Jump to content
MAINOS

Tubi


dino

Recommended Posts

Kun koululainen sairastuu tubiin (http://www.mediuutiset.fi/doc.te?f_id=701596) niin sen seurauksena kaikki oppilaat ja henkilökunta joutuvat/pääsevät tubitarkkailuun jossa mm. otetaan thx-rtg kolmesti.

Kun hoitaja hoitaa tubipotilasta niin seurannan kanssa taitaa olla vähän niin ja näin, ainakaan minulle ei ole kutsua tubikontrolliin koskaan tullut vaikka ilman maskeja on jouduttu hoitamaan.

Mikäs muualla käytäntö?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Ei oo otettu kokeita, ei kontrolleja....

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

meil halukkailta otettiin puolenvuoden päästä keuhkokuva...mut altistuksia on aina vähän väliä, et ei aina ole syytä ottaa kuvaa..ennemminkin sitte jos oireita ilmenee

Mikä ei tapa, se vahvistaa..!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: yökyöpeli

Meillä on käytäntönä, että hoitohenkilökunta pääsee keuhkokuvaan ainoastaan oireiden ilmaannuttua. Tämä astui voimaan sen jälkeen, kun valvonnassamme todettiin eräällä alkoholisti miehellä tubi. Kaikki potilasta hoitaneet passitettiin 1/2 vuoden jälkeen keuhkokuvaan, koska kukaan ei ollut osannut suojautua tarvittavalla tavalla. Työterveydenhuolto katsoi ilmeisesti tämän tominnan liian kalliiksi, koska kaikki kuvat olivat puhtaita.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On testailtu useampaan kertaan, aina noiden sotareissujen jälkeen. Norjassa työnantaja vaatii tubitodistuksen ennen töiden aloittamista.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Herkistyin tässä vähän muistelemaan...

Muistaakos joku muukin, miten vielä 70-luvulla koulun terkkari laittoi tuberkuliinisalvaa lapsille rintaan ja kinnelaastarin päälle. Parissa päivässä onnistuneesti calmetoiduille (tai rokottamattomalle tartunnan saaneille) nousi lastarin alle punotusta ja joku paukamakin ehkä. Niitä sitten viivottimella mittailtiin.

Koululle tuli siihen aikaan kerran vuodessa liikkuva pienoisröntgenasema, jossa kuvattiin aikuisten keuhkoja. Kuinkahan usein siinne kutsuttin? Riskiryhmiä ts opettajia, hoitajia tms ehkä vuosittain?

Mantoux'n kokeita on joskus meilläkin osastolla tehty, jos potilaan rokotuksista ei ole varmaa tietoa. Ja sairanhoito-opistoon tullessa piti olla todistus sekä rokotuksesta että thx-rtg:stä. 80-luvun lopulla todistukset haettiin Tampereellakin vielä Tuberkuloositoimistosta Kissanmaalta.

Sitten tubi kai väheni niin paljon,että hoito ja ennaltaehkäisy oli mahdollista keskittää yleissairaaloihin. Mutta jo silloin eräs opettajani veikkasi, että on huokaistu helpotuksesta liian aikaisin. Vaikka Venäjän rajan aukeamiseen ei kukaan uskonut tai maahanmuuttajien määrän lisääntymisesta ja AIDSista ei oikeastaan ollut vielä paljoa tietoa. (Toki tubia nyt ilman näitäkin ryhmiä on ollut liikkeellä.)

No nää nyt on tällasia vanhan muisteluita. Viimeeksi olen itse käynyt keuhkokuvassa tubimielessä lastenosastolle töihin mennessäni, 15 vuotta sitten.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 vuotta myöhemmin...

Tyhmä kysymys(?): Onko kenties liikkeellä niin muuntautuneita tubikantoja, että pitäisi olla  huolissaan vaikka olisi lapsena rokotettu? Vai miksi ihmeettä moisia kontrolli-thx:iä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tyhmä kysymys(?): Onko kenties liikkeellä niin muuntautuneita tubikantoja, että pitäisi olla  huolissaan vaikka olisi lapsena rokotettu? Vai miksi ihmeettä moisia kontrolli-thx:iä?

Ainakin jenkeissä on resistenttiä tubia liikkeellä... http://www.mediuutiset.fi/doc.te?f_id=1181190

Ja itärajan takana saattaa olla liikkeellä ties mitä kantoja johon ei nykyiset lääkkeet oikein pure. Sieltä kuitenkin tulee ihmisiä Suomeen joten moniresistentin tubin saaminen ei ole täysin poissuljettua.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nykyään jo äitiysneuvolassa muutamalla kysymyksellä kartotetaan syntyvän lapsen riskiä saada tubi, ja neuvolakorttiin laitetaan joko "suositellaan rokotetta" tai "ei suositella rokotetta" ruksi. Jos vanhemmat tai syntyvän lapsen lähipiirissä ei ole ulkomaalaisia, tulee automaattisesti "Ei suositella".

