Jump to content
MAINOS

Hoitajan intubointi


Vieras: Peri.oper

Recommended Posts

Vieras: Peri.oper

Hei, 

 

Meillä koulussa juuri käynnissä perioperatiivisen kurssi. Meillä kerrottiin ettei hoitaja intuboi koskaan leikkurissa. Pitääkö tämä paikkansa vai onko talokohtaista? Antaako moni anrlääkäri hoitajan harjoitella intubointia? Ilmeisesti Larynx maskeja jossakin saa jo työpaikkakoulutukselle pistää?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Koskaan on kovin vahva sana, mutta kyllä ne hoitajan intuboinnit taitavat rajoittua enimmäkseen siihen kun ensihoito tms. käy harjoittelemassa. Voisin melko varmaksi sanoa, että missään leikkurissa ei ole toimipaikkakoulutettu hoitajia suorittamaan intubaatiota. Se on eri juttu jos lääkäri seisoo vieressä ja antaa hoitajan kokeilla. Maskeista ei tietoa minulla, mutta veikkaan sen myös lääkärin hommaksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Induktiossa on anestesialääkäri paikalla, joten en oikein käsitä miksi sen hetken lähtökohtaisesti vaativimman toimenpiteen tekisi joku muu.
Intubointi ei nyt vain kuulut hoitajien tehtäviin sairaalan sisällä, niinkuin ei kuulu spinaaleiden laittelut tai likvor näytteetkään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Suomessa tosiaan näin.

Ihan eu-alueelta kuitenkin löytyy paikkoja joissa rutiinianestesia ilmatienhallinta mukaanlukien sujuu hoitajien toimesta ja anestesialääkäri tulee vain erikseen kutsuttaessa paikalle. Yllättävän paljon näitä itsestäänselvyyksiä jotka ovat muutaman sadan tai muutaman tuhannen kilometrin päässä (tai joskus naapuriosastolla samassa sairaalassa) ihan toisin...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ne pari leikkuria missä mä olin harjoitteluissa niin ensihoitajaopiskelijat sai harjoitella intubaatiota mutta muuten se ei kuulunut sairaanhoitajille.

3 lapsen äiti

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Peri.oper
14 tuntia sitten, Kunkku kirjoitti:

Induktiossa on anestesialääkäri paikalla, joten en oikein käsitä miksi sen hetken lähtökohtaisesti vaativimman toimenpiteen tekisi joku muu.
Intubointi ei nyt vain kuulut hoitajien tehtäviin sairaalan sisällä, niinkuin ei kuulu spinaaleiden laittelut tai likvor näytteetkään.

Ei kuulu ei, mutta jos vaikka haluaa mahdollisesti harjoitella kyseistä toimenpidettä, joka voi tulla vastaan esimerkiksi kriisinhallintatehtäviin lähdettäessä. Tai sitten vaikka Ruotsiin tai Norjaan töihin lähtiessä 🤔

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

7 tuntia sitten, Vieras: Peri.oper kirjoitti:

Ei kuulu ei, mutta jos vaikka haluaa mahdollisesti harjoitella kyseistä toimenpidettä, joka voi tulla vastaan esimerkiksi kriisinhallintatehtäviin lähdettäessä. Tai sitten vaikka Ruotsiin tai Norjaan töihin lähtiessä 🤔

Se varmaan sitten kuuluu kyseisten paikkojen perehdytykseen?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

17.8.2017 klo 12.25, Vieras: Peri.oper kirjoitti:

Ei kuulu ei, mutta jos vaikka haluaa mahdollisesti harjoitella kyseistä toimenpidettä, joka voi tulla vastaan esimerkiksi kriisinhallintatehtäviin lähdettäessä. Tai sitten vaikka Ruotsiin tai Norjaan töihin lähtiessä 🤔

Se, että pääsee leikkurin ihanteellisissa olosuhteissa, optimaalisella lääkityksellä kokeilemaan intubaatiota helpolle anatomialle anestesialääkärin ohjauksessa on ihan jees kokemus. Siitä saa onnistumisen tunteen, paljon muuta siitä ei sitten mielestäni saakkaan. Intubaatiossa harjaantuminen vaatii toistoja, eikä hoitajan leikkuriharjoittelu tuo niitä merkityksellistä määrää, eikä pidäkkään tuoda, siellä on ihan tarpeeksi opittavaa niissä omaan toimenkuvaan kuuluvissakin asioissa. Maanläheisempi tavoite voisi olla maskiventilaatiossa harjaantuminen erilaisilla anatomioilla varustetuilla hengittämättömillä ja huonosti hengittävillä potilailla. Tästä kokemuksesta voisi sitten olla enemmänkin hyötyä hoitajan erilaisissa työskentely-ympäristöissä, kun palje on usein nopeammin saatavilla, kuin se ilmatien varmistava henkilö.

Vietin keväällä omasta 5vk leikkuriharkassa 3vk anessa, ja mulla oli sellainen tunne etukäteen, että 15v ensihoidossa antaa hyvän pohjan siihen hommaan. Antaahan se paljonkin, mutta ensimmäinen anestesia vuoro olikin lapsisalissa, ja itselle tuli sellaisen tunne, että Janne-pojalla pestiin lattiaa. Sellaisen fiiliksen saaminen aika-ajoin tekee hyvää niin kokeneelle hoitajallekin, kuin noviisillekin. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Lanssari

Alkaa jäämään pois ensihoidostakin ensihoitajien intubaatio. Myös kenttäjohtajilta ja vaativan hoitotason ensihoitajilta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä oon niin kyllästynyt tähän vuodesta toiseen jatkuvan intubointihehkutukseen. Kaikki muu tuntuu olevan jotenkin vähäpätöistä sen rinnalla kun INTUBOIDAAN.. Se ei toimenpiteenä lähtökohtaisesti optimiolosuhteissa ole mitenkään vaikea ja sairaanhoitajan työnkuva on tässä vielä vaatimattomampi, riittää että osaat tehdä solmun ja saat ruiskusta 10 ml ilmaa ulos. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

16.8.2017 klo 22.44, pocis kirjoitti:

Ne pari leikkuria missä mä olin harjoitteluissa niin ensihoitajaopiskelijat sai harjoitella intubaatiota mutta muuten se ei kuulunut sairaanhoitajille.

Itse olin leikkurissa sh-opiskelijana ja sain kokeilla intubointia ja larynxmaskin laittoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...