Jump to content
MAINOS

Esimiehet ja alaiset samassa ammattijärjestössä - mitä tämä aiheuttaa?


pekka

Recommended Posts

Yhtä asiaa en Tehyssä ymmärrä. Nimittäin sitä, että esimiehet ja alaiset kuuluvat samaan ammattijärjestöön.

Herää kysymys, että onko mahdollisessa työtaistelutilanteessa esimerkiksi hallintoylihoitaja työantajansa vai ammattijärjestönsä (Tehy) talutusnuorassa?

Edellisissä Tehyn työtaisteluissa juuri osastonhoitajat, ylihoitajat, hallintoylihoitajat ja johtavat ylihoitajat olivat palkan korotusten suurimmat voittajat, samalla kun he jakoivat työtaisteluun osallistuville irtisanoutuneille pakolla työhönastumismääräyksiä esimiesasemassa.

Eikö osastonhoitajat, ylihoitajat, hallintoylihoitajat ja johtavat ylihoitajat kuuluisi kuulua esimerkiksi Akavaan, jolloin edellä mainitun kaltaisia ristiriitatilanteita ei pääse syntymään? Tehyläiset (esimiehet) kääntyivät työtaistelussa toisia tehyläisiä (työntekijöitä) vastaan. Ongelma tietenkin voisi olla, ettei jatkossa Akavaan kuuluvilla esimiehillä ei olisi yksin juuri minkäänlaista kykyä yksin työtaisteluihin.  Näin he eivät ainakaan pääse muiden tehyläisten siivellä taas ylisuuriin palkankorotuksiin osallistumatta itse millään tavalla itse työtaisteluun, vaikeuttamatta toisten tehyläisten elämää ja osallistumista itse työtaistelutoimenpiteisiin.   

Tehyläiset johtavat viranhaltijat eivät varmasti ehdotuksestani pidä, mutta samalla he voivat katsoa peiliin ja miettiä, miten he ovat omilla työpaikoillaan toimineet alaisiaan kohtaan työtaistelutilanteissa ja onko heidän mukaansa työtaistelussa saadut palkankorotukset heidän itsensä ansaitsemia?          

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Hei Pekka!

Oletko miettinyt miten lääkäriliitossa esimiehet ja alaiset voivat kuulua samaan ammattiliittoon?

Toimin itse johtavana ylihoitajana tällä hetkellä ja olen nyt sekä kaikissa aiemmissa tehtävissäni ollut tehyläinen. En koe olevani voittaja enkä eläväni kenenkään siivellä. Olen aina sanonut, että omieni joukossa seison. Akava ei ole vaihtoehto. Minua hävettää esimiehenä, että joudun maksamaan sellaista taulukkopalkkaa työntekijöilleni mikä ei vastaa työnvaativuutta. Mutta on selvää, että jos neuvottelukierroksella palkankorotukset jaetaan prosenttiperusteisesti, se kohtelee korkeampaa palkkaan saavia paremmin. Ehkä seuraavalla kierroksella pitäisi jakaa euroja?

Mutta otahan hihasta niin keskustellaan kun tavataan asiasta lisää

 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • The title was changed to Esimiehet ja alaiset samassa ammattijärjestössä - mitä tämä aiheuttaa?

Eräässä suuressa sairaanhoitopiirissä ammattijärjestö Tehy oli saanut neuvoteltua mahdollisuuden pieniin palkantarkistuksiin ja asia meni sairaanhoitopiirin ylihoitajien päätettäväksi. Pian huomattiin, että palkantarkistukset suunnattiinkin sairaanhoitopiirin omille ylihoitajille ja ainakaan tuossa porukassa ei yksikään tuntenut häpeää alaistensa huonoista taulukkopalkoista. Ja kaiken kukkuraksi Tehyn paikallinen ammattiosasto tämän vielä hyväksyi.  Eli kyllä tässä (kin) järjestelmässä on paljon viilattavaa...

