppumisesta alkaa karenssi juoksemaan ja se juoksee määräaikaisuutesi ajan. Joten mikäli määräaikaisuus kestää esim. 70 päivää, olisi karenssia tämän jälkeen vielä se 20 päivää.

Korjatkaa jos väärässä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pätevä syy irtisanoa työsopimus ilman karenssia on esim. Että saa koulutustaan vastaavaa työtä. Toki kannattaa asia varmistaa työttömyystoimistosta ensiksi ja miten kannattaa menetellä. Kyllä ne sieltä neuvoo.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

TE-toimiston sivuilta:

"Jos eroat työstä ilman pätevää syytä tai olet itse aiheuttanut työsuhteen päättymisen, karenssi on 90 päivää.

Päteviä syitä erota työstä:

Jos päivittäisen työmatkan kesto ylittää kokoaikatyössä keskimäärin kolme tuntia ja osa-aikatyössä keskimäärin kaksi tuntia, voit erota kolmen kuukauden kuluessa työsuhteen alkamisesta.

Muutto viikon kuluessa eroamisesta toiselle paikkakunnalle, jossa puolisollasi on toimeentulon turvaava pysyväisluontoinen työ tai yritystoimintaa, jos päivittäisen työmatkan kesto ylittää muuton jälkeen kokoaikatyössä keskimäärin kolme tuntia ja osa-aikatyössä keskimäärin kaksi tuntia.

Työn suorittamispaikan muuttuminen työsuhteen aikana, jos päivittäisen työmatkan kesto uuteen työn suorittamispaikkaan ylittää kokoaikatyössä keskimäärin kolme tuntia ja osa-aikatyössä keskimäärin kaksi tuntia.

Pätevänä syynä työstä eroamiseen pidetään myös työsopimuslain mukaisia perusteita, kuten palkanmaksun laiminlyöntiä ja työturvallisuuden vaarantamista. Yritä kuitenkin ensin ratkaista ristiriidat esimerkiksi ammattiliiton tai työsuojeluviranomaisten välityksellä.

Itse aiheutettu työsuhteen päättyminen on kyseessä myös silloin, kun työnantaja päättää työsuhteesi moitittavan menettelysi johdosta."

 

Kannattaa ainakin varmistaa, ettei karenssia tule. Ei kannata luottaa, että oman alan työt ovat pätevä syy.

 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...