pekka Posted September 24, 2017 Share Posted September 24, 2017 Yhtä asiaa en Tehyssä ymmärrä. Nimittäin sitä, että esimiehet ja alaiset kuuluvat samaan ammattijärjestöön. Herää kysymys, että onko mahdollisessa työtaistelutilanteessa esimerkiksi hallintoylihoitaja työantajansa vai ammattijärjestönsä (Tehy) talutusnuorassa? Edellisissä Tehyn työtaisteluissa juuri osastonhoitajat, ylihoitajat, hallintoylihoitajat ja johtavat ylihoitajat olivat palkan korotusten suurimmat voittajat, samalla kun he jakoivat työtaisteluun osallistuville irtisanoutuneille pakolla työhönastumismääräyksiä esimiesasemassa. Eikö osastonhoitajat, ylihoitajat, hallintoylihoitajat ja johtavat ylihoitajat kuuluisi kuulua esimerkiksi Akavaan, jolloin edellä mainitun kaltaisia ristiriitatilanteita ei pääse syntymään? Tehyläiset (esimiehet) kääntyivät työtaistelussa toisia tehyläisiä (työntekijöitä) vastaan. Ongelma tietenkin voisi olla, ettei jatkossa Akavaan kuuluvilla esimiehillä ei olisi yksin juuri minkäänlaista kykyä yksin työtaisteluihin. Näin he eivät ainakaan pääse muiden tehyläisten siivellä taas ylisuuriin palkankorotuksiin osallistumatta itse millään tavalla itse työtaisteluun, vaikeuttamatta toisten tehyläisten elämää ja osallistumista itse työtaistelutoimenpiteisiin. Tehyläiset johtavat viranhaltijat eivät varmasti ehdotuksestani pidä, mutta samalla he voivat katsoa peiliin ja miettiä, miten he ovat omilla työpaikoillaan toimineet alaisiaan kohtaan työtaistelutilanteissa ja onko heidän mukaansa työtaistelussa saadut palkankorotukset heidän itsensä ansaitsemia? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sofi76 Posted September 25, 2017 Share Posted September 25, 2017 Hei Pekka! Oletko miettinyt miten lääkäriliitossa esimiehet ja alaiset voivat kuulua samaan ammattiliittoon? Toimin itse johtavana ylihoitajana tällä hetkellä ja olen nyt sekä kaikissa aiemmissa tehtävissäni ollut tehyläinen. En koe olevani voittaja enkä eläväni kenenkään siivellä. Olen aina sanonut, että omieni joukossa seison. Akava ei ole vaihtoehto. Minua hävettää esimiehenä, että joudun maksamaan sellaista taulukkopalkkaa työntekijöilleni mikä ei vastaa työnvaativuutta. Mutta on selvää, että jos neuvottelukierroksella palkankorotukset jaetaan prosenttiperusteisesti, se kohtelee korkeampaa palkkaan saavia paremmin. Ehkä seuraavalla kierroksella pitäisi jakaa euroja? Mutta otahan hihasta niin keskustellaan kun tavataan asiasta lisää Link to comment Share on other sites More sharing options...
pekka Posted September 25, 2017 Author Share Posted September 25, 2017 Eräässä suuressa sairaanhoitopiirissä ammattijärjestö Tehy oli saanut neuvoteltua mahdollisuuden pieniin palkantarkistuksiin ja asia meni sairaanhoitopiirin ylihoitajien päätettäväksi. Pian huomattiin, että palkantarkistukset suunnattiinkin sairaanhoitopiirin omille ylihoitajille ja ainakaan tuossa porukassa ei yksikään tuntenut häpeää alaistensa huonoista taulukkopalkoista. Ja kaiken kukkuraksi Tehyn paikallinen ammattiosasto tämän vielä hyväksyi. Eli kyllä tässä (kin) järjestelmässä on paljon viilattavaa... Siinä saattaa jo joku sata ammattiosaston jäsentä erota jo koko järjestöstä, jos suhteellisuuden taju on noin hukassa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
OldOne Posted September 26, 2017 Share Posted September 26, 2017 "Eräässä suuressa sairaanhoitopiirissä". Miksei voi kertoa tarkemmin? Vai onko tää joku huhu? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kahvikuppi_ Posted September 26, 2017 Share Posted September 26, 2017 Kuulostaa kyllä taas sen verran tornihuhulta että huh huh Link to comment Share on other sites More sharing options...