Siinä saattaa jo joku sata ammattiosaston jäsentä erota jo koko järjestöstä, jos suhteellisuuden taju on noin hukassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyse ei ole huhusta, vaan ihan todellisuudesta, jonka aiheuttaa se, että esimiehet ja alaiset kuuluvat samaan ammattijärjestöön. 

Nämä muutamat kommentit vain osoittavat sen, että ihan kaikki ollaan valmiita hyväksymään, jotta voidaan istua tyytyväisinä samassa kahvipöydässä. En usko, että esimerkiksi joku Metallityöväenliitto, Logistiikka-alan unioni tai Paperiliitto tällaista eriarvoistavaa toimintaa hyväksyisi omia jäseniään kohtaan. Terveydenhuoltoalaa vaivaa edelleen "sisarhentovalkoinen" -syndrooma, jossa halutaan miellyttää ihan kaikkia....

Tehyn jäsenten palkkahaitari on siis  noin 1900,00 - 6 800,00 euroa kuukaudessa. Valtaosalla jäseniä peruspalkka jää varmasti alle 2500,00 euron. Kunpa seuraavalla kierroksella palkankorotukset osoitettaisiin tuohon isoon perustyötä tekevien suureen joukkoon.....  Mutta Tehyn tuntien ei tule onnistumaan. 

 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mielenkiintoinen kysymys, asiaa joskus itsekin pohtinut. Tai oikeastaan pohdittiin sitä edellisessä työpaikassa missä oli paljon tehyläisiä ja osastonhoitajakin oli tehyläinen. Eräässä (muistaakseni) saikkuihin ja lomiin liittyvää asiaa pui työntekijän kanssa tehyn luottamusmies, "vastapuolena" oli osastonhoitaja ja johtavahoitaja(tms), jotka myös olivat tehyläisiä ja jopa aktiivisia ammattiosaston hallituksessa.. Kinkkisin tilanne oli varmasti luottamusmiehellä. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olin aikanaan tilanteessa, jossa osastonhoitaja yhdessä apulaisosastonhoitajan kanssa syyttivät minua kaikenlaisista pienistä tehtävien laiminlyönneistä ja perustelivat sillä, että määräaikaista sopparia ei jatketa. Vaikka kuinka koko työyhteisön tenttasin läpi, niin kukaan ei osannut sanoa missä näitä pieniä laiminlyöntejä oli sattunut. Myöskään osastonhoitaja apulaisosastonhoitajan kanssa eivät suostuneet näitä laiminlyöntejä mitenkään tarkentamaan, että olisin edes itse ymmärtänyt milloin ne olisivat muka tapahtuneet.

Asiaa tuntui olevan turha lähteä Tehyn kanssa tappelemaan kun luottamusmies, jonka olisin siis ottanut hommaan mukaan istui kyseisen osaston apulaisosastonhoitajan paikalla ja siten olikin jo sopassa mukana.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Noissa tilastoissa silmiini pisti se, että ylihoitajien palkkakehitys oli nopeammin nouseva kuin esimerkiksi paikallaan junnaavilla kätilöillä.  Pula koulutetuista esimiehistä on ilmeisesti kasvava, mutta ihan kaikkea sekään ei varmasti selitä.  Eli hyvin on pullat  uunissa ainakin hyvin pienellä vähemmistöllä tehyläisiä...      

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

6 tuntia sitten, pekka kirjoitti:

Noissa tilastoissa silmiini pisti se, että ylihoitajien palkkakehitys oli nopeammin nouseva kuin esimerkiksi paikallaan junnaavilla kätilöillä.  Pula koulutetuista esimiehistä on ilmeisesti kasvava, mutta ihan kaikkea sekään ei varmasti selitä.  Eli hyvin on pullat  uunissa ainakin hyvin pienellä vähemmistöllä tehyläisiä...      

No ylihoitajista jäi mihinkähän vuoteen mennessä ihan helvetisti sakkia eläkkeelle ja uusia ei juurikaan valmistu. Helsingissähän ei edes ylihoitajia valmistu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...