Jump to content
MAINOS

Työhaastattelu


ramses koi

Recommended Posts

Tänään tuli virallinen tieto, että ei valittu. Ainoa mies valittiin tehtävään. Hänen etunsa oli tietenkin, että oli mies, mutta myös motivoitunein yötyöhön. En vastannutkaan kovin varmasti ja täydellisesti, kun kysyttiin kuinka pitkään jaksan yötyötä tehdä. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 6 kuukautta myöhemmin...
MAINOS

Nostetaanpas ketjua..

Eli hain erään keskussairaalan rivish paikkoja ja nyt edessä uusi ongelma: osaamisen arviointi. On keksitty liittää rekrytointiin tällanen osaamisen arviointi, joka lähetetään s-postilla hakijalle ja muillekkin. Eihän siinä mitään, jos itse siihen "sata"sivuiseen kyselyyn vastaa perustellen osaanko ohjata, ym, ym, mutta haluavat myös lähettää tämän saman osastonhoitajalle. Ja toisessa paikassa oli, että osastonhoitajalle ja 3 hänen valitsemalleen sairaanhoitajalle.

Eka tapauksessa olen kieltäytynyt oh:lle lähettämisestä, sillä nyk.työ ei ole samalla erikoisalalla (lähelläkään) kuin haettu työ, mutta vastaus oli siltikin, ettei oh:n tarvitse arvioida osaamista tältä haetulta erikoisalalta, vaikka tiedän että kysymykset esim.kliinisestä osaamisesta tähän suoranaisesti liittyvätkin.

Toisen paikan suhteen ei ole edes mahdollista valita, että saako esim oh:lle lähettää eikä niille toveri sh:ille. (siis siinä suostumuslomakkeessa ei ole mahdollisuutta).

Mitä mieltä ootte? Toisaalta näiden kyselyjen kieltäminen lähiesimieheltä vois antaa kuvan, että mulla on jotain salattavaa, mutta toisaalta, jos hakijoita esim. kutsutaan 17 haastatteluun+tehdään osaamisen arvioinnit ja paikkoja on 1, niin mitä ne 16 muuta tekee sen jälkeen? Haluanko mä nykyselle esimiehelleni "paljastaa" että olen hakeutumassa muualle töihin?  Saati sitten kolmelle oh:n valitsemalle työkaverille. Sehän vois vaikuttaa esim.töiden jatkumiseen (määräaikaisella), koulutuksiin pääsemisiin (kaikki ei osaa käyttäytyä kuten aikuiset) ja yleensä antaa kuvan, että en ole sitoutunut työhöni...

Vakituiseen työsuhteeseen pääseminen voi näköjään olla kovin hankalaa, helpommalla vaikuttais pääsevän hakeutumalla kyseiseen puljuun sijaiseksi. Nyt mietin vedänkö hakemukset kokonaan pois, kun en jaksa tollasta pelleilyä.  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Haluanko mä nykyselle esimiehelleni "paljastaa" että olen hakeutumassa muualle töihin?  Saati sitten kolmelle oh:n valitsemalle työkaverille. Sehän vois vaikuttaa esim.töiden jatkumiseen (määräaikaisella), koulutuksiin pääsemisiin (kaikki ei osaa käyttäytyä kuten aikuiset) ja yleensä antaa kuvan, että en ole sitoutunut työhöni...

Vakituiseen työsuhteeseen pääseminen voi näköjään olla kovin hankalaa, helpommalla vaikuttais pääsevän hakeutumalla kyseiseen puljuun sijaiseksi. Nyt mietin vedänkö hakemukset kokonaan pois, kun en jaksa tollasta pelleilyä.  :)

Tuo menettely kuulostaa ihan tyhmältä, ei tuolla saada varmuudella luotettavaa tietoa työntekijän ammattitaidosta. Voi tulla kielteinen arviointi esimerkiksi jos oh ei halua että lähdet, tai haluaa kostaa siitä että olet lähdössä. Eikä se ole muutenkaan kivaa. Minulla on aina ollut tapana sanoa haastattelun yhteydessä, etten halua että nykyinen paikka kuulee, että olen hakeutumassa muualle, koska saattaa tulla tukalat oltavat "jos käykin niin, etten saakaan tätä haluamaani paikkaa". Sitä on aina ymmärretty ja kunnioitettu ja minulle on tarjottu enemmän vakituisia paikkoja kuin olen pystynyt ottamaan vastaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

^ Joo kuullostaa aika erikoiselta...

Enpä ole moiseen törmännyt.

Omalla kohdallani näköjään on lähestulkoon poikkeuksetta vain soiteltu entiselle esimiehelle, osa on kysynyt "saako soittaa" ja osa vain soittanut... 