pekka Posted September 26, 2017 Author Share Posted September 26, 2017 Kyse ei ole huhusta, vaan ihan todellisuudesta, jonka aiheuttaa se, että esimiehet ja alaiset kuuluvat samaan ammattijärjestöön. Nämä muutamat kommentit vain osoittavat sen, että ihan kaikki ollaan valmiita hyväksymään, jotta voidaan istua tyytyväisinä samassa kahvipöydässä. En usko, että esimerkiksi joku Metallityöväenliitto, Logistiikka-alan unioni tai Paperiliitto tällaista eriarvoistavaa toimintaa hyväksyisi omia jäseniään kohtaan. Terveydenhuoltoalaa vaivaa edelleen "sisarhentovalkoinen" -syndrooma, jossa halutaan miellyttää ihan kaikkia.... Tehyn jäsenten palkkahaitari on siis noin 1900,00 - 6 800,00 euroa kuukaudessa. Valtaosalla jäseniä peruspalkka jää varmasti alle 2500,00 euron. Kunpa seuraavalla kierroksella palkankorotukset osoitettaisiin tuohon isoon perustyötä tekevien suureen joukkoon..... Mutta Tehyn tuntien ei tule onnistumaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kahvikuppi_ Posted September 26, 2017 Share Posted September 26, 2017 Mikä tehyn jäsen repii tuommosia yli 6k palkkoja? Link to comment Share on other sites More sharing options...
pekka Posted September 26, 2017 Author Share Posted September 26, 2017 Ryhmässä johtavat ylihoitajat ja hallintoylihoitajat ollaan tuossa palkkaryhmässä. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kahvikuppi_ Posted September 27, 2017 Share Posted September 27, 2017 Kyllä suurin ongelma on oman TESin puuttuminen eikä se että esimiehet kuuluvat samaan ammattiliittoon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
OldOne Posted September 27, 2017 Share Posted September 27, 2017 Täs on palkkoja Link to comment Share on other sites More sharing options...
nor Posted September 28, 2017 Share Posted September 28, 2017 Mielenkiintoinen kysymys, asiaa joskus itsekin pohtinut. Tai oikeastaan pohdittiin sitä edellisessä työpaikassa missä oli paljon tehyläisiä ja osastonhoitajakin oli tehyläinen. Eräässä (muistaakseni) saikkuihin ja lomiin liittyvää asiaa pui työntekijän kanssa tehyn luottamusmies, "vastapuolena" oli osastonhoitaja ja johtavahoitaja(tms), jotka myös olivat tehyläisiä ja jopa aktiivisia ammattiosaston hallituksessa.. Kinkkisin tilanne oli varmasti luottamusmiehellä. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kunkku Posted September 28, 2017 Share Posted September 28, 2017 Itse olin aikanaan tilanteessa, jossa osastonhoitaja yhdessä apulaisosastonhoitajan kanssa syyttivät minua kaikenlaisista pienistä tehtävien laiminlyönneistä ja perustelivat sillä, että määräaikaista sopparia ei jatketa. Vaikka kuinka koko työyhteisön tenttasin läpi, niin kukaan ei osannut sanoa missä näitä pieniä laiminlyöntejä oli sattunut. Myöskään osastonhoitaja apulaisosastonhoitajan kanssa eivät suostuneet näitä laiminlyöntejä mitenkään tarkentamaan, että olisin edes itse ymmärtänyt milloin ne olisivat muka tapahtuneet. Asiaa tuntui olevan turha lähteä Tehyn kanssa tappelemaan kun luottamusmies, jonka olisin siis ottanut hommaan mukaan istui kyseisen osaston apulaisosastonhoitajan paikalla ja siten olikin jo sopassa mukana. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kahvikuppi_ Posted October 2, 2017 Share Posted October 2, 2017 On kyllä vähän ristiriitaista että luottari on myös työnantajan edustajana. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pekka Posted October 3, 2017 Author Share Posted October 3, 2017 Noissa tilastoissa silmiini pisti se, että ylihoitajien palkkakehitys oli nopeammin nouseva kuin esimerkiksi paikallaan junnaavilla kätilöillä. Pula koulutetuista esimiehistä on ilmeisesti kasvava, mutta ihan kaikkea sekään ei varmasti selitä. Eli hyvin on pullat uunissa ainakin hyvin pienellä vähemmistöllä tehyläisiä... Link to comment Share on other sites More sharing options...
kahvikuppi_ Posted October 4, 2017 Share Posted October 4, 2017 6 tuntia sitten, pekka kirjoitti: Noissa tilastoissa silmiini pisti se, että ylihoitajien palkkakehitys oli nopeammin nouseva kuin esimerkiksi paikallaan junnaavilla kätilöillä. Pula koulutetuista esimiehistä on ilmeisesti kasvava, mutta ihan kaikkea sekään ei varmasti selitä. Eli hyvin on pullat uunissa ainakin hyvin pienellä vähemmistöllä tehyläisiä... No ylihoitajista jäi mihinkähän vuoteen mennessä ihan helvetisti sakkia eläkkeelle ja uusia ei juurikaan valmistu. Helsingissähän ei edes ylihoitajia valmistu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.