Jump to content
MAINOS

Työ ja työelämä (hoitajana) ahdistaa niin julmetusti


mörökölli

Recommended Posts

9 tuntia sitten, Janne kirjoitti:

Yleensä "oman kropan kolotukset" siivotaan pois täältä, mutta tuo kirjoituksesi avaa kohtuullisen paljon tilasi taustoja, että ehkä yksi tällainen viesti mahtunee tähän ketjuun. - Valvoja -

Tuon viimeisen viestisi perusteella kehottaisin menemään juttelemaan psyk puolen ammattilaisen kanssa, esim. depressiohoitaja tms, riippuen asuinpaikkasi tarjoamista palveluista, ne kyllä selviää netistä, tarvittaessa aloitus tk -lääkärin kautta. Kirjoituksesta saa kuvan, että nyt ei ole oikea aika arvioida mitä työtä teet loppu elämäsi.

Aivan joo, pahoittelen, lähti ehkä vähän "lapasesta" mutta oli tarve purkaa fiiliksiä. Kiitän neuvoista ja kyllä tässä itsekin tiedostan, että olisi nyt hyvä hakea itselle apua, ettei tilanne pääse pahemmaksi.

Kiitos vielä tsemppiviesteistä! :) 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 52
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Hei, itse paloin myös yli 10 vuotta sitten kotihoidossa loppuun. Vaihdoin alaa nuorisotyöhön ja välillä tein muitakin töitä mutta kutsumus  hoitotyöhön oli vahva. Nyt sitten viime vuonna perustin kotipalveluyrityksen ja olen saanut todellakin tehdä työni koko sydämellä ajasta ja laadusta tinkimättä. Sinäkin löydät oman tiesi kunhan annat luvan itsellesi hypätä karusellistä ulos kun et enää jaksa 👍

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Olen työssä yksityisessä hoivakodissa. Työnantajani ohjeisti minimoimaan pesulappujen käytön syystä että "omaiset maksavat" niistä. Onko oikeesti nii että omaiset tai itse asiakas maksaa vai laskutetaan ko. asiakasta tai omaisia pesulapuista.? Entä sitten vaipat?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Vieras hoitaja

Riippuu paikasta. Esimerkiksi yksityisissä hoivakodeissa josta Helsinki ostaa palvelut asiakkaat maksavat itse kaikki hygieniatarvikkeet (lukuunottamatta vessapaperia). Vaippojen saanti riippuu kaupungin omasta ohjeistuksesta. Helsingissä teippi- tai vyövaipat saa kaupungin korvaamana jos niitä menee vähintään 3/vrk. Muuten asiakas joutuu maksamaan itse. Vähävaraisilla toki pesulappujen ja vaippojen hankinta huomioidaan menona toimeentulotuessa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Hei! Miten menee?

Kuulostat minulta siinä mielessä, että tykkään vain olla. Rauhassa ja kotona. Olen introvertti enkä halua ja jaksa paljon mitään menoja. Parasta on vaan olla.

Mutta minä olen hyväksynyt itseni tällaisena. Hyväksy sinäkin :) Ei sinun tarvitse olla muuta kuin olet. Paras päätös elämässäni on ollut, kun lopetin ajattelemasta millainen pitäisi olla tai mitä muut ajattelee. Olen aika melankolinen persoona ja nuorempana (olen nyt 30) olen kärsinyt masennuksesta ja päihderiippuvuudesta. Tällainen olen ja annan itseni olla :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 6 kuukautta myöhemmin...
19.3.2018 klo 20.12, Vieras: Sara3087 kirjoitti:

Hei! Miten menee?

Kuulostat minulta siinä mielessä, että tykkään vain olla. Rauhassa ja kotona. Olen introvertti enkä halua ja jaksa paljon mitään menoja. Parasta on vaan olla.

Mutta minä olen hyväksynyt itseni tällaisena. Hyväksy sinäkin :) Ei sinun tarvitse olla muuta kuin olet. Paras päätös elämässäni on ollut, kun lopetin ajattelemasta millainen pitäisi olla tai mitä muut ajattelee. Olen aika melankolinen persoona ja nuorempana (olen nyt 30) olen kärsinyt masennuksesta ja päihderiippuvuudesta. Tällainen olen ja annan itseni olla :)

Vastaan aika myöhään, lieköhän huomaat tätä mutta sanasi olivat tosi lohdulliset, kiitos ❤ Itse kamppailen aika-ajoin juuri tuon asian kanssa, saanko olla oma itseni juuri näin kuin olen. Tietenkin saan, mutta se vaan ei aina ole niin yksinkertaista. 

Mullehan lopulta kävi niin, että pomo kysyi tahdonko jatkaa tekemällä toisen työntekijän 50 prosenttia, ja tahdoinhan minä! Palkka ei päätä huimannut mutta kun sain liitosta soviteltua, pärjäsin sillä oikein hyvin. Tein puoli vuotta 50 prossaista tuossa paikassa, sitten määräaikainen sopparo loppui. Tällä hetkellä tyytyväisenä keikkailen, edelleen paikkaani etsien mutta paljon luottavaisempana, että elämä on suurimmaks osaks mun puolella. :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: valivali

miksi te hoitotyössä olevat valitatte?