Itse olen tuosta vähän kahta mieltä. Ihmiset kun liikkuu nykypäivänä niin paljon ja tubia esiintyy, niin miksi ei rokotettaisi? Mikä säästö siinä syntyy?

Rokottaisitteko itse oman lapsenne?

Valaiskaa tyhmää...  :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nykyään jo äitiysneuvolassa muutamalla kysymyksellä kartotetaan syntyvän lapsen riskiä saada tubi, ja neuvolakorttiin laitetaan joko "suositellaan rokotetta" tai "ei suositella rokotetta" ruksi. Jos vanhemmat tai syntyvän lapsen lähipiirissä ei ole ulkomaalaisia, tulee automaattisesti "Ei suositella".

Itse olen tuosta vähän kahta mieltä. Ihmiset kun liikkuu nykypäivänä niin paljon ja tubia esiintyy, niin miksi ei rokotettaisi? Mikä säästö siinä syntyy?

Rokottaisitteko itse oman lapsenne?

Valaiskaa tyhmää...  :-

Haitat on hyötyihin nähden suuret, kuulemma. Mä haluaisin rokottaa kolmannen, koska kaks edellistäkin sen jossain vaiheessa sai. Ja kun mulle ei vieläkään oo selvinny mikä tubi-hässäkkä miehen siskolla ja mummolla joskus oli. Jotenkin kuitenkin käly selitti, että sillä keuhkoissa kytee joku hemmetin tubi.

http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/oppaat_ja_kirjat/rokottajan_kasikirja/yleisen_rokotusohjelman_rokotteet/bcg_rokote/

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuli tästä mieleen, että hoidin hiljattain potilasta, jolla oli tubin aiheuttama infektio keskushermostossa (meningiitti). Mistään eristystarpeesta yms ei ollut mitään puhetta ja koko tubi-infektio tuli selville vasta kun potilas oli lähdössä eteenpäin = tartuntatautien osastolle yhden hengen huoneeseen. Eli onkos kellään tietoa tubimeningiitin tarttuvuudesta? Hoitanut neurologi oli ainakin ulapalla sen suhteen. Sitä, mistä pot oli sen saanut, ei ollut mitään tietoa. Pitänee asiaa veilä infektiolääkäriltä tiedustella.

Yeah, right! Like I'm going to put that icky thing in my mouth.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tyhmä kysymys(?): Onko kenties liikkeellä niin muuntautuneita tubikantoja, että pitäisi olla  huolissaan vaikka olisi lapsena rokotettu? Vai miksi ihmeettä moisia kontrolli-thx:iä?

Ainakin jenkeissä on resistenttiä tubia liikkeellä... http://www.mediuutiset.fi/doc.te?f_id=1181190

Ja itärajan takana saattaa olla liikkeellä ties mitä kantoja johon ei nykyiset lääkkeet oikein pure. Sieltä kuitenkin tulee ihmisiä Suomeen joten moniresistentin tubin saaminen ei ole täysin poissuljettua.

Tämä ei kyllä vastannut mun kysymykseeni  :) Resistentti kantahan tarkoittaa sitä, että lääkkeet ei pure siihen. Ei resistenttiys tietääkseni itsessään muuta mikrobin taudinaiheuttamiskykyä.

Nykyään jo äitiysneuvolassa muutamalla kysymyksellä kartotetaan syntyvän lapsen riskiä saada tubi, ja neuvolakorttiin laitetaan joko "suositellaan rokotetta" tai "ei suositella rokotetta" ruksi. Jos vanhemmat tai syntyvän lapsen lähipiirissä ei ole ulkomaalaisia, tulee automaattisesti "Ei suositella".

Itse olen tuosta vähän kahta mieltä. Ihmiset kun liikkuu nykypäivänä niin paljon ja tubia esiintyy, niin miksi ei rokotettaisi? Mikä säästö siinä syntyy?

Rokottaisitteko itse oman lapsenne?

Valaiskaa tyhmää...  :-

Tämäkin liittyy kysymykseeni. Mitä hyötyä on lapsen rokottamisesta jos muuntautuneet kannat tarttuvat rokotuksesta huolimatta? Kukaan EI siis minulle asti ole vielä sanonut, että tarttuisi, mutta silti.. huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Isöitini isä sairasti 50-luvulla luutubin nenässään, isoäitini 80-luvulla vatsassaan ja minä 2000-luvulla ihossa. Minut on rokotettu, sairastuessani mitattiin jopa calmetointijälki!

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...