Nokka kohti uusia tuulia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nythän tää vasta muuttu mielenkiintoseksi!

En päässyt haastatteluun minulle varattuna aikana, ilmoitin sen s-postilla ja vastaus oli, että milloin pääsisit, vastasin viestiin (lähdössä 6kk:ksi ulkomaille) eikä enää kuulunut mitään. Viikon päästä soitin, että mites tää juttu nyt menee (aattelin, et jos se s-posti ei oo menny perille), niin vastaus oli että ei muuta aikaa järjesty. Tätä ei kuitenkaan oltu viitsitty ilmoittaa minulle ollenkaan. Vastasin, että sitten en näe mitään syytä tehdä mitään osaamisen arviointeja, koska kohdallani hakuprosessi on heidän suunnaltaan "loppunut"..  Mietin, että vieläkö 2000 luvulla on olemassa noin pönttöjä ihmisiä? Että ajatellaan, et jos ei sovi niin eipä sit ilmoteta sille ollenkaan. Ei varmaan oo työvoimapula tuolla tulossa lähiaikoina.

Ajatelkaas jos olisin aiemmin suostunut niiden kyselyiden lähettämiseen osastonhoitajalle, niin vähänkö nyt saattais harmittaa... angry.png

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olin yliopistollisessa sairaalassa työhaastattelussa, kyseessä oli ryhmähaastattelu (sairaanhoitajan toimi). Kysyttiin mm. tällaisia kysymyksiä:

- Mihin sairaanhoitajia tarvitaan?

- Mitä annettavaa hoitotieteellä on hoitotyölle?

- Miten hoitotyö tulee muuttumaan lähivuosien aikana?

- Millainen on hyvä esimies?

- Oletteko ammattiylpeitä?

- Millaista vastaanottoa odotatte työyhteisöltä, jonne tulette uutena sairaanhoitajana? Miten itse voisit edistää tällaista vastaanottoa ollessasi osa työyhteisöä, jonne tulee uusi työntekijä?

- Mitä kehitettävää hoitotyössä on tällä hetkellä?

jne.

Olin aika yllättynyt, että kysymykset olivat näin laajoja. Ei kysytty lainkaan sentyyppisiä kysymyksiä, kuten "miksi juuri sinut tulisi valita", "mitkä ovat huonot puolesi" yms.  Jäin haastattelun jälkeen ihmettelemään, etteivät kyselleet minulta lainkaan siitä, miten aion sovittaa opiskelun ja työnteon (opiskelen sh-töiden lisäksi yliopistossa) tai miksi haluan tämän paikan, vaikka opiskelen kokoajan toista ammattitutkintoa itselleni.

Jään odottamaan sainko paikan...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olin yliopistollisessa sairaalassa työhaastattelussa, kyseessä oli ryhmähaastattelu (sairaanhoitajan toimi).

Ryhmähaastattelu? Mielenkiintoista! Oliko teitä kuinka paljon yhtä aikaa haastateltavina ja kuinka monta haastattelijaa yms.? Ihan uteliaisuudesta kyselen, en ole kuullutkaan aikaisemmin tällaisesta tavasta haastatella. Onko tapa yleisemminkin käytössä hoitoalalla?

Leikkurisisar uraputkessa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olin yliopistollisessa sairaalassa työhaastattelussa, kyseessä oli ryhmähaastattelu (sairaanhoitajan toimi).

Ryhmähaastattelu? Mielenkiintoista! Oliko teitä kuinka paljon yhtä aikaa haastateltavina ja kuinka monta haastattelijaa yms.? Ihan uteliaisuudesta kyselen, en ole kuullutkaan aikaisemmin tällaisesta tavasta haastatella. Onko tapa yleisemminkin käytössä hoitoalalla?

Meitä hakijoita oli kolme (neljäs jätti tulematta), haastattelijoita oli neljä (yh, 2x oh, aoh). Kertoivat haastattelevansa kaikki 38 hakijaa ja tällä tavalla saivat haastattelurumbaa nopeutettua. Ryhmähaastattelussa oli "keskusteleva ilmapiiri", joten se tarjosi mahdollisuuden nähdä miten hakijat käyttäytyvät ryhmässä: Kuinka aktiivisesti osallistuvat keskusteluun, antavatko toisilleen puheenvuoron, kuuntelevatko toistensa vastauksia yms.

Ryhmähaastattelu on vissiin nykyisin yleinen käytäntö ainakin isoissa organisaatioissa. Tuttavani oli ryhmähaastattelussa, jossa hakijat eivät edes hakeneet keskenään samaan tehtävään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 vuotta myöhemmin...