 

on olemassa 10x raskaampia ammatteja kuin esim. sh tai lh työt?

raskaampia niin henkisesti kuin fyysisesti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Mussunmussun
Tunti sitten, Vieras: valivali kirjoitti:

miksi te hoitotyössä olevat valitatte?

 

on olemassa 10x raskaampia ammatteja kuin esim. sh tai lh työt?

raskaampia niin henkisesti kuin fyysisesti.

Kuulemme mielellämme lisää!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: eionnaaei
30.10.2017 klo 07.48, Vieras: Lh/sh op. kirjoitti:

Tiedän tunteen. Oletko harkinnut lyhyempää työaikaa? Itse olen töissä 75% sopimuksella (opintojen ohessa) , eli käytännössä 3 vapaapäivää enemmän /lista. Jos ala muuten tuntuu omalta, niin kannattaa ensin kokeilla näitä muita keinoja jaksaa. Tsemppiä! 

Aika usein ne vapaapäivät tuossakin menetetään, kun työpäiviä on sama määrä, mutta päivät lyhyempiä. Teet töitä vain 7-12.30. Ja kyllä, käytäntö ja teoria eivät kohtaa, tässäkään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei muutako ala vaihtoon! Itellä ei roppa kestänyt hoitotyötä ja toki kyllästynyt työ oloihin ja liian pieneen korvaukseen menetetystä vapaa ajasta ja terveydestä ja hermoista... takaisin koulun penkille vua!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei!

Sikäli kun oöen ymmärtänyt oikein niin tätä tämä hoitoala on nykyjään.  Vauhda alaa js nauti elämästäsi. Hoitoalalla sinusta otetaan kaikki irti ja lopumta terveytesi kärsii . Miksi?  Mieti omaa hyvinvointiasi. Kukaan muu ri mieti puolestasi etkä kirkkaampaa kruunua saa, tappamalla itseäsi työllä. Kuuntele itseäsi ❤

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Raksahiiri

Valmistuin sh:ksi tänä vuonna. Aiempina vuosina olin miettiny miks elämä on niin perseestä, vit**aa ja ahdistaa ja ennenkaikkea kiukuttelin kaikesta turhasta. Sydänoireita tuli minullekin ja kerkesin jo päivystykseenkin soitella pienessä paniikissa.

Jouluna sain idean että pitäskö vaihtaa alaa. Tuntu ihan fyysisesti miten taakka nousi -- keho rentoutui, tulevaisuus näytti iloisemmalta ja sain huokaista helpotuksesta. Sen minä sitten teen. 

 

Viimeiset opinnot meni kärsien mut selvisin \o/ Valmistumisen jälkeen vaihoin täysin uudelle alalla ja tällä jatketaan. En kaipaa hoitoalaa ollenkaan, vaikka toki minulla oli syy alalle lähteä. 

Eti joku mukavempi ala, niitä nääs on :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Hoitaja  tämäkin

Hoitoalalla ei makseta ylitöistä.Kyllä tällä hoitajalla on yhtä paljon vapaata kuin muillakin.Korostaa yhden päivän vapaita ja unohtaa sitten ne 3-5 päivän vapaat.Sitä en kiellä,että ergonomisempi työaika eli 2 vapaapäivää perättäin olisi varmasti. parempi

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Osaston lääkäri
Tunti sitten, Vieras: Ylihoitaja kirjoitti:

Kaikista velliperseistä ei vaan ole hoitsuiksi!

Juurikin näin! Päihdeongelmaiset hoitajat valittaa! Pillerikoukussa suurin osa!!

Huumetestit kerran kuussa pakollisiksi joka osastolle!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse jo melkein 10vuotta hoitajana työskennellyt. Raatanut niskalimassa duunia kun meillähän ei työt lopu kesken. Ranteet paukkuu kun ei toiset kerkee tulla jeesaa kahenhoijettaviin. Asiakkaat potkivat lyövät nimittelevät uhkailevat, näin siis vanhus huollossa.   Sairastuin töistä myös psyykkisesti terapiassa ja poleilla käyny jo reilu vuoden. Ei vaan pää enää kestänyt kiirettä ja mikään ei pysynyt enää muistissa. Masennus ja muutama muukin diagnoosi. Huom kaikki todettu johtuvan töistä. Kaikki helpottuisi jos hoitaja mitoitukset katsottaisiin uusiksi. Sitten pitäisi opetalla kaiken maailman uusia potilastietojärjestelmiä ja uusia mittareita. Miten ihmeessä me kyetään kaikki oppimaan ja edes muistamaan. Sitten on niitä ketä ei vois vährmpää kiinnostaa ja me vedetään niitä peressä ja hoidetaan niidenki hommat. vit**aa.. että sellasta taas.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: niin se on

stressaajien, lihavien yms huonokuntoisten ei pitäisi työskennellä hoitoalalla.

Hyväkuntosille, hyvät hermot ovaaville hoitotyö on leppoisaa ajanvietettä.

 

Minä olen ollut hoitoalalla 10vuotta. Noin 40h viikko, kolmivuorotyö. kotihoidossa myös vuosia.

Ei mitän ongelmia jaksamisen suhteen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

44 minuuttia sitten, Vieras: niin se on kirjoitti:

Ei mitän ongelmia jaksamisen suhteen.

Kirjoitustaidon suhteen ei taida olla ihan sama tilanne. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: älä_luovuta

Ihmiset! Kokeilkaa erilaisia työpaikkoja keikkalaisina, sairaslomasijaisina ja lyhyissä sijaisuuksissa. Tarjoutukaa myös itse osa-aikaisuuksiin jos talous kestää. Toinen paikka voi stressata unettomaksi (kuten mulla nyt), toinen olla mukava ja odotusten mukainen - mitä se nyt sitten kullekin on. Pelkkä työvuorosuunnittelu voi ratkaista asian toisen paikan hyväksi. Kiinnittäkää huomiota henkilöstöresursseihin. Määräaikaisuuksia hakiessanne pyytäkää saada ensin tehdä vuoro tai pari keikkalaisena.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

4.10.2018 klo 16.34, Vieras: Ken sopeutuu? kirjoitti:

Miksi parikymppiset uupuvat viisikymppisiä useammin? Välillä ihmettelen vain.

Se, että sinun oma kokemuksesi on tälläinen, ei tarkoita että näin oikeasti olisi. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

4.10.2018 klo 17.28, Vieras: niin se on kirjoitti:

stressaajien, lihavien yms huonokuntoisten ei pitäisi työskennellä hoitoalalla.

Hyväkuntosille, hyvät hermot ovaaville hoitotyö on leppoisaa ajanvietettä.

 

Minä olen ollut hoitoalalla 10vuotta. Noin 40h viikko, kolmivuorotyö. kotihoidossa myös vuosia.

Ei mitän ongelmia jaksamisen suhteen.

Voi voi.. Olen tavannut monia, juuri näitä huolettoman asenteen omaavia hoitajia, joille työpaikka todellakin on kuin toinen koti ja työssä oleminen koetaan lähinnä kivana harrastuksena.

Jaksavat toki pidempään työelämässä kuin ne stressaajat, koska jättävät tehtäviä tekemättä, istuvat juoruringeissä, tulevat tapaamaan työpaikalle kavereita ja juomaan kahvia ym.

Juuri tämänkaltaiset hoitajat kuluttavat ne tunnolliset loppuun, kun siirtävät tehtäviään heille eivätkä edes arvostusta tai kiitosta sille todelliselle työn tekijälle anna. Asiakkaillekin vain huudetaan "ei oo:ta", kun pyytävät heille kuuluvaa välipalaa. Laitetaan sijainen yksin kahvittamaan ja syöttämään ja vastaamaan hälytyksiin, kun itse istutaan kahvihuoneessa muka "rapsalla".

Edes lomilla ei malteta olla poissa työpaikalta, vaan tullaan valittamaan ongelmista.

Toivottavasti et ole tuonkaltainen hoitaja, joka käyttäytyy työpaikalla kuin kotonaan. Itse saanut tarpeekseni paikoista, missä juoruryhmään ja what's uppiin kuuluminen tärkeämpää kuin työn tekeminen. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ei stressitön ihminen ole sama kuin työnsä huonosti hoitava.

Toisilla vaan on parempi yleiskunto ja kaikki eivät ole vali vali ihmisiä.

 

Yleensä nämä vali vali ihmiset ovat juuri niitä "kaikki mulle heti tyyppejä",

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

43 minuuttia sitten, Vieras: TOTUUS kirjoitti:

ei stressitön ihminen ole sama kuin työnsä huonosti hoitava.

Toisilla vaan on parempi yleiskunto ja kaikki eivät ole vali vali ihmisiä.

 

Yleensä nämä vali vali ihmiset ovat juuri niitä "kaikki mulle heti tyyppejä",

 

Ei toki välttämättä olekaan ja toki hyvä yleiskunto auttaa paljon. Itsellä vaan kalskahtaa korviin jos sanotaan työtä leppoisaksi ajanvietteeksi ja harrastukseksi. Monta tämmöistä hoitajaa tullut vastaan ja monesti ovat juuri niitä, jotka tulevat tapaamaan työpaikalle kavereitaan ja jättävät töitä kylmänviileästi tekemättä. Asiakkaat/potilaat ovat tällöin sivuseikka eikä muisteta, että tämä on näiden ihmisten koti. 

Toinen ääripää on sitten se yliniuhottava stressaaja, joka vapailtakin soittelee töihin ja osallistuu palavereihin. Näkee painajaisia, kun on unohtanut viedä lupaamansa vesilasin asiakkaalle ym. Kumpikaan ääripää ei ole hyvä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: kiireinen hoitsumies

Minä olen tunnollinen lähihoitaja kiireisellä osastolla. En luista työstäni tai hengaile kahvitauolla.

Minulle työ ei tuota minkäälaista stressiä tai uupumusta.

Kaikki on vaan asenteesta ja yleiskunnosta kiinni. Valittajilla on aina kaikki huonosti.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...