Nostelenpa tätä ketjua jakaen omia kokemuksiani kesältä. Muuttamisen vuoksi tuli uuden työpaikan haku eteen ja haastatteluita tuli käytyä läpi useampi. Hain lähinnä vanhuspuolelle, kun sieltä omaan vahvan osaamisen. Innostuin laittamaan kuitenkin hakemuksen myös kehitysvammapuolelle.

 

Kotisairaanhoitajan paikkaan haastattelemassa oli kolme, kaikki esimiestasoa. Siellä oli kysymyksiä myös päivän polttavista asioista mm miten tuleva lakiuudistus tulee vaikuttamaan kotihoidon toimintaan.

 

Muutamia hakemuksia myös yksityisiin palvelukoteihin tuli laitettua ja haastattelussa käytyä.

 

Ensimmäisessä haastattelemassa oli esimiehen lisäksi kaksi lähihoitajaa. Haastattelutilanteen koin ihan mukavaksi ja se eteni normaaleja uria eli kartoitettiin minun osaamista ja näkemyksiä mm asiakslähtöisyydestä ja itsemäärämisoikeudesta. Sen mielikuvan jonka he loivat paikasta muistutti minusta hyvin minun senhetkistä työpaikkaa. Taloa esiteltiin ja kerrottiin jo hyvin yksityisiäkin asioita. Minulle jäi vahvasti positiivinen fiilis haastattelusta. Ainoa mikä minusta vähän vaikutti veikeellee, kun kovasti korostivat sitä, että sairaanhoitaja heillä tekee ihan samoja juttuja kuin muutkin ja oikeastaan ei ole mitään mihin sen kummemmin tarvittaisiin juuri sairaanhoitajaa, sairaanhoitajan haasteet ovat siis vähäsiä. Monta kertaa vakuuttelin, että niinhän minä silloisessakin työssänitein kaikkea, enkä valkannut töitäni, ihan yhtälailla esim. minä saatoin olla vaipanvaihdossa ja lähihoitaja annostelemassa lääkkeitä. Mutta tähän asiaan palattiin monta kertaa, esimies selkeästi yritti keskustelua ohjata muualle... Mutta se mikä tässä koko hommassa on mielenkiintoisinta en koskaan saanut vastausta haastattelun tuloksesta.  Minulle luvattiin ilmoitus sähköpostilla tietyllä viikolla. Kun ei kuulunut laitoin kyselyä. Laitoin myös uudestaan kyselyä myös omistajalle asti...Tiedän varmasti, että osaamiseni olisi riittänyt siihen paikkaan. Sitä en tiedä onko paikkaa täytety, heidän omilla nettisivuilla on muutoksia tehty, muttei sairaanhoitajan tietoja sinne vielä rullut ja siellä paikka on vielä auki.

 

Toinen jännä kokemus oli kun minulta ei kysytty mitään. minulle kerrottiin vaan talosta ja sen toiminnasta. Haastattelun alussa haastatttelija oli puhelimessa pitkään aikaa ja kesken haastattelun jutteli oman lapsen kanssa. Ja jos minä yritin kommentoida jotain hänen kertomustaan sekin tyrmättiin. No täältäkään ei koskaan tullut tulosta, mutta minä en sitä oikeastaan odottanutkaan, kun olin jo valintani tehnyt ennenkuin heidän hakuaikansa meni edes umpeen.

 

Muut haastattelut (kunnallisen puolen) olleet klassisia esimies ja yhdessä mukana myös vanhustyöjohtaja. Näissä kartotettu osaamistani ja suhtautumistani asiakkaisiin, minkälainen työtoveri olen ja vastuunkantaja jne. No näiden välillä pääsin sitten valitsemaan :D

 

Muoks miks ihmeessä tässä on niin  mahottoman pieni fonttikoko?!?

On ne niin erilaiset raulit, toinen on herkkä ja ujo, toinen taas suuna päänä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hoh hoijaa....On ajat muuttuneet mun ajoista kun hain  sh. toimeen juteltiin oh ja yh kanssa niitä näitä ja sanottiin 1/2 rupattelun jälkeen hyvältä kuulostan mene kotiin odottamaan soitellaan kohta tarkemmin. ja muutaman tunnin kuluttua soitettiin ja sanottiin miloin voit aloittaa.

 

Kun lukee näitä haastattelu juttuja tuntuu että mennään aika korkealle ja lujaa noitten kysymysten kanssa, ja osaan ei kukaan yksittäinen sh pysty vaikuttamaan kuten esim miten hoitotyö tulee muuttumaan.

mutta tempiä kaikille jotka hakevat toimia... :)

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...